X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יוסי, אבא של בראל שמואלי, החייל הנאבק על חייו, דמע מול האומה ובפנים מיוסרות שאל את השאלה שלכבודה חייבים להקים את ועדת המומחים, איך הגענו למציאות בה חייל ממוגן מכף רגל ועד חומת בטון נורה מטווח אפס מתוך חרך וחייו תלויים לו מנגד?
▪  ▪  ▪
"... תדע כל אם עבריה..." [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]

הפעם אתחיל מהמסקנה. לא רק הדמעות של האבא דורשות הקמת ועדה מיוחדת למחדל הפקרת החיילים. כל הורה, כל לוחם, כל מפקד, חייב לתבוע הקמת ועדה שכזו, בה יישבו מומחי הביטחון, המשפט, המוסר היהודי, השכל הישר, אשר תוביל להכרעה בסוגיית ההתגוננות וההתמודדות אל הסכנה האורבת לחייל מול האויב יהא אשר יהא.
תקופה ארוכה, ארוכה מאוד, שהביטוי הנודע ממורשת ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן-גוריון הפך לאנדרטת מילים ריקות מתוכן וחלולות, מתקופה אחרת, "תדע כל אם עבריה כי הפקידה את גורל בניה בידי המפקדים הראויים לכך".
יוסי, אבא של בראל שמואלי, החייל הנאבק על חייו, דמע מול האומה ובפנים מיוסרות שאל את השאלה שלכבודה חייבים להקים את ועדת המומחים, איך הגענו למציאות בה חייל ממוגן מכף רגל ועד חומת בטון נורה מטווח אפס מתוך חרך וחייו תלויים לו מנגד?
נדמה כי בשנים האחרונות נוצרה מציאות בה מפקדי הצבא עצמם והעומדים בראש נבוכים אל מול המציאות הביטחונית דווקא בביטחון השוטף ובאירועים הלכאורה נקודתיים וממוקדים, חוסר האונים הזה מחלחל לקצונה הזוטרה וממנה לחייל בשטח האמור להכריע ברגע האמת האם לירות או לא לירות. לברוח או להילחם, לסגת או להתעמת, האם מילות הקסם הכלה, ספיגה, הבלגה, הם תורת הלחימה של צה"ל? חוסר הבהירות נותן אותותיו ועולה לעיתים לכדי תחושות של הפקרות בואכה סכנת חיים ועד אסון ממשי.
מאות הסרטונים המופצים חדשים לבקרים על-ידי סוכנויות המחבלים לסוגיהם וגווניהם, בהם מוצגים חיילי צה"ל מושפלים, מבוזים, מוכים, על-ידי האויב ומשפחתו. סרטונים בהם מוצגים לוחמים מובסים הנסים על נפשם מפני נערים המיידים לעברם אבנים ובקבוקי תבערה, משליכים מוטות ברזל וסלעים, ממרחק אפס רכבי צבא משוריינים.
הצילומים המזוויעים של נשים מבוגרות וילדות זבות חוטם הולמות בחיילים, מושכות בקסדתם ובנשקם אל מול החייל המובס והמתגונן, ח"כים תוקפים ומבזים חיילים, עמדות צבא ורכבי לוחמים בוערים מטווח אפס הם חלק משמעותי מהבלבול וחוסר הבהירות בהוראות הפתיחה באש.
להוראות פתיחה באש יש חשיבות עצומה להמשך שמירת חוסנו המוסרי של הצבא, ברם, המציאות בה מחבלים יכולים באין מורא ובאין חשש להגיע עד למרחק של סנטימטרים בודדים מגופו של החייל, יכולים להציב מול פרצופו המושפל אצבע משולשת, לסטור לו, למשוך בנשקו ולהשליך על רכבו בקבוק תבערה. אלו הם זרעי הפורענות אשר הנביטו את המציאות המתועבת בה חיילי צה"ל הינם אסקופה נדרסת והפקר. כאן נולד הקושי, כאן מתחילה ההפקרות בואכה בלבול וחוסר תגובה מקצועית.
הצבא ומפקדיו חייבים לחזור להבטחתו של דוד בן-גוריון, תדע כל אם עברייה... כי הפקידה לא כי הפקירה, כי הפקידה. הצבא חייב לשקם את הריסות ההרתעה מול האויבים, לחזור לערכים הכל כך פשוטים, כל כך מתבקשים, לחתור למגע, לשמור על כבודו, להכריע, לשמור על מוסריותו ובעיקר לדעת באופן הברור והפשוט ביותר על-פי המוסר היהודי כי חיו קודמים לחיי מבקשי נפשו.
דמעותיו של יוסי, האבא של בראל יכולים להיות המבוא לוועדה מיוחדת אשר תבחן מחדש, מהמסד ועד הטפחות את כל הוראות הפתיחה באש, תבחן את ההוראות על-פי המציאות המשתנה, תציע דרכי התמודדות למניעת קונפליקטים, יכולת זיהוי אירועים צפויים והטיפול המהיר בהם עוד טרם שהתחוללו, תאפשר שטחי הגנה לחיי החיילים אשר העובר אותם שם נפשו בכפו והריהו כמי שמבקש לפגוע בחייל.
לוועדה מיוחדת זו תהייה עבודה רבה, מאתגרת ומורכבת לנוכח המציאות בשטח בה התרגלו האויבים למצב בו חייל צה"ל הוא מטרה ללעג, השפלה ובוז.
ההרתעה מתחילה מכאן, מההתבוננות בפרספקטיבה למה שנעשה ונחל כישלון חרוץ, עתה הגיעה העת לפעול לשיקום הריסות ההרתעה וכבודו של חייל צה"ל. אנו חייבים זאת ליוסי, אנו חייבים זאת לניצה, אנו חייבים זאת לבראל ולכל עם ישראל, זה הזמן לפעולה.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  23/08/2021   |   עודכן:  23/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנו חייבים זאת לכל הבראלים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
איך להגיב על "אצבע משולשת"
שלמה המגיב  |  23/08/21 17:12
 
