X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ספר חדש של פרופ' אורן יפתחאל טוען כי המדינה נמצאת בתהליך של מעבר מאתנוקרטיה לאפרטהייד זוחל בישראל/פלשתין
▪  ▪  ▪
נקודות מבט מקוריות [צילום: שרה קלט/פלאש 90]
עיצוב האתנוקרטיה
מחקרים אלה, אשר חלקם הגדול מכונס כאן לראשונה בעברית, מאירים את תהליך עיצוב האתנוקרטיה הישראלית ואת "זחילתה" לעבר משטר אפרטהייד"...

פתיח
כמנהגנו, אנו כותבים על מחקרים וספרים הקשורים בנגב. סקירת הספר אינה מדעית, אינה מביאה את מסמכי המחקר אלא מופנית לקהל הרחב ולמתעניינים בנושא על-מנת שבפעם הבאה, בהיכנסם לספריה או לחנות הספרים הסמוכה - יתחשק להם להציץ בספר.
לאחרונה התפרסם ספרו החדש של פרופ' אורן יפתחאל (בהוצאת רסלינג, ובעריכת ליאת סבין בן שושן). הספר מכיל מאמרים מחקריים, השופכים אור על ממדים שונים בתהליך ייצור המרחב והחברה בישראל/פלשתין ואף מעבר להם החל ממחצית המאה ה-19. הקובץ כולל למעלה מ-450 עמודים ומכיל 14 פרקים עיקריים ומאה חמישים איורים (מפות וטבלאות). הנה כמה שמות של הפרקים המעידים על הנושאים בהם עוסקים המאמרים: לקראת תאוריה של משטרים אתנוקרטיים, על עוצמה ואדמה, משרון עד שרון, "אפרטהייד זוחל", קולניאליזם וערי אברהם, "ללכת שבי אחרייך", מדינה מרחב הון, זהות במלכוד, תאוריה ביקורתית ו"מרחב אפור", "הלכת הנגב המת", עיר המחר "האפורה", מדרום תפתח הטובה?, בין מדינה אחת לשתיים. הספר כולל מפתח מושגים, מפתח שמות ומפתח מקומות. בכריכה האחורית נכתב:
"בסדרה של מחקרים... מדובב אורן יפתחאל את המרחב הפוליטי, הכלכלי והחברתי. מחקרים אלה, אשר חלקם הגדול מכונס כאן לראשונה בעברית, מאירים את תהליך עיצוב האתנוקרטיה הישראלית ואת "זחילתה" לעבר משטר אפרטהייד"... המחקרים מציגים סדרה שלמה של נקודות מבט מקוריות וביטויים חדשניים אשר אותם טבע א.י. במחקריו כגון: "אתנוקרטיה", "אזורים שבורים", "מיעוט במלכוד", "מעמד-אתני", "ספר פנימי", "העיר האפורה", "הפרמ"ה", "אפרטהייד זוחל", "הלכת הנגב המת", "דחיקות אורבנית" ועוד".
עוד נכתבו שם כמה שורות על מחקריו של אורן יפתחאל בתחום הגאוגרפיה-הפוליטית והמשפטית וכן בתחום התכנון העירוני שנכתבו באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. יפתחאל פעיל חברתי-פוליטי בארגונים למען שלום, צדק חברתי וזכויות אדם. מוזכרים כמה מספריו הבולטים כמו "אתנוקרטיה - קרקע זהות ופוליטיקה בישראל/פלשתין" בהוצאת אוניברסיטת פנסילבניה בשנת 2006, וכן "אדמה מרוקנת: הגאוגרפיה המשפטית של הבדווים בנגב" (עם סנדי קידר ואחרים) בהוצאת סטנפורד משנת 2018. בפרק שנבחן ניווכח שעל אף הכותרת הפרובוקטיבית, שמות המאמרים, המושגים החדשים מבית מדרשו של יפתחאל וגם סולם ההגדרות החדות לאי צדק בין רוב למיעוט, מגרים את המחזיק בספר לקרוא בו בעיון ולהיות מודע לכך שהחוקר מאתגר את השקפת העולם הממלכתית הרווחת בציבור כיום באשר למקור הסכסוך בין יהודים לבדואים והדרך לפתרונו.

