X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המשותף לכל הנושאים בפרשה מתבטא בהתייחסות ובאכפתיות כלפי האחר - ניכרת במיוחד הדגשה והבלטת החמלה לחלש, שגורלו נתון בידינו
▪  ▪  ▪
ביטויי חמלה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

פרשת "כי תצא", הפרשה הששית בספר "דברים", מתחילה בפרק כ"א פסוק י' ומסתיימת בפרק כ"ה פסוק י"ט. אומנם הפרשה נפתחת בסערת חוקי מלחמה, אך היא רוויית חמלה ובזאת גדולתה של הפרשה. משה בנאומו האחרון לעמו טרם כניסתו לארץ מבקש לתת ביטוי לחמלה ולהקיפה בחוקים, כאשר מסביב מתרחש הדבר האימתני ביותר הקוטל חיים - המלחמה.
זו פרשה המפגישה אותנו עם שבעים וארבע מצוות. אנחנו מתוודעים לגלריה עמוסה בשלל נושאים, הנוגעים בתחומי חיים רבים ומשמעותיים - המשותף לכל הנושאים בפרשה מתבטא בהתייחסות ובאכפתיות כלפי האחר - ניכרת במיוחד הדגשה והבלטת החמלה לחלש, שגורלו נתון בידינו, יהיה זה האפרוח או יהיה זה העץ בשדה. תקצר היריעה מלהתייחס לשלל הנושאים בפרשה, לכן אשוטט בנגיעות קצרות על פני הציוויים, שכבשו את לבי ובאים לידי ביטוי בפרשה שלנו.
בנאום האחרון של משה שבתה אותי גישתו המבקשת, סליחה, הדורשת (!!) מאתנו לסלק מתוכנו את כל גילויי השנאה - לֹא תְּתָעֵב אֱדוֹמִי כִּי אָחִיךָ הוּא, לֹא תְּתָעֵב מִצְרִי כִּי-גֵּר הָיִיתָ בְּאַרְצוֹ"(דברים פרק כ"ג, פסוק ח'). אני מייחל בכל לבי, שכל מילה בפסוק הזה תקרום עור וגידים במציאות חיינו היומיומית רוויית השנאה חסרת המעצורים לאחר החי בתוכנו במדינת ישראל. כשאני שומע קנאים דתיים צורחים בהפגנות בסמטאות ירושלים המזרחית: "מָוֶת לָעֲרָבִים", אני חש שבמלל המתלהם, הפרוע, הבוטה וגס הרוח הם רומסים את ספר דברים פרק כ"ג פסוק ח'. יתרה מזו מדגיש החוק שהבנים, אשר יולדו מנישואים עם אדומי או מצרי, בהגיעם ל-"דוֹר שְׁלִישִׁי, יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהֹוָה" (שם, פסוק ט').
הגם שיש לי ויכוח מר עם מספר לא מועט של נקודות מוצא, הבאות לידי ביטוי בחוק המקראי, אני רוצה רק להבליט במאמרי זה ממה אני מתלהב, כשאני בוחן את הוראות החוק בפרשה שלנו תוך כדי השוואה לחוקות אחרות מאותה תקופה, כמו חוקת חמורבי, המחייבת להסגיר את העבד שברח מאדונו. בספר דברים בפרק כ"ג בפסוק ט"ז נאמר במפורש: "לֹא תַּסְגִּיר עֶבֶד אֶל-אֲדוֹנָיו אֲשֶׁר-יִנָּצֵל אֵלֶיךָ... " ואף באה הדרישה, לא רק שאסור להסגיר את העבד הבורח, אלא חובה לסייע לו "עִמְּךָ יֵשֵׁב, בְּקִרְבְּךָ... בְּטוֹב לוֹ לֹא תּוֹנֶנּוּ" (שם, פסוק י"ז).
קטילת חיים
בהמשך רואה הפרשה את מימוש חובת החמלה האנושית כלפי ציפור במצוקה, כלפי בעל חיים חלש מאתנו, בהדגשה את השכר הזהה למקיים מצווה זו לשכר המקיים את כל ציווי עשרת הדברות, וזאת "לְמַעַן יִיטַב לְךָ וְהֶאֱרַכְתָּ יָמִים" (דברים, פרק כ"ב, פסוק ו'). החמלה, המובהרת בפרשת השבוע שלנו, היא חלק מהוויית החיים לה אנחנו נדרשים, הווייה החותרת ללא לאות ללמד את נפשנו לאהוב את הטוב, לראות את התועלת הרבה שבטוב ולדבוק בו.
אני מבקש לסיים את החלק הראשון של המאמר בנגיעה קלה בחוקי המלחמה, הפרוסים בפרשה שלנו בפרק כ"א בפסוקים י-י"ד, בפרק כ"ג פסוקים י'-ט"ו וכן גם בפרק כ' בפרשה הקודמת, פרשת "שופטים". אי-אפשר להתעלם מעוצמות החמלה ומעוצמות האהבה, שהחוקה המקראית דורשת מאתנו לקיים במציאות של קטילת חיים והרג המתרחשים בעת מלחמה.
אי אפשר שלא להתרגש מעוצמת החמלה, שבאה לידי ביטוי בהוראה בפרק כ' פסוק ה': "מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַּיִת חָדָשׁ וְלֹא חָנְכוֹ יֵלֵך וְיָשׁוּב לְבֵיתוֹ, פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה, וְאִישׁ אַחֵר יַחְנֵכֵנוּ". רבים הם הצעירים שבונים את ביתם לראשונה, ובעת מלחמה העוצמה המוסרית של המחוקק דורשת לפטור אותם משרות צבאי, פן אחר יחנוך את ביתם. המחוקק המקראי רגיש למציאות פן חייל צעיר לא ישוב מהקרב, קשה למחוקק לקבל מציאות שצעיר נטע כרם טרם המלחמה ואחר יבצור את הגפן, כאמור: "אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם וְלֹא חִלְּלוֹ, יֵלֵךְ וְיָשׁוּב לְבֵיתוֹ פֶּן-יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יְחַלְּלֶנּוּ" (שם, פסוק ו').
כואבת לי עוצמת הפער בין האווירה הלאומנית הבוטה השורה בציבור רחב בישראל ובין החוק המקראי האומר שחור על גבי לבן בספר הספרים שלנו - "לֹא תְּתָעֵב אֱדוֹמִי" והסיבה להוראה זו - "כִּי אָחִיךָ הוּא". להוראה מתווסף הציווי - "לֹא תְּתָעֵב מִצְרִי" והסיבה להוראה זו - "כִּי גֵּר הָיִיתָ בְּאַרְצוֹ".

