משום מה מקבלי ההחלטות, כמו גם התקשורת והציבור הרחב, לא שמו לב להתפתחות מאוד מעניינת העשויה להיות פריצת דרך לחיזוק הפריפריה, דווקא בעקבות שנת הקורונה ומבצע "שומר החומות". אין זה סוד שהעקב אכילס בחוסר הצלחה של ממשלות ישראל לדורותיהן ליישב את הפריפריה היה מאז ומעולם כרוך בשלושה מוקשים עיקריים:
מוקש אחד, המרחק הפיזי והתודעתי של הגליל והנגב, ממרכזי הכלכלה, התרבות והחיים הטובים, באזור הביקוש במרכז הארץ. למרות סלילת כביש חוצה ישראל, שיפור מערך הרכבות, הפריפריה עדיין איננה ממומשקת דייה. מוקש שני, קשור בחבל הטבור למוקש הראשון, הינו העדר מקומות תעסוקה מספיקים בפריפריה, קל וחומר מקומות תעסוקה איכותיים בתעשיות ההייטק והטכנולוגיה ומקצועות חופשיים בכלל וכן פחות אפשרויות לעצמאיים ובעלי עסקים.
ערב פרוץ מגיפת הקורונה, לפני כשנה ושלושה חודשים, דומה היה שהמצב של הפריפריה גרוע מאי פעם. גם הפיתוי בדמות דירות מוזלות, כולל הכשלון החרוץ של תוכנית מחיר למשתכן, ובמיוחד אלפי דירות בפריפריה שנותרו כאבן שאין לה הופכין, הצביעו בעליל על חוסר אונים של מקבלי ההחלטות לשכנע המוני צעירים ישראלים, ובמיוחד בחתך סוציו-אקונומי גבוה, להתנתק מהאספרסו והקרואסון בשדרות רוטשילד ולבנות חיים חדשים בפריפריה.
ואז, משומקום, באה לפתע בשורה חדשה: במהלך ימי הקורונה נכנסנו כולנו לעידן ה"זום", שאיפשר למיליוני ישראלים לעבוד באמצעות שיחות ועידה מהבית, או מכל מקום אחר שיחפצו בו, זאת במקום להיטלטל שעות ארוכות מדי יום לעבודה במשרד וחזרה ממנו. זוהי, לטעמי, בדיוק הזדמנות הפז שהפריפריה המתינה לה: ה"זום" מסוגל במספר שניות לחצות מרחק של עשרות רבות, לעיתים אף מאות קילומטרים, ולהפגיש בשיחת ועידה עסקית אחת משתתפים מדימונה וערד, יחד עם משתתפים מכרמיאל ועפולה ומשתתפים מתל אביב ורמת גן.
ובמילים אחרות, ב"מכה אחת" שיחות ה"זום" מפרקות את שני המוקשים שהזכרנו, גם את המרחק הפיזי והתודעתי מהמרכז לפריפריה וגם את היכולת של מי שמתגורר בפריפריה לעבוד מהבית או מנקודת קצה אחרת, ולא להתניע כלל מידי בוקר את המכונית. גם העובדה שבאחד ביולי הקרוב יסתיימו מגבלות הקורונה, לא תביא להערכתי להפסקת השימוש האינטנסיבי ב"זום", ככלי יעיל ביותר לחסכון בזמן ואליבא פריפריה, גם חסכון משמעותי במרחק, הן פיזי והן תודעתי.
עצתי אם כן למקבלי ההחלטות בשוק הדיור, להתחיל ולאמץ את כל נושא ה"זום" ככלי הסברתי יעיל שיוכל בשנים הבאות, ובכלל, להביא הן חברות עסקיות גדולות והן עובדים במקצועות נדרשים, "לשבור" את המחסום הפסיכולוגי, הפיזי והתודעתי של מעבר מהמרכז לפריפריה, זאת בד-בבד לפיתוח תחבורה טובה, כולל רכבות מהירות שיחברו את המרכז לפריפריה. נכון, עידן הקורונה אולי הסתיים, אולם ייתכן מאוד שמתחיל עידן חדש, עידן ה-ZOOM OUT מהמרכז לפריפריה.