"הלכת הנגב המת"
המחברים מנסים לאתגר הנחת יסוד המקובלת על השלטון: הקרקעות שעליהן יושבים הבדואים כיום הן "קרקעות מדינה", והבדואים הם "פולשים"
▪  ▪  ▪

אין באפשרותנו לסקור את הספר כולו אך ננסה באמצעות הפרק הנקרא "הלכת הנגב המת", משפט, תכנון ונישול במרחב הבדואי, המבוסס על מאמר באנגלית שפרסם החוקר יחד עם אחמד אמרה וסנדי קידר בשנת 2017, להצביע על שיטת המחקר של יפתחאל והדרך בה הגיע למסקנותיו באשר לסכסוך שהוזכר לעיל.
לאור הצהרת שר הבינוי והשיכון גלנט, המחברים מנסים לאתגר הנחת יסוד המקובלת על השלטון: הקרקעות שעליהן יושבים הבדואים כיום הן "קרקעות מדינה", והבדואים הם "פולשים". משום כך יש לדעת הכותבים לבחון מחדש את סיווג מעמדם של השבטים המוצגים "כבלתי מוכרים" או "לא חוקיים" בטענה שאדמות הנגב מעולם לא היו שייכות לאוכלוסייה הבדואית.
החוקרים יוצאים כנגד התוכנית המטרופולינית של באר-שבע משנת 2012, בה 35 יישובים בדואים בני עשרות ומאות שנים הופכים "לשקופים" ומרחביהם נחשבים "לאדמה ריקה". תפיסה זו של "אדמה ריקה" חושפת את צדו האפל של התכנון הישראלי (וגם העולמי) בו הרוב משתמש לצורך הדרה, להרחקה ולאי צדק חברתי.
לאחר סריקת התפתחות המחקר בנושא זה בעולם קובעים הכותבים כי המחקר על הגאוגרפיה המשפטית של הנגב היה עד לפני עשור דל ביותר. לדעתם רוב הספרות הישראלית התעלמה "מהשאלה הקולוניאלית" של השתלטות אתנית ודחיקת המיעוט בנגב. על-מנת להוכיח את כוונת הישראלים לתפוס, להפקיע, לנכס ולשלוט בנגב מרחיבים החוקרים את המושג המשפטי "טרה נוליוס".

מושג משפטי "טרה נוליס"
משום שהמסורת המשפטית באוסטרליה ובישראל מבוססת על המסורת הבריטית, רואה החוקר בהתפתחות זו משמעות רלוונטית לגבי מעמדן של קרקעות הנגב
▪  ▪  ▪

הכוונה למושג משפטי הלקוח מהמסורת המשפטית הרומית ונוגע להלכות הקשורות בקרקעות ללא בעלים, שלדעת יפתחאל היוו צידוק משפטי לניצול ילידים וגזלת קרקעותיהם בעידן האימפריאלי. משום כך, מנסה החוקר לעשות השוואה להלכת "הנגב המת" (בערבית קרקע "מוות") כפי שפורשה על-ידי מדינת ישראל ביחס לקרקעות הבדואים בנגב.
החוקר מדגיש שהחל משנות התשעים חל מפנה לטובה ביחס המדינות לקרקעות הילידים ומביא לדוגמה את ההחלטה ההיסטורית של בית הדין העליון באוסטרליה בשנת 1992. לראשונה, זכה עותר מקבוצת הילידים בהכרה משפטית בנוגע לבעלות המסורתית בקרקע של קהילתו. יתר על כן, בפסיקה זו נופצה לראשונה דוקטרינת "האדמה הריקה", שעליה התבססה ההשתלטות הקולוניאלית על אוסטרליה.
משום שהמסורת המשפטית באוסטרליה ובישראל מבוססת על המסורת הבריטית, רואה החוקר בהתפתחות זו משמעות רלוונטית לגבי מעמדן של קרקעות הנגב. החוקר מסכם קטע זה בטיעון כי לא פעם קובעי המדיניות השתמשו במושג "טרה נוליוס" סמוי, דרך השיח, הנרטיב, הנורמות והפרקטיקות של קבוצות הגמוניות, המנסות להשתלט על מרחביהם ומשאביהם של מיעוטים אתניים וגזעיים. סכנה נוספת משימוש בהלכה זו היא קיפוח המיעוטים בידי הרוב בעת הקצאת קרקעות וזכויות תכנון ופיתוח.
האתוס הישראלי הקשור לשיבה למולדת ולהתיישבות בה, אפשר למתכננים ואדריכלים לראות באמצעות מושג משפטי זה את הקרקע "כטבולה ראסה" ולהרשות לעצמם פעילות שהוגדרה "כהתחדשות" בלא להתחשב בהיסטוריה הקרקעית-תרבותית של הילידים שלא פעם לא היו נוכחים דיון עקב גירושים או מלחמות כדוגמת המאבק בין מדינת ישראל לשבטים הנודדים בנגב.

