X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
על האדם לשבות ממלאכה ולהפקיר את שדהו, כדי לזכור שהארץ איננה שלו אלא שייכת לקב"ה שברא את העולם, וברצונו נתן לנו את האדמה בפעולה הזו של השביתה וההפקרה, האדם מחזק את בטחונו בקב"ה שיספק לו את פרנסתו בשנה הזו על-אף שאינו עובד את האדמה ומפקיר את פירותיה
▪  ▪  ▪
כאן "שומטים" [צילום: איתמר לוין]

"ושבתה הארץ שבת לה'" (ויקרא כ"ה, ב'). אמר משה לפני הקב"ה, ריבונו של עולם למה נמסרו ישראל למלכויות? אמר לו: מפני שהיו מחללין את השביעית ואת היובל... רצונך שלא יגלו, הזהירם על השמיטות ועל היובלות" (מדרש תנחומא).
מצוות השמיטה ייחודית היא שאין דומה לה משתי סיבות:
א. מצווה זו מתקיימת במהלך שנה שלמה ובכך מובלטת נצחיותה של התורה.
ב. מצווה זו מתקיימת באדמה, סוג של דומם, שבא ללמד על יחס הרוח לחומר - שמיטת קרקעות.
ניתן לומר שמצוות השמיטה דומה למצוות השבת. כשם שהשבת מחזקת בלבנו את היותנו עם קדוש, כך מצוות השמיטה משרישה בלבנו את האמונה שאדמתנו היא אדמת קודש אחרי שהיא שובתת בשנה זו כשביתת הקב"ה ביום השביעי.
האם מצוות השמיטה בימינו היא מדרבנן או מדאורייתא?
אכן כל כמה שנים עולה וצף מחדש הוויכוח בעולם התורני סביב "היתר מכירה". לוויכוח יש השלכות על המשק החקלאי בארץ. להבנת הנושא נראה האם החיוב בדיני שביעית בזמן הזה הוא מדרבנן או מדאורייתא? לפי דעת רוב הפוסקים החיוב הוא מדרבנן. במאה החמישים השנים האחרונות היו רבנים מגדולי הדור ובהם הרב יצחק אלחנן ספקטור רבה של קובנה, הרב אברהם יצחק הכהן קוק הרב הראשי של ישראל, הראשון לציון יעקב שאול אלישר בעל ה"ישא ברכה" ורבנים אחרים שהתירו לחקלאים למכור את האדמה, ובתנאי שהעבודות האסורות מן התורה ייעשו על-ידי נוכרי.
חשוב לציין שגם הרבנים שהתירו כתבו בפסק הלכה שזה רק בגלל "שעת הדחק" ו"חורבן הישוב" והיום אין חשש כזה. בשעתו נשאל הגאון הרש"ז אויערבך בנושא זה והשיב שהיום ההיתר נחוץ עוד יותר מאשר בזמנו. אז דובר על כמה מאות חקלאים שהיה צריך למצוא להם פרנסה למשך שנת השמיטה. אולם כעת, אם נעצור את היצוא החקלאי לשנת השמיטה יימצאו מדינות רבות שישמחו למהר ולתפוס את פלח השוק שלנו. דבר שיגרום שלא יהיה לנו לאן לייצא במשך השנים הקרובות.
ההיתר שניתן לחקלאים למכור את האדמה נבע מהצורך למצוא פתרון למצוקת הישוב החקלאי בארץ. "היתר המכירה" בא להקל על החקלאים למכור את תוצרתם באופן שלא יחול עליהם "איסור ספיחים" וגם לא "דיני קדושת שביעית" שימנעו מהם לייצא תוצרתם ולסחור בה. כל אותם אלו שהסתמכו על ההיתר ראו בו היתר לצורך השעה בלבד. אכן בעקבות ההיתר נוצרו הגבלות שונות. הם חייבו להשאיר שדות שלא ימכרו, אסרו על מכירת גינות פרטיות וציבוריות ועוד.
טענותיהם של מתנגדי ההיתר נבעו ממספר סיבות:
הראשונה - מכירת האדמה הינה פיקטיבית.
