X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תשלום עבור מוצר או שירות אינו עונש, ותשלום על חניה או שימוש בכביש אינו יוצא דופן, מלבד העובדה שהתרגלנו שדווקא את המוצר הזה "מגיע לנו" חינם
▪  ▪  ▪
[צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

הטענה בכותרת נובעת להערכתי מהמחשבה ששימוש ברכב הפרטי הוא מעשה רע, ולכן אם יש חלופה טובה לרכב הפרטי, אז ראוי להעניש את משתמשי הרכב הפרטי ולקנוס אותם בתשלום על חניה או בתשלום על שימוש בכביש העמוס. זו טענה שגויה: תשלום עבור מוצר או שירות אינו עונש, ותשלום על חניה או שימוש בכביש אינו יוצא דופן, מלבד העובדה שהתרגלנו שדווקא את המוצר הזה "מגיע לנו" חינם. כשאנחנו קונים לחם אנחנו לא סבורים שמדובר בקנס על התנהגות רעה, נכון? וגם אם הממשלה הייתה מלאימה את כל המאפיות ומוכרת את הלחם לציבור ולא המגזר הפרטי, עדיין לא היינו חושבים שמדובר בקנס, נכון? בפוסט קודם בפייסבוק, הצגתי משל, המראה שחשוב יותר לגבות תשלום על משאב במחסור, דווקא כאשר החלופות פחות מוצלחות. או כך לפחות הסיקו (ובצדק לדעתי) רוב המגיבים.

המשל הפשוט הדגים כי הטענה, שקודם צריך תחבורה ציבורית מצטיינת ורק אז אפשר לגבות תשלום על שימוש בכביש לנסיעה או לאפסון (חניה), היא טענה מופרכת. אז לפני שיטענו כאן (ובצדק) שהמשל לא זהה לנמשל, הנה הוא כאן לנוחותכם:
במדינה א' הממשלה מגדלת חיטה, אופה לחם, ומחלקת אותו חינם לתושבים, שרוצים יותר לחם מהכמות שממשלה מצליחה לייצר. כתוצאה, התושבים נאלצים להמתין בתורים ארוכים לקבלת הלחם. לחלק מהתושבים יותר פנאי מאחרים, והם עומדים בתור מספר פעמים ביום ולוקחים מספר ככרות לחם, ואחרים, שאין להם את הזמן נשארים ללא לחם, ונאלצים לרכוש אורז, שאיכותו ירודה, למחייתם. במדינה ב' הכל כמו במדינה א' אבל האורז באיכות טובה.
כלכלנים בשתי המדינות המליצו לגבות מחיר ריאלי עבור הלחם (מחיר שמשווה את הביקוש להיצע), ובכך לחסל את התורים הארוכים, ולאפשר גם למי שאין לו זמן לעמוד בתור לרכוש לחם. והנה השאלה: באיזו מדינה חשוב יותר לקבל את המלצת הכלכלנים, או אם תעדיפו, באיזו מדינה חשוב יותר לדחות את המלצת הכלכלנים, ולהמשיך עם החלוקה חינם של הלחם? כפי שרבים הגיבו, דווקא במדינה א' שבה אין חלופה באיכות סבירה חשוב להקצות את הלחם בצורה סבירה יותר מאשר על-ידי פקק (תור).
בואו נחדד קצת את המשל שיהיה יותר דומה לנמשל ונראה לאן זה לוקח אותנו. יחזק את המסקנה או יחליש אותה?
1. אנשים בעלי הכנסה נמוכה בממוצע, שאין להם רכב פרטי. שקולים במשל לאנשים שרגישים לגלוטן ולא יכולים לאכול לחם, ולכן מסתפקים באורז.
2. צמצום הפקקים משפר את איכות התחבורה הציבורית, או במשל: צמצום התור ללחם ישפר את איכות האורז.
3. עניים שבכל זאת נוסעים ברכב, למרות שהנסיעה ברכב גם בלי אגרות גודש ותשלום חניה יקרה הרבה יותר מאשר נסיעה באוטובוס, שקולים לעניים שעומדים בתור ללחם. נשנה מעט את המשל: הלחם אינו חינם, הוא במחיר נמוך מידי לחסל את התור, אבל עדיין יקר יותר מאורז.
האם תיקון המשל משנה את המסקנה שלנו?
סעיפים 1 ו-2 בוודאי רק מחזקים את המסקנה שאין להתנות תשלום על שימוש בכביש בשיפור בתחבורה הציבורית. סעיף 3 יותר מורכב, אבל לא ברור לאיזה כיוון הוא מוביל. אם כתוצאה מצמצום הפקק בתור ללחם העניים יוכלו לרכוש אורז טוב יותר, אולי דווקא מצבם השתפר?
לסיכום: נראה שאין היגיון רב מאחורי הטענה שצריך להתנות תשלום על שימוש בכביש בחלופות מצוינות. וכדי לחזק את המסקנה: מוטב תמיד לצמצם פערים בצורה ישירה ולא לחבל במהלכים משפרי רווחה רק בגלל שאולי יש כמה עניים שיפגעו, למרות שרוב הציבור, כולל רוב העניים, מרוויחים מהשינוי.
יש בפודקאסט פרק (אחד האהובים עלי) שעוסק בדיוק בזה: "יעילות או צדק",
וכמובן, יש שלושה פרקים שעוסקים בתחבורה, ונכנסים לעומק הדיון על תשלום על חניה ואגרות גודש [קישור לכל הפרקים של עושים חשבון].

פורסם בבלוג האישי של עומר מואב
תאריך:  22/02/2022   |   עודכן:  22/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אגרות גודש? קודם שתהיה חלופה טובה!
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנה סמוכה מושיוב
אני מגלה שהעקירה שלי מהעדה הייתה כל כך חזקה, שלא ידעתי דבר על השורשים, על העדה, על החיים בגולה, שממנה אני עולה
יאיר ויסמן
ממשלות ישראל מימין ומשמאל ימשיכו להאמין שמי שנוסע ברכב פרטי גם אם זה רכב עבודה של שרברב, חשמלאי או גנן הוא קפיטליסט חזירי, אז מגיע לו להיתקע בפקק
יאיר נבות
חשוב לציין שבמסגרת ההכרה הרוסית בישויות צוין במפורש שהיא תסייע להם גם בהגנה נגד תוקפנות "חיצונית"    הכיוון די ברור מהבחינה הזו, ונראה שהתרחיש הזה מוחשי מאוד
דן מרגלית
ביבי אשף בייצור עלילות כאלה או בניצולן    לפני כמעט 30 שנים המציא את הקלטת הלוהטת, שלא הייתה ולא נבראה, וגרם לרצח אופי של דוד לוי שהתמודד עימו על ראשות הליכוד
עמנואל בן-סבו
היכולת לרמות, לשקר, לספר כזב תוך יכולת להביט בעיניים של המרומה הניצב מולך, סוג של עזות מצח שאין לה אח ורע בחברה סבירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il