X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חלק ב - "ובארבע עשרה שנה למלך חזקיה עלה סנחריב מלך אשור על כל ערי יהודה הבצרות ויתפסם: וישלח מלך אשור את תרתן ואת רב-סריס ואת רבשקה מן לכיש אל המלך חזקיה בחיל כבד ירושלם ויעלו ויבאו ירושלם..."
▪  ▪  ▪
חורבן הבית [צילום: ציור: פרנצסקו הייז]

חיסול ממלכת יהודה והגליית אוכלוסייה מיהודה
סנחריב (705 - 681 לפנה"ס) יורשו של סרגון ה-2 ערך מסע לארץ ב-701 לפנה"ס כדי לדכא מרד שבראשו עמד חזקיהו מלך יהודה. הוא הביא חורבן על שפלת יהודה, כבש את לכיש, ביצע טבח בשבויים והגלה מתושבי העיר. לאחר מכן שם מצור על ירושלים אבל נאלץ להפסיק את המצור ולחזור לארצו. על-פי כתובת אשורית הגלה סנחריב 200, 150 מארץ יהודה הכבושה. סנחריב אכן לקח גולים מלכיש לאשור אך לדעת החוקרים ברושי, פינקלשטיין ונדב נאמן מספר המוגלים הוא מוגזם. אברהם מלמט העריך שסנחריב הגלה כמה אלפים.
ב-598-597 לפנה"ס נערך מסע כיבושים נוסף ליהודה על-ידי האימפריאליזם הבבלי, יורשו של האימפריאליזם האשורי. המסע נערך בעקבות המרד של הווסאלית יהודה נגד נבוכדנאצר מלך בבל (605 - 562 לפנה"ס). המרד דוכא, והסתיים בגל הגלייה שני המכונה במקרא "גלות יהויכין". בגל הגלייה זה הוגלו לדעת מלמט למעלה מ-30,000 איש מתוך העילית של החברה (הערכה זו מבוססת על כך שהגולים הוגלו עם משפחותיהם) וכללו את המלך, מקורביו, הסריס, אנשי צבא, שומרי הסף של בית המקדש וכל מי שהיה לו קשר למקדש וסופר העם.
ב-586 לפנה"ס נערך מסע בבלי נוסף נגד יהודה לאחר שהמלך צדקיהו מרד בבבל, שהביא לסופה של ממלכת יהודה ולחורבן בית המקדש. בגל הגלייה זה הוגלו בעיקר תושבי יהודה מהמעמד הבינוני ומעלה.
ב-582 לפנה"ס הייתה הגלייה נוספת. יוספוס פלביוס כתב על כך בספרו (קדמוניות היהודים י', 181 - 183). הוא כתב שבשנה החמישית לחורבן ירושלים, היא שנת עשרים ושלוש למלכות נבוכדנאצר יצא מלך בבל למסע והגיע עד מצרים. בדרכו הוא עבר באזור בנימין בשל רצח גדליהו בן אחיקם נציגו והגלה יהודים נוספים. בו-זמנית הייתה גם הגירה למצרים.
המקור המקראי
מסע סנחריב - מל"ב י"ח, 13,17-18, כתוב: "ובארבע עשרה שנה למלך חזקיה עלה סנחריב מלך אשור על כל ערי יהודה הבצרות ויתפסם: וישלח מלך אשור את תרתן ואת רב-סריס ואת רבשקה מן לכיש אל המלך חזקיה בחיל כבד ירושלם ויעלו ויבאו ירושלם ויעלו ויבאו ויעמדו בתעלת הברכה העליונה אשר במסלת שדה כובס: ויקראו אל המלך". בהמשך מתנהל מו"מ.
מל"ב י"ט, 35-36 כתוב: "ויהי בלילה ההוא ויצא מלאך יהווה ויך במחנה אשור מאה שמונים וחמישה אלף וישכימו בבקר והנה כולם פגרים מתים: ויסע וילך וישב סנחריב מלך אשור וישב בנינוה".
