X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חזית הספר
קוראים אותה אסתר
הסופרת אסתר דגן קניאל קוראת את חייה כהיסטוריה כשהיא חוזרת לימי ילדותה, היא יודעת ללקט פנינים מן ההיסטוריה העשירה והצבעונית, ולעצב לה תפיסת עולם, שהיא פירוש לעולם שהיה, אסתר קניאל בונה מדרש חדש

השירה והסיפורת של אסתר דגן קניאל הם מגילת יוחסין ארוכה, ולרגע אין היא רואה עצמה כשייכת לדור אחד בלבד. חייה הולכים ונרקמים מדורי דורות. השירים שלה והסיפורים שהיא מעלה, כל אלה הם חלק מרצף גדול, דיאלוג מתמשך. היא לא הייתה שם, אבל היא ממשיכה את המסורת ואת דברי הימים מאותה נקודה:
כשאני מספרת לנכדיי ש"הבסיסה" מסמלת את הטיט, שבאמצעותו בנו ויצקו את בית המשכן ושראש חודש ניסן מכיל את האותיות "נס" ו"ניסיון" על בסיס הנס שהתרחש והניסיון שעם ישראל עמד בו, הנכדה הקטנה שלי מתערבת ואומרת: "אני יודעת, וראש חודש החודשים אביב הגיע, פסח בא". אחר כך היא שואלת: "סבתא היית ביציאת מצרים"? אני מחבקת אותה ואומרת: "לא, אני לא בת שלושת אלפים שנה, מתוקה".
כולנו זוכרים, כיצד הגדיר עגנון את עצמו בבואו לקבל פרס נובל: "נולדתי אני באחת מערי הגולה. אבל בכל עת תמיד דומה הייתי עלי כמי שנולד בירושלים. בחלום בחזון לילה ראיתי את עצמי עומד עם אחי הלויים בבית המקדש כשאני שר עמהם שירי דוד מלך ישראל".
כשהיא חוזרת לימי ילדותה, היא יודעת ללקט פנינים מן ההיסטוריה העשירה והצבעונית, ולעצב לה תפיסת עולם, שהיא פירוש לעולם שהיה, אסתר קניאל בונה מדרש חדש. כך היא מתארת השקפת עולם של יוצרת חדשנית, שלוקחת מן העבר ובונה מזה מסר אקטואלי לחייה שלה: "סיפורה של רות המואבייה הוא לא רק סיפור רומנטי, הוא סיפור של אישה לוחמת פורצת דרך, אשר מצליחה לשקם את חייה מתוך הריסות אלמנותה ובכמיהה גדולה לחברות וידידות היא מצליחה לגעת בלב נעמי חמותה ("באשר תלכי אלך ובאשר תליני אלון"). רות עוזבת את עמה ומורשתה, מתגיירת ומקבלת עליה את עול התורה והמצוות ומן השושלת שהחלה יצא דוד המלך שעתיד להיות משיח בן דוד".
אסתר קניאל אינה רואה את הפְּשט ואת העלילה החיצונית, ומבחינתה - מגילת רות יש בה הד לחיינו שלנו. זה לא סיפור רומנטי, זה סיפור שמשַדר חיים חדשים, כוח של אשה, שיודעת לקחת את גורלה בידיה. בלשונה של אסתר קניאל - רות היא "אשה לוחמת פורצת דרך".
כך היא מתארת גם את חייה של הקהילה שלה. המעֲבר מקהילה מסורתית, שממשיכה לחלום לגאולה באמצעים משיחיים - ועד למפנה הגדול: המשפחה שלה נרתמת בהדרגה לחלום הציוני, למצוא שבילי חיים - ולפרוץ דרך חדשה. זו המטרה שהולכת וקורמת עור וגידים: להצטרף למאמצים של הסוכנות להעלות יהודים ארצה. הסיפור קולח וכך מתארת היא את ההסכמה של הוריה להצטרפות אחד האחים שלה למחנה של עולים לארץ ישראל, וזו הייתה רק ההתחלה:
"אני לא מאמינה, שזה מה שאתה מציע, פשוט לא מאמינה! שאני אפרד מהבן שלי? אתה תכסה אותו בלילה? אתה תפתח לו את הדלת כשהוא חוזר מפעולת בני עקיבא? או אולי תכין לו תה עם נענע כשהוא חולה? לא! לא! אין סיכוי, שזה יקרה"!! כך אמרה אם למר כהן וסימנה לו את הדרך החוצה. אבל מר כהן, נציג הסוכנות היהודית, איש גבוה ומרשים לבוש מכנסי חאקי וחולצת טריקו כחולה ולרגליו סנדלים תנ"כיות, התעקש למסור להוריי עוד פרטים על אודות הפרויקט "חלום ציוני", שבמסגרתו מתגבשת קבוצה של נערים יהודיים שיעלו לארץ ישראל".
