X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התוודותו של זדורוב בפני המדובב ניתנת להסבר כהתוודות שקרית על-רקע שני הלכי רוח אפשריים שהמדובב יצר לזדורוב. סחיטה רגשית, הפחדה ואיום. בנוסף, ניסיונו של המדובב לחלץ התוודות מזדורוב אינו כדין בשל מצג השווא שהציג המדובב לזדורוב לפיו כבר הודה ברצח. שני העניינים יש בהם להביא להפחית משמעותית ממשקל ההודאה
▪  ▪  ▪
זדורוב. זוכה למשפט חוזר [צילום: פלאש 90]
תחבולה נפסדת
המדובב ההפעיל כלפי זדורוב תחבולה נפסדת בדנות מצג שקרי ומטעה כי האחרון הודה כבר ברצח ראדה. כידוע, המדובב אינו פועל ביוזמה פרטית. הוא הזרוע של המשטרה. אילו פעולת המדובב הייתה מתבצעת על-ידי חוקר משטרה היא הייתה פסולה. לא ניתן מצד המשטרה להשתמש במדובב כדי לעקוף את מגבלות הדין על המשטרה. פעולה האסורה על המשטרה בביצוע ישיר אסורה גם בביצוע עקיף באמצעות שלוח

בימים אלה ממשיכה חקירת רומן זדורוב על דוכן העדים במשפטו החוזר. במהלך חקירתו, על-פי המדווח בתקשורת, התייחס זדורוב להתוודותו אל מול המדובב שהוכנס למעצרו. התוודות זו נחשבת בעיני רבים לראיה המפלילה החזקה ביותר כנגד זדורוב. ברשימה זו נאיר בהמשך למה שעשינו בספרנו "אולי נפלה טעות" (נבו,2021) את ההתוודות באור אחר, הרבה פחות מפליל, הרבה יותר בעייתי.
מהו משקלה של ההתוודות של זדורוב, כלומר עד כמה בית משפט צריך להשעין את הכרעתו עליה? כדי להכריע בשאלה הרת חשיבות זו עלינו, לדעתנו, להתייחס לשני עניינים. עניין אחד היא שאלת קיומו של הסבר אפשרי לכך שהיא שקרית. העניין השני קשור בשאלת חוקיות והגינות פעולותיו של המדובב.
לעניין הראשון, בעדותו במשפטו החוזר הסביר זדורוב מדוע סיפר למדובב סיפור שקרי לפיו ביצע רצח. ההסבר הוא כי המדובב החל להתנהג באופן מפחיד, הוא כעס על זדורוב, סיפר על עצמו שהוא אדם מסוכן שירה באנשים, לחץ עליו לספר את האמת תוך שהוא מבהיר לו שמבחינתו (מבחינת המדובב) האמת היא שזדורוב הוא מבצע הרצח.
לטענת זדורוב הפחד מהמדובב הביא לכך שהתוודה. זדורוב העיד כי באותו זמן חשב שהנרצחת היא בלונדינית ולכן הוא סיפר בכלל סיפור שקרי על רצח ילדה בלונדינית (ותאיר ז"ל אינה בלונדינית), והכל על-מנת לרצות את המדובב ומתוך פחד ממנו. בספרנו "אולי נפלה טעות" הראנו כי תמליל הדיבוב בין זדורוב למדובב ארתור נמצא בהלימה עם גרסתו של זדורוב. למעשה צפייה בסרטון הדיבוב תומכת בשני הלכי רוח אפשריים שאפשר שהיו לזדורוב ושיכולים להוביל לידי התוודות שקרית מצד זדורוב.
