X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כמה חשוב, שאנחנו נאמץ לחיינו היום כאן במדינת ישראל את הפסוק מההפטרה - "ואתה בן אדם קח לך עץ אחד, וכתוב עליו ליהודה ולבני ישראל, קח לך עץ אחד וכתוב עליו ליוסף עץ אפרים... וקרב אותם אחד אל אחד
▪  ▪  ▪
קח לך עץ [צילום: צ'רלי רידל/AP]

את פרשת השבוע, פרשת "וַיִּגַּשׁ", אנחנו פוגשים בספר בראשית פרק מ"ד פסוק י"ח עד פרק מ"ז פסוק כ"ז. הפטרת השבוע היא מספר יחזקאל פרק ל"ז מפסוק ט"ו עד פסוק כ"ח. לאחר חזון העצמות היבשות המרגש והמרטיט את לבו של הקורא מפסוק א' עד פסוק י"ד מתחילה בפסוק ט"ו ההפטרה עם חזון העצים, הפטרת השבוע פורסת תמונה מרהיבה של שני עצים, שהיו בעבר לרוב עוינים זה לזה, ועתה הפכו לעץ אחד חסון ותמיר, שכל ענפיו ופרותיו חובקים אחדות ומיגור מוחלט של כל שלל תופעות העוינות והשנאה התהומית, שהיו מנת חלקו של העץ המאוחד עת בעברו היה לשני עצים.
יש קשר מעניין בין הנושא המרכזי בחזון העצים בהפטרת השבוע ובין הנושא המרכזי בפרשת השבוע. אני ממקד את המשותף במתן גט כריתות לשנאה העיוורת, לעוינות המילולית שגלשה לעוינות מדממת של פילוג מדיני.
בפרשת השבוע אנו עדים לאסון קשה מנשוא, שגרמה השנאה העיוורת במשפחת יעקב אבינו למעשה לכל בני המשפחה. מכל וכל השנאה העיוורת של כל האחים ליוסף אחיהן הצעיר גרמה אסון ליוסף עצמו, שכבר ראה לנגד עיניו את ידה הגרומה של המוות בבור כלא במדבר סיני ולאחר מכן בבור כלא במצרים רחוק מנופי מולדתו. זה מכאיב במיוחד, ששנאה בתוך המשפחה גלשה לתחומי משפחת אחד מאבות האומה שלנו - משפחת יעקב אבינו.
בפרשת השבוע מסולקת לחלוטין מסדר היום השנאה במישוריות החיים האישית. האחים, ששנאתם היא שמכרה את האח יוסף לסוחרים בבני אדם, עולים על דרך חיים חדשה, שיש בה נטילת אחריות שלהם על התוצאות ההרסניות. הם עולים על דרך האחדות והאחווה במישוריות החיים האישיים של משפחה מאוחדת, שסילקה מתחומי חייה את השנאה והמירה אותה ברעות כנה.
בהפטרת השבוע מסולקת לחלוטין מסדר היום השנאה במישוריות החיים הלאומית. השנאה היא שגרמה לפילוג המכאיב בשנת 930 לפני הספירה לשתי ממלכות - ממלכת ישראל וממלכת יהודה, ששנאתם הפגישה אותם במרחבי חיים מדממים עם מחירי חיים יקרים במלחמות ביניהן, הפטרת השבוע מבליטה את העלייה על דרך חיים חדשה הצפויה. הם יעלו על דרך האחדות והאחווה במישוריות החיים הלאומית של ממלכת ישראל המאוחדת, ויושם קץ לשלל התופעות של העוינות שהיו בתוך העם הישראלי בארץ ישראל מאז הפילוג המכאיב בשנת 930 לפני הספירה, והמשך היסטורי מכאיב של חורבן וגלות ממלכת ישראל בשנת 720 לפני הספירה וחורבן ממלכת יהודה בשנת 586 לפני הספירה.
פרשת השבוע מתמקדת בקריאה אלינו, שנפעל יום-יום לסילוק האיבה. האיבה היא מתכון להרס חיי משפחה ולהרס חיים אישיים גם של השונא כפי שבא לידי ביטוי בפרשת השבוע. שלל ההתרחשויות, שקדמו לכתוב בפרשת השבוע בספר בראשית, חברו יחד להרס מכאיב של החיים האישיים במשפחת יעקב. שלל ההתרחשויות, שקדמו לכתוב בהפטרת השבוע בספר יחזקאל, חברו יחד לתיאור ההרס המכאיב של חיים לאומיים בעם ישראל. הפטרת השבוע מתמקדת בקריאה אלינו, שנפעל יום-יום לסילוק האיבה מתוכנו. האיבה הפנימית והאיבה לאחר מהוות מתכון להרס החיים הלאומיים. שלל ההתרחשויות, שקדמו להפטרת השבוע בספר יחזקאל, חברו יחד להרס מכאיב של החיים הלאומיים של עמנו.
כמה חשוב, שאנחנו נאמץ לחיינו היום כאן במדינת ישראל את הפסוק מההפטרה - "וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח-לְךָ עֵץ אֶחָד, וּכְתוֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׁרָאֵל. קֶַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם ...וְקָרֵב אוֹתָם אֶחָד אֶל-אֶחָד לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ" (יחזקאל פרק ל"ז, פסוקים - ט"ו, ט"ז).
מי ייתן ובימים, שמעל דוכן הכנסת עולה וגואה ההתלהמות המילולית הבוטה והמזוויעה בתכני השנאה חסרת המעצורים ומכסה את רחובותינו בצחנתה, נזכה לחוש את תחושת העץ האחד רווי ביטויים של אהבה ושל גילויי אנושיות ומוסריות, ומצליח לנהל דיאלוג חיים מכבד ומכובד עם כל העצים שסביבו.