השנייה - מכירת הקרקע לגוי אסורה בשל האיסור של "לא תחנם".
השלישית - גם אם נמכרה הקרקע ויהודי עבד בה, לא בטלו איסורי ספיחים.
הרביעית - ההיתר היה לשעה והיום אין צורך בו.
אלו שצידדו בהיתר טענו:
א. המכירה איננה הערמה יותר מאשר מכירת חמץ בפסח.
ב. מעמד ה"פרוזבול" או "ההיתר עסקא" שבזכותם מתקיימים בישראל עסקים רבים.
ג. מכירת הקרקע הינה זמנית, ולכן אין האיסור חל במכירה לנוכרי.
ד. יש דעות האומרות שבקרקע של נוכרי בטל איסור ספיחים ואפשר לסמוך על זה.
ה. גם היום יש צורך בהיתר בהיות וחקלאים רבים משתמשים בו כולל הגננים.
מעלת השמיטה חשובה היא מאוד כפי שהיא מובאת בספרים הקדושים: בעל "ספר החינוך" (מצווה פ"ד) כותב שעל האדם לשבות ממלאכה ולהפקיר את שדהו, כדי לזכור שהארץ איננה שלו אלא שייכת לקב"ה שברא את העולם, וברצונו נתן לנו את האדמה. בפעולה הזו של השביתה וההפקרה, האדם מחזק את בטחונו בקב"ה שיספק לו את פרנסתו בשנה הזו. על-אף שאינו עובד את האדמה ומפקיר את פירותיה.
הרמב"ם בספרו מורה נבוכים (חלק ג', פר' ל"ט) מבהיר כי אחת מהסיבות לקיום המצווה היא להפסיק את ניצול משאבי הטבע לשנה אחת. בזמן הזה יתאפשר לטבע ולאדמה להתחדש ולהתחזק. בכך נמנע מתוצאות הרות אסון לסביבה ולאדם, שעלולות להתרחש בגלל ניצול מוגזם של משאבי הטבע.
בשנה זו המרחק בין העני לעשיר מצטמצם היות שלשניהם יש זכות שווה בקרקע. במציאות כזו יש חיבור אמתי בין שווים, לא בין עני לעשיר או חלש וחזק אלא בין אדם לאדם.

תאריך:  06/01/2022   |   עודכן:  06/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פולמוס השמיטה
עידן יוסף
במכתב ששלח מנכ"ל הרבנות הראשית לקראת שנת השמיטה שתחול בעוד שנה, ביקש להתאים את הגינון העירוני לדרישות ההלכתיות ולא להעמיד את הגננים בהתלבטות בין אמונתם לפרנסתם
עידן יוסף
הרב אברהם יוסף - שאח אחד שלו הוא הראשון לציון ואח אחר עומד בראש בד"ץ פרטי, והוא עצמו חשוד בפלילי - הוסמך בידי הרב דוד לאו כפוסק בלעדי במינהלת השמיטה
משה כ"ץ
הסברים להתנהלות נכונה ברכישת פירות וירקות לאחר סיום שנת השמיטה
איתמר לוין
לפי יהודה וינשטיין, העובדה שבמשך עשרות שנים לא נעשה דבר נגד הפרת החוק הבוטה בדמות משחקי כדורגל בשבת, היא סיבה טובה להמשיך שלא לעשות כלום. כך נראה ראש התביעה הכללית שלנו
מחלקה ראשונה
בשל מחסור שנוצר בשל שנת השמיטה ביקשה העדה החרדית ותקבל סחורה משטחי האויב
רשימות נוספות
המשנה ליועמ"ש אישרה הסדרי שמיטה בצה"ל  /  איתמר לוין
עתירה חושפת: משרד הביטחון יחמיר בשמיטה  /  יצחק דנון
הממשלה אישרה: 100 מלש"ח לשנת השמיטה  /  עידן יוסף
השמיטה והשבת  /  חניאל פרבר
קונצים של צבועים  /  מנחם רהט
אז מה אם זו שנת שמיטה...  /  הרב אפרים זלמנוביץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il