X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התופעה הנוראית של הבודדים, העריריים, הנשכחים בשולי הדרך, קשישים בלי שם, בלי פנים, מתים-חיים המהלכים ביננו ואין מי שרואה אותם, החיים-מתים הנרדמים לנצח בודדים במותם כבחייהם, ומתגלים רק כשהצחנה עולה
▪  ▪  ▪
לא ראו לא שמעו [צילום: פלאש 90]

מהדורות החדשות עמוסות לעייפה בנושאים חשובים וחשובים פחות. מהדורות החדשות כמעט ואינן מדווחות על עוד קשיש, ועוד קשיש, ועוד קשיש שנמצאו במצב ריקבון ורק צחנת גופתם הובילה את השכנים להזמין את המשטרה ואם יש מי שכן מדווחים הרי זה בשולי המהדורה, בין תחזית מזג האוויר לדיווח על גור פנדה שנולד באמריקה.
התופעה הנוראית של הבודדים, העריריים, הנשכחים בשולי הדרך, קשישים בלי שם, בלי פנים, מתים-חיים המהלכים ביננו ואין מי שרואה אותם, דורש בשלומם, מסב פניו להעיף בהם מבט נוסף, החיים-מתים הנרדמים לנצח בודדים במותם כבחייהם, ומתגלים רק כשהצחנה עולה. תופעה שאין סליחה וכפרה עליה.
בעידן בו הרשויות נמדדות בתוצאות מבחני המיצ"ב, במספר הזכאים לתעודת בגרות, במספר הבנות המתגייסות לצה"ל, כדאי לעצור ולערוך חשיבה מחודשת.
היעלמותם של הקשישים, העריריים, ניצולי השואה, האנשים המתים עוד בחייהם אינו קשור באופן ישיר לשנתיים האחרונות של ההתמודדות עם מגיפת הקורונה, גם לפני המגיפה נפטרו אנשים אלה, מגיפת הקורונה רק העצימה את הבדידות, את ההתרחקות, את ההסתגרות והניכור. המוות המשפיל, המבזה והנורא הזה אינו כורח מציאות, אפשר להתמודד עם התופעה של מציאת המנוח לפני עוצמת הצחנה וימי הריקבון מאחרי דלת נעולה.
ברמה המערכתית, מערכות הרווחה הקורסות ממילא אינן יכולות להעמיס תכיפות ביקורים בבתי עריריים וניצולי שואה. בידוע הוא כי לכל עובד סוציאלי בעיר בת ארבעים אלף תושבים ישנם ארבע מאות תיקים לטיפול. להעמיס ביקור קבוע בבית ערירי נשמע כוויתור מראש על המעשה הנדרש.
עירייה ורשות אחראית תיבחן גם ביכולת שלה ליצור רשתות ביטחון והגנה על אוכלוסייה חלשה וחסרת ישע זו. עירייה ורשות תימדד בחוסן החברתי שלה על-פי מספר הקשישים וחסרי האונים הנפטרים בה באין יודע. רשות ועיר אחראית תיצור מארג מתנדבים קבוע, מתנדבים אשר יוכשרו לכך, יהיו בעלי חוסן להתמודד עם מציאות מאתגרת וכואבת, מערך מתנדבים שיזכה למפגשי תמיכה ויהיה מחויב לקשיש או לישישה, יהיה להם לעיניים, לידיים, לאוזניים, לפה, ידרוש בשלומם, יפר את בדידותם, ילווה אותם באופן קבוע, שיטתי ושגרתי.
זו לא פנטזיה, משאלת לב או חלום חסר סיכוי של הגשמה, אפשר לנצח את המוות הנוראי והמבזה, אפשר להכריע את המציאות בה הצחנה הייתה למכשיר גילוי מתים עריריים וניצולי שואה, עולים חדשים חסרי עוגן ועורף משפחתי.
בכוחה של שרת הפנים וראשי השלטון המקומי להפוך את סדר החשיבות של עיר איתנה ודירוג עיר באשכול כזה או אחר, לו רק תחליט להציב את סוגיית הנשכחים בבתים הנעולים בחזית הערכים ובראש מדד החוסן העירוני, יישובי.
לפני החגים מפלס הבדידות והחרדה של הבודדים הנשכחים עולה. בעבר כתבתי, לאחר בדיקה מקיפה על מציאות עגומה בה קשישים מאשפזים עצמם במודע לפני החגים בבתי החולים כדי לא להתמודד עם הבדידות הנוראה והמייסרת.
לו ברמה הלאומית יתבצע באופן שיטתי תהליך של שינוי מדדי החוסן העירוני ותגמול לפי היעדר נפטרים, נשכחים ללא שם מאחרי דלתות נעולות, יהיה אפשר במקביל להתחיל את התהליך האנושי הכל כך מתבקש.
להכיר את השכנים, לדרוש בשלומם, לארח את הבודדים לארוחות שבת וחג, להאיר להם פנים, להעניק להם רגעים של חסד ולעטוף אותם באהבה ובחמלה. המצוינות העירונית אינה נמדדת רק בהישגים משמעותיים, המצוינות נמדדת בראש ובראשונה ביכולת שלנו כחברה לראות, לחוש, לחבק ולחיות לצד הבודדים הזקוקים לנו כל כך.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  31/08/2021   |   עודכן:  31/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תתנו לצחנה ולדלת הנעולה לנצח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב קורי
זה לא רלוונטי לנהל משא-ומתן עקר עם ההנהגה הפלשתינית, כי לעולם הם לא יסכימו לעיקרון חלוקת הארץ לשתי מדינות לשני עמים    הם רוצים "כולה שלי" כיום, כמו ב-1947, וייקוב הדין את ההר
יוסי אוחיון
האם המדינה צריכה לתת יד לטיפוח תופעת "עבודת האללים" הבאה לידי ביטוי בקיום טקסים פולחניים מוזרים על קבר של מת (רב) שחי בגולה ולא קידש את עלייתו לארץ ישראל ולירושלים?
אורלי אפשטיין
עובדים רבים שוקלים הסבה להייטק בגלל המשכורת היפה והתנאים הנוחים    אבל בדרך אל החלום יש לא מעט משוכות אפשריות    איך מחליטים מה התחום המתאים לכם, איפה כדאי ללמוד ומה צריך ללבוש לראיון זום
איתן קלינסקי
ההפטרה מביעה כמיהה, שבמערכת היחסים בין ערכי המופת של המוסר היהודי ובין בני האדם תשרור תמיד הרמוניה של אהבת אמת בין בני זוג אוהבים בתא המשפחתי שהם בונים
רון בריימן
השכל הישר מחייב שמי שמסרב להתחסן ומסרב להיבדק יישאר מחוץ לתחומי בתי הספר: מורים, תלמידים, הורים, עובדי מנהלה ואחזקה וכו'. במקום לחפש כל מיני "פתרונות" חסרי-שחר כדי לאפשר לסרבנים לבוא בקהל ולהדביקו, אולי יש מקום להפריד: להקצות לסרבנים 1/9 מתוך בתי הספר, שם יורו 1/9 מהמורים הלא-מחוסנים את 1/9 מהתלמידים הלא-מחוסנים, וכך גם בסוגים אחרים של פעילות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il