זהו השבוע האחרון של חודש דצמבר בפרט ושל שנת 2021 בכלל. במאמר זה אסביר איך השפיעה שנה זו על אחד התחומים החשובים בעולם: תעשיית המוזיקה. בתחילת השנה עולם התרבות היה בסגר שגרם לביטולי הופעות, פסטיבלים ועוד. הלהיט הגדול של התקופה היה בלדה ישירה ונוגה העונה לשם "Driver’s License ששרה נערה צעירה בת 17 בשם אוליביה רודריגו.
בתחילת חודש מרס עושה רושם שעולם המוזיקה החל להתעורר אט-אט מתנומתו. ג’סטין ביבר ולנה דל ריי הוציאו אלבומים חדשים באותו חודש, ונראה היה שעולם המוזיקה מתחיל לחזור לשגרה, אבל עם כוכבית. אומנם כמות החומרים המוקלטים שהצטברו אצל אמנים וחברות תקליטים בשנתיים האחרונות היא אדירה, אבל בלי לגבות את הוצאת החומרים המוקלטים האלו בסיבובי הופעות, הכדאיות בהוצאתם מוגבלת מאוד.
בגלל המגבלות שיצרה הקורונה בתנועה ממדינה למדינה, סיבובי הופעות של אמנים כמו דואה ליפה, הוויקנד, הארי סטיילס ועוד - נדחו לשנת 2022. ואילו אמנים שכן ניסו להופיע השנה, התמודדו עם ביטולים ברגע האחרון, מה שגרם להם נזקים. כך למשל, ביטל הזמר תומאס אנדרס מלהקת "דיבור חדיש" את הופעתו הקרובה בתל אביב בגלל סגירת השמיים. הרכב "הליגה האנושית", שהתפרסמו בעיקר בשנות ה-80, כבר היו על המעבורת מבריטניה להופעה בבלגיה, כשבישרו להם שבבלגיה הוחזרה מגבלת ההתקהלות. ההופעה, כמובן, נדחתה.
ניתן לראות שתי תופעות בולטות בשנה זו: התפתחותם של זמרים צעירים לצד חזרתם לבמה של זמרים ותיקים. בזמן שהכוכבים הגדולים בעולם שמו את הקריירה שלהם בהמתנה, מי שניצלו את הוואקום היו זמרים וזמרות צעירים מאוד, חלקם אפילו קטינים. אוליביה רודריגו, למשל, הוציאה במאי 2021 את אלבום הבכורה שלה, Sour, שהפך לאחת ההצלחות הגדולות של השנה. הלהיט השני מתוכו, Good 4 U, כבש, כמו Driver’s License, את המקום הראשון בכל המצעדים החשובים בעולם. בנוסף, רודריגו מועמדת לשמונה פרסי גראמי בטקס הקרוב.
זמר הפופ האוסטרלי דה קיד לארוי (The Kid Laroi), בן 16 בלבד, הגיע למקום הראשון במצעד האמריקני עם הדואט שלו עם ג’סטין ביבר, Stay. טייט מקריי הקנדית, בת 17, הוציאה במרץ את אלבום הבכורה שלה, Too Young to Be Sad. וכן, בימים אלה להיט הבכורה ABCDEFU של הזמרת האמריקנית גייל (Gayle), בת 17, מאיים לכבוש את המקומות הראשונים במצעדים בתחילת 2022. לעומת האמנים הללו, בילי אייליש בת ה-19, שהוציאה השנה אלבום חדש מוצלח, כבר נחשבת כמעט זקנה.
בניגוד לאמני הענק שכל פרסום שלהם עובר סוללה של יח"צנים, ההצלחה של האמנים הצעירים נחווית כפראית ואמתית, בלי פילטרים של מפיקים ועסקנים. כדאי ליהנות מפרץ הרעננות והמקוריות שהם משדרים כל עוד הוא נמשך.
קאמבק של הזמרים הוותיקים
מתברר כי לא רק זמרים צעירים פרחו בתקופה זו אלא גם הדורות שקדמו להם. כך למשל, כאשר יצא בקיץ האחרון הדואט Cold Heart של אלטון ג’ון בן ה-74 עם הזמרת הבריטית הצעירה דואה ליפה, ג'ון אמר שהוא ממש מקווה שהשיר יצליח להגיע לדירוג של 20 השירים הגדולים במצעד. חצי שנה אחר כך, יש לו כבר שלושה להיטים שדורגו במקום הראשון במצעד הבריטי: בנוסף ל-Cold Heart, זכו למעמד גם Merry Christmas, הדואט שלו עם אד שירן לחג המולד; ו-Sausage Rolls for Everyone, ביצוע הומוריסטי לשיר
Merry Christmas יחד עם אד שירן ועם תופעת הרשת הבריטית LadBaby.