מושגים משפטיים הקשורים למצבה של הקרקע
ישראל גיבשה גרסה מקומית, שאכן דמתה "לטרה נוליוס" אך מטרתה הייתה אחרת לגמרי והיא כונתה - "הלכת הנגב המת"
▪  ▪  ▪

לפני קום המדינה חיו בנגב בין 70 - 100 אלף נפש מחולקים ל-90 שבטים ופלגים ועיבדו את הקרקע בצורה עונתית כולל נדידה של עדרי צאן. לאחר המלחמה גורשו כ-80% מתושבי הנגב למצרים וירדן ורוב השבטים שנותרו רוכזו באזור "הסייג". בשנים שקדמו לכיבוש הישראלי ניהלו הבדואים את קרקעותיהם בניהול אוטונומי בזיקה לדינים ילידיים ברורים ומבוססים על בעלות, חלוקה, מכירות ויישוב מחולקות וברישום פנימי.
מכיוון שישראל ביקשה לנכס את הקרקעות בנגב באופן חוקי הסתמכו המשפטנים על מסורות בתחום זה שהתגבשו עוד בתקופה העות'מנית ולאחר מכן בתקופה הבריטית. ישראל גיבשה גרסה מקומית, שאכן דמתה "לטרה נוליוס" אך מטרתה הייתה אחרת לגמרי והיא כונתה - "הלכת הנגב המת". תחילת המסורת משנת 1858, שאז עוצב המושג אדמה מתה (מוואת).
הכוונה הייתה לקרקע נטושה ללא בעלים ובלתי מעובדת והשלטון המרכזי ביקש באמצעות ההגדרה המשפטית לעודד דווקא את "החייאתה". לטענת יפתחאל השלטון הישראלי המשיך בקו זה אך המשפטנים "החזירו" קרקעות שהוחיו (בטענה שזה נעשה באופן בלתי חוקי וללא רישום מוסמך) למעמד של קרקע "מוואת" וזאת כדי לשלול מהבדואים את זכות הקניין בקרקע.

מהלכים חסרי תוצאות בתקופת המנדט הבריטי
רכישת קרקעות [צילום: שי סלע]

הקמת באר-שבע
העות'מנים עצמם רכשו 2000 דונם בשנת 1901 מהבדואים לצרכי הקמת באר-שבע דבר שחיזק את אמונת השבטים בחוקיות בעלותם על הקרקע.

"די להעיר שהמסגרת המשפטית שיצרו שלטונות המנדט הועילה מאוד להתיישבות הציונית בשנים שלאחר קום המדינה והובילה לנישול רחב של הקהילות המקומיות"
▪  ▪  ▪

