X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אינני חפץ בהתייהדות מתוך אימה ופחד אני מבקש התיהדות מתוך הזדהות עם ערכיה ארון הספרים היהודי מבורך בערכים, שהייתי רוצה שיכבשו את הגויים ולא "כי נפל פחד היהודים עליהם"
▪  ▪  ▪
גיל על טבח המוני [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90]

מגילת אסתר היא אחת מחמש המגילות במקרא. במסורת שלנו מקובל לקרוא את מגילת אסתר בחג הפורים. הקריאה מלווה בגילויי שמחה ורקיעות רגליים. כי אין דבר משמח יותר מאשר מתן ביטוי לתחושת ההיחלצות מאימת הכחדה לאומית והגעה לחוף מבטחים של חיי חרות. מגילת אסתר חובקת בחובה סיפור היסטורי של עם ישראל הנאבק על חייו. העם, שבעברו התמודד עם ניסיונות מרים להכחידו, מקבל ביטוי כואב במגילת אסתר, אך הוא מצליח להיחלץ מכאב של ניסיון להכחידו.
את ההצלחה להיחלצות מניסיונות ההכחדה יש לזקוף לזכותה של נערה יתומה מאב ומאם, שאומצה על-ידי דודה מרדכי לבת. יש חלק מכריע בהיחלצות מההכחדה שנשקפה לו. כשאני קורא את מגילת אסתר, אני מעניק את מלוא הכבוד ואף מרכין ראשי מול דמותה של אישה, שעוצמות אישיותה הקרינו על קברניט האימפריה הפרסית, וגרמו לשינוי הוראה להכחדת עם ישראל.
מגילת אסתר זה הספר היחיד במקרא, שהמילה אלוהים אינה מוזכרת בו. בעוד על-פי המסופר בספר בראשית פרק י"ב שרה אימנו יפת התואר, הניצבת מול שררה מונרכית המצרית, נחלצת מאימתה בזכות נוכחות אלוקית, הרי על-פי המסופר במגילת אסתר, היא פעלה אך ורק באמצעות נוכחות אישיותה שלה.
קשה לי מאוד לנהל שיח ושיג כואב עם דמויות שמאד אהובות עלי. אך בצער אני מודה, שקשה לי לקבל פסוק: "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" (מגילת אסתר ח', 17). זו הפעם היחידה שמופיעה בתנ"ך המילה "מִתְיַהֲדִים". לצערי, המילה הנושאת את שם העם היהודי פעם יחידה בתנ"ך אינה חובקת ערכים אנושיים, אלא מתקשרת עם קבלת היהדות על-ידי גויים מתוך אימה ופחד. אינני חפץ בהתייהדות מתוך אימה ופחד. אני מבקש הִתְיַהֲדוּת מתוך הזדהות עם ערכיה. ארון הספרים היהודי מבורך בערכים, שהייתי רוצה שיכבשו את הגויים ולא "כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם".
המגילה מספרת לנו על הצהרה, המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות. אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. לא אהיה עם רוקעים ברגלים ומתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת למקרא פסוק של התייהדות מתוך אימה. אינני נמנה אל עולזים בבתי הכנסת המעלים על נס יהדות המספחת גויים בכוח. לא אהיה עם שיכורי שמחה למקרא פסוק המעיד על גלי גיורים המוניים. מה שהחל בעידן הפרסי על-פי עדות מגילת אסתר הפך למדיניות רשמית בתקופת החשמונאים. רק שההתייהדות נעשתה ביתר כוחנות על-ידי דמויות, שבלט בהן בימי בית שני אלכסנדר ינאי. מדיניות אלכסנדר ינאי העלתה מהאוב מדיניות של התייהדות כוחנית, שנקט בתקופת בית ראשון המלך עוזיהו.
לבי לא עם הפסוקים המעוררים התרגשות "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך...הָרְגוּ בְּשוֹנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף" (מגילת אסתר ט' 16). לא אשתתף בצעקות הגיל בבית הכנסת בעת שמחה על טבח המוני. אני מוכן להשלים עם כל ענישה של אשמים ישירים בהתאכזרות ליהודים, אבל לא בטבח של שבעים וחמישה אלף אנשים ונשים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות. וזאת בנוסף ש"בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׁר בְּאָדָר הָרְגוּ בְּשׁוּשָן שְׁלֹש מֵאוֹת אִישׁ" (מגילת אסתר ט' 15).
אינני רוצה לחנך את ילדי, נכדי וניני ליהדות שהאידיאל שלה מעלה על נס בבית הכנסת, בית מקדש מעט, תמונה של עמי העולם המעריצים את היהדות, "כִּי נָפַל פַחֲדָם שֶׁל כָּל הָעַמִֹים" (מגילת אסתר ט' 2). איני חפץ בתאוות נקם והנאה ממנה, כפי שעולה מהמגילה "וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אוֹיְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאָבְדָּן, וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם (מגילת אסתר ט' 5) קשה לי לקבל את הביטוי "וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם".
אויב הוא יצור הנברא בצלם. אין לקבל את ההיתר של פרק ט' פס' 5 במגילה. לכן במגילת אסתר שלי במקום פסוק 5 מפרק ט' אקרא לילדי ולנכדי משירת חגית גרוסמן, הכואבת מציאות בה אנחנו סותמים "אֶת אָזְנֵינוּ מִן הָאֱנוֹשִׁיּוּת שֶׁבְּעֵינֵי הָאוֹיֵב שֶׁיָּכוֹל לִהְיוֹת אָהוּב". אני אמחק ממגילת אסתר שלי את פסוק "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז" (מגילת אסתר ח' 11). השפה העברית השגורה בפי אינה מתירה לי להעלות על דל שפתי מלים עבריות, שיש בהן התר להרוג טף ונשים ולבוז שלל. לזכותו של העם על-פי הסיפור במגילה, הם לא חטאו בחטא השלל והביזה.
כשאני מסיים לכתוב שורות אלו, פורץ ממרקע הטלוויזיה מלל שטוף זימת-של ולדימיר פוטין, שלמעשה מממש את הביטוי: "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה... טַף וְנָשִׁים..." זה מה שפוטין עושה היום ברחבי אוקראינה.

