X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האם הממשלה ה-36 תתקדם אותה? התעשייה הישראלית [צילום: פלאש 90]
האם התעשיה תהיה חלק מקווי היסוד של הממשלה הבאה
בכירי המשק שהתכנסו השבוע בבית הנשיא דנו באתגרים החברתיים והטכנולוגים של התעשיה בישראל, ובעיקר שאלו האם הממשלה הבאה שתקום תשים את התעשיה בסדר עדיפות ותפנה לכך את המשאבים המתאימים
נשיא המדינה היוצא, ראובן ריבלין [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

48 שעות לפני שהכנסת בחרה ביצחק (בוז'י) הרצוג להיות נשיאה ה-11 של מדינת ישראל, ולפני שיאיר לפיד הודיע "עלה בידי", אירח הנשיא היוצא, ראובן (רובי) ריבלין, את ראשי התאחדות התעשיינים בישראל, הנוכחים והקודמים. הסיבה למסיבה הייתה חגיגות ה-100 של ההתאחדות שמתחילות השנה.
בהזמנות לאירוע נאמר שהוא יערך בסימן דו-קיום בין יהודים וערבים, המתקיים בתעשיה. ואכן, מי שייצג את הנושא הזה בכישרון רב הוא ד"ר מוחמד זחאלקה, יו"ר הוועדה לחברה הערבית בהתאחדות. הוא ציין כי היחסים הטובים בין יהודי לערבים, בתעשיה, בעסקים ובכלל בחיים, לא באים לידי ביטוי בשיח התקשורתי שמבליט את המיעוט, האלים והקיצוני. זחאלקה התייחס לענף ההיי-טק שהוא בעצם המגדלור של הדו-קיום בין יהודים וערבים, כפי שדיווחנו בהרחבה בשבוע שעבר.
הגבולות היטשטשו
יתר הדוברים, כולל הנשיא, עמדו על כך שהתעשיה, ענפי הייצור, ההיי-טק, כבר שנים רבות לא בראש סדר העדיפות של ממשלות ישראל. היטיב להגדיר זאת שרגא ברוש, היו"ר הקודם, שאמר כי לא יימצא פוליטיקאי אחד שיגיד שהתעשיה אינה חשובה לו, אבל כשזה מגיע להצבעה בוועדות או בכנסת, יש כבר שיקולים אחרים. זהו תיאור מצב נכון של המציאות, שתואם גם את המציאות לגבי ענף ההיי-טק.
אין שר שלא אוהב להצטלם עם חלוק לבן במפעל גדול בארץ, או שפספס פוטו-אופ עם טייקון היי-טק מחו"ל שמגיע לביקור, בדרך כלל עם צ'ק נדיב. אבל, כאשר זה מגיע לשלב של קבלת החלטות, העברת תקציבים, קביעת סדרי עדיפות - רובם נעלמים.
גם כאשר הממשלה המכהנת, ממשלת המעבר הנוכחית, נקטה ביוזמה חיובית, והקימה את משרד הדיגיטל הלאומי, שאליו הוכפפה רשות התקשוב, גם אז הפעילות הייתה מינורית, בין היתר בגלל שיתוק של כל הממשלה והיעדר תקציבים. משרד המדע, אותו קיבל יזהר שי, לשעבר מכחול לבן, הראה הרבה מאוד כוונות טובות, הניע תהליכים, אבל ככל שזה הגיע להחלטות ממשלה - זה נתקע.
לצאת מגבולות חדרה-גדרה
וגם לתעשיה עצמה יש לא מעט אתגרים לקראת 100 השנים הבאות. הנשיא ריבלין אמר, ולא בפעם הראשונה, כי יש לחבר את התעשיה המסורתית להיי-טק. זוהי מציאות שקיימת כבר כמה עשורים, והיא הולכת ומקצינה ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, ומפעלי ייצור רבים עדיין נותרו מאחור, ולא משקיעים בחדשנות.
יניב גרטי, מנכ"ל אינטל ישראל, אמר בהקשר זה כי הגבולות בין תעשיה מסורתית להיי-טק וחדשנות כבר לא קיימים. כדי לייצר ולשרוד, התעשיה המסורתית חייבת ליישם טכנולוגיות חדשות, ולעבור לטרנספורמציה דיגיטלית. ואילו תעשיית ההיי-טק לא יכולה עוד להישאר בגבולות חדרה-גדרה, ועליה לקלוט לתוכה אוכלוסיות ממגזרים שעד היום אין להם ייצוג הולם בה: ערבים, חרדים, נשים, צעירים מהפריפריה ועוד.