הבריטים חיפשו קרקע ללא בעלות על-מנת להקצות ממנה לצרכי ההתיישבות היהודית. משום כך נאלצו תחילה להשלים את רישום הבעלות שהיה חסר (תעודות במשרד הטאבו) בעיקר בנגב. מעט התעודות שנותרו נלקחו לארכיוני טורקיה ואילו השבטים לא הוטרדו מכך וטענו כי הקרקעות שלהם רשומות על-פי המסורת של בעלות ילידית.
הבריטים קבעו שכל מי שהחיה קרקע מתה, עליו לרשום זאת במשרדי הטאבו עד לתאריך 16 באפריל 1921. בשלהי אותה שנה דווח כי הרישום נכשל היות שרק קצת יותר מ-4% מקרקעות המנדט נרשמו באופן חוקי. השאר צורפו לרישומים עירוניים. החוקר הבריטי שבדק את הכישלון ברישום מנה את הסיבות לאי רישום הקרקע בידי הבדואים: א. אי-ידיעת קרוא וכתוב (ומשום כך הצו לא הגיע לשבטים); ב. הרצון להימנע מתשלום מיסים; ג. מסורת ארוכת שנים של תרבות ילידית אוטונומית שסירבה לציית לתכתיביהם של כובשים חיצוניים.
מה שמחזק לדעת יפתחאל התנהגות זו היא ההשוואה לתגובתם של השבטים בשנת 1858, עת השלטון העות'מני ביקשם לרשום את הקרקעות והם לא נענו לצווים אלה. יתר על כן העות'מנים עצמם רכשו 2000 דונם בשנת 1901 מהבדואים לצרכי הקמת באר-שבע דבר שחיזק את אמונת השבטים בחוקיות בעלותם על הקרקע. כך גם הבריטים שאישרו בזמנו בעלות בדואית ב-200 אלף דונם בנגב במשרדי הטאבו.
הבריטים המשיכו במאמץ לרישום הקרקע ופרסמו את חוק המקרקעין משנת 1928 שמדינת ישראל אימצה אותו רובו ככולו בשנת 1969. בנקודה זו קובע יפתחאל כי "די להעיר שהמסגרת המשפטית שיצרו שלטונות המנדט הועילה מאוד להתיישבות הציונית בשנים שלאחר קום המדינה והובילה לנישול רחב של הקהילות המקומיות".

שינויים בנוהגי רישום ובפרשנות משפטית בישראל
חוסר הכרה [צילום: סולטן קלוגר/לע"מ]

בעלות על הקרקע
מדינת ישראל לא אפשרה לפליטים שברחו בעת המלחמה או גורשו אל מעבר לגבול להגיש תביעות בעלות בקרקעות הנגב.

"בעיית היסוד איננה רמת הפשע הגבוהה בקרב הבדואים אלא חוסר ההכרה הגורף בתרבותם, בקניינם וברוב יישוביהם"
▪  ▪  ▪

מדינת ישראל אימצה את חוקי הקרקע הבריטיים עם שינויים קלים. אך לדעת החוקר, הפרשנות שניתנה על-ידי המדינה לחוקים אלה נועדה למנוע מהבדואים להחזיק בקרקע בנגב "באופן בלתי חוקי" והפכה את הניגוד בשאלת הקרקעות מתובע לנתבע למדיניות המוכתבת על-ידי המדינה לצורך התיישבות יהודית באזור. במקביל, מדינת ישראל לא אפשרה לפליטים שברחו בעת המלחמה או גורשו אל מעבר לגבול להגיש תביעות בעלות בקרקעות הנגב.
לדעת מומחים, אותם פליטים החזיקו כמיליון דונם קרקע מעובדת לפני המלחמה והיא נכסה מיד לאחר תום המלחמה על-ידי המדינה. לכאורה, החל מאמצע שנות השישים הזמינה המדינה את הבדואים להוכיח בעלות בקרקע באמצעות תעודות. למעלה מ-3,000 בדואים הגישו תביעות בעלות על שביעית משטח הנגב. הבדואים המשיכו לטעון שהיהודים עד 1948 רשמו את העסקות שעשו אתם היהודים בעת רכישת הקרקע בטאבו כהוכחה לכך שהיהודים הכירו בבעלותם בנגב.
במשפטים שבאו לאחר מכן בשנות השבעים והלאה כונו רישומים אלה על-ידי נציגי המדינה בביטול כגון: "תיעוד עסקות" ובתי המשפט סירבו לראות בתעודות אלה הוכחה לבעלות. ישראל בחרה לפוגג את תהליך הרישום והשאירה לשבטים רק את האפשרות לתבוע בעלות באמצעות בתי המשפט שם נתקלו במחסום "הלכת הקרקע המתה". באמצעות הקמת העיירות וריכוזם בסייג, סברה המדינה שיש לטפל בשבטים בדרך של הקמת מנהלת מיוחדת שתפריד בינם לבין היהודים. וכך אומר יפתחאל:
"בעיית היסוד איננה רמת הפשע הגבוהה בקרב הבדואים אלא חוסר ההכרה הגורף בתרבותם, בקניינם וברוב יישוביהם. נשללה מהיישובים אספקת השירותים האזרחיים הבסיסיים ביותר ובהם מים, חשמל, חינוך, דרכים תחבורה ציבורית ושירותים רפואיים". הנקודה הכאובה ביותר הפכה להיות שאלת הריסת הבתים כאמצעי למניעת "השתלטות הבדואית הבלתי חוקית על קרקעות". כך למשל בשנת 2014 הרסה המדינה בנגב 945 בתים ובשנת 2017 כ-2,220, שיעור הריסה הגבוהה פי שלושה מההריסה בתחומי יהודה ושומרון".