גם בשיריהָ היא מנסה למצוא את דרך הביניים בין המסורת לבין הפריצה לעולם החדש. כשהיא מתארת במבט לאחור את המנהגים הישנים של קהילתה, היא מוצאת עצמה בעולם ציוני של גאולה, עולם של מנהגים אחרים, והיא לרגע חשָה שזה עולם שחָלף, עולם שעבר זמנו. אבל, מיד היא מבינה, שבלי עבר אין לה קיום, זה הבסיס לכל דברי הימים שלה, גם לחייה לעתיד, והשירים שלה אכן מבטאים אמת זאת:
חמסה
בְּכָל בֹּקֶר
לִפְנֵי צֵאתֵנוּ לְבֵית-הַסֵּפֶר שֶׁל הַבָּנוֹת
בָּעֲיָרָה סוֹקַ אל קֶמִּיס בְּתוּנִיסְיָה
אִמָּא הָיְתָה מְכִינָה לָנוּ שׁוֹקוֹ חַם
דה זה בטו des oeufs battus
מַלְבִּישָׁה אוֹתָנוּ בְּתִלְבֹּשֶׁת אֲחִידָה
מַבְרִישָׁה שַׂעֲרוֹתֵינוּ קוֹלַעַת וְקוֹשֶׁרֶת סֶרֶט לַצַּמָּה
מוֹסִיפָה סִכָּה יָפָה לַחֻלְצָה
עַד שֶׁנִּרְאֵינוּ כְּמוֹ הַיְּלָדִים מֵהַזּ'וּרְנָל
וּכְמִנְהָגָהּ הִרְעִיפָה עָלֵינוּ חַמְסוּסִים וְכַּפָּרוֹת:
"חַמְסָה עַל הָעֵינַיִם שֶׁלָּךְ
כַּפָּרָה עַל הַשֵּׂכֶל שֶׁלָּךְ
בַּל חוּט אַעְלִיק"
חָשַׁבְתִּי לעַצְמִי:
אני, לְעוֹלָם לֹא אֲחַמְסֵס וְלֹא אֲכַפֵּר
כְּשֶׁבָּאוּ יְלָדַי לָעוֹלָם
מָצָאתִי אֶת עַצְמִי מְקַסְקֶסֶת
לָהֶם קוּסְקוּס בַּל חוּט
וּמְחַמְסֶסֶת אוֹתָם
מִבְּלִי שֶׁהִרְגַּשְׁתִּי
כַּפָּרָה עֲלֵכם
ואכן, מרגש לקרוא את השיר 'חמסה' - עמוד 98.
הטעם הישן והריחות הישנים, אכן נראים כעולם שהיה, אבל זהו הפשר לחיים שאנו נושאים איתנו, זו המשמעות לְמה שנשאף אליו גם בעתיד. אנו רואים זאת ביחס לאותו כּאב של שתי המולָדות, מצד אחד המולדת שאליה שבנו - ארץ ישראל - ומצד שני המולדת הלא נשכּחת, אותה ארץ רחוקה בגלות, שממנה באנו.
טַעֲמָהּ שֶׁל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה
אֲנִי זוֹכֶרֶת עֶרֶב שַׁבָּת
עִיר הֻלַּדְתִּי תּוּנִיסְיָה
נִפְרֶסֶת עַל כָּל גְּוָנֶיהָ,
אִמָּא מַדְלִיקָה נֵרוֹת
מַנִּיחָה לֶחֶם שֶׁאָפְתָה
אֶל תּוֹךְ סַלְסִלַּת הַקַּשׁ
עוֹד מְעַט אַבָּא יָשׁוּב מִן הַתְּפִלָּה
יבְצע אֶת הלֶחם ויברֵך
"הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ"
עַכְשָׁו עִיר הֻלַּדְתִּי רְחוֹקָה
וַאֲנִי נוֹשֵׂאת אֶת אוֹתוֹ גַּעְגּוּעַ
לְאֶרֶץ רְחוֹקָה שֶׁלִּמְּדָה אוֹתִי
אֶת טַעֲמָהּ שֶׁל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה
עמוד 100 - אלה המילים של השיר 'טעמה של הארץ הטובה'.

השקת הספר של אסתר דגן [צילום: תפארת חקק]

אנו קוראים בין הדפים וחוזרים לאותם ימים, שבהם שאלו את עצמם ראשוני העולים, האם הם באים להיטמע באותה ישראליות, באותה זהות חדשה - להיות חלק ממפעל של יצירת זהות משותפת, מה שבן גוריון קרא אז 'כור היתוך'? או אולי יש דרך אחרת - אולי לנסות לשמור בצד הזהות המשותפת המתגבשת, גם את הגוונים של הזהות הישנה, את הייחוד, שנשָׂאנו איתנו בבואנו ארצה. זה מופיע בצורה מוחשית בשיר 'פסיפס'.
