X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ישראל הפעילה את "החוק הנורווגי" להקמת הממשלה ה-36, ושוב עשתה פלסתר את כוונתו ומטרתו. החוק שנועד לשמר את יכולתו של הפרלמנט להיות מחוקק ומבקר אפקטיבי אינו בא לאפשר הכנסת יושבי "הספסלים האחוריים" בקואליציה לממשלה תוך הגדלה מופרזת של מספר השרים בה
▪  ▪  ▪
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

החוק הנורווגי נועד במהותו לתת מענה לשתי בעיות במדינה קטנה יחסית, שמבקשת לצמצם את מספר השרים בממשלה והחברים בפרלמנט מתוך שלוש הנחות: א. ניתן לנהל מדינה קטנה ובינונית (עד 80 מיליון נפש) על-ידי 20 שרים או פחות. ב. לאותה מטרה אין צורך ביותר מכ - 100 חברי פרלמנט. ג. נבחרי הציבור הם עובדי המדינה בשכר ויש לנצל את שירותם באופן מלא ולחסוך בהוצאות מכספי הציבור.1
במדינת ישראל, מתמנים שרי הממשלה מתוך חברי הכנסת - כפילות מיותרת ברוב המקרים עם יתרונות למחזיקים בה, הנובעים מצרוף ההשפעה, הסמכויות והזכויות שמקנה להם המינוי הכפול. בפועל אין בכך צורך ממשי. במקום שהדבר חיוני, ניתן להתאים את לשון החוק כך שתענה על הצורך החיוני בלבד.
בשיטה הקיימת אצלנו יש כפילות מלאה בין שני התפקידים (השרים הם גם ח"כים במשרה מלאה) וזו מעמיסה על הנושאים בהם עומס רב וגורעת מיכולותיהם למצות את זמנם וכישוריהם לטובת כל אחד מהם. הסרבול מייצר ביורוקרטיה, חיכוך מינהלי, ניגודי אינטרסים, יעילות ירודה ועיוותי מינהל ושליטה קשים. אם לוקחים בחשבון שלפוליטיקאים - שרים וח"כים - מכהנים בתפקידים מפלגתיים וציבוריים נוספים, הרי שהתמונה למעשה גרועה עוד יותר. החוק הנורווגי מנסה לפתור דילמה זו עי"כ שהוא מאפשר לח"כים שמתמנים לשרים להתפטר מהכנסת ולהקדיש את זמנם לממשלה. את מקומם תופשים הבאים בתור ברשימות הנבחרים.
החוק פותר גם את הבעיה שנוצרת כאשר שר שהיה ח"כ והתפטר לצורך מינויו לשר, נאלץ לפרוש מתפקידו בממשלה ועל-מנת שלא יצא קרח מכאן ומכאן, חוזר לכנסת בעוד זה שהחליפו פורש ממנה. החיסרון הגדול של תרגיל מניפולטיבי זה, הוא שהנבחרים אינם מכוונים עצמם ליעוד מוגדר מראש ושיקולי התנהלותם מושפעים מכך לאורך כל הדרך.
