X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אלימות דיגיטלית [צילום: AP/Altaf Qadri]
האתגר הבא: למנוע בריונות ברשת
אחד מכל עשרה ילדים בארץ חווה אלימות מקוונת 71 אחוזים מתיקי העבריינות נסגרים, ובמוקד 105 של המשטרה אין אמצעים טכנולוגים מתקדמים להיאבק טוב יותר בעבריינים האחריות גם שלנו, המבוגרים, וכדאי שנתעורר

השבוע ציינו בעולם ובישראל את יום האינטרנט הבטוח - יום ההגנה על ילדים מפני בריונות ברשת. דוח מיוחד שפרסם מבקר המדינה העלה ממצאים, לא מפתיעים למרבה הצער, על היעדר תיאום ופעולות אפקטיביות של המשטרה, רשויות החוק ומשרד החינוך כדי לצמצם את האלימות הגואה שחווים ילדים ובני נוער בממשקים שלהם במרחב הקיברנטי.
הנתונים צריכים להדיר שינה מכל מי שאחראי על הנושא, וכן מההורים, המחנכים וכל מי שיש לו קשר באחריות על ילדים.
כך למשל כותב המבקר שאחד מכל עשרה בני נוער חווה בריונות ברשת, וכי בשליש מתיקי עבירות המין מעורבים בני נוער. באופן כללי 7 עד 11 אחוז מכלל תלמידי ישראל חוו אלימות דיגיטלית, שכוללת שיימינג, איומים וכדומה. המבקר מציין כי הקורונה תרמה להחרפת המצב, מאחר שהילדים יושבים שעות רבות יותר מול המסכים השונים.

הילדים סופגים ממנה יותר מאז פרוץ הקורונה [צילום: אנטון בסנב/AP]

מוקד 105 - קונספט ייחודי, אך לא מספיק למיגור התופעה
המבקר ערך בדיקה מעמיקה בפעילות של מוקד 105, שהוקם ב-2018 על-פי החלטת ממשלה. המוקד הזה אמור לטפל בתלונות של בני נוער והוריהם על אלימות ברשת, לאתר את התוקפים ולהביא אותם לדין. הממצאים קצת מאכזבים: למרות שחלק ניכר מהתלונות שהמוקד מעביר לתחנות המשטרה הן בעלות אופי פלילי, רק רבע מהן מסווגות ככאלו והיתר מוגדרות כתלונות כלליות. חמור יותר, 72-71 אחוזים מכלל התיקים שמועברים מהמוקד, שהוא שלוחה של המשטרה, אל התחנות האחרות, פשוט נסגרים כי לא מצליחים לאתר את התוקף או מהיעדר עבר פלילי.
המבקר מציין כי מוקד 105 הוא מודל מאוד ייחודי בעולם, שפעילותו חשובה ואנשיו עושים מאמצים לסייע כמה שיותר. אלא שבבדיקה התגלה כי המוקד סובל מהיעדר אמצעים טכנולוגים מתקדמים, כדי שניתן יהיה לטפל טוב יותר בתלונות הילדים. רק בקיץ האחרון קיבל המוקד תקציב של שני מיליון שקל כדי לשכלל את ההצטיידות שלו, וברור שמדובר בתהליכים ארוכי טווח, מכרזים והטמעות שלא יאפשרו למוקד לטפל כהלכה במציאות האלימה שילדינו חווים.
גם המסקנות של המבקר אינן מפתיעות: ראשית, המלצה להקים מסגרת משותפת לכל הגורמים שעוסקים בהגנה על ילדים, מלבד משטרת ישראל. כמו-כן ממליץ המבקר להאיץ יישום טכנולוגיות שיאפשרו למיצוי הראיות בפשעים דיגיטליים. לנוכח התובנה שהמצב רק ילך ויחריף, מציע המבקר למקד את השוטרים בתחנות להתייחס בצורה יותר ממוקדת לתלונות על עבריינות רשת, ולשאוף לסווג אותן כעבירות פליליות, שבהן רף הענישה גבוה.
גם משרד החינוך לא עושה מספיק, כבר שנים, בכל מה שקשור להסברה והדרכת בני הנוער כיצד להיזהר מפני מצבי תקיפה, אלימות ופדופיליה. יש הרבה תוכניות, ניתנו לא מעט תקציבים, אבל זה עדיין לא מהווה עוגן מרכזי בתוכניות הלימודים. הגיע הזמן שבמשרד החינוך יפנמו שהילדים שלנו מבלים לפחות ארבע שעות ביום, אם לא יותר, מול מסכים, הטלפון הנייד הוא מרכז החיים שלהם, בדיוק כמו אצל המבוגרים, וצריך לתת להם את הכלים הנדרשים כדי שיוכלו לשתף בקלות יתר, וגם להיות מודעים.