תאריך:  15/08/2021   |   עודכן:  15/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "כי תצא" (א')
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על הנאמנות למקור פחחחח
ה.א  |  15/08/21 14:59
2
הפינצטה של איתן היא לא לרוחי
לאיתן בכאב רב  |  15/08/21 17:45
 
- זו שיטה אצלו חביבי, ככה זה פה. ל"ת
ה.א  |  15/08/21 18:41
3
שמגיע לאיתן ברכה ליום הולדת
התגנבה שמועה  |  15/08/21 17:57
4
ברצוני לשוחח עם מגיבה מס' 2
למגיבה מס' 2  |  15/08/21 19:36
 
- עלבון לאיטליגנציה
ה.א  |  15/08/21 23:12
 
- ה.א דבק בכסילותו
ה.א דבק בטיפשותו  |  16/08/21 07:13
 
- חסד, חמלה, אכזריות ורצח
ה.א  |  16/08/21 10:09
 
- אסור לשקר!!!!
למגיב ה.א   |  16/08/21 14:41
 
- "איתן מעלים את הרוע:"
ה.א טועה  |  16/08/21 17:47
 
- "איתן מעלים את הרוע:"
ה.א טועה  |  16/08/21 17:50
 
- "איתן מעלים את הרוע:"
ה.א טועה  |  16/08/21 17:52
 
- "איתן מעלים את הרוע:"
ה.א טועה  |  16/08/21 17:56
 
- ה.א נהנה מנקודות חולשה בתורה
מר ה.א נהנה   |  16/08/21 11:23
 
- אתאיסטית קשקשנית
ה.א  |  16/08/21 14:29
 
- המגיב ה.א שכח מה זה "דרך ארץ"
המגיב ה.א שכח  |  16/08/21 16:06
 
- כנראה לא הבנת את המסע שלו
שאול א.  |  17/08/21 13:53
5
בוקר של בשורות טובות
בוקר טוב לכולנו  |  16/08/21 08:04
6
ממגיבה שאיננה מסכימה איתך ל"ת
ברכת חזק ואמץ  |  16/08/21 11:12
7
היהירות מעריכה את תגובות ה.א
היהירות משבחת  |  16/08/21 17:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
כשהיא עולה על המסלול היא כולה מרוכזת בתוך עצמה כיאה למספר 1 שהוא גם מספרה האישי בנומרולוגיה ויכולת זו גורמת לה להיות מפוקסת במקסימום האפשרי הנדרש
אביתר בן-צדף
על הספר    בן ישי - כתב נועז לענייני צבא - היה בחזית, ונפצע כמה פעמים    חושף עוד התרעה, שלא השפיעה כלל לקראת מלחמת יום הכיפורים
עמנואל בן-סבו
במדדי הניסים שנעשו לאבותינו ולנו, זהו נס קטן, לא מגה נס כמו שהתרחש לראש הממשלה נפתלי בנט    הנס של נתניהו לא מוצה עד תום    אחרי שהתפזרו העננים מעל המלאכים ואליהו הנביא כבר יצא למשימה אחרת התחוור לו כי לא הצליח להקים את הממשלה והנס היה למיני נס
יוני בן-מנחם
ממשל ביידן מודאג מאוד מהיחלשות מעמדה של הרש"פ בגדה ומאפשרות השתלטות תנועת חמאס עליה. ראש ה-CIA וויליאם ברנס נועד עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ודן עמו בדרכים לחיזוקה של הרש"פ,ממשל ביידן סבור כי הדרך הטובה ביותר כעת היא לחזק את הכלכלה הפלשתינית
יורם אטינגר
תובנות - 11 ספטמבר חושף את העובדה שהטרור האיסלאמי אינו מונחה-יאוש, אלא מונחה חזון בן 1,400 שנים, המדגיש אלימות, חוסר-סובלנות, תחושת-עליונות, עריצות ומגלומניה עולמית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il