דה"ב ל"ב, 1, 9-10, 21 כתוב: "אחרי הדברים והאמת האלה בא סנחריב מלך אשור ויבא ביהודה ויחן על הערים הבצרות ויאמר לבקעם אליו: אחר זה שלח סנחריב מלך אשור עבדיו ירושלימה והוא על לכיש... לאמר, כה אמר סנחריב מלך אשור על מה אתם בטחים ויושבים במצור בירושלם... וישלח יהווה מלאך ויכחד כל גבור חיל ונגיד ושר במחנה מלך אשור וישב בבשת פנים לארצו".
גלות יהויכין - מל"ב כ"ג 10-14,12 כתוב: "בעת ההיא עלה עבדי נבוכדנאצר מלך בבל ירושלם ותבא העיר במצור: ויבא נבוכדנאצר מלך בבל על העיר ועבדיו צרים עליה: ויצא יהויכין מלך יהודה על מלך בבל הוא ואמו ועבדיו ושריו וסריסיו ויקח אותו מלך בבל בשנת שמונה למלכו:והגלה את כל-ירושלם ואת כל-השרים ואת כל-גבורי החיל עשרה אלפים גולה וכל החרש והמסגר לא נשאר בארץ זולת דלת העם". בפסוק 16 נכתב שאנשי החיל מנו 7,000 והחרש והמסגר 1,000.
מל"ב כ"ג, 14 כתוב: "והגלה את-כל-ירושלם ואת-כל-השרים ואת כל-גבורי החיל עשרת אלפים גולה וכל-החרש והמסגר לא נשאר זולת דלת עם-הארץ".
קיצה של ממלכת יהודה - חיים תדמור בדעה שהגליית 745 הייתה ב-582. זוהי גם דעת נאמן ששליט בבל הגלה יהודים נוספים בעקבות רצח גדליהו בן אחיקם. בו- זמנית הייתה גם הגירה למצרים.
מל"ב כ"ה, 1-2, 11 -12 כתוב: "ויהי בשנת התשיעית למלכו (צדקיהו) בחדש העשירי בעשור לחדש בא נבוכדנאצר מלך בבל הוא וכל-חילו על ירושלים ויחן עליה ויבנו עליה דיק סביב: ותבא העיר במצור עד עשתי עשרה שנה למלך צדקיהו". העיר נפלה והמלך ואנשיו ברחו אך נתפשו. בניו של צדקיהו נשחטו לעיניו, עיניו נוקרו והוא הועבר לבבל אסור בנחושתים. "ואת יתר העם הנשארים בעיר ואת הנפלים אשר נפלו על המלך בבל ואת יתר ההמון הגלה נבוזראדן רב-טבחים: ומדלת העם השאיר רב-טבחים לכרמים ולגבים".
מלכ"ב כ"ה, 18 - 19 כתוב: "ויקח רב-טבחים את שריה כהן הראש ואת צפניה כהן משנה ואת-שלשת שמרי הסף: ומן העיר לקח סריס אחד אשר הוא פקיד על אנשי המלחמה וחמשה אנשים מראי פני-מלך אשר נמצאו בעיר ואת הספר שר הצבא המצביא את-עם הארץ וששים איש מעם הארץ הנמצאים בעיר: ויקח אתם נבוזראדן רב-טבחים וילך אתם על מלך בבל רבלתה: ויך אתם מלך בבל וימיתם ברבלה".
דה"ב ל"ו, 10 - 20, 11 כתוב: "בן שמונה שנים יהויכין במלכו ושלושה חדשים ועשרת ימים מלך בירושלם... ולתשובת השנה שלח המלך נבוכדנאצר ויבאהו בבלה ... וימלך את צדקיהו אחיו על יהודה וירושלם". צדקיהו מרד "ויעל עליהם את מלך כשדים ויהרג בחוריהם בחרב ...ולא חמל על-בחור ובתולה זקן וישיש... ויגל השארית מן-החרב אל בבל".
