X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מסתבר שאילו היה ברנט חי בדורנו היה מכונה "יזם נדלן" או ליתר דיוק "בונה הארץ" ברנט היה סוג של "נחום תקום" נפל והתאושש מעד והקים עוד ישוב
▪  ▪  ▪
מאה שערים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מה משותף למאה שערים בירושלים, פתח תקוה ושכונת נווה שלום בתל אביב מסתבר שמדובר באדם אחד: יהודי חרדי "משוגע לדבר" שהיה מהראשונים, היוזמים והבונים של מקומות אלו. זרח ברנט שמו.
בימים אלו מלאו 150 שנים לעלייתו ארצה של זרח ברנט. מחוז תל אביב של המועצה לשימור אתרי מורשת' יחד עם מינהלת עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב-יפו, החברה ההיסטורית של תל אביב יפו, וועד בתי הכנסת החליטו לציין את מועד עלייתו בדרך מעניינת של הפנינג חגיגי שכלל סיורים מודרכים רבים. בהפנינג השתתפו רבים שבאו להצדיע לברנט וביניהם נינתו של ברנט.
מיהו אותו זרח ברנט שהוחלט להקדיש לו הפנינג חגיגי? על-פי ויקיפדיה ברנט נולד באימפריה הרוסית למשפחה חרדית. בילדותו למד ברנט בתלמוד תורה שבעירו ובישיבת סלובודקה. לאחר מכן התחתן עם רחל לאה ועבר להתגורר בלונדון שם עסק בפרוונות ובלימוד תורה במשך שבע שנים.
כאמור, ב-1971, לפני 150 שנים הגיע לא"י, לנמל יפו. את צעדיו הראשונים בארץ הקודש עשה בטרמינל הנוסעים ביפו, אותו טרמינל שהמועצה לשימור אתרים מנהלת מאבק קשה לשימורו. הוא הגיע ב-10 בנובמבר (כ"ו מרחשון) וכעבור 14 יום התיישב בירושלים. הוא הפסיד את כל כספו, ובעקבות זאת חזר ללונדון, שם עסק במשך כשנה במסחר והצליח לחסוך סכום כסף לצורך שיבה לירושלים.
בשנת 1874 חזר לארץ ונמנה עם בוני שכונת מאה שערים בירושלים. כשאזל כספו, חזר שוב ללונדון, הפעם יחד עם משפחתו, ושהה שם במשך שנתיים. בשבט תרל"ז (1877) חזר לארץ ישראל עם משפחתו. ב-1878 הצטרף אל פתח תקוה יואל משה סלומון וחבריו בהקמת העירי, כאשר היה מרוכשי הקרקע הראשונה ומתיישביה. ברנט סיפר בזכרונותיו על הפעם השנייה שבה ביקרו באדמה שנרכשה, ב-25 ביולי 1878: "כשאך ראינו מרחוק את הגבעה שיחדנו למקום מושבנו, התקדמתי אני במהירות על הסוס והתנפלתי על הככר, נשקתי את האדמה והרויתיה בדמעות שמחה וגיל. כמוני עשו גם יתר חברי... הרגשתי אז כאילו נולדתי מחדש ובמקום הזה היו הורתי ולידתי".
"אור זורח"
בתחילה סירבה אשתו ללכת אחריו ודרשה ממנו גט אך הרב שמואל סלנט - רבה של עדת האשכנזים בירושלים - פסק שעליה ללכת אחר בעלה. ברנט תרם לבניית בית המרחץ במושבה.
בשנת 1880 החליט ברנט לבנות בית בפתח תקוה, הוא ובני משפחתו החלו בליבון הלבנים ובנאי ערבי בנה את הבית בן הקומה האחת. בעקבות חורף קשה במיוחד שהבית החדש לא הועיל להגן מפניו, חלה ברנט בקדחת וחזר ללונדון. רק בשנת 1885 חזר ברנט לפתח תקוה ובנה בית אבן בן שתי קומות שהיה הראשון מסוגו במושבה. הוא חגג את חנוכת ביתו באירוע רב משתתפים שתיאורו ניתן על-ידי בוימגרטן, כתב עיתון "המגיד" - "למחרת יום השבת ..."היה יום ל"ג בעומר, ביום זה ערך זרח ברנט חגיגה גדולה לחנוכת ביתו, לאירוע היו מוזמנים רבים בהם כל בני המושבה, תושבי המושבות הסמוכות ונכבדים מיפו... לא אחטא בהחליטי, כי מיום גלות ישראל מעל אדמתו, לא נאסף המון אדם רב, כארבע מאות איש לשמוח במקום הזה".
