X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כל הטוענים שאמנות קיימת רק בספורט ובקולנוע - מאוד יאהבו את תערוכת אוסף סילביו פרלשטיין במוזאון תל אביב יצירות ממהלך מאה ועשרים השנים האחרונות, גם אם אינן אנציקלופדיה לתולדות המאה ה-20, הרי יש בתוכן פנינים ושכיות חמדה, המהוות ציוני דרך באמנות בת זמננו
▪  ▪  ▪
אמנות בתל-אביב [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

סילביו פרלשטיין יליד בלגיה שגדל בריו דה ז׳נרו, ברזיל, וחזר עם משפחתו לאחר מלחמת העולם ה-2 לאנטוורפן, היה לאספן אמנות בכל חלקי העולם בהם שהה או ביקר, רכש ידידים מקרב גדולי האמנים, וכך צלח לצבור יצירות אמנות שנוגעות בכמה מסגנונות האמנות היותר פופולריים: החל מהדאדא והסוריאליזם, המשך בפופ ארט ובמינימליזם, ובמיוחד מוקדש אוספו לצילומי טובי הצלמים של המאה.
את התערוכה המוצבת בטוב טעם ובאופן כרונולוגי, אצרו דויד רוזנברג ונועה רוזנברג, כך שהן הציורים, והרישומים והן הפסלים מוצגים במירווחים נאים, כשלציבור יש אפשרות להינות מכל פרט שבהם. את מלוא תשומת הלב לוכדת עבודתו של מרסל ינקו, ממייסדי תנועת ה"דאדא" בציריך, שהיגר לישראל והיה בין מייסדי כפר האמנים עין הוד. "המסכה עבור פירודזי" מ-1917 היא יצירה מאוד חדשנית כאז כן עתה. ריבוי החומרים מהם היא עשויה מעצים את הרושם שהיא מטביעה בצופה. כך גם ידידותו של פרלשטיין עם הרב-אמן מאן ריי, שכשרונותיו התבטאו בציור, פיסול ובעיקר צילום, עשוהו לאחד המאסטרים של המאה ה-20. בתערוכה מוצגות כמה מעבודותיו, כמו "הכינור של אנגר" מ-1924.
אהבתו של פרלשטיין לסוריאליזם הביאתהו לרכוש גם עבודות של מאגריט, מאן ריי, מירו ועוד. בעוד זיקתו לצילום, התחום המוערך כיום כמספר אחד בעולם – הביאה אותו לאסוף אבני דרך בתולדות הצילום, של גדולי אמני הצילום במאה העשרים. כך יש אפשרות לשוחרי האמנות לצפות בפנינים כמו של ברניס אבוט, הנס בלומר, ווקר אוואנס, דיאן ארבוס, אדוארד ווסטון, לסלו מוהולי נאג׳י, אדוארד סטייכן, אירווינג פן ואנדרה קרטש. רובם אגב – יהודים. ענקים גם בתחום זה. צילומו של אירווין בלומנפלד "הדיקטטור" מ-1937, מהווה ביקורת נוקבת על כל דיקטטור באשר הוא, שראשו ראש חמור, בעוד הציבור מלטפו ומעטירו. תופעה שהייתה קיימת אז, בימי היטלר, וכיום ברפובליקות בננות בהן העם זובח לדיקטטור גם אם הוא למעשה חמור. ואם זו לא בבחינת ביקורת על המישטר וגם בבחינת נבואה, הרי זה מה שהצילום מבטא לכל בר בי רב.
לסיכום: בעיתות בהם מנועים ישראלים לתור בעולם ולבקר בגדולי המוזאונים, שם מצויות היצירות הנודעות יותר או פחות של טובי היוצרים, התערוכה שבמוזאון תל אביב מהווה כעין סיור עולמי בתולדות האמנות, גם אם לא בכל הזרמים אך בכל זאת תורמת לידע ולהכרה במה שהתחולל בתחום האמנות הפלסטית במאה השנים האחרונות. חסר מאוד חלקם של אמני המופשט האכספרסיוניסטי חברי ה"ניו-יורק סקול", שבעקבות המיפנה שיצרו באמנות עבר מרכז האמנות העולמית מפריס לניו-יורק באמצע המאה ה-20. לשאלתי את האספן מדוע חסרה נוכחות הזרם הקובע הזה באמנות באוסף שלו, ענה האספן הצנוע, שמחיריהם היו יקרים מדי. יחד עם תערוכת אוסף פרלשטיין יכול הקהל לחזות בעוד שפע תערוכות חדשות מרתקות, שתהפוכנה את הביקור במוזאון לנסיעה בחו"ל על כל סממניה.

מסכה 1917, מרסל ינקו [צילום: עליס בליטנטל]
מאייד סולרי דחוס, 1970, סזאר [צילום: עליס בליטנטל]
הדיקטטור 1937 ארווין בלומנפלד [צילום: עליס בליטנטל]
תאריך:  05/08/2021   |   עודכן:  05/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בנמלך
תסביר לי מדוע דווקא שר הביטחון בני גנץ מכין את דעת הקהל לסגר, אין לו דאגות אחרות?    יש לו, אבל בסגר הוא כנראה מבין הרבה יותר
אלי אלון
מעברת העולים שימרון ששכנה בשיפוליו המערביים של תל שימרון, סמוך למושב נהלל, פעלה בין השנים 1958-1950 והייתה מראשונות המעברות בעמק    היא מהמעברות הפחות ידועות ומוכרות    בימים אלה הוצב סמוך למקום בו שכנה, שלט מורשת והנצחה, המספר את סיפורה של המעברה
עמנואל בן-סבו
ילדים הם לא איום דמוגרפי, ילדים הם לא סכנה, ילדים זה לא הרס כדור-הארץ, ילדים זה לא קצבאות    ילדים זה אהבה, פריחה רוחנית, צמיחה כלכלית ואהבה אינסופית
רפי לאופרט
תקציב לאומי הוא ביטוי כמותי להיקף המשאבים שמתכוונת המדינה להשקיע בתוכניות העבודה השנתיות של המשק הלאומי. חוק ההסדרים, מאידך-גיסא, הוא שיטה לטשטוש האמת, במיוחד כשהיא איננה נוחה או נעימה. דומה שהחזרה משנים חסרות תקציב מצדיקה שנציגי הממשלה הבכירים ביותר יחזרו מדרכי העקלתון של טישטוש כוונותיה לעבר הצגה אחראית ומסודרת של המדיניות המשקית הלאומית, בע"פ כמו-גם בכתב
אברהם הללי
אמנם הפרשה אינה עוסקת במלחמה ובהקרבה בעת מלחמה, אך כיוון שהעם הנאסף בקרבת פתח הכניסה לארץ, מוכן וערוך למלחמה עליה, עולה שאלת הקרבת הנפש בקרב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il