סחיטה רגישת ופחד מהמדובב
הלך רוח אחד הוא הלך רוח של אדם הנתון לסחיטה רגשית. המדובב אומר לזדורוב שהאחרון עושה מעשה שלא יעשה נוכח החברות ביניהם. הוא מטיח בזדורוב שהאחרון מפגין סוג של כפיות טובה ועלבון ביחס לאינטליגנציה של המדובב.. המדובב גוער בזדורוב שאין טעם שימשיך להעמיד פנים כי למעשה הוא (זדורוב) כבר הודה במשתמע (אבל זדורוב לא ממש הודה, ניגע בנקודה זו בהמשך) ומה שנותר הוא לעשות רק צעד אחד ולהפוך את המשתמע למפורש. מדובר במניפולציה רגשית המתבססת הן על חוסר הטעם בהימנעות מלהודות, (בבחינת הרי כבר הודית ולמה לך כי תתהפך) והן על עוררות מצפונו של זדורוב מפני הפרת אמון ביחסים ביניהם.
הלך רוח שני הוא פחד מהמדובב. המדובב מתפאר בפני זדורוב שהוא פושע מסוכן, שלא היסס לנהוג בעבר באלימות קשה כלפי אחרים וכי יש לו תיקים שעדיין לא התגלו. המדובב מזהיר את זדורוב שהוא יודע לזהות כאשר משקרים לו. היות שאין לדעת מה מתרחש בנפשו של אדם, בפרט בנסיבות שבהן היה נתון זדורוב, אין להוציא מכלל אפשרות שזדורוב פירש אמירות אלה כאיום ופחד שהמדובב יפגע בו בשל תפיסתו (המוטעית) כי מוסתר ממנו את המידע האמיתי. בנוסף, המדובב מטיח בפני זדורוב כי האחרון כבר סיפר לו שהוא רצח באי שפיות ושהוא נכון להודות ברצח אך לא באונס (יודגש כי אין חולק ששתי "ההודאות" הללו אינן הודאות במובנן המשפטי הפלילי) המדובב אומר לזדורוב שמישהו אחר במקום המדובב יכול היה לדווח למשטרה על מה שזדורוב אמר לו וזו בעצם הייתה הודאה שמסבכת אותו, את זדורוב בפשע (כאמור אמרה זו אינה משקפת את האמת מן הבחינה המשפטית) אל נוכח הדברים האלה ייתכן שזדורוב, גם אם מניחים שהיה חף מפשע פחד שהמדובב ידווח למשטרה על "הודאותיו הקודמות" ולכן כדי לרצות אותו ולמנוע את פנית המדובב למשטרה, סיפר לו סיפור שקרי על כך שהוא האדם שרצח.
שני הלכי הרוח הללו אפשריים בהחלט וכמובן שיש בהם להפחית משמעותית את משקלה של הודאת זדורוב בפני המדובב. אגב, להודאה הזו בפני המדובב היה סימן היכר מיוחד. היא ניתנה בלחש לאזניו של המדובב כאשר זדורוב מכחיש סימולטנית את מעורבותו ברצח בקול (כלומר למכשירי ההקלטה שיש להניח שחשש שימצאו בתאו) הדפוס הזה נתפס כאינדיקציה למהימנות ההודאה, משום שיש להעיד לכאורה שזדורוב לא היה במצב נפשי של שבירה ולחץ. אולם בהינתן הרקע שתואר להתוודות האמורה אפשר להסביר את הדפוס גם אחרת. זדורוב פשוט פחד ש"הודאותיו הקודמות" (שאינן יותר מראיות מפלילות נסיבתיות חלשות) יגיעו למשטרה, לכן הוא נאלץ להודות בפשע שלא ביצע וזאת אך ורק לאזניו של המדובב. כך על-פי תפיסתו באותו זמן, חשב שימוזער הסיכוי שיופלל כחף.