ב-1890 מכר ברנט את ביתו בפתח תקוה ורכש אדמות סמוך ליפו, שעליהן הוקמה שכונת נווה שלום, שממנה ומדומות לה קמה תל אביב. לאחר זמן מה תרם ברנט את הקרקע לבנית המוסד החינוכי "שערי תורה", וכן הקים בשכונה, את הישיבה "אור זורח" שנקראה על שמו.
זרח ברנט הונצח ברחובות על שמו במספר ערים בארץ ובהן פתח תקוה, ירושלים ותל אביב, ובבית כנסת הנושא את שמו בשכונת הר נוף בירושלים. כמו-כן, ברחוב בר כוכבא בפתח תקוה עומד בית זרח ברנט. מסתבר שאילו היה ברנט חי בדורנו היה מכונה "יזם נדלן" או ליתר דיוק "בונה הארץ". ברנט היה סוג של "נחום תקום". נפל והתאושש מעד והקים עוד ישוב.
אכן מחווה נהדרת של המועצה לשימור אתרים ושותפיה להנצחתו של מי שהיה יזם בניה מיוחד במינו שהותיר רישומו בירושלים בפתח תקוה ובתל אביב. מנכ"ל המועצה לשימור אתרים עמרי שלמון הודה לשותפים והדגיש את החשיבות החינוכית של הצדעה לבוני הארץ למען נדע מי היו הראשונים שהניחו את היסודות לישוב העברי בארץ ישראל.

[צילום: המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל]
[צילום: המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל]
[צילום: המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל]
[צילום: המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל]
תאריך:  14/11/2021   |   עודכן:  16/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זרח ברנט - יזם נדל"ן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד
דוד מגני תקווה   |  14/11/21 17:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמחה סיאני
רחצי היטב את ידייך עם סבון ותנקי במברשת את ציפורנייך ולא תאמיני, כשתראי כמה לכלוך תגלי מתחת ללק היפה שלך    אחר כך תייבשי את הידיים היטב ותמרחי ביסודיות את הידיים בקרם או בווזלין ותכניסי אותן לכפפות בד רכות
רפי לאופרט
ועידת האקלים בגלזגו חזרה על שגיאות הוועידות הקודמות, בעיקר בכל הנוגע להנחת יסודות מוצקים להובלה קוהרנטית של מאמץ בינלאומי עקיב. הוואקום שיצרה ארה"ב של טראמפ לא התמלא ע"י זו של ביידן או כל גורם אחר. לא התבשרנו על שת"פ קונקרטי בין שתי המעצמות העולמיות המתחרות ארה"ב וסין ובלעדיו לא צפוי עתיד מזהיר למאמץ הבינלאומי
יוסי אוחיון
מה מצאו אלה הסוגדים לדרכון הפורטוגלי, למה הם מוכנים לעשות מאמצים ואף לשלם סכומי כסף לא מבוטלים כדי לזכות בדרכון הזה? למה מיום ליום צצים עוד עו"ד המתמסרים ל"עבודת הקודש" הזו כדי למלא את משאלתם?
רבקה שפק-ליסק
ארגון הפליטים של האו"ם מעסיק בין 8,000-5,000 עובדים המטפלים ב-17 מיליון פליטים ואילו אונרא מעסיקה בין 30,000-25,000 עובדים המטפלים לטענתם בכ-5.2 מיליון בני אדם. אבל במציאות, אונרא מעסיקה פי 5 עובדים לטיפול באוכלוסייה קטנה בהרבה
איתן קלינסקי
בלהה היא אחת מאימהות העם היהודי, היא האם של דן ונפתלי    זו הפקרות בלתי נסלחת לפגוע באחת מאימהות העם היהודי, כשבן בכור של יעקב כופה עליה מערכת של חיי מין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il