שיריה של אסתר דגן קניאל מחדדים את האמת ואת המֶסר. אַל לנו למצוא מרגוע בכך שנעַצב לנו זהות משותפת. יש לשמור על היופי של המורשות השונות, לדעת לקחת מהן מכל טוב: כל שילוב הוא אינטרס לאומי ולא עדתי: הכָּרת התרבות של קהילות המזרח וגם התוודעות להיסטוריה שלהן בעת החדשה היא צורך לאומי. כדי להתוודע לזהותנו, חייבת מערכת החינוך להציג זהות מלאה ולא זהות מקוטעת. מתן כּבוד לתרבויות השונות וראיית הפלוראליזם שבתוכֵנו אינו צריך להשכּיח מאתנו את היעד שמעל לכול: ישראל אחת ותרבות משותפת.
אסתר דגן קניאל יודעת לספּר על חבלי הקליטה התרבותיים - כאשר היא באה לבית הסופר, נושאת היא עמה מטען תרבותי של מורשת מן הבית, וכל זה מוביל להתנגשות. היא חשה התנגשות בין תרבויות. המורה רוצה להנחיל לה את מוצרט, בשעה שלבה עדיין במורשת המזרחית שלה. היא מבקשת שייתנו כבוד גם לשירים ולמוזיקה מן הבית שלה. בבואה לעצב את חייה החדשים, את הדור השלישי של חייה, את הדור הבּא שלה, היא יודעת שהכול נשאב למורשת.
המסר שלה פשוט ואותו היא רוצה להנחיל, האהבה למורשת, ההכרח בשמירה על העושר הרוחני של הדורות: "ככל שאני מקלפת את הקליפות ומשילה אותן מעליי, אני מתקרבת יותר לשורשים, לגרעין שהוא ליבת חיי. מוצאת עצמי צועדת בקרב עם ישראל ארבעים שנה במדבר, נוגעת במקורות, נוגעת בארץ ישראל. המנהגים והמסורת השתרשו אצל אבות אבותיי בגלות והם מבטאים עבורי יותר מכל את הכמיהה מטוניסיה לישראל. כאשר אני מתגעגעת לטוניסיה, אני מתגעגעת לארץ ישראל".
השיר 'פסיפס' אכן מעביר את המסר של הגעגוע ואת הצורך בשמירת כל המגוון של התרבויות: אסתר דגן קניאל מבינה, שלא ניתן היה להבין את עושר הפסיפס התרבותי, בלי לתת לנו טעימה מן העושר של המורשת שלה - ואכן היא מציירת טקסים, מנהגים, זכרונות קסומים שנרקחים במאכלים, בריחות, בתבלינים. ובצד זה גם חלקים עמוקים מאורחות חייה של הקהילה - עמודי תווך בַקשר בין היחיד לכלל, מנהגים שמלווים את בני הקהילה בכל שלבי חייהם - לידה, חיים ומוות.
אחד הדברים המסקרנים בתרבות הוא לעקוב מה יחסה למשבּרים בחיי האדם. כיצד היא מצַיידֶת אותו בכלים לעמוד בעונות המעבר שלו. בדרך כלל נוטים להבחין בארבע נקודות מעבר (רִי דֶה פַּסַג'): לידה, בגרות, נישׂואים ומוות. תקופות אלה מלוּוֹת פחדים וחרדות. המעבר התרבותי ממסורת למודרניות לא שינה ולא הִקהה את הצורך להתמודד עם "עוֹנוֹתיו" של האדם. כקוראים אנו חשים שהעלאת האמת הזאת היא הכרחית.
יישר כוח לאסתר דגן קוניאל שהעשירה את חיינו בסיפורים שובֵי לב, שנתנו טעימה מכל צבעי המורשת, מכל הזרמים שפיכּו בחייה, שליוו אותה ואת משפחתה הן בטוב והן ברע, הן ברגעי תפילה ויחד, רגעים של חיבור, והן במשברים.
אסתר דגן קניאל מתארת עולם מלא - שמחת חיים ועושר של מנהגים וחכמת חיים עתיקה, אבל אין היא נרתעת מלספֵּר את גודל השבר, את אלה שנשברים ומתים, והיא גם יודעת להיאחז במוטיב שנותן לה נחמה וגם משמר את העצב: רק הצעיף שסימל אותם נותר בודד, בלעדיהם - כך במפורט בעמוד 116.