אך העניין לא תם כאן. מהמתואר לעיל ברור שהמדובב ההפעיל כלפי זדורוב תחבולה נפסדת בדנות מצג שקרי ומטעה כי האחרון הודה כבר ברצח ראדה. כידוע, המדובב אינו פועל ביוזמה פרטית. הוא הזרוע של המשטרה. אילו פעולת המדובב הייתה מתבצעת על-ידי חוקר משטרה היא הייתה פסולה. לא ניתן מצד המשטרה להשתמש במדובב כדי לעקוף את מגבלות הדין על המשטרה. פעולה האסורה על המשטרה בביצוע ישיר אסורה גם בביצוע עקיף באמצעות שלוח שהוא ידה הארוכה של המשטרה. על המדובב חלות מגבלות שחלות על חוקר משטרה אחרת המשטרה תוכל לעקוף את מגבלותיה באמצעות שימוש במדובבים. באופן כללי על אופן פעולתו והפעלתו של מדובב במהלך החקירה חלים מגבלות של הגינות ובית המשפט בעליון לא נרתע מלפסול בשנים האחרונות הודאות שניתנו בפני מדובב תוך חריגה ממגבלות אלו (עניין חייבטוב, 2018)
לסיכום, התוודותו של זדורוב בפני המדובב ניתנת להסבר כהתוודות שקרית על-רקע שני הלכי רוח אפשריים שהמדובב יצר לזדורוב. סחיטה רגשית ו/או הפחדה ואיום. בנוסף, ניסיונו של המדובב לחלץ התוודות מזדורוב אינו כדין בשל מצג השווא שהציג המדובב לזדורוב לפיו כבר הודה ברצח. שני העניינים יש בהם להביא להפחית משמעותית ממשקל ההודאה, אם לא להביא לפסילתה כליל.

* פרופ' בפקולטה למשפטים אוניברסיטת חיפה, מומחה לדיני ראיות.
* תלמיד מחקר, הפקולטה למשפטים אוניברסיטת חיפה, ומחבר שותף (יחד עם פרופ' מנשה) של הספר "אולי נפלה טעות" (נבו,2021) העוסק בניתוח הראיות בפרשת זדורוב
תאריך:  08/03/2022   |   עודכן:  08/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הודאת זדורוב ניתנה על-רקע איומי המדובב
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הגיע הזמן לזכות את זדורוב
חשדנית  |  11/03/22 08:27
2
חוץ מזה שזדורוב לא טען
מ.ד  |  20/03/22 19:47
3
קשיי הגנה לחף מפשע
סיירוס  |  3/04/22 10:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות רצח הנערה בקצרין
עידן יוסף
הגישה תביעת ענק בסך 5.4 מיליון שקל ונגד סניגורו של זדורוב ויוצרי הסדרה    טוענת כי עד היום היא סובלת מהאשמות השווא נגדה ומבקשת לפטור אותה מתשלום אגרת בית משפט
מירב ארד
במכתב נשלח למועצת שידורי הכבלים והלווין דורשת קרבצ'נקו להסיר לאלתר את הפרק הרביעי בסדרה    עו"ד של קרבצ'נקו: הפרק הרביעי מתבסס כולו על דמותה של קרבצ'נקו וגורם להרס של ממש לחייה    לפני מס' חודשים נסגר תיק החקירה נגדה
איציק וולף
הנאשם ברצח הנערה תאיר ראדה, הצפוי לעמוד למשפט חוזר אחרי 15 שנות מאסר, השתחרר למעצר בית באיזוק אלקטרוני    התקבל על-ידי בני משפחתו ואמר: "האמת תצא לאור, זו רק ההתחלה"
איתמר לוין
הנאשם ברצח תאיר ראדה יהיה באיזוק אלקטרוני ויוכל לצאת מביתו רק באישור בית המשפט ובליווי מפקח    שטיין: ההחלטה על משפט חוזר משמעותה כרסום בעוצמת הראיות נגד זדורוב; החמיר את התנאים שקבע בית המשפט המחוזי בנצרת - הגביל את הביקורים והתיר לבצע האזנות סתר לזדורוב ולמפקחים
איציק וולף, מירב ארד
פרקליטות המדינה ערערה בפני בית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת לשחרר את רומן זדורוב, למעצר בית    זדורוב צפוי לעמוד למשפט חוזר באשמת רצח הנערה תאיר ראדה והמדינה טוענת כי לא חל כרסום בתשתית הראייתית לכאורה נגדו ו"ודאי לא כזה המצדיק את מעצרו בפיקוח אלקטרוני"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il