פתרון עתידי חייב להסתמך על עדויות העבר
לא מכירים במסמכים [צילום: קלוגר זולטן/לע"מ]

גישה ניצית
כבר בשנת 2009 חזרה הגישה "הניצית" שסירבה להכיר בחוקיות ובקשר בין השבטים לאדמות עליהם הם יושבים.

תעודת "הסנד" הייתה מסמך פנימי בין השבטים המעיד על מכירת קרקע בין אדם לחברו, החתום על-ידי המוכרים והשיח'ים ובעצם מהווה סוג של "שטר מכר" פנימי המשפט הישראלי לא הכיר בתוקף של תעודה זו מכיוון שלא הוכנסה לספר הטאבו
▪  ▪  ▪

בעמודים הבאים ממשיך החוקר לבסס את טיעונו כי הבדואים אכן עיבדו את הקרקעות ומביא עדויות של מדינאים וחוקרים על כך שעוד לפני מחצית המאה ה-19 כבר הונהגו בנגב שיטות האחזקה והבעלות הילידית. בין המצוטטים הוא מביא את דבריהם של הביולוג והחוקר הבריטי המפורסם הנרי טריסטראם משנת 1858; את עדותו של הגאולוג הבריטי אדוארד האל משנת 1883 ואת הדיווח של מנחם שינקין שסייר באזור בשנת 1914.
יתר על כן, כדי לאושש את דבריו מביא החוקר את תעודת "הסנד" כדוגמה למסמך פנימי בין השבטים המעיד על מכירת קרקע בין אדם לחברו, החתום על-ידי המוכרים והשיח'ים ובעצם מהווה סוג של "שטר מכר" פנימי. המשפט הישראלי לא הכיר בתוקף של תעודה זו מכיוון שלא הוכנסה לספר הטאבו. למן אמצע שנות ה-90 החליטה הממשלה במפתיע לנסות ולעצב מדיניות פשרנית יותר לגבי שאלת הבדואים. גישה זו הגיעה לשיאה לאחר שהממשלה הכירה ב-11 יישובים בלתי מוכרים והקמת הוועדה לגיבוש ההסדר החדש בראשות השופט העליון לשעבר אליעזר גולדברג.
המלצותיה משנת 2008, מעידות לדעת יפתחאל על הפתרון היחיד האפשרי לגבי הסכסוך: "הכרה בכפרים הבלתי מוכרים... היא שתמנע הנצחת המצב הבלתי נסבל בהם כיום על כל תוצאותיו השליליות. יש לשלב ככל האפשר יישובים אלה במערך היישובים הקיים, בהמשך למדיניות הכרה שהביאה להקמת יישובי אבו-בסמה... עקרונית מוצע להכיר ככל שניתן בכל אחד מן הכפרים הבלתי מוכרים אשר קיימת בו מסה מינימלית של התושבים... ולהעניק להם גושפנקה חוקית".
אולם אווירה זו השתנתה מהר וכבר בשנת 2009 חזרה הגישה "הניצית" שסירבה להכיר בחוקיות ובקשר בין השבטים לאדמות עליהם הם יושבים. החוקר ממשיך וסוקר את הדיונים בכנסת ובציבור בעשור האחרון ובמיוחד את ההתנגדות מצד הימין הישראלי למתווה בגין-פראוור שהתקבל ברוב דחוק בכנסת בשנת ביוני 2013, ונועד ליישום המלצות הוועדה שבראשה עמד השופט העליון לשעבר אליעזר גולדברג.