- מברוכ על דברי טעם.
שליימה ידידי,   |  28/08/21 12:36
 
- מה הקשר לתגובתי , גבירתי ?
שלמה המגיב  |  30/08/21 23:11
 
- כתבת יפה, אז למה לקלקל?
שליימה ידידי,  |  31/08/21 10:24
 
- מה הקשר לתגובת החיילים ?
שלמה המגיב  |  31/08/21 19:15
 
- ואין דרך לתקן, אז נעזוב ל"ת
שליימה, קילקלת.  |  1/09/21 10:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלומי כהן
צביעה של קיר אחד משנה מראה כולל של מטבח    קיר אחד הוא פרויקט קטן, ולא חייבים להיות שמרניים בבחירת הצבע    ככל שהגון כהה יותר ההשפעה על האווירה יותר דרמתית
יוני בן-מנחם
מנסה להכתיב לישראל כללי משחק חדשים ברצועת עזה ומשתמש בטרור כדי להשיג את יעדיו. חמאס מתנגד לרגיעה ארוכת טווח עם ישראל. הוא מעוניין ברגיעה קצרה כדי להשתקם ואז להמשיך את המערכה שבה פתח, סבב לחימה חדש מתקרב
איתן קלינסקי
ששה שבטים - שמעון, לוי, יהודה, יששכר, יוסף ובנימין - העפילו להר גריזים, וששה שבטים - ראובן, גד, אשר, זבולון, דן ונפתלי - העפילו להר עיבל    הכוהנים, הלווים וארון הברית נותרו למטה בעמק בין שני ההרים
צ'לו רוזנברג
אין טעם להכביר מילים כי הביביסטים והליכודניקים אינם מוכנים להתמודד עם המציאות    זה לא יעזור להם    הממשלה הנוכחית, למרות כל קלקוליה, תחזיק מעמד מעבר למה שהאופוזיציה מייחלת
חיים נוי
הצגה מרגשת ויפה על אהבה אסורה במגזר החרדי על-פי בשביס-זינגר - תיאטרון בית ליסין    הבמאי עידו רוזנברג העלה הצגה מוצלחת ויפהפייה בזכות השחקנים המוכשרים והמחזה המשובח והקצבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il