X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בליבת "ישראל השלישית" ניצבת תפישת הממלכתיות שהקנה דוד בן-גוריון להיסטוריה היהודית המודרנית, שבלעדיה לא ניתן היה לכונן את מדינת ישראל ולמנוע את פירוק המסגרת הלאומית המשותפת
▪  ▪  ▪
שי פירון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ב-206 עמודים צרים ומרווחים (ועוד נספחים) התמודד הרב שי פירון בספרו "ישראל השלישית" עם הבעיות המורכבות והמסובכות של ההוויה הישראלית, ויכולתה של החברה היהודית לשמר את הקיום המשותף.
מי שהיה שר החינוך מעמיד למבחן הזוגיות את הממלכתיות והמסורת, "היהודית" וה"דמוקרטית" להן נוסף גם המימד ה"ליברלי", והוא עושה כן בניתוח מעניין אם כי "קצר המצע המשתרע" ולקורא הזורם עם הטקסט יש גם תחושה ש"תפסת מרובה לא תפסת".
בליבת "ישראל השלישית" ניצבת תפישת הממלכתיות שהקנה דוד בן-גוריון להיסטוריה היהודית המודרנית, שבלעדיה לא ניתן היה לכונן את מדינת ישראל ולמנוע את פירוק המסגרת הלאומית המשותפת. זו בעצם מלוכה בלי מלך, ועם רמת ריכוזיות שלטונית גבוהה שהייתה חיונית לזמנה אבל הותירה צלקות כואבות עד עצם היום הזה.
הספר דן בבעיות של חשבון נפש ציבורי הדורשות אוקיינוס של ימי עיון ודיונים, ומתומצתות באורח אינטליגנטי במגמה של יצירת חומת מגן משותפת לחילונים ולדתיים. זה מצריך, כאמור, דיון מיוחד על "ישראל השלישית".
אך בספר שזורים גם זיכרונות אישיים של נער למשפחה דלת אמצעים. הנה אחד מהם שמסביר יותר מאלף מאמרים: בבגרותו הירבו לשאול אותו אם יש לו קרבת משפחה לרב מרדכי פירון. לא, השיב, רק הרבנית הייתה מורתו. ובכן לאיזו פירון אתה שייך? אביו, אמר שי, הוא רופא השיניים ד"ר אלברט פירון.
באחת מן השיחות הגיב בן שיחו כי הכיר אותו. הוא למד בבית הספר החקלאי מקווה ישראל, אבל יום אחד נעלם, וכל זאת מדוע? מפני שלהוריו לא היה כסף לשלם בעבור שכר הלימוד והשליכו את אלברט לרחוב. אלברט כבר לא היה בין החיים. שי הנסער שאל את אמו אם יש דברים בגו, והיא אישרה בפה מלא. ומדוע אבא אלברט מעולם לא סיפר שסגרו את שערי בית הספר בפניו? והרי נהג לספר על לימודיו במקווה ישראל? שי התאכזב. אביו נאלץ להיות טכנאי שיניים והתעקש ולמד והשתדרג והיה לרופא שיניים. ומה באשר לפגיעה בו?
אמא, כתב שי פירון, הייתה במפלגת העבודה ואקטיביסטית. אבא היה מתון ממנה. אבל הכאב צרב. תגובת הנגד של אבא הייתה שלקח את הילד שי על כתפיו והלך איתו לאסיפות של הליכוד וזה קרא בקול כמצוות אביו במלוא גרונו: "בגין לשלטון! בגין לשלטון"!, וזו הייתה נקמת ד"ר אלברט על חרפת בית הספר במקווה ישראל, שהסתיר ממשפחתו. הרי לכם כל סיפור השסע על רגל אחת.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  10/08/2021   |   עודכן:  10/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
יוסף מיוחס מתאר את ילדותו המאושרת בכפר סילואן, מתאר את אהבתו וגעגועיו לשכניו הערבים ולתרבותם
אפרים הלפרין
כמה זמן יחזיק נפתלי בנט את שאשא ביטון כצרת החינוך בממשלה? שבוע? שבועיים? - וכמה זמן הוא יחזיק את ממשלת הקקמייקה הזו? ובינתיים הישמרו לנפשותיכם!
הרצל ובלפור חקק
משה חן מסמל בחייו/ את כל מה שיפה ונשגב/ הוא מבטא כאיש לבבי/ את כל מה שיפה וחיובי/ וכל מי שנחשף למעשיו ולאישיותו הכובשת/ יודע שאת כל חייו הוא הקדיש ומקדיש למורשת
ידיד כהן
תיקון חוק הותמ"ל שהוארך הוא הצלחה או כישלון?    כל חקלאי יודע כמובן כי משבצת שמבותרת בהיקף של 50% למעשה סיימה את חייה החקלאיים
דן מרגלית
ראש הממשלה בנימין נתניהו לא רצה לקיים את הרוטציה    בני גנץ לא ויתר עליה    הם גרמו לכך שלא יהיה תקציב למדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il