השימוש בפגסוס שלה גרם לאבדן אמון במשטרה

פרשיית פגסוס - פגיעה באמון הציבור במשטרה
אי אפשר שלא לנתק את חלק מממצאי הדוח של המבקר מהפרשיות השונות ששמה של המשטרה ורשויות החוק נקשרו בהן, בנושא האזנות סתר וריגול. התוצאה של הגילויים האחרונים, ככל שהם נכונים, היא פגיעה באמון הציבור במשטרה.
המבקר כותב למשל שרק מחצית מההורים יודעים על קיומו של מוקד 105, ושרבים אחרים מן הסתם פשוט לא פונים כי הם אינם מאמינים שמישהו יעזור להם, וזה לכשעצמו חמור מאוד. זו צריכה להיות המשימה הבאה של המשטרה ומי שממונה עליה - לשמור טוב יותר על ילדינו.
שורה תחתונה: למרות שזה לא נכתב בדוח גם להורים, למבוגרים, יש אחריות ישירה לשמור על ילדיהם. זה כבר לא קשור לטכנולוגיה, אלא ליחסי הורים-ילדים. עד גיל מסוים יכולים וחייבים ההורים לפקח על פעילות הילדים ברשת, לבדוק איזה אפליקציות יש להם בטלפון ולהגביל את שעות המשחקים מול מחשב. בוודאי לא לאפשר את השימוש באינטרנט בשעות הלילה המאוחרת, שכל בני הבית כבר ישנים. גם פעילות במחשב עם דלת סגורה צריכה להיות מחוץ לתחום. נכון, זה דורש התמודדות עם הילדים, כמו כל פן חינוכי אחר, אבל הורים צריכים לדעת שכאשר הם מרימים ידיים ומניחים לילדיהם להיות מול מחשב, הם מסכנים אותם לא פחות מאשר אם היו מאפשרים להם, למשל, לצאת בחצות הלילה לטייל ברחובות חשוכים. למשטרה יש תפקיד חשוב, והיא צריכה להשתפר, אבל אי-אפשר לשים שוטר בכל משפחה שיתמודד עם הילדים.

תאריך:  09/02/2022   |   עודכן:  09/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
העיתון כלכליסט הוא בבעלות ידיעות אחרונות    אנו יודעים גם מי בעל הבית בידיעות אחרונות: נוני מוזס, הנאשם במתן שוחד לנתניהו בתיק 2000    אז בואו ננסה לשער מהם האינטרסים
רועי גור
רוב מקרי הבריונות, רובם ככולם מגיעים ממקום של חוסר אונים מהצד שנלווה לצד התוקף    במקרים כאלה ניתן לראות ילדים אשר "נגררו" לסיטואציה שלא בהכרח היו מובילים אותה
אלעזר לוין
היום לפני ששים שנה הודיעו הממשלה ובנק ישראל על הפיחות הגדול ביותר בתולדות המדינה, 67 אחוז    אבל אחרי שנה התברר שהפיחות נכשל    עם זאת, היו לו לקחים התקפים עד היום
יוסי אחימאיר
למי שאינו זוכר, פתח הוקם שלוש שנים לפני מלחמת ששת הימים, כאשר ישראל עוד הייתה בגבולות החנק שאליהם רוצים שונאיה להחזירנו. כבר ב-1964 לטשו הפלשתינים את עיניהם ל"שטחים הכבושים" בגליל, בנגב, בשרון ובשפלה
חנה סמוכה מושיוב
אשרינו שזכינו לעלות או להיוולד בישראל! ואשרי המדינה, שהיא ממשיכה לדאוג ליהודים ומעלה אותם מכל רחבי תבל, ונותנת להם בית ומחסה מפני רדיפות ואנטישמיות וגם מרעב, מפעל שימשך לעד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il