X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האם תוצאות המכרז הראשון של שדה דב אינם "סמן ימני" מובהק של ההפקרות השוררת אצלנו במשך שנים רבות, ובמיוחד להכעיס דווקא בשנה וחצי האחרונה של קורונה ומשבר כלכלי עמוק, בכל מה שקשור לפיקוח על מחירי הקרקע?
▪  ▪  ▪
שדה דב [צילום: משה שי/פלאש 90]

איש לא הופתע לקרוא את תוצאות המכרז הראשון של הקרקע שהתפנתה משדה דב ושכלל יותר מ-1,500 דירות. התוצאות תומחרו בכ-2.9 מיליון שקלים קרקע לדירה, זאת עוד לפני שורה ארוכה של הוצאות נוספות שיהיו לקבלנים, מה שיביא את מחירי הדירות הזולות ביותר שישווקו במתחם לכ-6-5 מיליון שקלים לפחות. יתרה מכך: הקבלנים שזכו במכרזים שילמו יחדיו על הקרקע סכום בלתי נתפס של כ-4.4. מיליארדי שקלים, כפליים כמעט יותר מההערכות המוקדמות של שמאים ותיקים ומוסמכים.
לכאורה, רק לכאורה, זה לא "ביג דיל". מדובר כידוע באחד המתחמים היוקרתיים והנחשקים ביותר במדינת ישראל, הצפון החדש שמעבר לירקון וסמוך לאחד החופים היפים ביותר, בו יתגוררו כל עשירי ישראל, "הקרם דה לה קרם" כולל לא מעט משקיעים שירכשו מן הסתם פנטהאוזים הצופים אל הים בכמה עשרות מיליוני שקלים ויהיו כאן אלפי עסקות שישלשו סכומים נכבדים ביותר לקופת האוצר.
אולם, וזה אולם גדול, האם תוצאות המכרז הראשון של שדה דב אינם "סמן ימני" מובהק של ההפקרות השוררת אצלנו במשך שנים רבות, ובמיוחד להכעיס דווקא בשנה וחצי האחרונה של קורונה ומשבר כלכלי עמוק, בכל מה שקשור לפיקוח על מחירי הקרקע? והאם מה שקרה במכרז הראשון במתחם הנחשק ביותר במדינה לא יגרור אחריו, חלילה וחס, את מחירי הקרקע בכל רחבי מדינת ישראל ובדיעבד כמובן יתדלק את מחירי הדיור לשיאים שלא ראינו שכמותם מכולם?
ואכן מה שקרה במרכז שדה דב הראשון, קרה בדיוק בכל מכרזי רמ"י שיצאו במהלך השנה האחרונה. בכולם, אבל בכולם, תוצאות המכרזים "עקפו בסיבוב" בעשרות רבות של אחוזים, לעיתים אף יותר, את הערכות השמאים המוקדמות. כך, לדוגמה, קרה במכרז מע"ר מודיעין, כך קרה ברמת בית שמש, כך קרה בקריית שלום שבדרום תל אביב והיריעה עוד ארוכה.
ובמילים אחרות, נהיינו "מדינת הפקר" המאפשרת לרמ"י ולכל דכפין לספסר בקרקע כאילו מדובר ברכוש פרטי אקסקלוסיבי ובכך להפוך לחוכא ואטלולא את כל ההצהרות של מקבלי ההחלטות בדבר הגדלת היצע הדיור והורדת רמת המחירים כיעד לאומי. איך, אבל איך יעד לאומי, נדל"ני ומוסרי ראשון במעלה זה יכול בכלל להתממש, כשמחירי הקרקע מתעדכנים אל מול עינינו כל שני וחמישי?
ובינינו: נכון שמדובר בעיר תל אביב שהינה היקרה במדינת ישראל ובין היקרות בעולם ונכון שמדובר במתחם היוקרתי והמבוקש ביותר, אבל האם באמת המנהיגות העירונית של העיר העברית הראשונה הגדלה כל העת ב"עיר לכולם", לעשירים כעניים, למבוגרים כצעירים, לסטרייטים להט"בים, משפחות צעירות כחד הורים וכיו"ב, קהל מגוון תוסס ומעורב, כדרכן של ערים מוצלחות ומובילות אחרות בעולם הרחב, מעוניינים באמת שבכל המתחם העצום של שדה דב שיכלול עם השלמתו כ-16 אלף יחידות דיור, עיר של ממש, יהיה מאוכלס רק בעשירים ומשקיעים שעבורם עוד 10-5 מיליוני שקלים הינם בבחינת הוצאה זניחה של בוטנים ואגוזי קשיו?
צר לי, אבל הן כנשיא לשכת הקבלנים והן כמי שהשקיע את רוב רובם של שנותיו בקידום אלפים רבים של דירות עבור כלל עם ישראל, אני רואה את מכרז שדה דב כ"סמן ימני" של תיבת פנדורה נדל"נית, חברתית ומוסרית שתתרחש על כולנו במהלך השנים הקרובות, זאת אם לא יהיה מי שידרג לבלום את ההפקרות הבלתי נתפסת הזאת!

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  02/09/2021   |   עודכן:  02/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
כולם עסוקים בהרחבת מיכל ההכלה    ההנהגה הפוליטית, הצבא, זרועות הביטחון, אין ספק שמילת השנה הינה, הכלה
דן מרגלית
דבר אחד כבר ברור, הליך בחירתו של היורש ראש השב"כ היה תקין, נורמלי, ענייני
עומר מואב
הפרק עוסק בביוב    הנושא מרתק, ג'רמי מגיש בצורה נפלאה, והמומחית יודעת על מה שהיא מדברת, למרות שהרושם שמתקבל הוא שהידע שלה מאוד עמוק אבל מעט צר
מנחם רהט
מפתיע שהרב אילעי עופרן, מהמתונים שברבני בית הלל, בחר להגדיר את הצילום המרגש של ראש הממשלה בתפילתו בוושינגטון עם טלית ותפילין, בתיאור המזוהם: 'תמונת עירום'
מאיר חוטקובסקי
לקראת הדיונים על תקציב 2022-2021 מסתמן כי ערוץ 98 בכבלים ובלווין, הערוץ הטלוויזיה הקהילתית, מסיים את קיומו בקול ענות חלושה בעידודם של שר התקשרת ושר האוצר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il