זה לא סוד ששנת הלימודים האחרונה לא התנהלה בצורה סדירה, כאשר רוב התלמידים למדו באמצעות רשת "הזום" וכן התעצמו הפערים הלימודיים והחברתיים. בעוד חודש וחצי התלמידים ייצאו לחופשת הקיץ (כאילו לא היו להם מספיק חופשות במהלך השנה) ונכון לעכשיו אין תוכנית מסודרת ומתוקצבת להארכת שנת הלימודים ולפתיחת שנת הלימודים הבאה.
כזכור, בחודש פברואר האחרון הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב גלנט על הארכת הלימודים עד סוף חודש יולי, אך בפועל עוד לא החלו הדיונים בין משרדי האוצר והחינוך על כינון תוכנית לימודים שעלותה נאמדת בסך שניים וחצי מיליון שקלים.
מטרת התוכנית החינוכית לתוכנית יש פן לימודי ופן חברתי. בפן הלימודי המטרה הינה לצמצם פערים שהצטברו בשנה מיוחדת זו בעיקר במקצועות החשובים כגון: מדעים, לשון, אנגלית ומתמטיקה. במקביל יש לתוכנית גם פן חברתי שהמטרה שלו היא לעודד את התלמידים לקיים אינטראקציה חברתית ולשתף פעולה האחד עם השני.
חשוב לציין כי משרד החינוך התכוון שתוכנית זו תהיה רשות ולא חובה כך שמי שירצה ייקח בה חלק ומי שלא אז לא. ההערכה היא שגם אם התוכנית תצא לפועל ההיקף שלה יהיה מצומצם בשל הזמן הקצר יחסית שיש אליה.
התוכנית החלופית של חיים ביבס חיים ביבס פנה לאחרונה לשר האוצר ישראל כ"ץ ולשר החינוך גלנט כדי שהתוכנית תצא לפועל, אך מאחר שהזמן קצר רצוי לקיים מרתונים של למידה בהיקף מצומצם של שלושים אחוזים לתלמידי כיתות ה'-י"א', וכן לקיים קייטנות ופעילויות העשרה לגני הילדים, ולכיתות א'-ד' במסגרת בית-הספר של החופש הגדול.
ההערכה היא שתוכנית זו ניתנת לביצוע היות שהתקצוב שלה יחסית הוא נמוך. אני סבור שצריך להתמקד יותר בפן הלימודי מאשר בפן החברתי כי הנזק הצפוי בעתיד עשוי להיות גבוה מאוד.