אינני יודע אם הכל יודעים את פירוש המילה אורתודוקסיה. עיון במילון ילמד שזו המילה מקורה בשפה היוונית והיא מורכבת משתיים: "אורתוס" שפירושה "נכון או ישר" ו"דוקסה" שפירושה דעה. לפיכך משמעות המילה אורתודוקסיה היא "דעה ישרה או נכונה". עד כאן הפינה "רגע של יוונית".
אל מול מה שמכונה היהדות האורתודוקסית (ואולי לצידה או מתחתיה) מתייצבות שתיים - היהדות הקונסרבטיבית והיהדות הרפורמית. לא אאריך כאן, רק אומר שהראשונה "מאפשרת" התרחקות מה מההלכה או מהמסורת ואילו השנייה דוגלת בהתנערות משתי אלה (ההלכה והמסורת), התנערות שהיא בבחינת פריקת עול עד כדי שינויים מרחיקי לכת המנוגדים ועומדים בסתירה להלכה היהודית הנשמרת באדיקות על-ידי היהדות האורתודוקסית.
בימינו בה תופשת הפוסט מודרנה מקום של ממש בשיח הציבורי ולדאבון הלב גם בחיי המעשה, זוכה התנועה הרפורמית לתמיכה לא מבוטלת של כוחות אנטי שמרניים ופוסט יהודיים המבקשים לכלות כל חלקה טובה ביהדות המסורתית על-מנת לפנות דרך למשהו אחר שבוודאי רחוק מהיהדות כרחוק מזרח ממערב. המלחמה הניטשת היא לא רק בתחום העיוני אלא גם "על הקרקע" שם מנסים הפרוגרסיביים והרפורמים לחולל שינויים של ממש, כולם מהותיים, ובהתקיימם מאיימים על המשך קיומם כיהודים של רבים מאוד מבני עמנו.
די אם נזכיר את המתחולל בעולם הרחב בכלל ובמדינת ישראל בפרט. ההתבוללות מכה בקהילות יהודיות רבות וגדולות ברחבי העולם. בהעדר קו מנחה הלכתי ברור ובהתקיים מגמות רפורמיות בציבורים רחבים - אין מה שיהווה מחסום בפני התופעה. כך מתחוללת לה לאסוננו מה שאבא אבן עליו השלום כינה - "השואה השקטה", קרי - שמד (לכאורה סמוי ובוודאי ללא שפיכות דמים) של חלק מהעם היהודי.
גם בארצנו פנימה אנו סובלים מנחת זרועם של הפוסט מודרניים והרפורמים. אומנם ברוך השם רוב העם מסורתי ו/או אורתודוקסי בהרבה מאורחות חייו אלא שהכוחות הפרוגרסיביים (מלשון "קידמה") מנסים כל העת להסיגנו לאחור באמונה וביהדות ולהרחיק אותנו ממסורת אבות ומההלכה היהודית. הדוגמאות רבות ומכאיבות - החל בלהט"ב המחללים את ערך המשפחה היהודית, דרך המבקשים לפגוע בקדשי ישראל כגון הכותל המערבי, עבור בנגיסה במעמדה של שבת קודש ועוד הדוגמאות רבות.
להווי ידוע שבבסיס השינויים אותם מנסים לעולל הפוסט מודרניים הנ"ל עומד רצונם לקעקע את יסודות מדינת היהודים ולאיין את המדינה ממאפייניה היהודים, זה בדרך לכינון "מדינת כל אזרחיה" בה הם חפצים.
שאלתי פעם חבר ממדינת תל אביב שאמנם רק כיפת השמיים מעל ראשו אך, הניצוץ היהודי נוכח בו באופן מורגש כהאי לישנא: "חשוב לך נצח ישראל?", ענה החבר בלי שהוצרך להרהר בדבר - "כן". "אם כך", המשכתי לשאול -"תאר לך שבמשך למעלה משלושת אלפים שנה, רק פעם אחת בכל דור היו משנים הלכה מרכזית אחת, האם היה היום עם יהודי"? הפעם לקח לחבר כמה שניות...
תשובתו הייתה "לא!". השבתי לו - הסק נא את המסקנה המתבקשת.