X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הקהל הרב שנאסף לשמוע את שירת דבורה, האם הוא שמע קול באישה ערווה??? או שהוא שמע את קולה של אישה אמיצה, שבזכותה "חדלו פרזון בישראל, חדלו פרזון בישראל, חדלו" המעמד המרגש בספר שופטים פרק ה' לא היה מוכן לקבל את ההלכה, שנתקבעה לפיה לגברים אסור לשמוע קול זמר של אישה מטעמי צניעות
▪  ▪  ▪
אישה אמיצה

ני מודה באיחור לידידי, הרופא ד"ר עוזי רביב ז"ל, שהסב את תשומת לבי לחלופה לביטוי הנלוז "קוֹל בְּאִשָּׁה עֶרְוָה" בביטוי יפה ומרגש "קוֹל בְּאִשָּׁה עָרֵב", שגם אותו ניתן למצוא בתלמוד. כן, חילוקי דעות ניתן למצוא גם בין האמוראים בספרות התלמודית.
בתלמוד במסכת סוטה ניתן ביטוי מצער לגישה, שקולה של אישה נושא במהותו תכונות מיניות. אך במסכת סוטה נמצא גם גישה, המבהירה הבחנה משמעותית בין קול של אישה בדיבור וקולה בשירה.
אני משוכנע, שרבבת הלוחמים הקרביים משבטי זבולון ונפתלי עליהם אנחנו קוראים בספר שופטים, האזינו ברוב קשב ובאהדה רבה לשירה של דבורה (שופטים פרק ה'), הנשואה לגבר בשם לפידות ולמי שעמד לצידה ברק בן אבינועם. אני משוכנע, שאלפי הלוחמים לא התייחסו לקולה של דבורה הנביאה והמשוררת כאל קול של ערווה ומיניות, אלא התייחסו לקול, החובק בחובו מטעני קדושה.
אותו יחס גילו גם המוני בית ישראל במסע המפרך של יציאה מעבדות מצרים לחיי חרות בישראל, הם האזינו בחרדת קודש לקולה של מרים הנביאה, ששרה את שירתה - שירת מרים. אין בקול שירתה של מרים ערווה ומיניות, אלא קול הנושא עמו נדבכי קיומיות לאומית, נדבכים שעוד מעט יתפרסו על מרחביה של ארץ ישראל.
לא היה לוחם אחד שהחליט לנטוש את המקום, כי חשש שיצרו לא ישלוט עליו לנוכח מראה "הערוה" בגופה של דבורה השופטת והנביאה הנשקפת לעיני קול מקולה. לא היה אחד מהמוני בני העם, שהאזינו לשירתה של מרים, שחש כי קולה הוא קול בערווה, ולכן כואב מאוד שבארון הספרים היהודי נחקק משפט, כמו: - "קוֹל בְּאִשָּׁה עֶרְוָה".
עד שקמתי דבורה
"וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה וּבָרָק בֶּן אֲבִינוֹעָם בַּיּוֹם הַהוּא" (שופטים ה' 1). לפנינו דואט - שר צבא ומנהיגה כריזמטית הנושאת בתארים של שופטת ונביאה, הפוצח בשירה בפני חיילים ואזרחים אחרי שפרקו את עול האימה של צבא סיסרא, שר הצבא של ייבין, מלך חצור.
הפועל וַתָּשֵׁר מבליט, שהסולנית והדומיננטית הייתה דבורה ורק ברק הָרָפֶה ההססן מצטרף לשירה. אומנם, צוין ששניהם שרו ביחד, אבל השימוש הוא בגוף שני, נקבה - וַּתָּשַׁר.
שם במורדות "חֲרוֹשֶׁת גּוֹיִים אֶל נַחַל הַקִּישׁוֹן" שמעו חיילים ואזרחים "קוֹל בְּאִשָּׁה עֶרְוָה"??? לא, הם שמעו את דבורה פוצחת בשיר - "שִׁמְעוּ מְלָכִים, הַאֲזִינוּ רוֹזְנִים, אָנוֹכִי לה', אָנוֹכִי (דבורה) אָשִׁיר אֲזַמֵּר ל-ה' אֱלוֹהֵי יִשְׁרָאֵל".
חיילים ואזרחים עמדו במסדר הניצחון ושמעו את השירה בת שלושים ואחד פסוקים. שירה של אישה, המכירה בכוחה ודורשת מהקהל, שיפנים כי השחרור מעול ייבין מלך חצור הוא גם בזכותן של נשים, ששמו קץ למצב של נרפות בחברה הישראלית, והשינוי בא "עַד שֶׁקַּמְתִּי דְּבוֹרָה, שֶׁקַּמְתִּי אֵם בְּיִשְׁרָאֵל".
