X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יגאל כהן אורגד [צילום: מועצת יש"ע]
האיש ללא מעצור
סיפורו של השר וחבר-הכנסת לשעבר, הבנאי הגדול של אוניברסיטת אריאל בשומרון - יגאל כהן-אורגד ז"ל. מתוך דברים בערב לזיכרו שנערך במכון ז'בוטינסקי

לפני שנתיים הלך לעולמו אחד מבכיריה של התנועה הלאומית, הבית"רי, השר, חבר-הכנסת, היזם, הבונה, יקירנו יגאל כהן-אורגד זכרו לברכה. את הערב הזה אנו מקדישים לזיכרו, לדמותו, לפועלו, עם צאתה לאור של הביוגרפיה שלו, שכתב איש הסגל האקדמי של אוניברסיטת אריאל פרופ' גולדשטיין - "ללא מעצור".
אני שמח שהמשפחה, במיוחד אורלי, בחרו להשיק את הספר שיצא לאור על-ידי אוניברסיטת אריאל, כאן במכון ז'בוטינסקי. באופן טבעי יגאל היה קשור מאוד למכון, הגם שמירב מעייניו היו נתונים ל"בייבי" שלו - אוניברסיטת אריאל.
על הביוגרפיה הנרקמת, ידעתי עוד בימי חייו של יגאל. זמן מה לפני פטירתו הוא סיפר לי על כך. ערב אחד, בסביבות השעה 11, הוא טילפן אלי - הרי איש ללא מעצור היה - ובלי הרבה פטפוטי סרק, מיהר לשאול: יוסי, אולי אתה יודע למה שמיר לא האריך את כהונתי כשר האוצר?
הייתי מעט במבוכה, אבל השבתי לו מה שהוא בעצם ידע והבין: אילוצי קואליציה הכריחו את מרכיב הממשלה הבאה, יצחק שמיר, להעביר את התיק החשוב הזה ליצחק מודעי ז"ל.
גם מעצם השיחה הקצרה, גם מידיעה מזמן אמת, וגם מקריאה בספר, ידעתי כמה יגאל נפגע מזה שכהונתו כשר האוצר נגדעה, אבל הצעותיו להבראת המשק יושמו בחלקן. מי כמו יגאל ידע, עם זאת, כי בפוליטיקה עולים ויורדים, זוכים ומפסידים. פוליטיקה היא גם מעין קזינו - גם אני יודע זאת על בשרי. יגאל כיהן רק 11 חודשים כשר האוצר, אני כיהנתי רק 10 חודשים כחבר הכנסת...
שמו המקורי: יגאל כהן. הוא נבחר לכנסת מיד עם המהפך, ביוני 1977, אלא שלפניו ברשימה היה עוד יגאל כהן, המושבניק מתל עדשים, שעל שמו נקרא היישוב צור יגאל הסמוך לכוכב יאיר.
כדי שיבחינו ביניהם, התנדב יגאל כהן שלנו להוסיף לשם משפחתו את - אורגד. על-פי שמות ארבעת ילדיו: אורלי, רנן, גילת, דרור. כולם נוכחים פה עימנו.
אגב, אם תקלידו בגוגל את המונח "שרי אוצר לדורותיהם", תגלו כמובן בין שרי האוצר את שמו של יגאל כהן-אורגד. אבל התמונה המצורפת היא של... יגאל כהן. נא להסב את תשומת הלב לטעות הגסה של משרד האוצר שמפרסם זאת.
והיה עוד זוג בקריירה של יגאל: הוא עצמו ורון נחמן זכרם לברכה. שני הבונים הגדולים בארץ-ישראל, ששמם כרוך בשמה של אריאל. רון הוא בונה העיר, יגאל הוא בונה האוניברסיטה. כמה עצוב שמחלה קשה הכריעה את שניהם כשהם בשיא פועלם.
