X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אין ספק שתופעת ההתחממות הגלובלית היא הרסנית לאדם ולטבע הגיע הזמן לנסות למזער את הנזקים שהיא גורמת
▪  ▪  ▪
הרסנית לאדם ולטבע [צילום: אריק ריסברג/AP]

▪ ▪ ▪
הנה עוד תופעה שמתרחשת לאחרונה בארצות-הברית ומושפעת ממזג-האוויר הקיצוני השורר במדינת קליפורניה. מתברר שאלפי דגי סלמון צעירים מתים באחד הנהרות הגדולים במדינת קליפורניה, ובמעלה נהר אחר במערב ארה"ב הדגים נתונים בסכנת הכחדה. דייגים שמתפרנסים מדיג של דגי סלמון בוגרים מזהירים כי גלי החום הקיצוניים והבצורת הנרחבת באזור מעלים את הטמפרטורות ומסכנים את הדגים ברוב מדינות ארצות-הברית.
הסיבה למותם של דגי הסלמון
הבצורת הפוקדת את מערב ארצות-הברית גורמת לירידת פני המים בנהרות והאגמים. כתוצאה מכך מתים אלפי דגי סלמון בנהר קלמאות שבצפון מדינת קליפורניה. דבר זה פוגע בעיקר בשבטים אמריקנים שדגי הסלמון הוא התפריט המרכזי שלהם. הסלמון, אשר שוחה ומפרה את זרעו בעיקר בעונת החורף בנהר סקרמנטו שעל שמו קרויה בירת קליפורניה, שוחה מאות קילומטרים עד האוקיינוס, ושם הוא נמצא בד"כ שלוש שנים, עד שהוא שב למקום שבו הוא נולד כדי להזדווג ולהטיל ביצים בין החודשים אפריל לאוגוסט. חשוב להפריד בין הסלמון הגמלוני שנוצר על-ידי תהליך הפריה באזור מסוים לבין הסלמון החורפי שגדל בטבע.
ההשלכות
ניתן לראות כי פגיעה מתמשכת בדגי סלמון צעירים עלולה להשפיע בטווח הארוך על כל אוכלוסיית הדגים ולקצר, ואף לעצור, את עונת הדיג. החשש מפני תרחיש זה הולך וגדל בעקבות שינוי האקלים, שממשיך להפוך את מערב ארה"ב לחם ולשחון יותר. זו עלולה להיות מכה הרסנית לתעשיית דיג הסלמון, ששוויה במדינת קליפורניה לבדה הוא 1.4 מיליארד דולר. הירידה החדה בדגה כבר גרמה להאמרת מחירו הקמעונאי של הסלמון: כך שמי שרגיל לשלם 70 דולר לקילו דג סלמון ייאלץ לשלם הרבה יותר.
חשוב לציין כי אנשים בכירים הקשורים לאגף הדגה הפדרלי ניבאו כבר בחודש מאי האחרון כי יותר מ-80% מדגי הסלמון הצעירים ימותו בשל התחממות המים בנהר הסקרמנטו. כעת, בעלי תפקידים המופקדים על חיות הבר באזור אומרים כי המספר צפוי להיות גבוה יותר, בשל ההתרוקנות של מאגר מים קרים באגם שאסטה.
כשנחפר אגם שאסטה בשנות ה-40 במאה הקודמת, הוא חסם בפני דגי הסלמון את הגישה לפלגי המים הקרים בהרים, שבהם הם נהגו להתרבות. כדי להבטיח את המשך קיומ של דגי הסלמון, החליטה ממשלת ארה"ב לשמור על טמפרטורת המים מתחת ל-13 מעלות צלזיוס באתר ההשרצה בנהר, מפני שביצי הסלמון אינן מסוגלות להתקיים בסביבה חמה יותר.
המים החמים מתחילים להשפיע גם על דגי סלמון בוגרים
התוצאה היא שבכל שנה המדינה משנעת מיליוני דגי סלמון שגדלו במדגרות אל האוקיינוס, וחוסכת מהם את המסע המסוכן במורד הנהר. מדגרות פדרליות במדינת קליפורניה נוקטות צעדים מיוחדים נוספים כדי לשמור על להקות הסלמון הפגועות, למשל הקמת בנק גנטי כדי למנוע זיווג בין קרובים ולשחרר את הדגים בשלבי החיים הקריטיים, כשהם מסוגלים לזהות את המים שבהם הושרצו ולשוב אליהם.
ניתן לראות כי הירידה בגובה המים גם משפיעה על דיג למטרות ספורט. כתוצאה מכך החליטו בעלי תפקידים בוויומינג, קולורדו, מונטנה וקליפורניה לבקש מהדייגים החובבים לדוג באזורים הקרים ביותר של המים, כדי למזער את ההשפעה על הדגים, הסובלים ממיעוט בחמצן במים החמים. ואילו בנהר קלמאת המצוי בקרבת גבול מדינת אורגון, החליטו אנשי הטבע שלא לשחרר יותר ממיליון דגי סלמון גמלוני אל הטבע. וכן, הם משנעים את הדגים למדגרות שיארחו אותם, עד שישתפרו התנאים בנהר.
ואילו ברחבי מערב ארה"ב, בעלי תפקידים מתמודדים עם חששות דומים בנוגע לאוכלוסיות דגים. כך למשל, במדינת איידהו, הגיעו למסקנה בעלי תפקידים בכירים שדג הסלמון מסוג אלתית אדומה לא יעשה את המסע במעלה הזרם על פני מאות קילומטרים של מים חמימים כדי להגיע לאתר ההשרצה, ולכן הם הציפו את הנהר סנייק במים צוננים ואחרי כן לכדו את הדגים והעבירו אותם למדגרות. אין ספק שתופעת ההתחממות הגלובלית היא הרסנית לאדם ולטבע הגיע הזמן לנסות למזער את הנזקים שהיא גורמת.

תאריך:  01/08/2021   |   עודכן:  01/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
פטירתו של גדול האידיאולוגים של חב"ד בדור הזה חושפת: למרות העמדות הקוטביות של חב"ד וסאטמר, הן מאוחדות בשלילת הציונות, ובהגדרת המדינה מעשה שטן ה'חוייזר': מלחמת חב"ד ב'טומאה הציונית' חריפה יותר ממלחמתה של סאטמר אחדות הניגודים
הרצל חקק
הדברים של משה נשמעים כמו אב וילדיו בפגישה משפחתית: הנה הוא מכנס את ילדיו וכל מטרתו להנחות אותם, לראות שילדיו מסתדרים, לתת להם עצות, כדי שיידעו להתמודד עם מה שצפוי להם
איתן קלינסקי
אני מאמץ מהפרשה בהתלהבות רבה את דרישת משה, מנהיגו ומחנכו של העם, בנאום פרידתו מעמו לאמץ מחויבות של כל אחד מבאי החברה הישראלית לבנות כאן בארץ חברה, בה לא יהיה מקום לתופעות כמו עוני ואביונות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - חזי איננו, מחזוריות, תלונות, מחדל והרס    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    שבוע טוב
צילה שיר-אל
השבוע נכנס כוכב אוראנוס למעלה בה יבצע מהלך משמעותי עד לחודש ינואר 2022    כוכב זה תפקידו לשבור מסגרות ולא יפסיק לנסות עד אשר יצליח לשבור דפוס קיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il