X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביפן כללי המשחק שונים לגמרי. עד כדי כך שמי שלא מודע לקיומם ואינו יודע כיצד יש להתנהל בו, סביר שימצא את עצמו מחוץ למשחק ולפעמים גם "להישרף" מול חברות מסוימות. ברוב המקרים אנשי עסקים ישראלים מצליחים להתמודד עם האתגרים העסקיים הקיימים במדינות יעד שונות, אולם ביפן, חייבים להכיר את דרך קבלת ההחלטות היפנית, את הגינונים והמנהגים התרבותיים בכדי להצליח
▪  ▪  ▪
אנשי עסקים יפנים [צילום: איצו אינויה/AP]

בעשור באחרון תפסה יפן את המקום השני והמכובד, אחרי השוק האמריקני, כשוק יעד בעל פוטנציאל מסחרי עצום ובמיוחד בתחומי המכשור הרפואי והרפואה הדיגיטלית. בעוד אנשי העסקים הישראלים בוחרים להתמקד בשווקים בעלי תרבות דומה ובשמיכות גאוגרפית, כגון אירופה וארה"ב ונמנעים מכניסה לשוק זה. ייתכן שגם תדמיתו של עולם העסקים היפני מדיר את רגליהן של חברות מהתמודדות זו.
ביפן כללי המשחק שונים לגמרי. עד כדי כך שמי שלא מודע לקיומם ואינו יודע כיצד יש להתנהל בו, סביר שימצא את עצמו מחוץ למשחק ולפעמים גם "להישרף" מול חברות מסוימות. ברוב המקרים אנשי עסקים ישראלים מצליחים להתמודד עם האתגרים העסקיים הקיימים במדינות יעד שונות, אולם ביפן, חייבים להכיר את דרך קבלת ההחלטות היפנית, את הגינונים והמנהגים התרבותיים בכדי להצליח.
האופן שבו התנהלה הפגישה אם פיזית או בזום, תתווה את המשך ההתקשרות, שכן היפנים לא מעניקים הזדמנות שניה כך שגם פגישה אחת לא מוצלחת יכולה לחרוץ גורלות עסקיים. אחת הדוגמאות שממחישה עד כמה עולם העסקים היפני שונה מזה הישראלי היא באופן שבו מתקבלות החלטות ביפן. שלא כמו בישראל ובמערב, ביפן התהליך מתחיל ברמת הצוותים המקצועיים, אשר יבחנו את רמת החדשנות הטכנולוגית, את המודל העסקי ואת מידת ההתאמה לשוק היפני. לאורך התהליך ידרשו קבוצות מנהלים בכירות יותר לגבש החלטה בהתאם להמלצות הצוות המקצועי. בדרך כלל המנכ"ל לא לוקח חלק בתהליך עצמו, אלא מאשר את שהתקבלה על-ידי הצוות המקצועי. זו אחת הסיבות לכך שתהליך קבלת ההחלטות גם מאוד ארוך ויכול להמשך לאורך חודשים ולעיתים אף שנים.
שתי הדוגמאות האלה מדגישות את החשיבות להגיע מאוד בלבד מסבירות מדוע כל כך קשה לאנשי עסקים מישראל לחדור לשוק היפני ולמה יש חשיבות רבה להיות מודע לכללים ולהתאים את הארגון שלכם לפני שאתם עושים את הצעדים הראשונים לשוק מופלא זה.
טיפים ודגשים חשובים לקראת פגישה עם אנשי עסקים יפניים:
  • כאשר נכנסים לחדר ישיבות יש להמתין למארח כדי שיושיב אותך במקום המתאים, ואין רנדומליות, אלא בחברות יפניות קיים פרוטוקול ישיבה אשר בבסיסו הרצון לגרום לאורחים להרגיש כמה שיותר בנוח ולתת להם כבוד להושיב אתכם.
  • בינם לבין עצמם היפנים נוהגים לקוד ולא ללחוץ ידיים, עם זאת, הם מודעים לעובדה שבמדינות העולם נהוג ללחוץ ידיים ולכן הם משתדלים לפעול כמצופה מהם. ברוב המקרים איש העסקים היפני ייגש אל איש העסקים הישראלי, יגיש כרטיס ביקור שלו עצמו יאמר את שמו ויקוד קידה. רצוי לעשות בדיוק את אותו הדבר ואם יגיש את ידו ללחיצה אז פשוט לחצו את ידו. וכמובן, לא לשכוח להביא הרבה כרטיסי ביקור.
  • מי שמוביל את הפגישה הם המארחים היפנים. תחילה יציגו את עצמם כל חברי הצוות ולאחר מכן יתבקש הצוות הישראלי להציג את עצמו.
