X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הגיע הזמן שבשנת 2022 עוד מעט לא יהיו פערי שכר בין גברים ונשים העושים אותו תפקיד וכן הגיע הזמן שמדינת-ישראל תעזור להורים הטריים כדי שנשים תוכלנה לקצר את חופשת הלידה ולהשתלב מחדש בשוק העבודה
▪  ▪  ▪
מושג סוציולוגי חדש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

אין ספק ששיעור התעסוקה של נשים במדינת ישראל הוא גבוה, ולכן הפער המגדרי בין נשים וגברים העושים את אותו תפקיד מתבטא כמעט תמיד בשכר מאשר בתעסוקה. הנתונים מראים כי הפער בין גברים לנשים בשיעור התעסוקה עומד על 7.7 נקודות אחוז והוא נמוך יחסית לממוצע ה-OECD (13.3 נקודות אחוז).
זאת, לעומת פער השכר עומד על 22.7% לשכירים במשרה מלאה, והוא כפול מ-12.4% בממוצע המדינות המפותחות. 60% מהפער הזה מוסבר בהיקף משרה נמוך יותר ו-30% בבחירת ענף תעסוקה.
חישוב שערך לאחרונה משרד האוצר הראה כי צמצום הדרגתי של 40% מהפער בין גברים לנשים צפוי להוביל לגידול של כ-34 מיליארד שקל בתוצר ב-2030 ושל כ-91 מיליארד שקל ב-2040 בהשוואה לתרחיש עסקים כרגיל (צמצום איטי). אך עם זאת, ירידה מקבילה בהכנסת גברים, למשל בשל מעבר שלהם לענפי תעסוקה פחות מכניסים או ירידה באחוז המנהלים אצלם, עלולה לקזז חלק מהתוספת.
סבסוד מעונות יום
ניתן לראות כי הפער הקיים בשכר בין נשים לגברים הוליד מושג סוציולוגי חדש העונה לשם: "קנס האימהות". קנס האימהות הינו מושג הנקבע על-ידי סוציולוגים אשר מתייחס לכך שבשוק העבודה אימהות חוות אפליה שיטתית בשכר, בהטבות ובתפיסת היכולות שלהן ביחס לנשים ללא ילדים.
נשים המתפקדות כאימהות נתפסות כפחות מחויבות לתפקידן ופחות אחראיות וגם פחות סמכותיות מאשר נשים שאין להן ילדים. בעשורים האחרונים חלה עלייה מתמדת בשיעור השתתפותן של נשים בשוק העבודה, ביניהן גם של נשים נשואות ואימהות לילדים. למרות העלייה, חלוקת העבודה בתוך המשפחה נשארה כשהייתה והיא מותירה את רוב האחריות המשפחתית על נשים המשמשות קודם-כל כמנהלות משק-בית, ולאחר מכן כנשות קריירה.
הסיבות להיווצרותו של "קנס האימהות" בישראל
בשל שיעור התעסוקה הגבוה, קנס האימהות בישראל נובע בעיקר בשל ירידה בהיקף המשרה של נשים לאחר לידת הילד הראשון ופחות בגלל יציאה משוק העבודה. נוסף על כך, לאחר לידת הילד הראשון הנתונים מעידים כי נשים בוחרות לעבוד בשיעורים גבוהים יותר באזור מגוריהן. תשע שנים לאחר לידת הילד הראשון, הסיכוי של נשים (מועסקות) לעבוד באזור מגוריהן גדול ב-12% ביחס לשנה שלפני הכניסה להורות, בעוד שבקרב האבות לא חל שינוי. כמובן, הבחירה לעבוד קרוב, מגבילה את האפשרויות ועלולה לפגוע בשכרן.
בחברה הערבית הפער המגדרי נפתח באופן משמעותי בשנת הנישואים, טרם לידת הילד הראשון.
"קנס הנישואין" של נשים ערביות ביחס לגברים ערבים עומד על 35%, סכום גבוה מקנס האימהות בקרב נשים יהודיות שאינן חרדיות (28%). בנוסף, בקרב הנשים הערביות מרבית הפגיעה בהכנסה מעבודה לאחר הנישואים נובעת מעזיבת שוק העבודה, ולא מצמצום בהיקף המשרה. לכן, תופעה זו מחזקת את ההשערה לפיה הפערים המגדריים בשוק העבודה נובעים גם מתפיסות תרבותיות.
קנס האימהות" של יהודיות לא חרדיות בישראל, כלומר שיעור הירידה שלהן בשכר לאחר לידת הילד הראשון עומד על 28%. באוכלוסייה הערבית אין קנס אימהות אלא "קנס נישואין" והוא גבוה בהרבה ועומד על 35%. למרות פריון הילודה הגבוה מאוד בישראל, קנס האימהות של נשים יהודיות לא חרדיות בישראל אינו גבוה יחסית למדינות המפותחות.
המצב בעולם
כפי שגילתה שירה מרגלית, הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, "קנס האימהות" המונהג בישראל הוא גבוה משמעותית מזה שמונהג במדינות דמוקרטיות כמו גרמניה, ארצות-הברית, ושוודיה. כך למשל, בגרמניה עומד קנס האימהות לאחר עשור על 61%, בבריטניה על 44%, לעומת 28% בישראל, ואילו בשוודיה קנס האימהות עומד על 26% בלבד, ובדנמרק על 21%.
הגיע הזמן שבשנת 2022 עוד מעט לא יהיו פערי שכר בין גברים ונשים העושים אותו תפקיד וכן הגיע הזמן שמדינת ישראל תעזור להורים הטריים כדי שנשים תוכלנה לקצר את חופשת הלידה ולהשתלב מחדש בשוק העבודה.

תאריך:  15/12/2021   |   עודכן:  15/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה נשים סובלות מפערי שכר בישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס מתכנן לאתגר את המכשול הביטחוני החדש שבנתה ישראל מסביב לרצועת עזה    בחמאס טוענים כי פיתחו כבר מספר דרכים להתגבר עליו    המכשול החדש מסמל את מדיניות המיגון וההתגוננות של ישראל, הגיע העת שישראל תעבור למדיניות של יוזמה, יצירתיות ופיתוח יכולת התקפית חדשה
דן מרגלית
אחד משניים חייב להתפטר עקב כישלון מביש    לפי שיטת הממשל בארצות הברית, שאשא-ביטון נשארת
מרדכי ליפמן
אירן מאיימת על כל שכנותיה במזרח התיכון    באירופה מסרבים עדיין להכיר באיום האירני הגובר, הגם שידוע כי מדינה זו מפתחת טילים בליסטיים לטווח של 2,000 ק"מ ויותר
יהודה קונפורטס
שני דוחות שיצאו היום מעידים על מגמות שונות ממה שראינו לפני כמה שנים, ובראשן הרצון של יותר ויותר חברות "להתבגר" כאן ולא להימכר לחברות בחו"ל    ניתוח
יעקב קורי
המפגש נערך בבית הכנסת המקומי שבחצרו צמח עץ עתיק יומין שאולי סבי זכה לחסות בצילו    בצעד ספונטני קטפתי זלזל עם כמה עלים מהעץ וכאשר שבתי הביתה ייבשתי את הזלזל והכנסתי אותו ליד ראשה של אמי פולין, בתמונה שלה על שולחן העבודה שלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il