X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
רצח רבין התבצע בידיו המגואלות של יגאל עמיר, אך לא נולד במוחו. בוודאי לא רק במוחו. בדרך לרצח ראש הממשלה היו תחנות מסוכנות כפשעי מחתרת הטרור היהודי והרוצחים יונה אברושמי וברוך גולדשטיין, ולחצים של מנהיגי ימין לנהוג ביד רכה בעבריינים שכיוונו את נשקם לעבר פלשתינים
▪  ▪  ▪
חזי כאלו [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

ראיונו המרתק של ד"ר רונן ברגמן בידיעות אחרונות עם ראש האגף הלא-ערבי בשב"כ עורר את סקרנותי לקרוא את ספרו הטרי של חזי כאלו "דמו הותר". הוא יצא היום, במלאת 26 שנים לרצח יצחק רבין. למרות שמשפטני התקופה ושופטיה והעיתונאים שהיו פעילים באותה עת ידעו כל השנים את פרטיו הנוראים של הרצח לרבות אלה שהובילו אליו יש בתיאור הסוחף כדי להחזיר לתודעה ולחוויה לא רק את העובדות אלא גם את האווירה.
דווקא בחודשים אלה בהם ההסתה גואה מחדש לשיאים ישנים, והמחלקה לאבטחת אישים בשב"כ מתרחבת בממדים של טור הנדסי - מין מטאפורה שהדבר נעשה בכפולות ולא באריתמטיקה של פלוס - כדאי לקרוא את "דמו הותר" בחשש המאפיין את העכשיו.
רצח רבין התבצע בידיו המגואלות של יגאל עמיר, אך לא נולד במוחו. בוודאי לא רק במוחו. בדרך לרצח ראש הממשלה היו תחנות מסוכנות כפשעי מחתרת הטרור היהודי והרוצחים יונה אברושמי וברוך גולדשטיין, ולחצים של מנהיגי ימין לנהוג ביד רכה בעבריינים שכיוונו את נשקם לעבר פלשתינים1.
ספרו של כאלו עוסק גם בסוגיה כללית מרתקת של קבלת החלטות. בשב"כ ידעו כי הסוכן הקרוי "שמפניה" בעייתי. הוא, אבישי רביב, מסר מידע, אבל גם הפר את כללי העסקתו בשב"כ. עשה כרצונו. הביא מידע ברמה גבוהה אבל לא מספיק גבוהה. האם לוותר על שירותו? ואילו ויתר השב"כ עליו ולאחר מכן נרצח רבין - האם לא היו מאשימים את ראשיו שבחוסר אחריותם פיטרו את "שמפניה"? זו הבעיה הנצחית של הצורך לקבל החלטה בתנאים של אי-וודאות, שלעולם אין לה תשובה מוחלטת מראש. צריך גם מזל.
הוא הדין גם באחד שלומי הלוי. חברתו הילה פרנק סיפרה לו על ההתבטאויות הנוראות של עמיר. הוא שירת אז בצה"ל וסיפר בדותה למפקדו כאילו שמע בשירותים בתחנה המרכזית בתל אביב תימני קטן קומה ודתי מתכוון לרצוח את רבין. החוט לא הוביל אל קצהו ועמיר לא נעצר. אבל האם הלוי טעה? בוודאי. אבל האם טעה מראש? האם לא חשש, שחשיפת עמיר אומנם תסכל את הרצח - אבל איש לא יאמין כי "התימני הקטן" התכוון לרצוח יהודי, ואילו הלוי ינודה בסביבתו החברתית כמלשין וכ"מוסר". לא הכרעות קלות.
יש בספר נימה אפולוגטית למרות שמחברו כאלו מסנגר על פעילות אגפו ומצביע על קביעת ועדת החקירה בראשות נשיא העליון בדימוס מאיר שמגר אשר פטרה אותו מכל אחריות2. למרות שהוא עוסק בעבר יש בו גם טעם עכשווי, ושאלת השאלות - עד כמה ישראל 2021 חסינה מפני נובמבר 1995?

הערות

1. בצומת מכריע זה של הסיפור יש כנראה רבנים המעורבים במתן היתר לנהוג ברבין על-פי "דין רודף", וכאלו נמנע מלנקוב בשמות רובם.
2. בבקשו לבחון מעשי רצח לאורך ההיסטוריה - כאלו מגיע עד למעשה פנחס שהרג את זמרי על-פי התורה - ועליו דייק באירועים מן העבר אותם הוא משבץ בסיפורו. אליהו חכים לא היה לוחם אצ"ל. הוא ואליהו בית צורי נשלחו על-ידי לח"י להרוג את הלורד מוין במצרים, ושם גם הוצאו להורג. מפקד האצ"ל מנחם בגין התנגד לטרור אישי ולא תמך בהריגת מוין.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  03/11/2021   |   עודכן:  03/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"דמו הותר" - האם פעם יחידה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אתה ממשיל בהסתה
מדוע?  |  3/11/21 18:19
 
- מה תצפה מעבריין מין סנילי ? ל"ת
פסיכיאטר מומחה  |  7/11/21 13:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת רצח רבין
רפי לאופרט
טרגדיית אוסלו -אירוע משברי כפול בתולדות מדינת-ישראל והציונות - של רצח רו"מ מכהן על-רקע מחלוקת פוליטית קיצונית ואירוע פוליטי מפלג שהפך את רעיון השיבה לארץ והתקומה הלאומית בה, מאירוע היסטורי משמח ומלכד לשבר בלכידות הלאומית שסופו טרם נראה באופק
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - יוזמה ויצירתיות, אבלים, חובת ההוכחה, פזצט"א והפלא-ופלא    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת ואושר    שבת שלום
איתן קלינסקי
בכל מלחמה קיימת גביית מחיר מצטבר, עד שלבסוף, במלחמה תורנית כלשהי, המחיר יהיה גבוה מכדי יכולתה של החברה הישראלית לשלמו
איתמר לוין
כאשר לפני כ-50 שנה נתפס בנקאי דתי בגניבת ענק, שאל מישהו את סבתי המנוחה כיצד אדם שומר מצוות עושה זאת. תשובתה הייתה פשוטה: מי שעושה זאת - אינו שומר מצוות    הכלל הזה עודנו רלוונטי בתחומים רבים
איציק וולף
שרת הפנים מותחת ביקורת על שותפה לממשלה, יאיר לפיד, שטען שבכנסת יש צאצאים אידיאולוגיים של יגאל עמיר    "תיוג של ציבור מצביעים גדול - כמתנגדי ומתנקשי הדמוקרטיה - הוא עוול נוראי שנעשה לאנשים אידאולוגיים נחושים וערכיים"    על הציוץ של ח"כ פינטו נגד נתניהו: "נוסח לא נכון, טוב שנמחק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il