דבורה אינה שוכחת להזכיר את תרומתה של אישה נוספת, בת למיעוט לאומי שחי בישראל, יעל האישה שלאומיותה - קינית. יעל בת שבט הקיני סיכנה את חייה והרגה את סיסרא שר הצבא - "תְּבוֹרַך מִנָּשִׁים יָעֵל אֵשֶׁת חֲבֵר הַקֵּינִי, מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבוֹרַך". אישה היא זו, שבצעה מעשה שהכריע את המערכה הצבאית כולה - אישה היא זו שהרגה את סיסרא, ולכן בפרק ה' בספר שופטים, אני מוצאים את התודות לאישה בת העם הקיני.
אשת לפידות
הקהל הרב שנאסף לשמוע את שירת דבורה, האם הוא שמע קול באישה ערווה??? או שהוא שמע את קולה של אישה אמיצה, שבזכותה "חָדְלוּ פְּרָזוֹן בְּיִשְׁרָאֵל, חָדֵלוּ" (שופטים פרק ה', פסוק ז'). המעמד המרגש בספר שופטים פרק ה' לא היה מוכן לקבל את ההלכה, שנתקבעה לפיה לגברים אסור לשמוע קול זמר של אישה מטעמי צניעות.
המעמד הזה היה שם ללעג את ההלכה של הרב, שאין להסתכל באצבע קטנה של אישה לשם הנאה. זה הקהל שנהנה מקולה, ומכל מה ששידרה האישה המנהיגה דבורה, אשת לפידות, שהייתה גם נביאה וגם שופטת.
הקהל הגדול שעלה אל התומר, בין הרמה ובין בית אל, שם ישבה דרך קבע השופטת דבורה אשת לפידות, באמת היה שם ללעג את מה שנכתב יותר מאוחר במסכת קידושין, שהאיסור חל אפילו בקרבת שאלת שלום. כי התשובה מזמנת עלייה על שרטון של הקשבה לערווה. או שאסור לקרוא קריאת שמע שטפח מבשר פניה של אישה נראה.
חשוב שנזכור כי הרמטכ"ל, רב אלוף ברק בן אבינועם, אומר לאישה היושבת תחת התומר - "אִם לא תֵּלְכִי עִמֵּי לא אֵלֵך", הווה אומר הגנראל אומר, שהוא לא ילך לקרב לשחרור ישראל מעול יבין ושר צבאו סיסרא. הוא לא ילך לקרב על קוממיות ישראל, אם האישה דבורה לא תהיה במטכ"ל. ספר שופטים פרק ה' מגנה את האמירה המבזה קול באשה ערווה ונוזף בהם.

תאריך:  17/01/2022   |   עודכן:  17/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קול באשה ערב
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
כשטפח פני אישה גלויים לקורא
לא קוראים שמע   |  17/01/22 13:26
2
איתן, ממש תודה ל"ת
צופיה  |  17/01/22 16:28
3
יש שינויים יפים ועליהם לא דובר
הגזמה במאמר  |  17/01/22 16:52
4
לא לומר :שמע" ליד אישה וטפח פנ
שמואל בוקי "צודק"  |  18/01/22 08:50
5
כשטפח פניה של אישה גלויים
בוקי לא קורא "שמע  |  18/01/22 10:26
6
זה ביטוי מעליב את הנשים
קול באישה ערווה  |  18/01/22 10:53
7
בזה לאומרים שקולה קול של ערווה
ערב קולה של אישה  |  18/01/22 13:59
8
גם אלוהים, מסתבר, פיספס פה ושם
שמיל ידידי מהפייס  |  19/01/22 12:01
9
״איסתרא בלגינא קיש קיש קריא״
פלא יועץ  |  21/01/22 12:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק-ליסק
העסקה המתרקמת עם נתניהו כפי שתוארה בתקשורת היא שערורייה    לאור הוויתורים שמציעים לו, העסקה מאשרת, למעשה, את טענות נתניהו שתפרו לו תיק, והנזק לאמון הציבור במוסדות המדינה הוא חמור ביותר
אלון קוחלני
כראקציה לכללים שפרסמה אשתקד לשכת עוה"ד של ניו-יורק (NYSBA) פרסמה אגודת קציני הציות מסגרת את היקף אחריות פלילית של קציני ציות
ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
זה קורה לה באורח לא צפוי, מגיע משום מקום ונוחת עליה, החלום המטלטל הזה    אחר כך היא קמה באיטיות, מגששת אחר נעלי הבית הישנות, מדדה אל השירותים ושם שוטפת את פניה ומביטה אל המראה
משה ניסנבוים
מהדורה זו תורגמה על-ידי אלכסנדר אלכסנדר, מגדולי המדפיסים העבריים בלונדון    הוא הדפיס סידור תפילה זו לפי נוסח אשכנז, בשותפות עם בנדיקט מאיירס מהלברשטט
יוסף אליעז
כל התיקים המנוהלים כיום כנגד נתניהו מתגמדים למול החשדות כלפיו בעסקת הצוללות, שאותו יועץ משפטי חנון ורחום, מנדלבליט, מיהר "לשחרר" את נתניהו מכל אשמה או אחריות, בטרם בדיקה או חקירה של ממש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il