X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מי ייתן וחזון שני העצים בהפטרת השבוע, חזון שהושמע במאה הששית לפני הספירה טרם חזרת עם ישראל מנהרות בבל, שם ישבו וגם בכו עד שעלו לבנות את הבית הלאומי השני, יקבל את תרגומו בחיי היום-יום בישראל של שנת 2021
▪  ▪  ▪
הנביא יחזקאל [צילום: ציורו של מיכאלאנג'לו בקאפלה הסיסטינית]

ההפטרה לפרשת "וַיִּגַּשׁ" היא מספר יחזקאל פרק ל"ז מפסוק ט"ו עד פסוק כ"ח, אך אני מתעקש לקרוא את ההפטרה מפסוק א' בפרק ל"ז, בו אנחנו פוגשים את הנביא יחזקאל שוהה "בְּתוֹך הַבִּקְעָה, וְהִיא מְלֵאַת עֲצָמוֹת". למרבה הכאב, העצמות בבקעה הן יבשות נטולות חיים. זהו עם ישראל שאסון גלות ממלכת ישראל וממלכת יהודה פקד אותו. זהו עם - מצבור של עצמות יבשות - שחש חוסר תקווה, שאי פעם יזכה לחדש את חייו הלאומיים בארצו מכורתו.
בפסוק ב' ההדגשה היא כבר בשאלת הנביא "הֲתִחְיֶינָה הָעֲצָמוֹת הָאֵלֶה?". תשובה מרגיעה ניתנת בהמשך החזון של העצמות היבשות, כפי שבא לידי ביטוי בפסוקים ה' - ו': "...הִנֵּה אֲִני מֵבִיא בָּכֶם רוּחַ וִחְיִיתֶם, וְנָתַתִּי עֲלֵיכֶם גִּידִים, וְהֶעֱלֵיתִי עֲלֵיכֶם בָּשָׁר וְקָרַמְתִּי עֲלֵיכֶם עוֹר וְנָתַתִּי בָּכֶם רוּחַ...". רוח חיים, המאפשרת לבנות מחדש חיים לאומיים שנהרסו.
בקוראנו את פסוק י"א, העצמות היבשות האלה הן "כָּל בֵּית יִשְׁרָאֵל הֵמָּה", שחשים ייאוש ונותנים ביטוי לכך - "אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ נִגְזַרְנוּ לָנוּ."
עם תחושות ייאוש אלו התמודד שבעים שנה טרם קום מדינת ישראל המשורר נפתלי הרץ אימבר שכתב: "עוֹד לֹא אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ."
הנביא יחזקאל ניצב מול ייאוש וחוסר תקווה של אומה, שחשה תחושת עצמות יבשות, "אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ" לאחר חורבן הבית הלאומי הראשון. המשורר נפתלי הרץ אימבר עומד ניצב מול ייאוש וחוסר תקווה של אותה אומה כאלפיים שנה אחרי חורבן הבית הלאומי השני. שניהם מבקשים להביא רוח חיים - "הִנֵּה אֲנִי מֵבִיא בָּכֶם רוּחַ וִחְיִיתֶם". (שם, פסוק ה'). נפתלי הרץ אימבר התמודד עם תחושת "אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ" בתשובה, שהפכה לביטוי מרכזי בהמנון שלנו - "עוֹד לֹא אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ, לִהְיוֹת עַם חָפְשִׁי בְּאַרְצֵנוּ...".
במציאות בה נמצאת החברה הישראלית, כשגלי פרצות של אלימות מילולית רוויית שנאות שוטפים את דיוני הכנסת שלנו ומשתוללים ברחובותינו, יש משמעות מיוחדת לפסוקים הראשונים בהפטרה השבוע: "...קַח-לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׁרָאֵל...וְקַח עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לְיוֹסֵף, עֵץ אֶפְרַיִם וְקָרֵב אוֹתָם אֶחָד לְאֶחָד - לְעֵץ אֶחָד". (שם, פסוקים ט"ו-י"ח) עץ אחד הזועק לקבור את ביטויי האלימות המילולית, שבולטים בימנו בעיקר בדיוני כנסת ישראל, ואינם מתביישים לכסות את רחובותיה של מדינת ישראל.
אחדותו וחוסנו של העץ האחד הם לקח האסון, שפקד אותנו בפילוג המכאיב ביו שני העצים בשנת 930 לפני הספירה - עץ ממלכת ישראל, שנחרבה על-ידי אשור, מעצמה שהגלתה בימי המלך האשורי סרגון את תושבי ממלכת ישראל בשנת 720 לפני הספירה. עץ ממלכת יהודה, שנחרבה על-ידי בבל, מעצמה שהגלתה בימי המלך הבבלי נבוכדנצר את תושבי ממלכת יהודה בשנת 586 לפני הספירה.
חזון שני העצים של הנביא יחזקאל, המתאחדים לעץ אחד הוא על-רקע הייאוש של עמנו על כל פלגיו ביושבו על נהרות בבל, שם ישב ובכה את כאב זיכרון ציון היפה, שנחרבה בידי חיילות נבוזראדן, שר ההרס והחורבן של נבוכדנצר.
חזון שני העצים שהיו לעץ אחד, חייב להיות מתורגם במציאות חיינו במדינת ישראל, שלמרבה הכאב היא חברה מפולגת, שתמיר את דפוסי האלימות המילולית לשיח מכבד. בשנת 1010 לפני הספירה קמה ממלכת ישראל המאוחדת. אחרי 80 שנות אחדות בימי דוד ושלמה בשנת 930 לפני הספירה, רחבעם בן שלמה הוא מלך יהודה וירבעם בן נבט הוא מלך ישראל. שתי הממלכות - שני העצים - העולים על שרטון האיבה והשנאה חסרת המעצורים, לעתים זו אלימות הלובשת ביגוד מדמם, הגובה מחירי חיים יקרים של אחים בישראל וביהודה. לעתים זו אלימות בין חלקי אותו עם הנפגשים בשדות קרב ולא בשדות החיים.
מי ייתן וחזון שני העצים בהפטרת השבוע, חזון שהושמע במאה הששית לפני הספירה טרם חזרת עם ישראל מנהרות בבל, שם ישבו וגם בכו עד שעלו לבנות את הבית הלאומי השני, יקבל את תרגומו בחיי היום-יום בישראל של שנת 2021. מי ייתן והתרגום יהיה לשני עצים ההופכים לעץ אחד חסון, בו יתנהל שיח מכבד, ייעקרו לחלוטין ממציאות חייו כל ביטויי השנאה, ייעקרו מהוויית צמיחתו המרקיעה של העץ האחד כל ביטויי האלימות המילולית, ויימחקו לחלוטין כל ביטויי גסות הרוח, שלמרבה הכאב משתוללים בחיינו ובמיוחד במקום שהיה צריך להיות סמל מכובד ומכבד - כנסת ישראל.
נלמד מהניסיון ההיסטורי ובל נצעד בדרך המובילה לשני עצים עוינים - "וְלֹא יִהְיוּ-עוֹד לִשְׁנֵי גּוֹיִים וְלֹא יֵחָצוּ עוֹד לִשְׁתֵּי מַמְלָכוֹת". (יחזקאל, פרק ל"ז, פסוק כ"ב).

