X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תזונה נכונה [צילום: יח"צ]
נפלאות הפפאיה
הפפאיה, פרי אקזוטי ונדיר בעבר, זמינה כעת ברוב עונות השנה היא טעימה למאכל, מתוקה, צבעה מיוחד ותוסס והיא עשירה ביתרונות בריאותיים ההופכים אותה לפרי פופולרי בעל השפעות רבות

פפאיה היא צמח הגדל לאורך כל השנה. אומנם מוצאה מאמריקה התיכונה אך כיום מגדלים אותה בארצות הטרופיות בכל כדור-הארץ. למעשה היא אינה עץ כי אם צמח עשבוני וגובהו עשוי להגיע ל-8 מטרים בקירוב.
אנחנו מכירים ואוכלים את הפרי של הצמח שיש לו קשת צבעים הנעה בין כתום, צהוב או אדום והקליפה לרוב כתומה. לפפאיה לא בשלה צבע ירוק. משקל הפרי מתחיל מ-100 גרם ויכול להגיע עד 5 ק"ג. כדי להגיע לבשר הפרי הריחני והאכיל יש לקלף את הקליפה הבלתי אכילה והצפופה. בתוך הפרי מסתתרים שפע של זרעים שאף להם נמצא שימוש כתבלין מתוק-חריף. מבחינה קולינרית, הפפאיה היא פרי שנהוג לאכול אותו גם מבושל. ניתן להוסיף אותו למתכונים שונים כמו בשר או אורז או להקפיץ בווק עם ירקות נוספים.
בשל תכולת החומרים התזונתיים הגבוהה שלהן, הפפאיות מציעות יתרונות בריאותיים לכל הגוף. פפאיה מכילה מבחר רחב של פיטוכימיקלים. המונח "פיטוכימיקלים" הינו למעשה שם כולל לתרכובות שנמצאות באופן טבעי במזונות מן הצומח. הפיטוכימקלים הנמצאים בפפאיה כוללים ויטמינים, מינרלים, אנזימים, חלבונים, גליקוזידים, פלבנואידים ופיטוסטרולים.
רכיבים ביו-אקטיביים אלו אחראים על התכונות הפרמקולוגיות של צמח מוצלח זה ומוכיחים את חשיבותו בצריכה יומית ובמזון. קיימים מחקרים רבים שנערכו עם פפאיה. מחקרים הוכיחו כי לחומרי הזנה המצויים בה יש השפעות מועילות על מערכת הלב וכלי הדם, מגנים מפני מחלות לב וכלי דם ומונעים נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים. הפרי וגם חלקי הצמח האחרים (עלים וזרעים) מציגים פעולות נוגדות חמצון, נוגדות יתר לחץ דם, יכולות לתרום למניעה וטיפול בהשמנה והפרעות מטבוליות נלוות.
מבין היתרונות התזונתיים של הפפאיה ניתן למנות את העיקריים הבאים:
הפפאיה עשירה בויטמין C פי 10 יותר מאשר תפוז. ויטמין C משמש כאחד מנוגדי החמצון העיקריים ומהווה חלק אינטגרלי מתהליך הייצור של חלבון הקולגן - הנמצא בכל רקמות החיבור בגוף, כולל בעור, והוא זה אשר מקנה לו את המוצקות והמראה המתוח הנחשק שאופייני בגילאים הצעירים. מסיבה זו לוויטמין C איכויות רבות בתחום האנטיאייג’יג. מסייע בעיכוב הזדקנות מוקדמת של העור, להגנה עליו מפני היווצרות קמטים, לשמירה על לחותו, ומה גם שהוא אף נוטל חלק פעיל בתהליכי פירוק וסילוק הרעלים מגופנו. ב-100 גרם פפאיה יש 61.8 מ"ג (103% מהקצובה היומית המומלצת).
הפפאיה היא מקור מצויין לוויטמין A אשר חיוני לתפקוד הראייה. בטא-קרוטן הוא הצורה של ויטמין A שאנו צורכים בפירות, ירקות וחלק ממזונות שמכילים חלבונים. אולי שמעתם שגזר טוב לעיניים שלכם, אבל מחקרים מראים שהבטא קרוטן בפפאיה הוא פי שלושה יותר זמין ביולוגית (כלומר קל לספיגה) מאשר הבטא קרוטן בגזר או עגבניות. עבור אנשים עם שלב התחלתי של ניוון מקולרי הקשור לגיל, צריכת בטא קרוטן נאותה קשורה להפחתת הסיכון וחומרת התקדמות המחלה. מכיוון שתוספי ויטמין A עלולים לגרום לרעילות (מאחר שיטמין A מאוחסן בגוף ויכול להיבנות עד לרמות לא בטוחות), מקורות מזון, כמו פפאיה, הם דרך בטוחה ובריאה לקבל את המיקרו-נוטריינט המועיל הזה. ב-100 גרם פפאיה יש IU 1094 ויטמין A (22% מהקצובה היומית המומלצת).
עשירה בסיבים תזונתיים כגון פקטין - הפקטין הוא רב-סוכר שנמצא בדפנות התא של פירות. בסביבה חומצית הוא יוצר מקפא (ג'ל), מה שהופך אותו לשחקן הראשי של תעשיית הריבות והקונפיטורות. הסיבים התזונתיים הנממצאים בירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים חשובים לפעילות מעיים תקינה וכך עוזרים לאנשים שסובלים מעצירות. חשוב לצרוך כמות מים מספקת ביום כאשר אוכלים מזונות העשירים בסיבים תזונתיים.