אפשר לייתר את החוק הנורווגי מבלי לפגוע באיכות הממשל, אם יוגדר מראש בחוק הבחירות שרק חברי קבינט חייבים להיות ח"כים על שום אופי הקבינט כממשלה זוטא.2 כל האחרים מתמנים לתפקידי שרים באופן ישיר ע"י רה"מ ומקבלים את אמון הכנסת לצורך מימוש כהונתם. הליך זה מחזק את מעמדו וכושר שליטתו של רה"מ ומותיר את מרבית חברי הכנסת על-כנם כמחוקקים וכחברי ועדות המבקרות את עבודת הממשלה ורשויות שלטון אחרות, מקטין את תלות הכנסת בממשלה ומחזק את מעמדה כרשות מחוקקת ומפקחת.
את הרעיון הפשוט הזה לא יכלה ל"סבול" היצירתיות הפוליטית הישראלית ותוך רמיסה ברגל גסה של חוקי-יסוד קיימים, פנתה לשיטה מניפולטיבית של עיוות ועקיפת החוק ובעיקר התעלמות מרוחו המקורית. בישראל פורש החוק הנורבגי כמנגנון שמטרתו לספק מספר מירבי של מישרות ותפקידים לנבחרי הציבור, שכידוע אינם עובדים בהתנדבות. כפי שראינו, החוק הנורווגי מיועד לפתור במהלך משולב אחד מספר בעיות - יצוג הציבור, יעול תפקוד הפרלמנט ויעול תפקוד הממשלה. משלוש בחינות אלה החוק הישראלי לוקה.
הואיל ושיטת הבחירות בישראל היא רובנית והייצוג בה הוא בעיקר פונקציה של אחוז החסימה, ריבוי וחילופי השרים והח"כים, אינם משנים דבר מלבד הוספת חוסר יציבות למערכות השלטון המרכזיות במדינה. חשוב לשים לב לכך שקיימים עיוותים נוספים במבנה השלטון הדמוקרטי שלנו וכאשר ניגשים לתיקונם רצוי לעשות זאת כמקשה אינטגרטיבית אחת.
אחד העיוותים הגדולים בעיני הוא שמרבית המפלגות בכנסת אינן מנהלות חיים דמוקרטיים פנימיים במערכות אירגונן. יצוגיות טובה ומאוזנת ושל הציבור ועצמאות הנבחרים בביצוע תפקידיהם, נובעים בין השאר מהאפשרויות וההגנות שמעניקים להם חוקי-המשחק. אלה אינם מתחילים בכנסת, אלא במפלגות הפוליטיות ומתנקזים מהן לכנסת ולממשלה.3
התופעות בהן חזינו בשתי הכנסות האחרונות ובהפעלת החוק הנורווגי בעיקר באחרונה (ה-24), מוכיחות צורך דחוף בשינוי שיטת הבחירות (לאזוריות-יחסיות), שינוי החקיקה בנושא החוק הנורווגי וחתירה לחיזוק הכנסת כרשות מחוקקת ומבקרת עליונה כמו גם הקטנת התלות שלה בממשלה ובראשה4 (שתדיר הוא גם ראש הסיעה הגדולה בבית).

