X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חאן יונס [צילום: לע"מ]
פעולת צה"ל בחאן יונס [1955]
בחודש אוגוסט 1955 תקפו חוליות פדאיון (מסתננים) בחסות מצרית ישובים אזרחים ומתקנים ישראלים והביאו למותם של למעלה מעשרה ישראלים בתגובה על כך פשט בליל 31 באוגוסט 1955 כוח צה"ל על בניין משטרת חאן-יונס שבעזה, ששימשה בסיס אזורי של הצבא המצרי וגם כמפקדת הפדאיון המצרי

בפעולה הנועזת פוצץ בניין המשטרה בחאן יונס, ששכן במבצר טיגראט שבנו הבריטים בתקופת המנדט, הותקף מוצב מצרי, נהרסו מתקנים מצריים, נהרגו 72 מצרים ו-58 נפצעו. חייל צה"ל אחד נהרג ושמונה מחיילנו נפצעו. הייתה זו הפעולה הראשונה של הצנחנים שבה נעזרו בזחל"מים (זחלים למחצה) בפעולת תגמול.
המבצע נקרא "מבצע אלקיים", על שמו של לוחם ומפקד בצנחנים סרן סעדיה (סופפו) אלקיים, שנהרג כחצי שנה קודם לכן במבצע "חץ שחור" ב-28 בפברואר 1955.

רקע ל"מבצע אלקיים"
חיילי צה"ל במבצע אלקיים [צילום: לע"מ]

נרצחו בפרדס
בתוך יממה אחת בתאריכים 29-30 באוגוסט 1955 רצחו מסתננים מצריים שבעה ישראלים. המסתננים חדרו לעומק ישראל, ורצחו 4 פועלים מנס ציונה בפרדס ליד בית עובד.

בחודש אוגוסט 1955 הגיע מספר התקריות והפיגועים הרצחניים שבוצעו על-ידי מסתנני הפדאיון המצרי, לשיא חדש
▪  ▪  ▪

בחודשים יוני-אוגוסט 1955 גברו חדירות ופעולות חבלה ומיקוש של חוליות הפדאיון שפעלו בחסות מצרית כנגד ישובים, אזרחים ומתקנים ישראלים בעיקר בדרום הארץ. אנשי הפדאיון המצריים פעלו בשיטת "פגע וברח". הם חדרו לשטח ישראל דרך גבולות כמעט פרוצים, תקפו ביריות וברימונים כלי רכב ונוסעים ישראלים בכבישי הארץ, הניחו חומרי נפץ ליד בארות מים ומתקנים נוספים, מיקשו דרכים ועוד.
בחודש אוגוסט 1955 הגיע מספר התקריות והפיגועים הרצחניים שבוצעו על-ידי מסתנני הפדאיון המצרי, לשיא חדש. בחודש זה לבדו אירעו למעלה מ-40 תקריות ופיגועים ונרצחו על-ידי מסתננים מצרים למעלה מ-10 ישראלים רובם בשבוע האחרון של החודש.
ב-25 באוגוסט 1955 תקפה חוליית פדאיון מצרית ממארב בנשק אוטומטי ג'יפ ישראלי בו נסעו שני חברי משק יד מרדכי שהיו בדרכם מיד מרדכי לארז. כתוצאה מהירי, הג'יפ התהפך ואחד מנוסעיו שלום (שולק) וכטל, בן 40, נהרג. חברו שנהג ברכב הצליח להימלט ולהזעיק תגבורת.
כיממה לאחר מכן ב-27 באוגוסט 1955 תקפה חולית פדאיון מצרית באש מנשק אוטומטי מכונית צבאית שנסעה ליד אשקלון שניים מנוסעיה נפצעו. כנראה אותה חוליה או חלק ממנה הניח באותו יום מטען חומר נפץ בבאר במעברת מגדל. באותו יום בסביבות השעה 10 בלילה הותקף בירי נהג מונית שנסע לבדו ליד ארז. הנהג הצליח להימלט עם רכבו וסיפר כי הבחין בעת הירי במספר דמויות לצד הדרך. נהגים נוספים בכבישי הדרום דיווחו על ירי לעבר מכוניתם. כמה מהם נפצעו.
בתוך יממה אחת בתאריכים 29-30 באוגוסט 1955 רצחו מסתננים מצריים שבעה ישראלים. המסתננים חדרו לעומק ישראל, ורצחו 4 פועלים מנס ציונה בפרדס ליד בית עובד. כשהפועלים בוששו לשוב מעבודתם נערכו חיפושים ממושכים בסביבה עד שנתגלו גופותיהם. באותו היום, כנראה אותה חוליה מצרית או חלק ממנה תקפה בירי אש משפחה בת חמש נפשות שטיילה בכביש בן קוביבה וזרנוגה בקרבת רחובות. אבי המשפחה נומה יעקב חי (56) נפצע קשה ומת מפצעיו כעבור שעה קלה בבית חולים. שאר בני המשפחה נפצעו. כן נהרגו לקראת סוף החודש שלושה ישראלים בפיגוע ליד כפר מנחם.

