X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שאני נפעם מקריאת פסוקים ו'-ז' בפרק כ"ב אני נרגש מקריאת ההוראה רווית החמלה לבעל חיים הנתון במצוקה - "כי יקרא קן-ציפור לפנייך בדרך בכל עץ או או על הארץ... והאם רובצת על האפרוחים, או על הביצים לא תקח, האם על הבנים..."
▪  ▪  ▪
פרשה מרגשת. בתמונה - עבדות בסין [צילום: AP/EyePress]

אני מודה ומתוודה, שאינני מתכונן בדיון על פרשת "כי תצא" להביא אפילו קמצוץ משיח ושיג ביקורתי, שיש לי עם העולם הדתי ועם ספרות החוק המקראי. אני מבקש למקד במאמר זה את מלוא עוצמות הרוח רק לעבר העולם הייחודי המוסרי, שיש בחוק המקראי, כפי שבא לידי ביטוי בפרשה שלנו, העמוסה בשבעים וארבעה ציווי חוק.
אני מוצא לנכון להדגיש, שבפרשה שלנו שבעים וארבע מצוות, המתפרסות על פני קשת רחבה של נושאים, כשענקי הרוח בעולם הפרשני מוצאים שמה שמחבר ומשותף לחלק הארי של הנושאים ההתייחסות רוויית חמלה לחלש וגילויי האכפתיות למצוקותיו.
כן, אני מודה, שאני נפעם מקריאת פסוקים ו'-ז' בפרק כ"ב. אני נרגש מקריאת ההוראה רווית החמלה לבעל חיים הנתון במצוקה - "כִּי יִקָּרֵא קֵן-צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל-עֵץ אוֹ עַל-הָאָרֶץ... וְהָאֵם רוֹבֶצֶת עַל-הָאֶפְרוֹחִים, אוֹ עַל הַבֵּיצִים לֹא תִּקַּח, הָאֵם עַל-הַבָּנִים..." כשנתקלים בקן של ציפורים וזקוקים לביציה, אין לקחת את הביצים ואת האם. רק לאחר שילוח האם ניתן לקחת את הביצים.
אני מודה, שאני נרגש מיחסו של המחוקק המקראי לשבויית מלחמה. אין חוקה אחת המוכרת לנו בקרב עמים אחרים, שמחייבת לאיפוק ועידון יצריו של השובה ביחסו לשבויית המלחמה, כפי שבא לידי ביטוי בניסוח של החוק ב"דברים" פרק כ"א, פסוקים י'-י"ד. השובה חייב לתת לשבויית המלחמה להתבודד חודש ימים רק כדי שתוכל להתאבל על יקיריה ולפעול על-פי כל כללי טקס המקובלים והנהוגים בחברה ממנה באה - "...וְיָשְׁבָה בְּבֵיתְךָ, וּבָכְתָה אֶת-אָבִיהָ וְאֶת-אִמָּהּ, יֶרַח יָמִים...". רק לאחר חודש שמורה לשובה הזכות לשאתה לאישה. אם אחרי חודש יחליט, השובה שהוא אינו נושאה לאישה - באה הדרישה בחוק "וְשִׁלַּחְתָּ לְנַפְשָהּ וּמָכוֹר לֹא תִּמְכְּרֶנָה בַּכֶּסֶף, לֹא תִּתְעַמַּר בָּהּ..."
אני מוצא לנכון להביע את הערכתי ליחס שמגלה המחוקק כלפי שכיר שנאלץ למכור את כוח עבודתו, או שנדרש ללוות כסף. הייחודיות שמורה לחוק המקראי באיסור המוחלט למלווה כסף לקחת ריבית מאדם. שנאלץ ליטול ממנו הלוואה - "לֹא תָּשִׁיךְ לְאָחִיךָ" ("דברים", פרק כ"ג פסוק כ'). יפה עשה הרמב"ן בהסברו, לפיו אדם בעל אמצעים שמלווה כסף, "עָלָיו לִרְאוֹת אֶת הַלּוֹוֶה הַנִּזְקָק - אָחִיךָ". ואם אדם מכר את כוח עבודתו השכר תמורת העבודה חייב להיות משולם באותו יום טרם שקיעת החמה.
אסיים את מסעי הקצר בפרשת "כי תצא", כשאני רואה בה חלק מנאום של משה טרם הפרידה, כשהוא בדרכו להר נבו, והעם הולך להתפרס על שנים עשר שבטיו בכל מרחביה של ארץ ישראל. חייו בארץ מותנים בהקשבה לציוויים כמו שציינו לדוגמה באיסור נשך, תשלום לשכיר יום טרם שקיעת החמה ובעוד שלל חוקים שנפרסו בפני העם במשך ארבעים שנות נדודיו.
למרבה הצער, היו גילויים כואבים של אי-מימוש הוראות החוק ואף התנכלות בוטה לציוויו המוסריים, ולכן היינו עדים לפרץ זעם נבואי המביע מחאה כואבת "עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק, וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם", ואף היו גילויים של תגובה ברוטאלית אכזרית של השררה המונרכית, כמו כליאת נביא, המביע מחאה על גילויי עוול, בבור כלא, ובבור אין מים.