סלט פירות משודרג [צילום: יח"צ]

כל הממצאים שהתגלו במחקרים הביאו לכך שהשימוש בפפאיה חורג בהרבה מעבר לתחום הקולינרי. הפפאיה מכילה חומרים מזינים שגם תעשיות שונות פרט לתעשיית המזון גילו ומשתמשים בהם לצרכיהם, לדוגמאנ-נבעץ הפפאיה והפירות הירוקים ישנו חומר פעיל הנקרא פפאין, באנגלית papain, זהו אנזים היודע לפרק חלבון ודומה לפפסין, אנזים הנמצא בקיבה המסייע בפירוק חלבונים. אנזים הפפאין משמש כמרכך בשר בבישול וביישומים בתעשיית המזון (בגבינות ובבירה), וכן בתעשיות הטקסטיל ותרופות.
תעשיית התרופות, שגילתה את יתרונותיו הרבים של הפפאין, נוהגת להשתמש בו לצורך הכנת תרופות לבעיות שונות במערכת העיכול. האנזימים הנמצאים בפרי הבשל משפרים את העיכול ומרגיעים את הקיבה וניתן אף למצוא טבליות פפאיה בחנויות הטבע. ניתן לשלב את הפרי בתזונה ולראות איך הוא משפיע על סימפטומים במערכת העיכול, התייעצו עם הרופא על כך. בנוסף לכך, הפפאיה מכילה את האנזים סרפאפטז (באנגלית Serrapeptase) הידוע כמפרק חלבונים מתים וכך מקל על סילוק ליחה שמצטברת בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות.
בתחום הקוסמטיקה, מפיקים שמן זרעי פפאיה מזרעי הפפאיה. השמן מכיל חומצות שומן חיוניות אומגה 6 ו-9 ואת אותו אנזים פפאין ותורם לשיפור מרקם ומראה העור. השמן מתאים לכל סוגי העור, לבעלי עור רגיש, לטיפול בכתמי גיל, קמטים, אקזמה, פסוריאזיס, פצעונים.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, B.Sc, R.D, בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא.
תאריך:  25/01/2022   |   עודכן:  30/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
הממשלה היפהפייה הזו, כהגדרת ראש הממשלה, חרתה על דגלה הבטחות רבות אשר הופרו אחת אחר רעותה בלי למצמץ, בלי גרם בושה, בלי בדל מבוכה, ברגל גסה ודורסנית
יעקב קורי
למה לנו להתפלא על קוצר הראות של סטלין, צ'מברליין או דלדיה? כאשר ישראל, כשערפאת היה במצב הכי קשה שלו, אחרי שסילקו אותו מירדן בספטמבר השחור ומלבנון במלחמת לבנון, והיגלו אותו לטוניסיה הרחוקה, כשלא היו לו משאבים והיה בפשיטת רגל, כשהיה הרחק מהזירה הפלשתינית, כשכל העולם הפנה לו עורף, באו האבירים על הסוס הלבן, סוס השלום ואוסלו המושלגת, וגאלו אותו מגלותו
אפרים הלפרין
על-מנת לתהות על הקנקן של כוונות המשטרה בתחום החדירה לטלפונים חכמים לא צריך לשתול רוגלה בטלפון של המפכ"ל, המודיעין הזה כתוב בעיתון
דן מרגלית
אפשר להניח לטובת היועץ המשפטי שבראשית הפרשה לא היה בידו אפילו קצות חוט הקושר את ביבי לחשדות בדבר שוחד ואי סדרים
אמיר רוזנבלום
אני תוהה למה עלינו להתבייש כל כך בממצאי מגזין כלכלי בינלאומי כה מכובד. שכן יש גם צד חיובי בפרסום של "אקונומיסט", צד שכולנו נוכל לנצל על-מנת לחזק את המומנטום של הפיכת תל אביב לעיר עולם מבוקשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il