X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
איך זה שרק עכשיו, בסוף 2021, ואחרי שכל נושא ההתחדשות העירונית נמצא בכותרות זה שני עשורים, נזכרו כל המומחים ונזכר משרד השיכון, שישנן קבוצות מבנים נכבדות שניתן א-פריורי לסמן אותם כ"המסוכנים במיוחד"?
▪  ▪  ▪
בניינים מתפוררים [צילום: מאיר ועקנין/פלאש 90]

ראשית, אקדים ואומר כי התחדשות עירונית לפי מידה היא כמו לחם מחמצת מלא ובריא, לעומת לחם לבן, עתיר סוכר ושאר מרעין בישין. אולם, וזה אולם גדול... דומה שבמשרד השיכון ממשיכים להתייחס לכל נושא ההתחדשות העירונית כאל לחם גורמה יקר מציאות, זאת במקום להבין את המסר הפשוט והברור, של צריך כלל לברור בין הלחמים המצויים במאפיה, אלא פשיטא, כאן ועכשיו, צריך לטפל בכולם וכמה שיותר מהר.
אני כותב את השורות הללו בעקבות הישיבה של משרד השיכון בחודש שעבר, בה נקבעו סדרי עדיפות לגבי בדיקת מבנים המצויים בסכנת התמוטטות מיידית. הנוכחים באותה ישיבה, כולל מספר מומחים רציניים, הצביעו על מספר "קבוצות סיכון" של בניינים המצויים בסכנת התמוטטות מיידית, כולל מבנים שנבנו לפני 1970, כאלה המצויים ברדיוס של עד 200 מטרים מקו החוף, כאלה העמוסים כל העת בקבלת קהל ואלו המוזנחים שנים ארוכות כאבן שאין לה הופכין.
איני מערער כלל על מסקנות אותה ישיבה. אכן מבנים הסמוכים לחוף הים סובלים במיוחד מקורוזיה ומליחות, הן כתוצאה ישירה מהים והרוחות המנשבות ממנו והן כתוצאה מהמליחות המצטברת במי התהום המאפיינים את אותו רדיוס קרוב לחוף. גם אין זה סוד כמוס שמבנים שהינם בני יותר מ-50 שנה הינם בדרך כלל מסוכנים, כמו גם מבנים ציבוריים הסובלים מעומס מצטבר של יוצאים ובאים. עם זאת תוצאות ישיבה זו (שלא במקרה הודלפו) מעוררים בי מהספר תהיות:
ראשית, איך זה שרק עכשיו, בסוף 2021, ואחרי שכל נושא ההתחדשות העירונית נמצא בכותרות זה שני עשורים, נזכרו כל המומחים ונזכר משרד השיכון, שישנן קבוצות מבנים נכבדות שניתן א-פריורי לסמן אותם כ"המסוכנים במיוחד"? שנית, אם זה אכן כבר נדון נכבדות, האם נקבע לוח זמנים מסודר לטיפול אינטנסיבי באותם רבבות מבנים שאין עוררין על מסוכנותם?
שלישית, וזו התהייה הגדולה מכל, איך זה שאחרי התמוטטות כה דרמטית כפי שהייתה בחולון בספטמבר האחרון, ובהמשך גם ברעננה, חוזרים מקבלי ההחלטות ודנים ב"לחם המחמצת", כלומר לברור "קבוצות סיכון" של מבנים מסוכנים בשיטת הפינצטה, זאת במקום ללכת על שיטת "הלחם האחיד", כלומר להניע את התהליך במלוא היקפו, ללא קשר לקטגוריה זו או אחרת.
הניסיון של כולנו מלמד שלעולם לא נוכל לנחש במדויק מתי בניין כזה או אחר יקרוס, זאת גם אם נשלח אליו את טובי המומחים. לכן אין לי צל של ספק כי מלבד אותם בניינים קרובים לים, או כאלה שנבנו לפני 1970 או כאלה המשמשים כמקבלי קהל במוסדות ציבוריים, ישנם עוד רבבות רבות שהסכנה שלהם להתמוטטות אינה פחותה, גם אם היא נסתרת מהעין שלא תמיד רואה הכל.
דעתי, אם כן, שההתמקדות באותן "קבוצות סיכון" שכבודן במקומן מונח, עלולה מלי משים דווקא למקד את תשומת הלב בשנים הקרובות רק בהן ולהסיח את הדעת מהמשימה החשובה מכל, להביא לשינוי אסטרטגי בתפיסה של התחדשות עירונית, לא עוד רק מדיניות דפנסיבית של הגנה מפני רעידות אדמה והתמוטטות, אלא אתגר לאומי מרכזי של בניית הארץ באופן המקיף והטוב ביותר למען כולנו, ובמיוחד למען הדורות הבאים!

כותב המאמר הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  24/11/2021   |   עודכן:  25/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
בנימין נתניהו, אמר עמוס ידלין, הפריט את הטיפול בגרעין האירני לעצמו עד כדי כך שבנט, אשר שימש תקופת מה כשר הביטחון, לא ידע עליה דבר    זו בניסוח זה או אחר ביקורתם של שרי הביטחון אהוד ברק, משה (בוגי) יעלון ובני גנץ על המחדל של ח"כ ביבי בהיותו ראש הממשלה
איתן קלינסקי
מצטער שפסקו המאבקים החברתיים של חבר הכנסת דודו אמסלם, אותם הוא ניהל בנמרצות רבה בשנה הראשונה לחברותו בכנסת, ועל כך הוא ראוי לכל הערכה    אך מסתבר, שהעבודה השחורה הזו של חבר כנסת אינה קונה כותרות
טל זהר
האם שרת התחבורה מבינה משהו שרבין לא הבין? או שאולי היא הולכת שולל אחרי אנשי המקצוע במשרדה, שמלעיטים אותה במידע חלקי או לא מדויק?
חיים נוי
אהבה עד אין קץ בעיירת הנשים - מרגש ונוקב - בית צבי    הבמאית ענת זמש-ריגל ליהטטה עם להקת השחקניות והתוצאה היא הפקה קולחת ונוקבת, מרירה ומרגשת
רפי לאופרט
שנותר לעבודות הניקיון איננו מבשר טובות לענף. דומני שעל ישראל לשנות את גישתה לנושא יבוא עובדים זרים ולעבור לחשיבה לאומית מאורגנת ולתכנון לטווח ארוך. בלעדי אלה יתנהל תחום זה כאנדרלמוסיה של צרכים, כוחות שוק וכוחות פוליטיים, שיאבקו בחריפות על חלקם בעוגה ורק יסבכו וייקרו עובדים אלה. ככל שההיצע יהיה קטן יותר מול הביקוש התופח, תהיה הלחימה קשה ומרה יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il