תאריך:  17/08/2021   |   עודכן:  17/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "כי תצא" (ג')
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
יום של תחילת הנסיגה של הקורונה
יום טוב לעם ישראל  |  17/08/21 10:09
2
לא סוקלים כלות שאינן בתולות
ה.א  |  17/08/21 11:28
 
- עקשנות מוזרה של המגיב ה.א
אני בזה ל-ה.א  |  17/08/21 17:34
3
מאחלת לעם ישראל יום טוב. ל"ת
מאחלת יום טוב.  |  17/08/21 11:30
4
איתן, אתה עושה מסע חסר סיכוי
אוהבת את מאמריך  |  17/08/21 17:43
5
שאימת הקורונה תיעלם מהר מחיינו
מאחלת מכל הלב  |  18/08/21 08:57
6
שאסון הקורונה ייעלם מהר מחיינו ל"ת
מאחלת מכל הלב  |  18/08/21 09:00
7
עזוב את העיסוק במקרא.
לאיתן היקר  |  18/08/21 10:40
8
like all natins ל"ת
We are a people   |  18/08/21 17:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרגלית מולנר-גויטיין
אומרים "כשהתותחים רועמים המוזות שותקות", לא בישראל    קורונה, אלימות, שריפות זדוניות, רצח מתועב - והאמנות ממשיכה לפרוח    למזלנו, לשימחתנו
אביתר בן-צדף
על שלוש אמירות אומללות ומסוכנות של ראש ממשלת הכחש והזדון ושל שרים בממשלתו    קשקושים על אנטישמיות, שלילת העלייה להר-הבית והתעלמות מהעלייה    אל דאגה, אתם יכולים לסמוך על ממשלת החרפה, שזו היא רק ההתחלה, והמשך עשיר עוד יבוא
אבי מרום-מילברגר
בפסק הדין שניתן בבית הדין לעבודה נקבע כי מעסיק רשאי למנוע את התייצבותו לעבודה של עובד הוראה שלא התחסן כנגד נגיף הקורונה ומסרב לעשות בדיקה לצורך הצגת תוצאה שלילית
עמנואל בן-סבו
אל מול אתגרים פנימיים וחיצוניים, אתגרים משמעותיים אשר ההכרעות בהם ישפיעו על כל אזרח ואזרח, היה מצופה שהמציאות בחברה הישראלית תתעלה מעל המחלוקות ותתחבר שוב למכנה המשותף המחזיק את העם בישראל
יוני בן-מנחם
לנסיגה האמריקנית מאפגניסטן יהיו השלכות עולמיות ואזוריות שמשפיעות לרעה על ישראל. ארגוני הטרור הפלשתינים שואבים כבר עידוד מהנסיגה ואירן תנצל אותה כדי להפעיל לחץ על ארה"ב להסיג את כוחותיה ממדינות נוספות במזה"ת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il