תאריך:  06/12/2021   |   עודכן:  07/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין ההפטרה לפרשת השבוע
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
שיהיה לך יום נפלא איתן ל"ת
מנחם שם טוב  |  6/12/21 11:04
2
קשר יפה בין ההפטרה ופרשת השבוע
קשר יפה  |  6/12/21 11:19
3
לקרוא היטב את הפרשה וההפטרה
לקרוא היטב   |  6/12/21 11:25
4
בן זנונים ב'
ב.ל  |  6/12/21 13:10
 
- בץל מגיב למאמר שלא קרא
ב.ל לא קרא  |  6/12/21 16:00
 
- אני מעריץ את המגיב ב.ל ל"ת
בן זנונים ב'  |  7/12/21 19:46
5
ירושלים של זהב ל"ת
שלום  |  6/12/21 16:28
6
ולא ילמדו עוד מלחה
לא ילמדו מלחמה  |  7/12/21 21:10
7
and poor are rebellious bring
פרוס לרעב לחמך  |  8/12/21 11:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
בזמן מהלך הכוכב קיימת תחושה קשה בשל העובדה שזהו זמן של חוסר ודאות, דיכאון, תסכול, תחושת ריק, בדידות, בלבול ולמעשה מן תקופת חושך כזו שבאה להפריד בין התקופה הקודמת לתקופה שתהיה ובזמן הזה עדיין כלום לא בהיר ומגובש
יאיר נבות
השבוע לפני 27 שנה נחתם מזכר בודפשט שבמסגרתו התחייבו ארה"ב, רוסיה ובריטניה לכבד את עצמאותה של אוקראינה ואת ריבונותה בשטחיה ולהימנע מאיום או משימוש בכוח צבאי נגדה או פגיעה בעצמאותה
חנינא פורת
תולדות ההיאחזות בת השנתיים שקדמה לקיבוץ "נחל עוז"    בעקבות מאמר של נדב פרנקל בגיליון "עתמול" 273, אוגוסט 2021
יוני בן-מנחם
דאגה בישראל מהתפשטות האנרכיה הביטחונית בשטחי הגדה, האנרכיה בג'נין ובחברון התפשטה והגיעה גם לעיר בית לחם ולאוניברסיטאות הפלשתיניות. הרש"פ מתקשה להשתלט על השטח וגובר החשש להתפרצות אלימה נגד שלטונו של מחמוד עבאס
ארי בוסל
בין מציאות שבה מותר הכל והכל גלוי ומפורסם ברבים לבין העשורים הראשונים של המדינה בהם נלחמנו בחרוף נפש שהמדינה המודרנית תשרוד - בין קיצון לקיצון - עדיין ישנם שרידים של העבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il