ירמיהו נ"ב, 30- 28 כתוב: "זה העם אשר הגלה נבוכדנאצר בשנת שבע יהודים שלשת אלפים ועשרים ושלושה: בשנת שמונה עשרה לנבוכדנאצר מירושלם נפש שמונה מאות שלשים ושנים: בשנת שלש ועשרים לנבוכדנאצר הגלה נבוזראדן רב-טבחים יהודים נפש שבע מאות ארבעים וחמשה כל-נפש ארבעת אלפים ושש מאות.
הכתובות האשוריות והבבליות
בכתובת של סנחריב נכתב: "ואשר לחזקיהו היהודאי (אשר לא נכנע לעולי), את 46 עריו החזקות, מוקפות החומה, ואת הערים הקטנות ללא מספר אשר סביבותיהן... לכדתי. 200,150 נפש, קטן וגדול איש ואשה... הוצאתי מתוכן ומניתי עם שללי".
בכתובת נוספת שעסקה במשלוח המס של חזקיהו לנינווה נכתב"... והוא שלח אחרי לנינוה עיר ממשלתי את צבא האורב ואת החיל הנבחר שלו... יחד עם בנותיו, פילגשיו, משוררים ומשוררות ואת שליחו שלח אחרי לנינוה עיר מלכותי לעשות עבדות". באחד האנלים של סנחריב נכתב שהוא לקח שבויים. בתבליט בנינוה תואר כיבוש העיר לכיש בידי צבא סנחריב ושבויים שיצאו משער העיר בדרכם לגלות.
בכרוניקה בבלית נאמר: "בשנה השביעית, בחודש כסלו, כינס מלך אכד את צבאותיו, התקדם אל ארץ חת וחנה מול עיר יהודה. ביום ב' באדר לכד את העיר ואת מלכה תפס. הוא המליך עליה מלך כלבבו, מס כבד ל(קח) ושב אל בבל". בכרוניקה לא הוזכרה הגלייה. בכרוניקה הבבלית שתארה את מסעות נבוכדנאצר אין איזכור של חיסול ממלכת יהודה בימי צדקיהו. אין גם איזכור למסע ב-582 לפנה"ס על-רקע רצח גדליהו בןאחיקם ועל הגלייה נוספת.
הממצאים הארכיאולוגיים
ערב מסע סנחריב ב-701 לפנה"ס חיו בממלכת יהודה על-פי הערכות הארכיאולוגים ברושי ופינקלשטיין כ-110,000 תושבים על-פי החלוקה הבאה:
בהר בנימין היו 100 יישובים שהשתרעו ע"פ 900 דונם וחיו בהם 22,500 תושבים. בירושלים ששטחה היה 300 דונם חיו 7,500 תושבים. בהר יהודה היו 65 יישובים שהשתרעו ע"פ 2,000 דונם וחיו בהם 30,000. בשפלת יהודה היו 100 יישובים שהשתרעו ע"פ 2,000 דונם וחיו בהם 50,000 תושבים.
בוסתנאי וחיים תדמור בדעה שהממצאים הארכיאולוגיים מעידים על חורבן נרחב. עיר דוד חרבה ברובה. לפני החורבן חיו בירושלים כ-25,000 תושבים ובתקופה הפרסית חיו בה כ-3,000. היישובים בסביבות ירושלים ומדרומה, רמת רחל, גזר, בית שמש, לכיש, עזקה,
מראשה, תמנה, תל אל-חסי, ערד, תל בית מירסים, בקעת באר שבע, אזור יריחו- עין גדי חרבו ורק בשטח בין בית לחם לבית צור נותרו כמה יישובים קטנים. התרוקנות חבל הארץ שמדרום לבית צור הביא לחדירת אדומים מאדום שנושלו על-ידי הערבים ואזור זה הפך לאידומיאה. בשפלת החוף חרבו מצד חשביה, עקרון, לבנה, תל ג'מה, תל שרע ורוקיש.
אבל, לעומת ההרס ביהודה קיימת הסכמה בין החוקרים שאזור בנימין כמעט לא נפגע. הערים בית אל, מצפה וגבעון שרדו. אוכלוסיית אזור בנימין אף גדלה כתוצאה מבריחת תושבים מירושלים ומיהודה לבנימין. הממצאים הארכיאולוגיים מעידים על פער יישובי עד לחידוש השיבה לארץ לאחר הצהרת כורש ב-538 לפנה"ס.
