ממדבר מתנה לא מכבר עמדנו על הר סיני וחגגנו את המעמד הנשגב של מתן תורתנו הקדושה. שמתן לב? המוטיב המרכזי החוזר כחוט השני בקבלת התורה הוא '
היום הזה'. כשם שהבורא מחדש בכל יום מעשה בראשית, והיקום שב ונברא מדי יום, כך אנו שבים ומתחדשים ומתרוממים כל יום עם התורה הקדושה, שאנו מקבלים אותה
היום מחדש. כך שיש לנו יום יום חג מתן תורה. מתן מלשון מתנה.
זאת חוקת התורה - התורה הקדושה היא היא החוקה שלנו. בשבת שעברה קראנו את פרשת חוקת.
חוקת ראשי תיבות - חוקת תורה. מדוע התורה ניתנה במדבר על הר סיני? מה המשותף ביניהם? כפי שמצביעים חכמינו - הצניעות והענווה. הר סיני הצנוע הוא הנמוך מבין ההרים, כמו המדבר הריק מכל נכסים גשמיים, ודווקא משום כך בחר הקב"ה בהם לתת את התורה הגדולה והמעצימה שיסודה בצניעות, שנאמר: "והצנע לכת עם ה' אלקיך".
וממדבר מתנה. במתנה ייחודית זו זכינו אנו הנשים. אמר הקב"ה "אין לך יפה מן הצניעות" (מדרש תנחומא). הצניעות מקרינה את היופי הפנימי שלנו ומשקפת את האופי. הצניעות היא היופי האמיתי. אישה הצנועה בבגדיה, צנועה בכל הליכותיה.
צניעות זה שמחה כולם חושבים, וזוהי הדעה הרווחת, שאם אני אצליח בפרנסה, בחינוך, בזוגיות וכד', אשיג דירה ואולי גם אזכה בפיס - אני אהיה שמח. כאילו השמחה תלוייה בהישגים הגשמיים ובגורמים חיצוניים. ולא היא. בואו תשמעו פתגם יפהפה, המצביע בדיוק על ההפך - שהשמחה היא מקור ההצלחה:
"לא המנצח שמח, אלא השמח מנצח"! אתן קוראות נכון. השמחה היא לא תוצאה של הצלחה. השמחה היא
הסיבה להצלחה. השמחה מעניקה לאדם אמונה ביכולותיו שהעניק לו הבורא, מאתגרת ומעודדת מוטיבציה, משפרת דימוי עצמי וממלאת את האדם באנרגיה לעשייה. כי, כדברי חז"ל, "אין השכינה שורה אלא בשמחה".
ואין השכינה שורה אלא בצניעות, שנאמר: "והצנע לכת עם ה' אלקיך" - בזכות הצניעות את זוכה בשכינה לחסות בצילה תמיד כל חייך. כפי שראינו צניעות היא יראת ה', היא שמחה היא אופי, היא יופי אמיתי. מה המכנה המשותף לתכונות יסוד ומידות מרכזיות אלה? כולן מקורן בפנימיותך העשירה והן שמעצבות את אישיותך ומעצימות אותה. כך יעקב אבינו כשהתאבל על יוסף הסתלקה שכינה ממנו. אך כשהקב"ה הבטיח לו שיספק לו את צרכיו הבסיסיים הצנועים: לחם לאכול, בגד ללבוש ושמירה עליו - שמחו נעשה כל כך קל עד כי נאמר: "וישא יעקב את רגליו". במקום שרגליו ישאו אותו כמקובל, הוא נשא את רגליו.
כך גם כשיעקב שמח לקראת רחל הצנועה והצדקת, אשתו העתידה, הוא הצליח להרים בעצמו את האבן הכבדה מעל-פי הבאר, שבדרך כלל נדרשו ארבעים (!) רועים להרמתה.
וכך, כפי שראינו, אסתר המלכה זכתה בזכות צניעותה שהמלך אחשוורוש הושיט לה את שרביט הזהב, ובכך גאלה את היהודים מגזירת המן.
בת מלך יקרה,
רוצה להתחסן נגד 'הכתר' המיקרוסקופי שתעתע בישראל ובעולם כולו? הסגולה: הבגד הוא הכתר שלך! הצניעות היא חיינו. צניעות זו שמחה. צניעות זו חסינות! הכסות היא כיפת הברזל שלנו.
זכרי: הצניעות היא הפנים היפות של בנות ישראל, הגילוי הפנימי שלך הוא דרך הכיסוי. הצניעות היא חלון הראווה שלך המקרין על סביבתך. צניעות. זה כל ההבדל.