X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מרים והאם יוכבד במסורת חז"ל מזוהות כמיילדות שפרה ופועה, שבאומץ לב ראוי לכל הערכה ידעו לומר לא לשררה המונרכית במצרים אין ספק שאם דמויות כאלו הקיפו את משה בביתה של נסיכה מצרית, הן הטביעו חותם של חתירה לצדק
▪  ▪  ▪
למרות ציווי האב [צילום: באדיבות גלריית יד לבנים, רעננה]

עולמו האידאי של משה עוצב על-ידי נשים, שהן גיבורות הפרשה הראשונה בספר שמות - פרשת "ואלו שמות". זו פרשה המגוללת את תרומתן הייחודית של שש הנשים לעולם הערכים של החברה המצרית וחלקן לעיצוב דמותו של הילד משה ותהליכי התבגרותו.
מילדותו משה למעשה עובר מיד ליד עד שמגיע למרום הפסגה, בה הוא רועה של עם. עם ישראל, שחי במציאות של השפלה ושיעבוד במצרים, זכה למנהיג שתרם רבות לחלצו מביבי השעבוד. עם ישראל עלה על דרך המובילה לחיי חרות מדינית בהנהגת רועה בעל שיעור קומה, שילדותו הראשונית עברה בתיבת גומא ביאור, כשידו הגרומה של המוות אורבת לילד בן שלושה ירחים בתיבה בנהר.
האישה, שאני מבקש להתמקד במאמרי, זו מרים אחותו של משה. זו האחות שעטפה את ילדותו וגוננה עליו. על-פי ספר "שמות" פרק ב', פסוק ד' מרים, אחות משה, מתייצבת לגונן על משה בלכתה על שפת היאור מרחוק "לְדֵעָה מַה יֵעָשֶׁה לוֹ" לילד, שאמו הצפינה אותו ב"תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַּחֵמָר וּבְזֶפֶת וַתָּשָׁם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד" (שם פסוק ג'). מרים האחות היא זו המגוננת על הילד, עת קלגסות מצרית הוציאה את הצו למיילדות "אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִיתֶן אוֹתוֹ..." (שמות פרק א', פסוק ט"ז).
על-פי המדרש בשמות רבא א' הנערה מרים התגלתה במלוא שיעור קומתה, כשהתייצבה מול עמרם אביה, שגירש את רעייתו. למעשה גירש את מי שהייתה אימא שלה. זה כבר היה שהאם יוכבד בהריון, החובק בחובו את מתנתה הגדולה העתידה להעניק לעם ישראל. עמרם, ששמע את ההוראה המנוסחת לנו בשמות פרק א' פסוק כ"ב - "כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְּאוֹרָה תַּשְׁלִיכֵהוּ", החליט שמוטב להתגרש מרעייתו, החלטה שלא יכלה לקבל מרים, הבת הבכירה של עמרם ויוכבד.
לנוכח עמידה איתנה ומילות תוכחה נוקבות של הבת מרים, החזיר עמרם את יוכבד לביתה, ושם ילדה יוכבד את הילד, שעתיד להיות מנהיגו של עם ישראל והוא יחלצו מעבדות מצרים. על-פי המדרש בשמות רבא א' עקשנותה של מרים מול אביה היא זו שבסופו של דבר עמדה לישראל.
מרים בצעירותה היא דמות בעלת שיעור קומה. אך גם כשהיא מתקרבת לגיל שמונים, אנחנו רואים אותה במלוא שיעור קומתה - כמרים הנביאה. מרים הנביאה, המנהיגה והמשוררת הצליחה לנצח על אירוע מכונן בחיי עם ישראל אחרי חצית ים סוף. מרים הובילה אחריה את נשות ישראל בתופים ובמחולות - "וַתַּעַן מִרְיָם הַנְּבִיאָה שִׁירוּ ל-ה', כִּי-גָּאֹה גָּאָה סוּס וְרוֹכְבוֹ בַּיָּם" (שמות פרק ט"ו, פסוק כ').
מרים, הבת שגוננה על משה, זוכה להיות מוכתרת כאחת הדמויות המובילות את עם ישראל ביציאה מעבדות מצרים לחחי חרות. ראייה לכך שאפילו הנביא מיכה, שחי מאות שנים לאחר האירוע, מזכיר בפרק ו' פסוק ד' - "העליתך מארץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתִיךָ, וָאֶשְׁלַח לְפָנֶיךָ אֶת מֹשֶׁה וּמִרְיָם".