הספר שאנו משיקים - סיפור חייו של יגאל כהן-אורגד - כשמו כן הוא: סיפורו של מי שבכל תחום שנגע בו פעל ללא מעצור, היה פושר, ואפילו אמר על עצמו: אני המפא"יניק של הימין. לאמור: גם בימין יש אנשי מעשה שיודעים לפעול ולהקים ולהתגבר על כל מעצור ומיצר.
הייתה לו קריירה פתלתלה גם בתחום הפוליטי, גם בתחום העסקי וגם בתחום הציבורי. אבל גולת הכותרת של פועלו היא כמובן אוניברסיטת אריאל בשומרון. לא רק שהוא היה הדוחף הגדול להקמתה ולהרחבתה, וזכה לראותה הופכת ממכללה לאוניברסיטה השמינית בישראל, אלא שעמל בלי סוף לגייס עוד ועוד כספים, עוד ועוד תרומות, להקים עוד בניין, לפתוח עוד מחלקה. גם בנושא גיוס הכספים הוא התייעץ עמי מפעם לפעם.
אני זוכר שהוא סיפר לי על שני חלומות שלו - לפתוח באוניברסיטה שני ארכיונים, האחד - של ההתיישבות ביו"ש, השני - של מאבק יהודי בריה"מ לשעבר לעלייה. רעיונות מצוינים - אינני יודע אם אלה קמו והוגשמו. יגאל לא ידע מנוח יום ולילה בפועלו למען אוניברסיטת אריאל, לעתים רכש לו מבקרים על הדחף שבער בתוכו, היעדר מעצורים. בלהט העשייה שלו, גופו לא עמד במאמץ והמחלה הקשה הכריעה אותו לבסוף.
הספר שלפנינו, שהוא מרתק מאוד, מקבץ בין דפיו קריירה מזהירה של מנהיג שהקדיש עצמו לבניית הארץ, לכלכלת המדינה, לבניית עתידה. איש שלא תמיד ראינו אותו צוחק ומלהג, אבל התמונה שעל הכריכה מראה לנו דמות אופטימית, מלאת סיפוק, מאושרת, שהטביעה חותמה על מדינת ישראל.

תאריך:  13/10/2021   |   עודכן:  13/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האיש ללא מעצור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"הטביע חותם" בנוסח אחימאיר
שלמה המגיב  |  13/10/21 21:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חניאל פרבר
קבורתה של רחל בדרך לא הייתה במקרה    רחל לא נקברה במערת המכפלה מפני שיעקב הרגיש שאין זה ראוי שהוא ייקבר עם שתי אחיות ששתיהן נשותיו
צבי גיל
חרף כל הטלטולים העזים התמידיים של היצורים על העץ הזה ששמו "ממשלת השינוי" הוא לא קרס    והוא עומד מכיוון שברגע קריטי מסוים או מופע אימים של ביבי בכנסת, תבנית הבליטה של איזה לֶגו סוגרת את הגומחה והמגדל לא מתמוטט
דוד ארגז
כותרת משנה: תורנויות המתמחים הן רק קצה קרחון של בעיה רחבה יותר    היום כבר כולם מכירים בעובדה שמדובר בתנאי עבודה פוגעניים ומזיקים ובמצב שמחייב שינוי. אלא שהשינוי המערכתי שקרה בינתיים הוא טקטי ולא אסטרטגי
אהרן פאפו
אנחנו מקווים שיאיר לפיד לא שכח את צוואת אביו, אך אנחנו גם מכירים את כוחו של הפרסום העיתונאי האדיר שהוא מקבל כמועמד לראשות הממשלה, את השפעתה של החנופה על כל אישיות ציבורית, את הנעימות האופפת את שר החוץ כאשר ראשי המדינה מבקשים את קרבתו
זלמן שובל
ליבת ההסכם היא סיוע ואספקת ידע לבניית 8 צוללות גרעיניות מתקדמות לצי האוסטרלי שייבנו בבריטניה ובאוסטרליה ושזו הפעם הראשונה, אחרי בריטניה ב-1958, שאמריקה הסכימה לחלוק ידע לצוללות גרעיניות עם מדינה אחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il