X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
המערב בעידן המודרני מהלל ומקלס ומשבח את "המיצוי העצמי" לא מחויבות של הפרט לקהילה ולחברה אלא רק לעצמו, אנוכיות
▪  ▪  ▪
אשרם. דבקות במטרה [צילום: אשלי לנדיס/AP]

כמי שלא שמע עד אתמול את שמה של לינוי אשרם מצאתי את עצמי קם בביתי על רגליי וממתין בעמידה עד שאלכס גלעדי יעניק לה את מדליית הזהב האולימפית והתזמורת תסיים עד לתו האחרון את "התקווה". איני מעריך כי מכאן ואילך אמיר את כרטיסי באצטדיון בלומפילד בצפייה באקרובטיקה הספורטיבית המדהימה שהציגה לינוי. אך בוודאי אדבק במשמעות של מהלכיה עד לרגע ההיסטורי.
קראתי שיש כבר קשקשנים הטוענים כי מדובר בהליך קפיטליסטי-תחרותי בלתי ראוי. להפך, אין כעולם הקומוניסטי המעודד ומסייע ומכוון ומתערב בחרות האישית (ואף מוסיף סמים בגוף שחייניו כפי שנהגה מזרח גרמניה) ובלבד שיביאו מדלייה, ואילו הסיוע במערב הדמוקרטי הרבה יותר מרוסן ומפוקח ואינו מעודד עבירות חוקיות.
מה שעולה מן המדליה המדוברת הוא חינוך למאמץ. מצויינות. דבקות במטרה. חתירה להתמודדות. לריסון הנטייה לוויתור עצמי ברגע של חולשה או ספק. התמדה. נכונות להיענות באומץ ובשיקול דעת לאתגרים. מה שאימצתי לי כביטוי מאז עודד שר החינוך נפתלי בנט כל נערה ונער לחתור אליו בתחום המתמטיקה: ההוויה של "5 יחידות".
היות וכבר "חטפתי" על תמיכתי בבנט בנושא זה אני מבקש להסביר. בוודאי שלא כל אחד מתבקש ללמוד "5 יחידות" במתמטיקה או "חמד"ע - חינוך מדעי" בפיסיקה. אך האינטרס האמיתי הוא שכל ישראלי יחתור ל"5 יחידות" בתחומי הלימוד הקרובים לליבו, ולא יסתפק בשלוש ובארבע.
המערב בעידן המודרני מתאפיין במשהו אחר. הוא מהלל ומקלס ומשבח את "המיצוי העצמי". לא מחויבות של הפרט לקהילה ולחברה אלא רק לעצמו. אנוכיות. ההוכחה בגאומטריה קצת קשה? מיד מציעים לו חלופה בדמות לימודי בישול. זה במקרה הטוב, מפני שגם אם הבת או הבן זורקים מאחריהם את הילקוט כי הלימוד קשה להם - הטעות הגדולה של אימא ואבא היא לומר להם שהכל בסדר והעיקר שלא יהיו עצובים והמורה אשם (אף שביהדות יש גם הכרה בכך, נכשל התלמיד? מפני המורה שאינו מסביר פנים לו דייו).
זה עולם חומרי עם דוגמניות ודוגמנים כמשאת נפש של אימא ואבא, ומנהל עסקים ומשפטים באוניברסיטה, אך אנשים צופי פני העתיד כפרופסור יצחק בן-ישראל נוהגים אחרת. הוא מגייס כספים פרטיים לשגר את "בראשית-2" לירח לא מפני שהיא כל כך חסרה בחקר החלל של המעצמות אלא מפני שהוא מעוניין ברוב אחריות לעודד עוד בני נוער לגלות סקרנות ולהשתתף במיזם שנועד בעיקר לקרב אותם למתמטיקה ולפיסיקה ולהבנת החלל (ויש כבר תוצאות מעודדות כפי שסיפרתי כאן מפיו. שיעור הנערות בתיכון שבוחרות עתה ללמוד בחמד"ע הנ"ל עלה בשיעורים מדהימים).
לכך מצטרף גם הצד השני של המטבע. מה שלינוי אשרם מבטאת אינו רק את הערכים החיוביים שהוזכרו משך יום אתמול וגם ברשימה זו. בדיעבד היא מבטאת את התרבות אשר סולדת מן "המגיע לי" ו"קיפחו אותי" ו"דורשים ממני יותר מדי" ו"למה לשכני נתנו ולא לי", ו"אני מקופח" ו"אני מתבכיין". במשתמע הישגה הוא במובן הערכי והחינוכי פרק של "כי מציון תצא תורה." תודה על התורה שהנחילה אתמול לאוכלוסיית ישראל. הן כמשל, הן כנמשל.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  08/08/2021   |   עודכן:  08/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
סמוטריץ' נוהג במפגיני הלהטבי"ם כמו ביבי במי שהניפו את דגלי המחאה בקיסריה ובבלפור ובהבימה ובראש העין ובכל ראש גשר    הרי הוא עצמו יודע זאת
צילה שיר-אל
טיפ לילידי השבוע מזל אריה - ילידי יום ההולדת מוזמנים לבדוק את המשמעות של התקשורת בחייכם ולוודא האם אתם מעבירים את המסרים שלכם בצורה בהירה ולוודא שדבריכם מתקבלים בהערכה
יגאל יששכרוב
"זהו תיאטרון שכנראה עדיין לא ראיתם וזו הבעיה שלכם", אומר המחזאי זהר רוזן המשמש גם כקופאי
צל'ו רוזנברג
אירן ממשיכה בתוכניותיה, הן הגרעינית והן התבססותה בקרבת ישראל    לדאבון הלב, תקופת שלטונם של טראמפ בארה"ב ונתניהו בישראל, הביאה עימה להרעה משמעותית ביותר    התסבוכת הגדולה בה אנו נמצאים היא פועל יוצא של מדיניות רפה, מתלהמת, ובעיקר רשלנית של שני המנהיגים
עמנואל בן-סבו
הקלישאות יוצאות לעוד סיבוב הופעות משמים    כמעט כל ראשי הממשלות נאמו את מילות הקודש אשר נדמה כי גם עבור רוב שרי הביטחון של מדינת ישראל ירדו כרוכים בתורה וכמו נכתבו מפי הגבורה על הר סיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il