תאריך:  09/03/2022   |   עודכן:  09/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריאה אחרת במגילת אסתר (ג')
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
שמור על בריאותך
שמור על עצמך  |  9/03/22 08:14
2
אוהבת את הקריאה האחרת של איתן
אוהבת את קראיתך  |  9/03/22 08:18
3
האם תרצה שימחקו לך שורות
א.ה  |  9/03/22 09:49
4
קריאה יפה במגילה ל"ת
קריאה יפה במגילה   |  9/03/22 18:16
5
והיכן נרמז במגילה שם ה׳?
פלא יועץ  |  10/03/22 09:36
 
- השם אלוהים לא מוזכר במגילת אסת
לפלא שלא יועץ  |  11/03/22 19:07
 
- דווקא כן מוזכר..
חשדנית  |  11/03/22 20:29
 
- השחקנית מגחכת עצמה לדעת.
לחשדנית  |  12/03/22 13:57
 
- 'מורה' לתנ"ך שלא יודע תנ"ך
חשדנית  |  12/03/22 18:08
 
- אני פלא יועץ אוהב לגחך את עצמי
זה אני פלא יועץ..  |  12/03/22 15:39
 
- רואה בשם יהויכין (כניהו) רמז.
פלא יועץ בטיפשותו  |  12/03/22 16:19
6
אתם מעליבים את הקדוש ברוך הוא
פלא יועץ והחשדנית  |  12/03/22 11:43
7
פלא יועץ מגלה בורות.
לפלא הלא יועץ  |  12/03/22 14:25
8
לדעת פלא יועץ
לדעת פלא יועץ  |  12/03/22 14:35
 
- איזו בורות מדהימה
חשדנית  |  12/03/22 18:22
 
- נעדר השם אלוהים במגילת אסתר!!!
kלחשדנית  |  12/03/22 19:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
חניאל פרבר
חג פורים - הרבה שמחה ועליצות, משתאות ושכרות, והמיוחד שבו שאיננו נחגג בכל המקומות בארץ באותו היום
שושנה ויג
יוסף גערליצקי
מעלתם הגדולה והמיוחדת של בני ישראל, ונכונותם למסור נפשם על קידוש שמו יתברך במשך שנה שלימה, התבטאה בגלוי ובבהירות רק כשנמצאו בגלות
איתן קלינסקי
ביום האישה ב-8 במרץ נזכור ונדגיש בגאווה רבה, שמאות רבות של שנים לפני קביעת חג לציון יום האישה הבינלאומי ארון הספרים היהודי העשיר אותנו ב"מגילת אסתר", שבמרכזה פעלה אישה, שביטאה בחייה את כל ערכי יום האישה
איתן קלינסקי
בצער רב אני מסתייג מהכתוב בספר, המספר בגאווה רבה על תופעה של קבלת היהדות על-ידי עמי העולם מתוך פחד מכוחה ומאימתה, ולא על קבלת היהדות מתוך הזדהות עם ערכיה האנושיים והמוסריים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il