מרים והאם יוכבד במסורת חז"ל מזוהות כמיילדות שפרה ופועה, שבאומץ לב ראוי לכל הערכה ידעו לומר לא לשררה המונרכית במצרים. אין ספק שאם דמויות כאלו הקיפו את משה בביתה של נסיכה מצרית, הן הטביעו חותם של חתירה לצדק. הנסיכה המצרית יודעת שאביה ציווה להשליך ליאור כל בן עברי, ובפרק ב' פסוק ו' היא שומעת קול של ילד בוכה "וַתַּחְמוֹל עָלָיו, וַתֹּאמֶר: מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה".
משה, שגדל בבית נסיכה מצרית, שכל פועלה היה בניגוד לצווי ההרג של אביה, ספג לתוכו אותה חמלה, ענווה וקנאות לערכי צדק. את הקנאות לערכי צדק ספג באותו בית שמתלוות לחינוכו אמו יוכבד ואחותו מרים. את הקנאות הזו ראינו במלוא עוצמתה בתגובתו לנוכח פועלו של מצרי המכה עברי ולנוכח פועלו המרושע של עברי כלפי עברי שהיה חלש ממנו.
נחישותו של משה לפעול למימוש ערכי צדק גרם למצב, שפרעה "יבקש להרוג את משה ויברח משה מפני פרעה" (שמות פרק ב', פסוק ט"ו). גם במנוסתו עת הגיע למדיין, אנחנו עדים שמשה אינו אדיש לנוכח עיוותי דין. משה מתגייס לפעול במלוא העוצמה לתיקון המעוות המזדקר לנגד עיניו. וגם במדיין המפגש עם אישה מקרין על דמותו של מי שעתיד להיות מנהיגו של עם ישראל.
תבורכנה שש הנשים, המופיעות בפרשת "ואלו שמות": פועה ושפרה, יוכבד ומרים, הנסיכה המצרית וצפורה בת יתרו הכהן המדייני. כל אחת מהן עטפה את משה בחום, שהקרין עולם ערכים מוסרי ואנושי, שיהווה בעתיד נדבך קיומי בסיסי בארון הספרים היהודי.

תאריך:  21/12/2021   |   עודכן:  21/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת שמות - בזכות נשים צדקניות (ב')
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
תבורכנה הנשים בפרשת שמות.
שיר הלל לנשים  |  21/12/21 13:50
2
תודה לאיתן. ל"ת
תודה לאיתן.  |  21/12/21 15:22
3
מאחלת לנו הנהגה כדוגמת מש
זהבה נ  |  21/12/21 17:13
4
הנהגה מדינית ברוח הנשים הצדקני
אני מאחלת לעמי  |  21/12/21 19:17
5
שגשמי ברכה ימטירו עלינו רק טוב
בוקר טוב עם ישראל  |  22/12/21 05:24
6
מאחלת לילה טוב וחלומות מתוקים
מאחלת חלומות נעימ  |  22/12/21 21:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
לעולם לא נוכל להתרגל להתנכלות הזו וכמוכח, כוח האמונה של עם ישראל גובר על הרבה מכשולים, בכללם פשעים אותם מבצעים "מנהיגים" שאינם רואים בנחלת אבות משהו מקודש אלא נדל"ן לסחור בו
מירב בורמד
עיצוב חדר אמבטיה קטן הינו משימה מאתגרת המחייבת התייחסות לגודל חלל החדר    שימוש נכון בצבעים, תאורה וריהוט יהפכו גם חלל קטן, לחדר אמבטיה חלומי    מומחי העיצוב של חברת "סבח" מסבירים איך לעשות זאת נכון
יעקב קורי
למרות האפליה, הפרוטקציה והגזענות, מי שהיה ברוך כישרונות, שהתעקש, עבד קשה וחיפש, הגיע בסופו של דבר אל המנוחה ואל הנחלה
יוסי אחימאיר
האם באמת מנסור עבאס למתון ייחשב, רק משום נכונותו לשבת בממשלה ולדבר אל הצופה הישראלי בנופת צופים? האיש ללא ספק פוליטיקאי רהוט, מתוחכם וערמומי. מהלך בין הטיפות
איתן קלינסקי
פרשת השבוע שלנו מצביעה על עוצמת הפער בין אורחות חיי רועה העם במציאות החיים המתוארת בפרשת השבוע ובין מי שמבקש להיות רועה העם במציאות חיינו, ועונה לשם בנימין נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il