שאלות ודילמות העולות עם קריאת המחקר
ח'אן אל-אחמר [צילום: פלאש 90]

עדיין חי
הנרטיב הבדואי בדבר היותם מעבדי קרקע זה מאות שנים בנגב אכן קיים ולמרות ניסיונות השכחתו הוא עדיין חי, בועט ומשמש חומר בערה מתמיד לסכסוך בין יהודים לבדואים בנגב.

החוקר מעמיד מול המדינאים, בעלי התפקידים ומערכות המשפט והאכיפה מראה המכריחה גופים אלה לחזור ולבדוק את ההכרח בגיבוש מדיניות ארוכת טווח הלוקחת בחשבון את דרישות שני הצדדים
▪  ▪  ▪

אמנם בכותרת המשנה של הספר מופיעות המילים "אתנוקרטיה" ו"אפרטהייד" שמרתיעות את הישראלי הממוצע הנוהג לתת סטיגמות לחוקרים לא תמיד על-פי ממצאי המחקר אלא על-פי העמדה הפוליטית המובעת במחקר. בעיון מעמיק בספר מסתבר שהחוקר אינו אוסף אישומים כנגד המדינה אלא ראש לכל הוא הרחיב את ענף הגאוגרפיה ההיסטורית והוסיף לו ממד חדש, הקשור במיוחד לנגב - גאוגרפיה פוליטית-משפטית.
עוד עולה מהמחקר כי כל היסטוריון הבא לנתח שורשי הסכסוך רב השנים חייב לקחת בחשבון שכל צד בונה ומיציב לאורך השנים את הנרטיב שלו. יותר מכך, הוא משתדל להעצים את הנרטיב בסיוע מסמכים, זיכרונות, ראיונות, מפות, פסקי דין, דיונים ופרוטוקולים של ועדות שונות באגפי השלטון.
החוקר "חרש" היטב תחומים אלה והוכיח כי הנרטיב הבדואי בדבר היותם מעבדי קרקע זה מאות שנים בנגב ואת דבר עיבודם החקלאי (לפי תפיסתם) של מיליוני דונם בנגב - אכן קיים ולמרות ניסיונות השכחתו או המעטה בערכו מצד הצד הציוני, ויותר מאוחר מצד המדינה - הוא עדיין חי, בועט ומשמש חומר בערה מתמיד לסכסוך בין יהודים לבדואים בנגב.
יפתחאל הציג נכון את "הריקוד הבלתי נגמר" בין שתי הקהילות כאשר הבדואים חוזרים וטוענים לבעלות על קרקעות שהוחזקו על ידם בנוהל ילידי לבין המדינה המנסה כל כמה זמן, לחוקק חוקים, להקים ועדות, לבנות ערים או לתת פיצויים לבולטים בין "עושי הצרות בנגב" מתוך תקווה להוריד את הנושא מעל סדר היום.
ברוב המקרים נוצרה הדינמיקה שחזרה על עצמה והיטיב החוקר לתארה - פורץ סכסוך, מקימים ועדה לבחינת סיבות הסכסוך, מתקיים דיון ברמות הממשלתיות בתוצאות הדוח, מקימים ועדה ממשלתית ולידה סוג של מנהלת שתמנע את המשך ההידרדרות, ואז בחסות פסקי דין של הבג"ץ והמסורת השיפוטית הישראלית מנסים ראשי השלטון מחד-גיסא, לרכז את השבטים בערים מודרניות ולפתות את המתלוננים אם בכסף ואם בקרקע אך מונעים בכך את עיצובה של מדיניות ארוכת טווח שתביא באופן הדרגתי לפתרון הסכסוך שיכריח את שני הצדדים לוותר בחלקים רחבים על הנרטיב שלהם.
אצל היהודים "הנגב היה ריק" ילבש בעתיד, לדעת החוקר אופי אחר לגמרי ולא יאפשר לגיטימציה לתכנון והתיישבות מבלי שיפתרו שאלות הסדרת מעמדם החוקי של יישובי הפזורה. מהצד השני, הבדואים לא יוכלו לטעון מנה ובה כי תמיד עיבדו את קרקעות הנגב וכי אי-רישום הבעלות בקרקע נבע אך ורק כתוצאה מתרבות הבעלות הילידית אותה פיתחו בנגב מאות בשנים.
החוקר מעמיד מול המדינאים, בעלי התפקידים ומערכות המשפט והאכיפה מראה המכריחה גופים אלה לחזור ולבדוק את ההכרח בגיבוש מדיניות ארוכת טווח הלוקחת בחשבון את דרישות שני הצדדים. אין ביכולתנו לשפוט לאחר קריאת הספר "מי צודק יותר" אלא לומר שהמחקר כתוב היטב ומרתק ומומלץ מאוד לקריאה. אנו בטוחים כי ממצאיו עשויים לסייע לגיבוש מדיניות חדשה לגבי פתרון הסכסוך בין יהודים לבדואים בנגב.

