X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לנדאו סיגלית [צילום: יותם פרום]
דימוי הישראלי כצבר וכחייל מרוטש גוף
"תומרקין הוא מהחשובים ומהמקוריים שביוצרי הסגנון המודרני בפיסול הישראלי, יצירתו הטביעה את חותמה על האמנות הישראלית בארבעים השנים האחרונות"

בתערוכה מקיפה בגלריה חזי כהן לאמן שנפטר לא מזמן נפרש לפנינו עולם רחב ועמוק של האמן והפסל מהחשובים ביותר בישראל. חתן פרס דיזנגוף לציור ופיסול (1985), ועוד פרסים בינלאומיים. סערה ציבורית התרחשה בעקבות זכייתו כחתן פרס ישראל לפיסול (2004) עקב התבטאויות ישנות שלו. ועדת הפרס נימקה החלטתה באומרה כי "תומרקין הוא מהחשובים ומהמקוריים שביוצרי הסגנון המודרני בפיסול הישראלי. יצירתו הטביעה את חותמה על האמנות הישראלית בארבעים השנים האחרונות". ואמנם, העבודות הפיסוליות שלו נמצאות בכל רחבי הארץ ובעולם כולו. הידוע מכולם, אולי, "האנדרטה לשואה ולגבורה", נמצא בכיכר רבין, מול עירית ת"א.
ב-1964 קיבל תומרקין נשק פגום שהוצא מצה"ל במשקל של טון, ממנו יצר ארבעים פסלי אסמבלאז במהלך חמישה חודשים בסטודיו בקריית המלאכה בתל אביב. העבודות הוצגו בתערוכה בבית דיזנגוף. אלה פסלים אנטי-מלחמתיים עשויים מנשק צבאי מיושן. בראיון עיתונאי הסביר תומרקין את הקו המנחה שלו: "אנחנו טוענים כל הזמן שפנינו לשלום ואנחנו מתרפקים על הפסוק 'וכיתתו חרבותם לאיתים' אך ממשיכים במלחמות".

בתערוכה זו ניתן לקבל מושג מהיקף יצירותיו, ביניהן הפסל הידוע "הוא הלך בשדות " (1967). הפסל, בגובה של 175 ס"מ, עשוי יציקת ברונזה צבועה בחלקה באדום, שהוכנה בחמישה עותקים. הדמות חסרת זרועות, פיה פעור ומבטנה המרוטשת מגיחים קני רובים וכדור פגז עגול. היא נועלת נעליים צבאיות גבוהות. מקור שם הפסל בספרו של משה שמיר "הוא הלך בשדות" (1947), המתבסס בעצמו על שירו של נתן אלתרמן "האם השלישית".
הפסל מציג דגם אלטרנטיבי לישראלי ההרואי, ה"צבר". הטכניקה הפיסולית משלבת בין ביטוי אקספרסיבי עם צורות אמנותיות מודרניסטיות אשר מזוהים עם תרבות מחאה ברוח אמנות הדאדא, הסוריאליזם והפופ ארט. בשעה שכולם חגגו את ניצחון מלחמת ששת הימים הציג תומרקין את החייל הישראלי "גדוע ומרוטש", כותב מבקר האמנות גדעון עפרת, המחשיב את תומרקין "כפסל הישראלי החשוב ביותר שפעל בישראל מעולם".
עבודות נוספות בתערוכה: אסומבלאז' וציור של בונאפרט, פסל של ז'אן ד'ארק ועוד.
דימוי הישראלי כצבר עוקצני
ובארץ, דימוי הישראלי כצמח הצבר ממשיך להעסיק אמנים. בתערוכה של פאני הורוביץ בבית האמנים, תל אביב, היא מתעדת את דרכה כעולה חדשה מרומניה בארץ ישראל של שנות ה-60 כפגישת צבר קוצני ומפית תחרה אירופית. הדימוי מתעדן בהמשך והצבר משיל את קוציו והופך רך יותר. פאני האירופית, המעודנת, הוצנחה לעיירה של עולים אחרים ממרוקו ומרוסיה. בהמשך עברה מאזור זה לתל אביב וגם מעבר זה היה רווי עוקצים. עד שהצבר נעשה חלק ועגול וגם היא התערתה בתרבות הישראלית, מבלי לאבד את שורשיה.

