X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קבורתה של רחל בדרך לא הייתה במקרה רחל לא נקברה במערת המכפלה מפני שיעקב הרגיש שאין זה ראוי שהוא ייקבר עם שתי אחיות ששתיהן נשותיו
▪  ▪  ▪
קבר רחל [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

י"א במרחשוון הוא יום פטירתה של רחל אמנו. היא נקברה על אם הדרך בדרך אפרתה סמוך לעיר בית לחם. ביום זה רבים העולים לקברה לבכות ולהתחנן לבוא הגאולה.
בתורה אין הסבר מדוע קבר יעקב אבינו את רחל רעייתו בדרך. יש המסבירים זאת, שהסיבה לכך היא טכנית - יעקב ובניו היו בדרך ולא הגיעו למקום של קבע, ומכיוון שהם לא יכלו לשאת אותה איתם עד לחברון, וגם לא יכלו לדאוג לקבורה יותר מכובדת לכן הם קברוה בבית לחם.
סיפור מותה של רחל וקבורתה מובאים בשתי מקומות בספר בראשית. הראשון - בפר' ל"ה פס' ט"ז - י"ט שם מוזכרת מיתתה של רחל בדרך מבית - אל לחברון. השני - בפר' מ"ח פס' ז' בדברי יעקב ליוסף לפני מותו: "ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל בארץ כנען בדרך בעוד כברת ארץ לבא אפרתה ואקברה שם בדרך אפרת היא בית לחם".
אם נעיין בין פרשני המקרא השונים נגלה שהיו סיבות שונות לקבורתה של רחל סמוך לבית לחם ולא במערת המכפלה אשר בחברון.
מפרש התורה רש"י מסביר על קבורתה בדרך: "ואקברה שם - ולא הולכתיה אפילו לבית לחם להכניסה לארץ, וידעתי שיש בלבך עלי, אבל דע לך, שעל-פי הדיבור קברתיה שם, שתהא לעזרה לבניה כשיגלה אותם נבוזרדן והיו עוברים דרך שם יצאת רחל על קברה ובוכה ומבקשת עליהם רחמים. שנאמר (ירמיהו ל"א, י"ד) "קול ברמה נשמע רחל מבכה על בניה".
לפי רש"י, יעקב מסביר ליוסף שהוא קבר את רחל בדרך לא מתוך אילוץ ולא מתוך נחיתותה לעומת לאה, אלא מסיבה חשובה אחרת, היא נקברה בדרך כדי להתפלל על בניה היוצאים לגלות. הרמב"ן מסביר את משמעות קבורתה בדרך בפר' מ"ח, ז': "הכוונה ליעקב שלא הוליך אותה למערה כדי שלא יקבור שתי אחיות, כי יבוש מאבותיו, ולאה היא הנישאת לו ראשונה בהיתר, ורחל באהבתו אותה בנדר אשר נדר לה לקחתה".
לפי דברי הרמב"ן - קבורתה של רחל בדרך לא הייתה במקרה. רחל לא נקברה במערת המכפלה מפני שיעקב הרגיש שאין זה ראוי שהוא ייקבר עם שתי אחיות ששתיהן נשותיו, ורחל נפטרה בכניסה לארץ מפני שבארץ לא ראוי היה להיות נשוי לשתי אחיות.
ה"חזקוני" נוקט לגמרי בכיוון אחר (פר' מ"ח, ז'): "...עדיין לא הייתי מוחזק במערה, שהרי עשו מערער עליה, לפיכך קברתיה בדרך. אבל כשקברתי את לאה הלך לו עשו והניח לי הכול". "ואקברה שם" - כי ידעתי כי אותו גבול יעטה בחלק בניה... ואם קברתיה במערה אין זה כבודה שהרי היא בחלק יהודה בן לאה".
לפי פירוש זה קבורת רחל בדרך מצד אחד אילוץ, זאת בגלל יעקב שעדיין לא הייתה לו חזקה על מערת המכפלה, ומצד שני מקום הקבורה של רחל הוא המקום הראוי לה, מפני שהוא בגבול בנימין, בנה.
על הפסוק - "ותמת רחל ותקבר" (ל"ה, י"ט) מסביר הרב ברוך הלוי אפשטיין בעל 'תוספת ברכה': "במס' מועד קטן (כ"ח, א') 'ותמת שם מרים ותקבר, דבנשים תכף למיתה קבורה, משום דבנשים קרוב לניוול... אך מפני שמתה בלידתה והייתה שופעת טומאה ודאית, לא רצה להיטמא, וקברה במצוותו על-ידי אחרים". רואים אנו מכאן שמחשש ניוול המת הביאה יעקב לקבורה מידית.
במסכת חייה של רחל אמנו ניתן לראות את כוחה של התפילה, משמעות קדושתה של ארץ ישראל ובעיקר את דמות האימא היהודייה שהעניקה השראה למיליוני אימהות לאורך כל הדורות.

תאריך:  13/10/2021   |   עודכן:  13/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפור מותה וקבורתה של רחל אמנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ובקיצור
הירונימוס  |  15/10/21 17:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
חרף כל הטלטולים העזים התמידיים של היצורים על העץ הזה ששמו "ממשלת השינוי" הוא לא קרס    והוא עומד מכיוון שברגע קריטי מסוים או מופע אימים של ביבי בכנסת, תבנית הבליטה של איזה לֶגו סוגרת את הגומחה והמגדל לא מתמוטט
דוד ארגז
כותרת משנה: תורנויות המתמחים הן רק קצה קרחון של בעיה רחבה יותר    היום כבר כולם מכירים בעובדה שמדובר בתנאי עבודה פוגעניים ומזיקים ובמצב שמחייב שינוי. אלא שהשינוי המערכתי שקרה בינתיים הוא טקטי ולא אסטרטגי
אהרן פאפו
אנחנו מקווים שיאיר לפיד לא שכח את צוואת אביו, אך אנחנו גם מכירים את כוחו של הפרסום העיתונאי האדיר שהוא מקבל כמועמד לראשות הממשלה, את השפעתה של החנופה על כל אישיות ציבורית, את הנעימות האופפת את שר החוץ כאשר ראשי המדינה מבקשים את קרבתו
זלמן שובל
ליבת ההסכם היא סיוע ואספקת ידע לבניית 8 צוללות גרעיניות מתקדמות לצי האוסטרלי שייבנו בבריטניה ובאוסטרליה ושזו הפעם הראשונה, אחרי בריטניה ב-1958, שאמריקה הסכימה לחלוק ידע לצוללות גרעיניות עם מדינה אחרת
עומר מואב
כשמגיעים לדיוני מדיניות, אני טוען, לא באמת חשוב אם ישראל יקרה יותר ועד כמה    מה שחשוב הוא מה ניתן להשיג על-ידי מדיניות חשיפה ליבוא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il