  • היפנים אינם נוהגים לדבר הרבה ובפגישות ולפעמים משתרר שקט. לנו הישראלים מאוד לא נוח להיות בסיטואציה שבה אין שיח קולח, אך במידה אכן משתרר שקט, אני מציע לא לחוש צורך למלא את השקט במילים או מידע נוסף, אלא לתת לדברים להתנהל באופן טבעי. אגב שקט אינו סימן רע לבאות.
  • לרוב היפנים יש תחומי עניין רבים ומגוונים והם אוהבים לשוחח עליהם. בארוחה או במינגלינג, שאינם דיון או פגישה עסקית כדאי ורצוי למצוא נושאים ותחביבים משותפים ולפתח שיחה. יפן ענקית וייתכן שתבלו עם המארחים שלכם שעות רבות ברכבת.
  • תהליך קבלת ההחלטות של היפנים הוא ארוך ויכול להיות מייגע. חשוב לשמור על רצף תקשורת אבל לא ללחוץ לקבל תשובה מהירה. אם יהיה עניין הקשר יימשך ואם אתם לא מקבלים תשובות לאורך זמן, זה אומר שאין להם עניין.
  • החשיבה היפנית היא לטווח הארוך וכך גם ההחלטות שלהם מתקבלות ולכן בפניה אליהם יש לחשוב כמוהם ולא להגיע עם הצעות ופעולות שמיועדות לטווח הקצר בלבד. יש צורך להכיר את העסק המוצג עד לפרטי פרטים ולהיות מוכנים להציג אותו ברמה הטובה ביותר.
  • כמו שכבר צוין, קבלת ההחלטות מתחילה דווקא בדרגים הנמוכים ועולה לאט למעלה כך שאם נפגשתם עם מנכ"ל החברה והייתה פגישה טובה אין זה מחייב שהעסקה חתומה. הדרך הטובה ביותר והנכונה ביותר להתקדם לאחר מכן היא בהתקשרות ישירה לצוות עמו נפגשתם ואם יש צורך לידע את המנכ"ל ניתן לכתב אותו בהתכתבויות במייל, אלא אם כן מדובר בחברה גדולה במיוחד ואז אין מכתבים את המנכ"ל.
  • הלבוש בפגישות עסקיות עם היפנים הוא לבוש רשמי ומכובד. ענידת עניבה מקובלת מאוד, אך יש לשים לא לשלב עניבה לבנה וג'קט לבן, אותם לובשים לחתונה או עניבה שחורה וז'קט שחור שאותם לובשים ללוויה. הכי מקובל ללבוש חליפה בצבע כחול, אפור או שחור. נשים יכולות להגיע במכנסיים או חצאית ורצוי ז'קט. בכל מקרה יש לשים דגש על נעליים ותיק באיכות גבוהה.
  • בעוד ליפנים חוש הומור נהדר, לוקח זמן להבין אותו. כמו חלק ניכר מהיפנים לא רגילים לדבר אנגלית, כך שלא תמיד יבינו את ההומור שבבדיחות. ההמלצה היא להימנע מלספר בדיחות בשלבים הראשונים לקשר. בנוסף, חשוב מאוד להימנע מלדבר על פוליטיקה ובעיקר לא להעביר ביקורת העל הממשלה - לא של ישראל ולא של יפן.

תאריך:  19/07/2021   |   עודכן:  19/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפגשים עם היפנים - כללי משחק שונים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דורון מצא
גם אם יש ביחסים המתחממים בין ירדן לבין ישראל תועלת מדינית מסוימת עבור ישראל, הם עלולים להצביע על כיוון התפתחות מדאיג לאינטרסיה המדיניים של ישראל
אליהו קאופמן
ההתקפות האדירות כנגד דבריו של הרב יצחק יוסף - שבסה"כ קרא לבחורי הישיבות להעדיף חיי תורה בלבד על פני ערבובם בחיי חול, מעידות עד כמה האסכולה האנטי דתית בישראל ירודה מזו של אומות העולם ועד כמה הפחד הדמוגרפי שלהם מפני הדת היהודית מכסה על "הליבראליזם" השגור בפיותיהם
יוני בן-מנחם
הנשיא ביידן יארח היום בבית הלבן את עבדאללה מלך ירדן כמנהיג הערבי הראשון שעמו הוא נפגש מאז כניסתו לתפקיד. המלך עבדאללה יבקש סיוע כלכלי נרחב מארה"ב כדי לחזק את יציבות שלטונו, הוא ידגיש את חשיבות פתרון שתי המדינות והשמירה על מעמדה של ירדן בהר-הבית
עמנואל בן-סבו
אסור לה למדינת ישראל על הנהגתה להשתיק את תוצאות הבקיעים הקשים שנתגלו במבצע 'שומר החומות' בתוככי ישראל ובעוטף ישראל
דן מרגלית
המרד שפרץ ב-66 היה טירוף    מחולליו התבססו על האמונה של הקיצונים כי הם עושים את רצון האל וכדאי להתעמת ולהתגרות באימפריה הרומית בשיא כוחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il