הכל מתחיל בממשלה
התעשיה אינה יכולה לעשות זאת לבד כדי לממש את מפות הדרכים האלו. דרושות לשם כך תשתיות שמקורן במשאבים לאומיים, שרק ממשלה יכולה לעשות: חינוך טוב יותר, עם השקעה בחינוך מדעי טכנולוגי, תשתיות פיזיות באזורים מרוחקים מגוש-דן, פריפריה צפונית או דרומית, שתעודד יזמים להקים שם מפעלים עתירי תעסוקה, הגברת המשאבים לעידוד מענקים לחברות רב-לאומיות שיבואו לפה כדי להקים מרכזי פיתוח, ולשכוח מהתפישה הנפסדת של "למה הם לא משלמים מס".
ומכאן נשאלת השאלה, האם בממשלה שתקום - כל ממשלה, שתתחיל לכהן כעת ולא תהיה ממשלת המשך/מעבר משותקת - קווי היסוד שלה, הדי.אן.איי של העומדים בראשה, יהיו מספיק חזקים כדי לממש את המטרות האלו.
בשורה התחתונה: החדשנות, הטכנולוגיה, כבר מזמן יצאו מגבולות של ענף ספציפי במשק - ענף ההיי-טק - והפכו להיות חלק ממנועי הצמיחה של המשק. וזה צריך להיות חלק מאותם נושאים דחופים ובוערים שאין עליהם שום מחלוקת אידיאולוגית, לממשלה שחרתה על דגלה כי שריה באו לעבוד.

תאריך:  06/06/2021   |   עודכן:  06/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם התעשיה תהיה חלק מקווי היסוד של הממשלה הבאה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
אם ייפתח סיבוב חדש, וזה עלול לקרות, יהיה הכרח הפעם לבתק את ראשי הנחש בעזה, לשים אחת ולתמיד קץ לשלטון החמאס הארסי, הטרוריסטי, שחיי אדם שווים בעיניו כקליפת השום, וכל צידוק קיומו שלו ושל חבר מרעיו הוא בשנאת ישראל, בשפיכת דמים ובטרור בלתי פוסק
יוני בן-מנחם
חמאס נתן אולטימטום לישראל של שבוע ימים לאשר את הכנסת הכסף הקטרי לרצועה, שאם לא כן יפתח בצעדי הסלמה בגבול הרצועה    הגיעה העת להפסיק את הכנסת הכסף הקטרי לרצועה מכיוון שברובו הוא שימש להתעצמות צבאית של חמאס
רבקה שפק ליסק
אתם מסרבים להכיר במדינה אבל אינכם נמנעים מלחלוב את עטיניה למען הבטחת קיומה המסתגרת של העדה החרדית. אין חובות בלי זכויות    אתם מסרבים להכיר במדינה ומסרבים ולעבוד למחייתכם בניגוד לצו התנכי "בזיעת אפך תאכל לחם"; אתם מסרבים למלא חובות - איזו זכות יש לכם לזכויות?
צ'לו רוזנברג
אם לא יקרה נס, מבחינת נתניהו וחבורתו, בעוד מספר ימים הם יהפכו לדפים מצהיבים של היסטוריה. המערכה האחרונה לפני סיום ההצגה. נכון, ברגע כתיבת שורות אלה, איני מוכן להמר אם תקום ממשלת שינוי או שביבי שוב יצליח במזימותיו. אני יכול רק להעריך בצורה הגיונית, לפי הנתונים העומדים בפני, שעידן ביבי יסתיים בקרוב מאוד
עו"ד יוסי דר
נפתלי בנט רוצה בטובת המדינה. הוא פטריוט גדול. אבל הסגולה החשובה הזו עדיין אינה מכשירה אותו להנהיג מדינה כמו שלנו    האיש עדיין מגשש את דרכו - אם ימצא אותה אי-פעם    החשש שאויבינו יתפתו לבדוק את יכולותיו וגבולותיו של בנט ולאתגר אותו - יהיה גדול מאי-פעם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il