X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המשמר של השב"כ עזב את "מעון בלפור" - צעד קטן לירושלים וגדול יותר למדינה - כמונח ושם שהיה סמל של פולחן אישי שחותר תחת אושיות של משטר דמוקרטי
▪  ▪  ▪
"המצודה" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

כפי שזה קורה לעתים כשיש לך פוסט בהמתנה, בייחוד כשהוא נושא שתמיד ניתן לפרסום ואם חסר נושא יותר אקטואלי שולחים את העתודה-הפוסט לבלוג. ובזה נגמר העניין. אבל קורה וצצה איזו התפתחות שהופכת אותו לחם יותר. אז אצלי הוא אומנם לא נחשב לסקופ אבל יש בו תבלין ואני אוהב ה"סטייק" מתובלן טוב. היום בצהריים הודיע לי חברי, שלמה ארד, איש ירושלים, עיתונאי ואיש טלוויזיה בכיר בעבר, כי המשמר של שרות הביטחון הכללי - השב"כ, שהופקד על "מצודת בלפור" אינו נראה יותר. אומנם המחסום האוטומטי עדיין קיים, אבל הולכי רגל יכולים לעבור באין מפריע. הללויה.

שיקולי אבטחה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

ומכאן מה שכתבתי במקור. אם תשאלו תלמיד תיכון מה זה בלפור יש להניח שהוא יענה שזה מעון ראש הממשלה ביבי נתניהו. מן הסתם הוא לא יאמר כי זה השם של ארתור ג'יימס בלפור, שר החוץ הבריטי בשלהי מלחמת העולם הראשונה, שמסר איגרת ללורד ליונל וולטר רוטשילד ובה תמיכתה של בריטניה בהקמת בית לאומי ליהודים בארץ ישראל. איגרת שידועה כהצהרת בלפור.
אם אותה תלמידה או אותו תלמיד יטרחו לבדוק בגוגל את ההיסטוריה של הבית הזה יגלו שהוא כלל לא מצוי ברחוב בלפור בירושלים, אלא ברחוב סמולנסקין 9. שמו המקורי היה "בית אגיון". המשמש מאז 1974 כמעונו הרשמי של ראש משלת ישראל. אדואר אגיון היה סוחר יהודי יווני עשיר שהתגורר באלכסנדריה ובעבורו הוקם הבית בשנים 1936-38, אשר תוכנן על-ידי ריכרד קאופמן האדריכל הראשי של המוסדות הלאומיים בארץ ישראל. בשנת 1952רכשה מדינת ישראל את הבית כדי שישמש כמעונו הרשמי של שר החוץ משה שרת. בשנת 1974 החליטה ממשלת ישראל להעביר את בית ראש הממשלה ועם הזמן בנתה חומה סביב הבית משיקולי אבטחה, וחלק מרחוב בלפור נסגר לתנועה. במהלך שנות ה-90 המבנה שופץ ובשנת 2009 נכנסו למעון הזוג נתניהו.