קשר מיוחד היה לכותבת עם האב, ובשיר מרגש מיוחד היא מצדיעה לדמות האב, המייסד והמוביל, האב הוא עמוד התווך הרוחני. בעיניה הוא זה, שהעניק לה את תוואי הדרך וגם את העושר הרגשי להבין, להחכים, לצעוד בחיים החדשים. חכמת חיים ששאבה ממנו לימדה אותה לגעת בצבעוניות של עולם שונה לחלוטין - וגם לדעת, מה התכנים האמִתיים, לדעת להתמודד. השיר על האב בעמוד 112 מייצג מאוד את הערכים של הכותבת.
דמויות העבר מעניקות לה כוח מיוחד, וזה השיר על הסבתא:
סבתא
סָבְתָא יָדְעָה
לְכַבֵּס מִלִּים
לְעַמְלֵן וּלְגַהֵץ
לְצַחְצֵחַ לְהַבְרִישׁ
עַד שֶׁצִּבְעָן הָפַךְ לְבוֹהֵק
בִּימֵי אוֹר
הָיְתָה יוֹרֶדֶת לַשּׁוּק
מוֹכֶרֶת אוֹתָן
בִּפְרוּטוֹת זוּטוֹת
שֶׁתִּהְיֶינָה לְנַחֲלַת הַכְּלָל
יָדְעָה סָבְתָא
שֶׁהַחַיִּים וְהַמָּוֶת
הֵם בִּידֵי הַלָּשׁוֹן
המוטו שלה מלווה את כל הספר: "ככל שאני מקלפת את הקליפות ומשילה אותן מעליי, אני מתקרבת יותר לשורשים, לגרעין שהוא ליבת חיי. מוצאת עצמי צועדת בקרב עם ישראל ארבעים שנה במדבר, נוגעת במקורות, נוגעת בארץ ישראל. המנהגים והמסורת השתרשו אצל אבות אבותיי בגלות והם מבטאים עבורי יותר מכל את הכמיהה מתוניסיה לישראל. כאשר אני מתגעגעת לתוניסיה, אני מתגעגעת לארץ ישראל".
הקשר הזה לערכי הבית, למורשת המשפחה - אלה הצירים העיקריים המובילים את ספרה של אסתר דגן קניאל. הספר הזה אכן חשוב להבנת החשיבות של הפלורליזם של המורשות. נכון, צריך מכנה משותף, אבל הוא יהיה עשיר יותר אם נדע לשמור על חטיבות העושר השונות של כל הגוונים התרבותיים שממלאים את החברה הישראלית.

הספר התיעודי זיכרונות ושירים - "קוראים לי אסתר" מאת אסתר דגן קניאל, הוצאת "חדרים", 2020.
תאריך:  09/12/2021   |   עודכן:  09/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
איפה קולם של אסירי ציון, לוחמי החופש ברוסיה הסובייטית נוכח קיום בתי כלא ועינויים ברוסיה הפוטיניסטית, שמזכירים את הגולגים בברית המועצות ומחנות הריכוז    היכן ההומניסטים של המדיה - חתני פרס סוקולוב
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס מאשים את מצרים כי היא מעכבת את שיקום הרצועה ומאיים לחדש את ההסלמה החל מהשבוע הבא. המצרים סבורים שהנהגת חמאס הינה כפויית טובה אך הם אינם רוצים לאבד את מעמדם האזורי כמתווך הראשי בין חמאס לישראל
עפר דרורי
הבחירה תמיד לא קלה אבל כאן לביא בחרה היטב היות שהחליטה שהיא נותנם מקום לנשים רבות, 71 במספר, מעוררות השראה ומציגות דוגמה לא רק לבת המצווה אלא גם לאמא ולאביה
עזרא הראל
רק מי שהם בחזקת רפויי שכל או נוכלים מסוגלים לתפור עלילת דם של שוחד משני אירועים כשרים למהדרין ובלתי תלויים לחלוטין - אישור רגולטורי פה אחד ללא אף הסתייגות מחד (וכפי שהתבצע באופן זהה ובמקביל גם בארה"ב), ומאידך כמיהה הגיונית ולגיטימית וטבעית, וחוקית לפי הפסיקה לדיווח מאוזן יותר באתר מרשתת בינוני בקושי, וזאת עבור פוליטיקאי מוביל שנתקל בשינאה עיוורת ועויינות יוקדת בכל כלי התקשורת האחרים באותם ימים למעט ישראל היום
רפי לאופרט
דרך המאבק הפחות רצויה ביריבים אידאולוגיים שפיהם הוא נשקם העקרי, היא להדהד את דבריהם    פאפו מעניק לזהבה גלאון חשיבות רבה מדי גם כיום, על-רקע זיכרונות עבר והנזקים הלאומיים שהסבה למדינה היהודית כחברת כנסת מחוגי השמאל הקיצוני.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il