פאוסט הסתמך על הסקר שערך אבי עופר לפיו 50% מהאתרים הקטנים מצפון לבית צור לא היו קיימית בתקופה הפרסית. עד עכשיו נחקרו למעלה מ-40 אתרים כפריים מצפון לירושלים ועד לבקעת באר שבע וברובם לא נתגלו ממצאים, כתב פאוסט ורק בכשבעה מהם התגלו ממצאים דלים כלשהם מהתקופה הפרסית.
עודד ליפשיץ מסכים שבעקבות הכיבוש הבבלי ירושלים וסביבתה נחרבו ונותרו ריקות כמעט לגמרי מתושבים. שפלת יהודה שנפגעה באופן קשה במסע סנחריב והתאוששה ספגה מכה נוספת והתרוקנה מיושביה. בקעות באר שבע-ערד חרבו וננטשו אף הן. מדבר יהודה, בקעת הירדן ואזור ים המלח התמוטט אף הם. דרום הר יהודה מחברון דרומה נהרס וננטש אבל צפון הר יהודה מצפון לחברון ואזור בנימין כמעט לא נפגעו.
היקף ההגלייה מממלכת יהודה
יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי היקף החורבן ומספר הגולים. אבל, קיימת הסכמה שאזור בנימין כמעט לא נפגע. על-פי המקור המקראי נתוני הגולים הם:
מסע סנחריב: לא הוזכרה הגלייה (על-פי הכרוניקה האשורית הייתה הגלייה).
גלות יהויכין: 3,023, 10,000 או 7,000 גיבורי חיל. 1,000 חרש ומסגר.
גלות צדקיהו: 832, 745 לא ידוע אם וכמה הוגלו ב-582 לפנה"ס.
בסה"כ הוגלו על-פי המקור המקראי: 15,600 או 15,300 .
על-פי כתובות סנחריב: סנחריב טען שהוא לכד 200,150 גברים, נשים וילדים במסעו נגד חזקיהו.
על-פי כתובות נבוכדנאצר: היו הגליות אבל לא הובאו נתונים.

תאריך:  06/01/2022   |   עודכן:  06/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
הקידה של אברהם בפני בן עם זר, יליד הארץ הזו, היא אקט של הערכה ורכישת כבוד לכל החיים כאן לפניו    קבלת נימוסיהם ואורח חייהם ומעל הכל רכישת כבוד לאחר
חניאל פרבר
על האדם לשבות ממלאכה ולהפקיר את שדהו, כדי לזכור שהארץ איננה שלו אלא שייכת לקב"ה שברא את העולם, וברצונו נתן לנו את האדמה    בפעולה הזו של השביתה וההפקרה, האדם מחזק את בטחונו בקב"ה שיספק לו את פרנסתו בשנה הזו על-אף שאינו עובד את האדמה ומפקיר את פירותיה
צבי גיל
לא זו בלבד שהשוק רווי בפרסומת אלא גם במומחים, לרבות אנשי אקדמיה אשר מתמחים בענף הקידום והמכירה - החל במוצרי מזון וכלה באנשים ובספרים
רפי לאופרט
דומה שישראל טרם החליטה אם היא "מדינת-חסות" אמריקנית במזה"ת או "מעצמה אזורית" עם עמוד שדרה ודפוסי התנהגות "מעצמתיים" נראים לעין. בהיערכות החדשה הנכפית על האזור בגלל יציאת ארה"ב ושידוד המערכות הפנימי בה והמעצמתי באזור, זו שאלת-מפתח ועל ישראל לתת לה מענה ברור משלה
יורם דורי
שר התרבות והספורט, חילי טרופר: "המיזם הינו חלק מהחזון להפוך את יום השבת ליום המחבר תרבות, רוח ותוכן באופן שמאפשר גם לציבורים נרחבים של שומרי מסורת ושבת לצרוך תרבות בלא לחלל שבת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il