גם להקת אבבא השוודית עשתה השנה קאמבק עם הוצאת האלבום Voyage, אלבומם הראשון זה 40 שנה, שהפך לאחד הנמכרים בעולם בשנת 2021, וגם הנפיק את הלהיט Don’t Shut Me Down. שנת 2021 הייתה טובה לאמנים הוותיקים בעיקר בגזרת האלבומים. האלבום שדורג במקום הראשון בשבוע הראשון של השנה היה McCartney III, האלבום הראשון של פול מקרטני שהגיע לפסגה מאז 1989. בהמשך השנה זכינו גם לאלבומים מצליחים של דוראן דוראן, פול וולר, טום ג’ונס, מניק סטריט פריצ’רס וקולדפליי.
כל הקאמבקים הללו מתגמדים מול הסיפור של Love for Sale, אלבום הדואטים של טוני בנט בן ה-95, שאובחן לאחרונה עם אלצהיימר, עם ליידי גאגא, שיצא בספטמבר האחרון. האלבום הזה הביא להם לא פחות משבע מועמדויות בטקס הגראמי הקרוב. גם תעשיית המוזיקה הבריטית התפתחה בשנה זו - מי שאולי כן הצליחו לשבור השנה את ההגמוניה האמריקנית, כפי שזה התבטא גם במצעד הגלובלי וגם במצעד האמריקני עצמו, היו האמנים הבריטים.
באחד השבועות באוקטובר האחרון, חמישה מתוך עשרת השירים המובילים בעולם היו בריטיים: שירים של אדל, דואה ליפה ואלטון ג'ון, קולדפליי, Glass Animals ואד שירן. השיר Levitating של דואה ליפה אף נבחר לשיר השנה (המקום הראשון במצעד השנתי) בארצות הברית ובמצעד הגלובלי. כלומר, זה היה השיר המוזרם ביותר השנה בעולם. אחרי שנים שבהן המוזיקה הבריטית ירדה מגדולתה, נראה היה שבשנת 2021 ההשקעה ארוכת הטווח באמנים הגדלים בממלכה סוף-סוף מניבה פירות. וכן, לא רק האמנים המבוססים מבריטניה הצליחו השנה, אלא גם המון שמות צעירים וחדשים בשלל סגנונות.
המרד הגלובלי
בספטמבר 2020, ה-Billboard, שמלקט את הנתונים עבור כלל המצעדים בארצות הברית, הכריז על מצעד חדש שיצא לדרך - Global 200, כלומר מצעד עולמי שמרכז הזרמות ומכירות דיגיטליות של שירים מרחבי העולם. זאת בניגוד לעבר, אז קיבלנו נתוני השמעה של שירים לפי מדינות. בגלל שכמעט כל המוזיקה בעולם מוזרמת בשלוש אפליקציות מרכזיות (ספוטיפיי, אפל מיוזיק ויוטיוב), ניתן לרכז את הנתונים האלו וכיום זה דבר די פשוט. בעזרת המצעד החדש, ניתן לבחון מהם הלהיטים הגדולים בכל העולם.
על פניו, נראה היה שהמצעד הזה מייצג גישה חדשה: במקום אמנים אמריקנים, הגיעו למקום הראשון אמנים כמו BTS ו-Blackpink הקוריאנים ומאלומה ובאד באני הלטינים. לרבים זה נראה כמו סיומה של ההגמוניה האמריקנית, אבל האמת היא כנראה הפוכה. ברגע שחברות שיושבות בארצות הברית הפכו להיות אלו שדרכן אנשים שומעים מוזיקה בכל העולם, מוקדי הכוח המקומיים נחלשו. זרועות התמנון של תאגידי המוזיקה שרובם ממוקמים בעיר המלאכים לוס אנג’לס מגיעות עכשיו לכל מקום, והנתח של המוזיקה האמריקנית עולה ולא יורד.
בישראל, לדוגמה, מדינה שבה כ-80% מהמוזיקה הנצרכת היא מקומית, רואים את השינוי ברמה היומיומית. מבין 20 השירים המושמעים ביותר בספוטיפיי בארץ בתחילת דצמבר, למשל, עשרה היו של אמנים מחו"ל. זאת מגמה שצפויה עוד להתחזק. ואחרי הסיבוב הגדול שעשינו ברחבי הגלובוס,נשאלת השאלה: מה צופן העתיד למוזיקה העולמית?
אם להיות אופטימיים, ניתן לראות שלוח הזמנים של שנת 2022 נראה כרגע די צפוף, למרות שהכול מאוד מהוסס; אמנים לא ממהרים לקבוע סיבובי הופעות מסביב לגלובוס, והדברים מוגבלים בעיקר להופעות באותה מדינה, או מקסימום לשניים-שלושה לוקיישנים או מדינות קרובות פיזית. ולפיכך, עד שמגבלות הנסיעה יוסרו, או לפחות ימותנו, עולם המוזיקה כנראה ימשיך לפעול על סוג של בלם אחורי שמנסה לא להילחץ יותר מדי.