X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אירן מתסיסה מחדש את עירק באמצעות המליציות הנאמנות לה נוכח תוצאות הבחירות לפרלמנט שבהן איבדו תומכי אירן הרבה מכוחם. מעגל הדמים בעירק עומד להתחדש, אבל המנהיג העליון של אירן לא מרפה, הוא חושש מלאבד את ההשפעה שלו על מערכת קבלת ההחלטות העירקית
▪  ▪  ▪
עירק [צילום: האדי מיזאן/AP]

המצב הביטחוני בעירק הולך ומחריף בעקבות פרסום התוצאות הראשונות של הבחירות המוקדמות לפרלמנט שהתקיימו ב-10 באוקטובר ושמהן עולה כי המליציות השיעיות הפרו אירניות המאוגדות במסגרת "אלחשד א-שעבי" נחלו מפלה גדולה בבחירות ואיבדו הרבה מכוחן בפרלמנט. עירק עדיין ממתינה לתוצאות הסופיות של הבחירות בעקבות שורה של ערערים שהוגשו על תוצאותיהן בטענה שהתוצאות "מזויפות".
בסוף השבוע שעבר הפגינו אלפים מתומכי המליציות השיעיות הפרו אירניות ב"אזור הירוק" בבגדד שבו מרוכזים מוסדות השלטון והשגרירויות הזרות נגד תוצאות הבחירות, ההפגנות היו אלימות ונהרגו בהן 3 מפגינים ועוד 125 בני אדם נפצעו, בהם גם עשרות אנשי כוחות הביטחון של עירק שהשתמשו בירי חי לפיזור המפגינים. יומיים אחר כך היה ניסיון להתנקש בחייו של ראש ממשלת עירק מוצטפא כאט'מי באמצעות 3 מל"טים שהינם בשימוש המליציות הפרו אירניות.
ניסיון ההתנקשות במוצטפא כאט'מי מהווה חצייה של ה"קווים האדומים", בעירק חוששים שאירן רוצה להחזיר את המדינה לתופעת "החיסולים הפוליטיים" ליצור כאוס ביטחוני ולטרוף את הקלפים מחדש אחרי שנאמניה בעירק נחלו תבוסה בבחירות לפרלמנט.
המתיחות הביטחונית היא גדולה,גורמים עירקיים דיווחו כי שעות ספורות לאר ניסיון ההתנקשות בראש ממשלת עירק, הגיע לבגדד הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" במממרות המהפכה" האירניים, הוא נועד עם כמה מראשי המליציות החמושות והמפלגות השיעיות כדי להרגיע את המצב בינן לבין ראש הממשלה כאט'מי שהודיע על כוונתו לעצור את האחראים לניסיון ההתנקשות בחייו ולהענישם.
אירן מפיצה באמצעות המליציות השיעיות בעירק את "תיאוריית הקונספירציה" כי ארה"ב עומדת מאחורי ניסיון ההתנקשות בחיי מוצטפא כאט'מי כדי ליצור בסיוע סעודיה ואיחוד האמירויות אנדרלמוסיה ביטחונית שתאפשר לה לבחוש בזירה הפוליטית העירקית, לפרק את מסגרת מליציות "אלחשד א-שעבי" ולפרוק את נשקן ולמנוע את הסגת כוחות הצבא שלה מעירק.
תומכי אירן בעירק מעלים באמצעי התקשורת את השאלה כיצד זה אירע שהשגרירות האמריקנית,הממוקמת ב"אזור הירוק" בבגדד ומצויידת במערכת התראה ונשק נ"מ, לא זיהתה את 3 המל"טים שטסו לעבר מעונו של ראש הממשלה כאט'מי ולא יירטה אותם.
המאבק על תוצאות הבחירות הסופיות והקמת הממשלה החדשה עלול לגרור את עירק מחדש למעגל דמים, לא מן הנמנע שאירן קיבלה החלטה להיפטר פיזית מראש הממשלה מוצטפא כא'טמי או לפחות להזהיר אותו מפני הגורל הצפוי לו כדי שלא יתמודד על קדנציה נוספת לתפקיד ראש הממשלה החדשה.
האלימות שפרצה תסכן מאוד את אפשרות הצלחת המאמצים להרכיב ממשלה חדשה.