לעיון נוסף:
יפתחאל א', עוצמה ואדמה, מאתנוקרטיה לאפרטהייד זוחל בישראל/פלשתין, תל אביב 2021.
קדר ס, "זמן של רוב, זמן של מיעוט: קרקע, לאום ודיני התיישבות הרוכשת בישראל" בתוך "עיוני משפט", 21, 1998, עמ' 665 - 746.
יפתחאל א' ואחרים, עיון מחדש בהלכת הנגב המת: זכויות קנין במרחב הבדווי, בתוך "משפט וחברה", י"ד, 2013, עמי' 1 - 140.
המלצות ועדת גולדברג, ועדת בגין-פרוור ועוד במרשתת.
תאריך:  09/06/2021   |   עודכן:  09/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמחה סיאני
תארו לכם, נוח שלח את העורב ואת היונה לראות האם קלו המים    היונה עפה וחזרה כי לא מצאה מנוח לכף רגלה    ואילו העורב, "עשה סיבובים" מסביב לתיבת נוח, כי חשד בנוח שמא ירצה "להתעסק" עם אשתו, וזו הסיבה שהלה שולחו לבדוק מה מצב המים    מדהים לא?
אליהו קאופמן
פרשת חקירת השוחד ב"תנובה" איננה רק עניין פלילי גרידא אלא שיש כאן חקירה על ענייני חיים ומוות ממש, בנוגע לפיקוח נפש    האומנם הורדו תויות של אוכל מסוכן מעל מוצריהם כדי שהחברה תרוויח יותר ואילו אנשים בכירים במשרד הבריאות עשו זאת למען בצע הכסף, על חשבון חולי סוכרת ושאר מחלות? אם אמת הדבר הרי שיש כאן עניין שבין הריגה לרצח ברשלנות
דן מרגלית
פעם הראיתי לגורם בכיר ביותר במערכת המשפט שיחה שהוקלטה כחוק על-ידי המשטרה בין לוין לבין דוד אפל, מי שלימים הורשע וישב בכלא על עבירות פליליות חמורות
יוני בן-מנחם
המאבק בין ישראל לחמאס על קיום "מצעד הדגלים" במזרח ירושלים עבר לשבוע הבא בעקבות החלטת הקבינט הביטחוני. ישראל חייבת לשבור את משוואת "עזה-ירושלים" שחמאס מנסה לקבע כעובדה מוגברת, המשוואה הזו מסוכנת לביטחון ישראל ויש לה מספיק מנופי לחץ להפעיל על חמאס
עידן יוסף
ההסכמים הקואליציוניים מבקשים לנפץ את אמנת הסטטוס-קוו אחרי עשרות שנים שזו כובדה בידי ממשלות ישראל לדורותיהן. המפלגות הדתיות שעד היום הגיבו בקרבות בלימה כנגד שינויים מצד בג"ץ צריכות לשנות טקטיקה ולעלות להתקפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il