X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עמית פרנקו, כרמל בין ומכאל גבעתי [צילום: אור דנון]
ביקורת "משחקים בחצר האחורית" בבית לסין
משחקים מסוכנים
כשעלה לראשונה המחזה של עדנה מזי"א "משחקים בחצר האחורית" הוא היה בגדר הפניית אצבע לתיבת פנדורה שנפתחה עם פרשת האונס בקיבוץ שמרת שהתרחשה ב-1988 אז נופץ המיתוס של ילדי הקיבוץ כאיכותיים ובעלי גישה שוויונית לכולם האונס, ומה שגרם לו - ניצול ארבעה נערים את גופה של ילדה-נערה בודדה וצמאה לרגש וחיבה, והתייחסות אליה כאל חפץ גישה גברית הקיימת עד היום, מה שפרץ שוב לתודעה עם המקרים שקרו ושבים לקרות גם לאחרונה

הצגת "משחקים בחצר האחורית" בתיאטרון בית לסין, כאילו נכתבה היום - עד כדי כך היא רלוונטית. חשיבותה, מעבר לאיכות הבימוי של עידו רוזנברג והמשחק של כל הקאסט, במיוחד כרמל בין כמושא האונס, היא בלקח שיילמד ממנה על-ידי הצופים ובמיוחד הצופות הצעירות: להישמר ולהיזהר ולא ללכת תוך משחקים מסוכנים אחר פיתויים כמו שתית אלכוהול ועישון ג׳וינטים, שהם הסממנים של "להיראות מבוגרים ובעלי ביטחון". הבימוי המבריק של עידו רוזנברג לוקח בריאליזם נוקב את הצופים צעד-צעד ופרט-פרט אל התפתחות הסיטואציה, וכל מה שהוביל למימוש מזימתם של הצעירים לנכס לעצמם כקורבן את הילדה בת ה-14 וחצי. כל כך פשוט לכאורה, אך מאוד מתוחכם. בפרט שמאחורי כל הארבעה הוביל האחד שהיה ה"מאסטר מיינד", שהוא עצמו לא אנס אותה, אך הוביל את המהלך עד תומו.
על בימה שעוצבה בתיחכום בידי ניב מנור, כזירת עגולה מוקפת גדר, שעצם המיבנה ביטא את הרעיון של בדידות הילדה וסגירותה מהחברה הקיבוצית, עם מוזיקה ש-ניר שלו לוגסי יצר כקולות נוספים ששימשו הן כרקע והן בהעצמת הריגוש; עם עיצוב תנועה קצבי ולוהט של תומר יפרח, בעזרתו הלהיטה הילדה את הארבעה למה שעבורה משמעותו הייתה רק להיכנס להיי במצב הרוח, בעוד הם ראו בו עידוד וחימום מיני. כרמל בין מצליחה ללכוד את הצופים בגילום הילדה על כל בעיותיה, ולזכות באמפטיה של הצופים, חרף השגיאות שעשתה ובעטיין גרמו לאונס האכזרי הקבוצתי.

עוצמה דרמטית [צילום: אור דנון]

חלוקת המחזה לשתי זירות - האירוע בקיבוץ והמשפט בו ממלאים הנערים את תפקיד השופטים, והנערה את התובעת החוקרת - מעניקה למחזה יתר עוצמה דרמטית. ולשחקנים הצעירים המחוננים את ההזדמנות להוכיח את מיגוון יכולותיהם.
בחירת הקאסט שעשה עידו רוזנברג מוצלחת ביותר. במיוחד הפליא בבחירת כרמל בין, שהקסם הטבעי שלה ויכולת משחקה הטבעית הזורמת היישר ללב הקהל, מעניקים לה את מירב תשומת הלב, וממש מהפנטים כל אחד. כך גם כה משכנעים בכנות משחקם השחקנים הצעירים עמית פרנקו, יואב רוטמן, מיכאל גבעתי ועידן שקרוקה כחבורת הנערים שבעצם מאפיינים חבורות רבות כמותה המצויות ברחבי הארץ ובכל שכבות החברה.
הצגת משחקים בחצר האחורית היא צורך השעה. מעלתה היא כה גדולה הודות לפתיחת הפצע המדמם, שאלפי נשים בישראל ניכוו מכמותו, ורובן לא זכו לתשומת לב משפטית ועונש לאנסים. וגם הודות לביצוע המושלם של השחקנים והיוצרים, להם יש להעניק שאפו. לרוץ לראות יצירה שהיא מאבני הדרך של המחזאות העברית.

קורבן בת 14 [צילום: אור דנון]
תאריך:  29/12/2021   |   עודכן:  29/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
מסע אחר החיים הסודיים של הציפורים בספרי השירה הכה ייחודיים של המשוררת    ספר שיריה 'החיים הסודיים של הציפורים' מתחבּר למיסטיקה היהודית ובעיקר למיסטיקה החסידית    שנתיים למותה
יוני בן-מנחם
על-פי מקורות זרים, ישראל תקפה פעם נוספת בנמל לאד'קיה בסוריה משלוח של אמצעי לחימה מתקדמים שהגיע מאירן עבור חיזבאללה. גורמי ביטחון בישראל אומרים כי נשיא סוריה משחק "משחק מסוכן" בכך שאינו מוכן לוותר על הנוכחות הצבאית האירנית בסוריה וכי ישראל תמשיך במשימתה למנוע אותה
שמחה סיאני
בפסגת הספרות העברית ה"קנונית", הכתובה בדרך-כלל בידי גברים, האישה מוצגת כטיפוס ביזארי - חולה, חולמנית, טרופת דעת. לאה צבעוני מגישה לקוראיה דיוקן של אישה רבת-פעלים, שתמיד עבדה, לא אחת בתפקידי מפתח, ועם זאת גידלה בכוחות עצמה ארבעה ילדים, כמעט ללא עזרה
דן מרגלית
שאמה-הכהן מתכוון להוריד את מה שנתפס בעיניי כקול קורא אנטישמי מקירות המוזאון בעירו    אני מבין בלב שלם לרצונו, אך מציע לו לבלום
יוסף אליעז
השלטון החדש מבקש לשמור על יחסי עבודה תקינים עם הפקידות הקיימת, אך אם ימשכו הרטינה, הביקורת כלפי הממשלה החדשה ומקרים של הכשלה של השלטון החדש לא יהא מנוס מבדק בית יסודי ומוקדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il