הערות

1. מספר תושבי נורווגיה הוא כ-5.2 מיליון נפש, מתוכם כ-0.4 מיליון זרים, רובם מוסלמים. מספר חברי הממשלה הוא 19 (המספר השכיח באירופה הוא כ-20 שרים), ומספר חברי הפרלמנט 114 (1882) ו- 169 (2017). נראה שהנורווגים מיחסים חשיבות רבה לייצוג ולשירות בפרלמנט ודואגים להגדיל מפעם לפעם את מספר החברים בו עם הגידול באוכלוסייה. בהנחה שהפרלמנט הוא לא רק המחוקק אלא גם הגורם הקובע נורמות התנהגותיות וערכים לאומיים, ממשליים וחברתיים, מקבל שיעור הייצוג ואופן פיזורו במדינה, דגש מיוחד בחוק המדינה. לפיכך, מקובל שמספר השרים מוגבל ואם קיים צורך מהותי להגדילם, מושג הדבר ע"י יצירת מעמד של שר שאיננו חבר פרלמנט. צורך קבוע מוביל לשינוי בחוק, בעוד צורך זמני הוא מוסדר ע"י "החוק הנורווגי, ומתבטל עם סיום הקדנציה. (רוב הנתונים לקוחים מ"ויקיפדיה")
2. הקבינט המדיני-ביטחוני (או הקבינט) הוא ארגון משני בתוך הממשלה, המנהל את הנושאים הרגישים ביותר, הדחופים ביותר והחשאיים ביותר, בהם נדרשת הממשלה לעסוק. שרי הקבינט הם לרוב השרים הבכירים ביותר בממשלה - רה"מ (וסגנו), ביטחון, חוץ, אוצר, משפטים, פנים וביטחון פנים. במציאות הישראלית "חברות בקבינט" נחשבת כאות כבוד או סימן לבכירות בממשלה, קרבה לראש הממשלה, ופיצוי על תפקיד אחר שלא ניתן - גישה קרתנית זו מחבלת במעמדו ובתפקודו של הקבינט ויש לחדול מהרגל פסול זה. חברי הקבינט הם בעלי זכות הצבעה בו ויתכן במקרים מסוימים שיוזמנו "משקיפים" מגופי ממשל אחרים, כאשר הידע הפרטני הדרוש לדיון מצדיק זאת. אלה אינם בעלי זכות הצבעה, ויש לצמצם ככל האפשר את מספר המוזמנים הללו לישיבות הקבינט.
3. לפיכך, ראוי בין היתר שהכנסת תחייב בחקיקה את המפלגות הפוליטיות, לקיים מערכת דמוקרטית פעילה בשורותיהן, ולבסס החלטותיהן על הכרעות דמוקרטיות במוסדות הנבחרים שנקבעו לשם כך. (כלומר: צימצום מירבי של תפקידי "הוועדות המסדרות", בין אם מדובר בגופים מתמנים או בראש רשימה הנוטל לעצמו סמכויות-על בלתי-דמוקרטיות (גם אם חוקיות).
4. שינוי זה נדרש בכדי לחזק את מעמד הכנסת בציבור ומול בית המשפט. כרשות היחידה הנבחרת ישירות ע"י הציבור ומקבלת מידיו כריבון את סמכות החקיקה ואת ההסמכה כרשות מפקחת עליונה במדינה על כל זרועות הממשל, עניין זה מהותי למבנה הממשל הדמוקרטי-ליברלי שלנו.

תאריך:  23/06/2021   |   עודכן:  23/06/2021
+נתניהו זועם על ח"כים בליכוד שרוצים לצאת לחו"ל
18:53 23/06/21  |  עידן יוסף

בליכוד מתארגנים לטיול בגאורגיה בשבוע הבא, לחברי מרכז ולחברי כנסת, בהם חיים כץ, מאי גולן ואתי עטייה. מיקי זוהר ודוד ביטן הודיעו שלא יגיעו במקרה של העלאת חוקים חשובים. נתניהו זעם והעביר מסר שאיש מהם לא יפקיר את המליאה, אין נסיעות ואין קיזוזים. הכרטיסים כבר הוזמנו (גלובס).

+מיכאלי תבחן סוגיית קווי השבת הפיראטיים
16:58 23/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בעקבות דרישתו של ח"כ אזולאי לאכוף את החוק נגד הקווים הלא-חוקיים של שבוס ונוע תנוע, שרת התחבורה אומרת תלמד את עמדת הייעוץ המשרדי במשרדה שבה נקבע כי מדובר בקווים לא-חוקיים

אוטובוס שבת לא-חוקי לחוף הים [צילום: יוטיוב]
+הסעיות יחליפו קווי רכבת בחשמול
15:32 23/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בשל עבודות החשמול בלילות ובסופי-השבוע מושבתים קווי רכבת  ▪  השרה מרב מיכאלי הכריזה על הסעיות חינם, שבהמשך יוחלפו בקווי תחבורה ציבורית סדירים  ▪  ההסעיות יפעלו בשמונה תחנות

[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+ועדת חוק ומשפט תדון בהצע"ח העונשין וסמכויות מיוחדות להתמודדות עם הקורונה
13:19 23/06/21  |  מירב ארד

הוועדה המסדרת קבעה (יום ד') כי ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, (לכשתקום) תדון בהצע"ח העונשין, הצע"ח סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, והצע"ח חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ותכין אותם לקריאה שניה ושלישית. הוועדה תצביע על הרביזיה שהוגשה על ההחלטה בשעה 13:25.