כאט'מי הוא פוליטיקאי ממולח, הוא מבין את חומרת מצבו, לכן הוא מיהר להקים ועדת חקירה בכירה כדי לבדוק מי היה מעורב בירי חי לעבר מפגינים וגם הקים צוות צבאי שיאבטח את אהלי המפגינים בבגדד. ניסיון החיסול של ראש ממשלת עירק מעיד על כך שלתומכי אירן בעירק אין שום בעיה לנסות ולחסל את ראש הרשות המבצעת שהוא גם מפקד הצבא והכוחות המזויינים של המדינה.
הדבר מעיד על כך שאירן ותומכיה גמרו אומר להרחיק את מוצטפא כאט'מי מהזירה הפוליטית העירקית וגם את האמאם השיעי מוקתדא צדר שהגוש שהוא הוביל בבחירות לפרלמנט קיבל את מספר המושבים הגדול ביותר בפרלמנט. מוקתדא צדר היה הראשון מבין הפוליטיקאים העירקים שפירסם הודעת גינוי לניסיון ההתנקשות בחייו של ראש ממשלת עירק וראה בכך "פגיעה במדינה ובריבונותה".
מליציות "אלחשד א-שעבי" הוקמו באופן רשמי ביוני 2014 בהתבסס על פסק הלכה (פתווא) של המנהיג השיעי עלי סיסתאני כדי להילחם בדאעש. אבל, במרוצת הזמן הן הפכו לכוח שנאמן באופן עיוור לאירן ומאיים על המערכת הפוליטית העירקית, המליציות האלה שואבות את כוחן מאירן וסבורות שהן יכולות לעשות במדינה ככל העולה על רוחן.
עכשיו הן מאיימות לשבור את הכלים ולהעביר את המסר הבא לממשלת עירק: "תשנו את תוצאות הבחירות או שנאיים על כל ממשלה חדשה שתקום כתוצאה מהבחירות וניצור כאוס ביטחוני בעירק". אירן מסירה את הכפפות, היציבות הביטחונית בעירק ושיקום המדינה לא מעניינים אותה כרגע, תוצאות הבחירות מעידות שהרוב הציבור העירקי אינו מוכן להיות גרורה של אירן, אבל את משטר ההיאתולות בטהרן זה לא מעניין, המנהיג העליון ח'מינאי לא מוכן לוותר על השליטה בעירק.

תאריך:  09/11/2021   |   עודכן:  09/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון פרידמן
במוצאי השבת התבשרנו על התנקשות כושלת בראש ממשלת עירק. שלושה מל"טים נושאי חומר נפץ נורו על ביתו של מוסטפא אל-כאט'מי ב"אזור הירוק", מרכז השלטון והשגרירויות בבגדד. מי ניסה לחסל אותו ומדוע? להלן התמונה העולה מן התקשורת הערבית
יורם אטינגר
אימוץ עמדת מחלקת המדינה בסוגיית ירושלים יהווה הפרה של החוק האמריקני, התעלמות ממציאות בת-3,000 שנים המתועדת למשעי בממצאים ארכיאולוגים ונוספים, סטירת לחי למורשת האבות-המייסדים של ארה"ב, ותפגע באינטרסים מדיניים-ביטחוניים של ארה"ב
יוני בן-מנחם
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי אומר כי הוא יודע מי ניסה להתנקש בחייו וכי יחשוף את המעורבים. ההערכה בעירק היא כי המליציות הנאמנות לאירן ניסו להתנקש בחייו, באישור אירן, על-רקע סירובן לקבל את תוצאות הבחירות לפרלמנט שבהן נחלו הפסד
יוני בן-מנחם
נשיא מצרים א-סיסי הודיע על ביטול מצב החירום במדינה שנמשך ארבע שנים והוכרז בגלל פעילות הטרור של "האחים המוסלמים" וארגון דאעש. המהלך נתפס במצרים כחיובי אך ההערכה היא כי הוא נעשה כדי לרצות את הנשיא ביידן, הוא איננו פותר את בעייתם של 30 אלף אסירים פוליטיים בבתי הכלא במצרים
יוני בן-מנחם
סעד אלג'ברי, בכיר המודיעין הסעודי לשעבר שנמלט לקנדה, טוען שיורש העצר מוחמד בן סלמאן תכנן להרעיל את מלך סעודיה עבדאללה בן עבד אלעזיז. בראיון לתוכנית "60 דקות" הוא מכפיש את בן סלמאן, בסעודיה מעריכים כי הראיון הוא ביוזמת ממשל ביידן שמנסה לנקום בבן סלמאן על רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il