הורוביץ, סברס ותחרה [צילום: מרגלית מולנר-גויטיין]

דימוי הצבר מופיע גם אצל סיגלית לנדאו שבתערוכתה בגלריה חזי כהן הציגה ציור ופיסול המתכתב עם חייה. שלד הפסלים עשוי ממתכת עליו הדביקה עיסות נייר וצבעה אותם בצבע חום. בפסל המרכזי הגדול מציגה לנדאו את שיגרת חיינו: גבר ועליו אישה שלמראית עיין יכולים לעסוק באהבה אך שניהם שקועים בצפייה בטאבלט שכל אחד אוחז בידו. פסל קטן יותר מציג דמות אדם ומסביבו פירות הצבר העוקצניים. בפסל אחר קטן ונפלא (מקט לפסל גדול המוצג בחצר ביתה) נראית בת יפתח עם תוף מרים יוצאת במחולות לקראת אביה שחזר מנצח במלחמה. קודם לכן הוא נדר שאם ינצח במלחמה יקריב את כל מי שיצא מפתח ביתו, כפי שמסופר בתנ"ך. חז"ל מבטיחים שנדרו הותר והיא לא הוקרבה. אך הסיפור מהווה לקח לכל הפזיזים בלשונם.
הצבר הבא מופיע על גבי כד של הקדרית גל פינקלשטיין בבית בינימיני, ת"א. הכד מחולק לשניים. חציו התחתון עשוי טרקוטה, חום כאדמה, עם חריטות, וחלקו העליון פורצלן לבן ועליו ציורי פירות הצבר ועליו הדוקרנים. אכן, שילוב חומרים מנצח ויזואלית וקונספטואלית.
ולבסוף, בגלריה 'מקום לאמנות', אזור המלאכה ת"א, מציג מאיר רקוץ סידרת הדפסי דיו פיגמנטי של שיחי צבר ופירותיו האדומים כתומים שעדיין גדלים כאן. על אחד מהם הדפיס בכתב יד "אבא שלי מודאג", על השני "אבא שלי מת על סברס", ולבסוף "אבא שלי ימות"...

סברס, מאיר רקוץ [צילום: מרגלית מולנר-גויטיין]
תומרקין, בונפרט [צילום: מרגלית מולנר גויטיין]
תומרקין, הוא הלך בשדות [צילום: גלריה חזי כהן]
תאריך:  21/12/2021   |   עודכן:  23/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דימוי הישראלי כצבר וכחייל מרוטש גוף
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
ניתוח מושכל של המציאות ילמד שייתכן בהחלט שהנשיא פוטין כבר קיבל החלטה על פעולה צבאית קרובה - בטווח של ימים עד חודש מהיום. כעת מתרכז כנראה המאמץ הרוסי סביב בניית הנרטיב על הצדקת המהלך
ציפי לידר
איך לא עלו על זהותו של המחבל שרצח את אליהו קיי?    על השווה והשונה בין מסורתיים לקונסרבטיבים    בין שבת לצום תשעה באב    ולקינוח פסוקו
דן מרגלית
כבר ב-2012 הייתי בדעה שאופציה בלבדית של ישראל לתקוף באירן בלי קואליציה צבאית של מדינות המערב אינה ממשית
עמנואל בן-סבו
הניצנים, לא השונאים עד מוות את ראש הממשלה לשעבר ומשפחתו, החלו להקשיב לקולות הבוקעים מהאופוזיציה, על קואליציה דורסנית, על הדמוקרטיה בסכנה אבל מהצד השני
איתן קלינסקי
מרים והאם יוכבד במסורת חז"ל מזוהות כמיילדות שפרה ופועה, שבאומץ לב ראוי לכל הערכה ידעו לומר לא לשררה המונרכית במצרים    אין ספק שאם דמויות כאלו הקיפו את משה בביתה של נסיכה מצרית, הן הטביעו חותם של חתירה לצדק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il