+"אין חשש להתפרצות אינפלציונית"
13:08 23/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

פרופ' ירון הציג כי האינפלציה בישראל נמוכה לעומת מדינות מפותחות והעריך שרוב מרכיביה זמניים  ▪  העריך כי החזרה לשיעורי אבטלה שקדמו למשבר תארך זמן, והציג נתונים מעודדים בנוגע למצב העסקים הקטנים והזעירים  ▪  קרא לוועדה ולממשלה להימנע מהעלאת אחוז הגרעון המבני

פרופ' אמיר ירון [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
+שוב סוער בוועדה המסדרת; ח"כ רוטמן הוצא מהדיון
12:16 23/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

טען לקטיעת דבריו פעם אחר פעם בידי חברי כנסת אחרים בוועדה  ▪  לאחר צעקות הוצא מהדיון  ▪  מחלוקת משפטית בוועדה סביב הקמת ועדות הכנסת

ח"כ שמחה רוטמן מוצא מהדיון [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אביר קארה / Abir  kara  אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון טל / Alon  Tal  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov  אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי לסקי / Gaby  Lasky  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  חיים ביטון / Haim Biton  חיים כץ / Haim Katz  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon  יוסף שיין / Shain Yossi  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור מגן תלם / Limor Magen Telem  מאזן גנאים / Mazen  Ghanem  מאי גולן / May  Golan  מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה (מוסי) רז / Mossi Raz  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  ניר אורבך / Nir  Orbach  נירה שפק / Nira  Shpak  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סימון דוידסון / Simon Davidson  סלאלחה עלי / Salalha Ali  סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  פטין מולא / Patin  Mula  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרן השכל / Sharren Haskel
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 24
עידן יוסף
במהלך סקירה בפני ועדת הכספים, הציג ערן יעקב את המאבק בהון השחור כאחת המטרות המרכזיות של הרשות, וציין כי ישראל מפגרת בתחום לעומת העולם המערבי, וכי הפתרון הוא מניעתי באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, לצד תיקוני חקיקה והחמרת הענישה    "נבחן בעסקה מספר נתונים ונדע בהסתברות מאוד גבוה אם הפעולה פיקטיבית, ונעצור אותה"    לצד כך הציג יעקב סיפוק מפעילות הרשות במסגרת חלוקת מענקי הקורונה, ועלייה באחוזי הגבייה בשנת 2021 גם בהשוואה לשנת 2019 שקדמה לקורונה
עידן יוסף
מירב ארד
חברי הכנסת מוסי רז ואעידה תומא סלימן ארגנו כנס תחת השם "ישראל - בין כיבוש לאפרטהייד"    ח"כ בן-גביר שהגיע לדיון צעדק לעבר ח"כ כסיף: "מחבל", וזה השיב לו: "חתיכת חרא"
מירב ארד
בהודעה שפורסמה בטוויטר נכתב: "לתשומת לב חברות וחברי הליכוד - אנו נעדכן כאן באופן קבוע על נוכחותם של חברי הליכוד במליאת הכנסת ובוועדות. אנו נפיל את ממשלת השמאל רק אם נשמור על משמעת ברזל"
מירב ארד
במסגרת סקירה בפני ועדת הכספים, העריך יהלי רוטנברג כי מספר המובטלים בהגדרה המקובלת עומד על כ-200 אלף איש, וציין כי את הגרעון התקדימי בגובהו "מימנו בגיוסים של כ-265 מיליארד שקל ב-2020, כמעט פי שתיים מהשנה הקודמת"    רוטנברג העריך כי בהתנהלות אחראית דירוג האשראי הגבוה של ישראל יוותר במקומו, והצביע על מגמות מעודדות בהוצאות ובהכנסות: "המשבר הסתיים טוב יותר משצפינו אף בהשוואה לעולם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il