תאריך:  04/12/2021   |   עודכן:  04/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חזון השלום בהפטרה לפרשת "ויגש" (א')
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
לא תזכה
ב.ל  |  4/12/21 11:03
 
- האווילות מעריצה את ב.ל
האווילות מעריצה   |  4/12/21 14:09
 
- ב.ל הגיב למאמר שלא קרא
ב.ל לא קרא  |  4/12/21 17:48
2
שבת שלום,חג שמח,ראש חודש טוב
ראש חודש טוב  |  4/12/21 12:45
3
מאחלת לעם ישראל, שהחזון יתגשם
מאחלת לעם ישראל.   |  4/12/21 13:46
4
מאחלת חג אורים שמח ל"ת
מאילת חג שמח  |  4/12/21 19:42
5
מישהוא קרא פעם גינוי של רצח
ב.ל  |  4/12/21 22:18
6
שבוע טוב וראש חודש טוב
ראש חודש טוב  |  5/12/21 10:11
7
אין כמוני שמואל בוקי באווילותו
אין כמו שמואל בוק  |  5/12/21 11:07
8
וראש חודש טוב לעם ישראל
יום טוב וראש חודש  |  5/12/21 12:01
9
ערב שיביא רק טוב לעם ישראל
ערב טוב  |  5/12/21 17:06
10
מי ייתן וחזון השלום יתגשם. ל"ת
שמוצניק  |  6/12/21 11:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שושנה ויג
לכפר בד תפר היה מנהיג אחד, הוא הגיע אל הכפר לפני שש שנים    הוא היה חייט מתחיל    ראש הכפר הקודם קד קידה עמוקה לפניו ונכנע לדרישותיו לקבל את מפתחות הכפר    ראש הכפר הקודם היה עייף מעשרות שנות הנהגה ושמח שהגיע סוף-סוף מחליף
רבקה שפק-ליסק
כיבוש הארץ על-ידי אלכסנדר מוקדון "היווה נקודת מפנה מכרעת בתולדות הארץ" מבחינת החדירה היוונית ועמה התרבות ההלניסטית    מתקופת אלכסנדר מוקדון עד הקמת ממלכת החשמונאים ב-140 לפנה"ס, ניהלו השליטים ההלניסטים מדיניות קולוניזציה והקימו כ-30 ערי פוליס, מתוכן 20 בא"י המערבית ו-10 בעבה"י המזרחי
דן מרגלית
שמעו מלכים והאזינו רוזנים, איננו רוצים עוד סאגה    איננו רוצים עוד תגובות ממשפחתו של נפתלי בנט, שמזיקות ומביכות את מי שעומד בראשה, ובעיקר שהנהגתנו נתונה בידיו
אביתר בן-צדף
לחנוכה - חג האורים - יש משמעות רוחנית ויש משמעות צבאית    רבותינו העדיפו את המשמעות הדתית - נס פך השמן - על פני המשמעות של ניצחון הכוח היהודי    מרד החשמונאים היה מרד של קנאים, שדבקו במסורת אבותיהם, וסירבו להשתנות, להיות "מודרנים"    חנוכה כעת בציבור החילוני הוא חג גבורת המקבים, חג האור וחג הסופגניות, ומעוקר מסמליותו היהודית
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס מאיים בהסלמה חדשה מול ישראל על-רקע הכוונה להרוס עשרות בתים בכפר סילוואן וקיום "צעדת דגלים" בשבוע הבא בערים לוד-רמלה. בשבועות האחרונים שומר חמאס על רגיעה בגבול הרצועה אך רק בימים הקרובים יתברר לאן מועדות פניו באמת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il