מגודר ומאובטח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מטרד בלב העיר
בשנת 2013 בעת שבתם של ראש הממשלה נתניהו ומשפחתו סופח למתחם המאובטח של מעון ראש הממשלה בית זלמן שוקן הסמוך. רחוב סמולנסקין נחצה לשניים, כשחציו הקרוב יותר לבית ראש הממשלה סגור לכניסה, מגודר ומאובטח. ב-2017 נבנתה סככה בין חומת הבית לחומת בניין טרה סנטה, כאמצעי אבטחה נוסף. הסככה נבנתה בלא היתר, שטחה 312 מ"ר וגובהה כ-6 מטר, ולא ניתן להיכנס לרחוב סמולנסקין מבלי לעבור מתחתיה. מבצר מלכותי בלב ירושלים.
בית בלפור הפך למטרד בלב העיר בצומת המרכזית של הבירה מכיוון שחלקו, כאמור, נחסם ולידו נערכו הפגנות. ואכן עוד בשנת 2009 אישרה הממשלה הקמת מעון ראש הממשלה במסגרת "מיזם אלמוג" - העברת המעון לקריית הממשלה. מאז התהליך עבר הקפאה, בשל עלותו הגבוהה, הפשרת התוכנית, פניות של התנועה לאיכות השלטון ודוח מבקר המדינה וכיו"ב בעיות. מסיבה זאת הוחלט באוקטובר 2018 להקפיא את הפרויקט ומאז נשקלת הקמתו במקום חלופי, שדורש תכנון אדריכלי המותאם למקום החדש.
על-פי דוח מבקר המדינה, תקציב הפרויקט התנפח במשך השנים מ-650 מיליון שקל ל-1.358 מיליארד שקל, לא כולל ההשקעה בתכנון הפרויקט במיקום החדש. איזו מפצלת אֶרדוּאָנית שהולמת את השוכן בה. אני משער כי בצנרת התכנון היה גם מנחת מסוקים, שכן לא מתקבל על הדעת שלראש ממשלת ישראל, יהיה, כמתוכנן, מטוס אישי ולא מסוק שיעביר את כבודו מנמל התעופה בן-גוריון לבית רה"מ בירושלים.
בעקבות ההקפאה, נאלצה המדינה להשקיע עוד 75 מיליון שקל במיגון מעון ומשרד רה"מ הישנים. ככל הנראה, נמצא מיקום חדש ל"פרויקט אלמוג" ואף בוצע תכנון אדריכלי שלו, אך טרם התקבלה החלטה רשמית בנושא.
סוף, סוף
עכשיו כאשר ראש הממשלה, נפתלי בנט, ממעט לשכון במעון בלפור ומשפחתו נמצאת במקום מגוריה ברעננה, הגיעה העת להעביר סופית את המתחם ולהתיר את הפקעת האורבאנית בלב העיר. אין הכוונה להקים מחדש את הצריף של הנשיא יצחק בן צבי, אך גם לא מפלצת אורבאנית. בכך ירווח גם לתושבי הסביבה שצריכים היו לסבול מן ההפגנות המתמידות שליד המעון. אין ספק שיימצא מוסד ציבורי מכובד שיהיה מעוניין לרכוש אותו והוא ישמש מטרה נאותה.
ככה או אחרת כאשר יתייחסו ל"בלפור" הכוונה תהיה לאותו מדינאי בריטי שמלא תפקידים רמי מעלה שונים ובהם ראש ממשלת בריטניה. הוא זה שהגורל ולא מעט תככים במפלגתו, הביאו אותו, להיות שר החוץ של בריטניה בסוף מלחמת העולם השנייה ולהצהיר על זכותו של העם היהודי למולדת בארץ ישראל - היא הצהרת בלפור. ולסיום - כמו שאמרנו ב"גוּט אוֹל קול ישראל - העיקר תחילה. המשמר הפרטוריאני של מעון בלפור עזב והבריות יכולות לנוע חופשי. חופשי - כמה יפה מילה זאת.

תאריך:  23/11/2021   |   עודכן:  23/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב ברדוגו
יומו הראשון על הדוכן של עד המדינה בתיק 4000 היווה המשך ישיר לכרסום ביסודות שעליה התבססה הפרקליטות, שמציגה הופעה מרושלת    חפץ סיפק בעיקר כותרות וגרסאות סותרות לחלק מדבריו בחדרי החקירות    כפי שאמרה נשיאת העליון בדימוס מרים נאור - משפט נתניהו הוא משפטו של מנדלבליט, והאישום נגד היועמ"ש נכתב בימים אלה
רות רזניק
יום זה בא לבכות על הקרבנות מבית, אבל בא לזעוק את זעקתן של נשים שמעולם לא ראו סביבן חופש וחירות לבחור, לפעול, לנהל חשבון בנק, לקנות מתנה לאמן או ילדן או לאחיינית שלהם    נשים המשועבדות לגברים הרודים בהם ממש כמו במאה ב-18 בכל ארצות המערב
יעקב קורי
איך מגשרים על תהום כל כך גדולה? רק על בסיס של אמון אישי והכרה עמוקה בזכויות הצד השני, בחוסר התוחלת של סכסוך מזויין וטרור, ברצון להביט אל העתיד ולא אל העבר
יוני בן-מנחם
השב"כ חשף תשתית טרור גדולה של חמאס שהופעלה מטורקיה שתכננה בין היתר פיגועי תופת בירושלים. שני הפיגועים שהיו באחרונה בעיר העתיקה מדגישים את הצורך לעבור ליוזמה התקפית בכל הקשור לטיפול בתשתיות הטרור במזרח ירושלים ובראשן במחנה הפליטים שועפאט
יוסי אחימאיר
האם תחזור טורקיה אחורנית, אל ימי טרום אתא-טורק, כפי שהיא מצטיירת כיום בהרבה תחומים אחרים? מי שאחראי לכך הוא כמובן השליט הבלתי מעורער, ארדואן, שמסיג אט-אט את ארצו אל ימי העבר העות'מאני, האימפריאלי והדקדנטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il