"מבצע אלקיים"
תושבי הכפר גילו אדישות למראה משורייני צה"ל העוברים בכפרם אולי כי לא ידעו כי מדובר ברכבים של הצבא הישראלי
▪  ▪  ▪

בעקבות התקפות הפדאיון הרצחניות החליטה ממשלת ישראל לנקוט בפעולת תגמול משמעותית. היעד שנבחר - מבנה משטרת חאן יונס שהיה בסיס של הצבא המצרי ששימש גם מטה של הפדאיון המצרי, וממנו יצאו יחידות של הפדאיון לפיגועים בשטח ישראלי.
בליל ה-31 באוגוסט 1955 פשט כוח צה"ל צנחנים חילי גדוד 890 המיתולוגי על מבנה המשטרה בחאן יונס. הכח התפצל לכמה כוחות (פלוגות) והיה ממונע על זחל"מים - רכבים משוריינים וחסיני כדורים. הכח חצה את גבול ישראל מצריים ובדרכו ליעדו בבנין המשטרה בחאן יונס עבר דרך הכפר בני סוהיל.
תושבי הכפר גילו אדישות למראה משורייני צה"ל העוברים בכפרם אולי כי לא ידעו כי מדובר ברכבים של הצבא הישראלי. במקביל לפשיטה על בניין משטרת חאן יונס אחד מכוחות המשנה שהשתתף בפעולה, בפיקודו של רפאל איתן, לימים רמטכ"ל צה"ל, תקף מוצב מצרי ששלט על כביש חאן יונס כדי להבטיח נסיגה בטוחה של חילי צה"ל החוזרים מהפעולה לשטח ישראל.

כיבוש משטרת חאן יונס
החיילים פשטו על המבנים ועל המכוניות שבחצר בנין המשטרה והרסום כיבוש מבנה משטרת חן יונס והריסתו נמשכו כ-40 דקות
▪  ▪  ▪

לוחמנו כבשו את מבנה מבצר משטרת חאן יונס כמעט ללא התנגדות והניחו מטעני חבלה ופוצצו והרסו את המבנה. המבנה היה אחד מלמעלה מ-50 מצודות טיגארט שבנו הבריטים בארץ, יצוק בטון בן 3 קומות. החיילים פשטו על המבנים ועל המכוניות שבחצר בניין המשטרה והרסום. כיבוש מבנה משטרת חן יונס והריסתו נמשכו כ-40 דקות.
עם תום ביצוע המשימה חזר הכוח הפורץ בשעה 12:30 לשטח ישראלף יחד עם כמה כוחות משנה שנועדו לאבטח אותו ולמנוע הגעת כוחות תגבורת, נשארו בשטח המצרי עוד זמן מה, אולם בשובם דיווחו כי לא ראו כל ניסיון לבא לעזרת המחנה המצרי שהותקף.

הפעולה הוגדרה כמוצלחת
מוטה גור. נפצע [צילום: עמוס צוקר, דו"צ]
הפעולה הוגדרה כמוצלחת והובילה כמה ימים לאחריה ב-4 בספטמבר 1955 להפסקת אש בתיווך האו"ם
▪  ▪  ▪

הרמטכ"ל רב אלוף משה דיין וקציני צה"ל בכירים נוספים המתינו לכוחות החוזרים מהפשיטה במעבר הגבול עם מצריים. בפעולה נהרג חיל צה"ל אחד, הצנחן אמנון לביא בן קיבוץ שריד שבעמק יזרעאל ו-8 מחיילנו נפצעו קל. למצרים נהרגו כ-70 הרוגים (הערכה) וכ-60 נפצעו. בניין המשטרה נהרס וכן נהרסו מתקנים נוספים באזור.
הפעולה הוגדרה כמוצלחת והובילה כמה ימים לאחריה ב-4 בספטמבר 1955 להפסקת אש בתיווך האו"ם. הנשיא נאצר הורה על הפסקה בפעילות הפדאיון מצד הגבול המצרי.
שניים ממפקדי כוח הפעולה רב סרן מוטה גור שנפצע בפעולה וסגנו ומשה פלס (סטמפל) קיבלו צל"ש הרמטכ"ל משה דיין (שהומר לימים לעיטור העוז) על השתתפותם, תושייתם, ואומץ ליבם בפעולה.

תאריך:  01/09/2021   |   עודכן:  01/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
התלות של הרש"פ בישראל ובארה"ב גוברת לצורך הישרדותה נוכח היחלשות מעמדה ברחוב הפלשתיני. יו"ר הרש"פ מהדק את השת"פ הביטחוני עם ישראל ומתרחק מפיוס עם חמאס בתקווה לחלץ את הרש"פ מקריסה כלכלית
עמנואל בן-סבו
מיני ההתקפה על היהדות בממשלה החדשה ובפרק זמן קצר כל כך מחזירה אותנו לטרללת ההדתה המומצאת על-ידי בעלי אג'נדות, חלקן ממומנות על-ידי חובבי ז'אנר מדינת כל אזרחיה
בעז שפירא
עורכי הדין של חוננו מתייצבים בבקשות להארכת מעצר, חוננו נפגשים עם העצורים והאסירים בכלאם, חוננו מעניקים תחושה של "גב" לנרדפים, ליהודים נורמטיביים וליהודים מסורים שכל חטאם אהבתם לארצנו הקדושה
יוסף אליעז
אנו מבקרים בצדק את ארה"ב על נטישת בני-בריתה אולם על כך נאמר: "טוֹל קורה מבין עיניך"    עודדנו את הכורדים למרד בעירק ואולי גם בטורקיה, ולאחרונה ברכנו אותם בלחימתם נגד דאעש ואסד, אך לא הושטנו להם סיוע ממשי    כך גם נטשנו, ללא התראה מספקת והבטחת פינוי מאובטח, את צד"ל בעת בריחתנו מלבנון
ארווין קליין
השיר אומר: I NEED A HERO ואנחנו באמת זקוקים בארץ לגיבורים, כי הממשלה היא חסרת אונים ולא מסוגלת לפעול למגר את הבעיות האמתיות והבוערות ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il