X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
בנבכי בעיות היסוד
מדינה יהודית ודמוקרטית, אמורה להיות מדינה יהודית בעלת משטר דמוקרטי. הסיבוך הקשור בפירוש המשפטי ה"מתקדם" להגדרה זו הוא בשאלה מי רשאי לשנות את אופיה הלאומי של מדינת היהודים, מתי וכיצד?
הערות
1. אני דוגל בגישת רוסו הרואה את היחסים בין המדינה כשיות אירגונית ובין ציבור האזרחים כמיוצגים ע"י אמנה חברתית. באמנה זו מעניקים האזרחים למדינה את הזכות לצמצם במידה ההכרחית את הזכויות הטיבעיות של היחיד ליצירת ערך מוסף שניתן לו ע"י המסגרת הקולקטיבית של המדינה., בראש וראשונה הגנה על החיים ועל הרכוש הפרטי. (ראה: "על האמנה החברתית", ז'אן ז'אק-רוסו, ספרי מופת פילוסופיים, תרגום: ח"י רות, הוצאת מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, תשמ"ד)
2. אם יחליט העם היהודי בעתיד כלשהו לפרק את המדינה היהודית או להפכה למדינה אחרת, יוכל לעשות זאת בהחלטת רוב סטנדרטית, אבל אם ינסו להחליט על כך אחרים, לא ינתן להם הדבר בדרך "דמוקרטית" פשוטה. זו משמעות היותה של ישראל מדינת העם היהודי. רק היהודים מוסמכים להחליט דמוקרטית על שינוי אופיה היהודי, משמע: חיסולה כמדינת הלאום היהודי.
3. הירידה - הפורמלית וא-פורמלית - מעוררת בעיות לא פשוטות שגם הן טרם קיבלו מענה קונספטואלי וחוקתי הולם. שאלות אלה יחריפו ככל שהאוכלוסייה היהודית בישראל תגדל ותהיה לרוב מובהק יותר מן העם היודי בעולם. העובדה שמאז העצמאות ירדו מישראל קרוב למיליון נפש – ילידי ישראל ועולים שנטשו – מצביעה על היקף הבעיה ועל הסוגיה הבסיסית הקשורה בה: האם ישראל מעוניינת שנושאי דרכן ישראלי יסתובבו בעולם כשבידם נכס לאומי שהם יכולים לסחור בו ולעשות בו ככל העולה על רוחם, לרבות פעילו אנטי-ישראלי בעליל. האם נרצה שמישהו יממן את שובם של חלק מהם לישראל לקראת בחירות בכדי שיוכלו להשפיע ולהכריע בשירותו של גורם זר וא"כ להסתלק מכאן ולהותיר אותנו עם תוצאות מעשיהם?! האם אנו רוצים שאזרחי ישראלים יהיו חיילים שכירים בצבאות זרים (אוקראינה, למשל) ויפיצו באופן פרטיזני סודות צבאיים של מערכת הביטחון לגורמים שאינם בהכרח ידידותיים?! ועוד!

במאמרו של פרופ' פרידמן: "הבעיה הדמוגרפית" (מעריב-סוף שבוע מ-18.3.2022). אין לדעתי מענה לשאלות היסוד של עיצוב הדמוגרפיה בישראל כמדינת הלאום היהודי. במאמר טיעונים שאינם מתקבלים על הדעת מבחינת זכותה של מדינה ריבונית לעצב את אופיה ודרכה הפוליטית הכוללת, באופן בלתי-תלוי בדעתן או רצונן של מדינות אחרות, קהילות זרות או קבוצות מיעוט של אוכלוסייה החיות בה. הניסיון לדחוק כל דיון תאורטי-פילוסופי או מדיני-אסטרטגי לתחומי הדיון המשפטני, הוא שגיאה שיש בה סיכון קיומי.
דת (מלבד הפוסט-מודרנה) לעולם אינה מושתתת על דמוקרטיה, באשר היא "מוכתבת מגבוה" ואינה נותנת בנוסחה המקורי פתרונות שלמים ומלאים לבעיות החיים עד "אחרית הימים". לפיכך נדרשת היא למנגנונים (רבנים ופוסקים וכו') המגינים עליה מפני התיישנות והסתאבות והפיכתה לבלתי-רלוונטית. מנגנונים אלה הם הכוחות הפועלים "בשם הדת" ומטעמה בחיי היום-יום. גם כאשר הם פועלים במרחב הציבורי שאיננו המרחב הפוליטי הפורמלי, השפעתם מגעת באופן מובהק עד לפוליטיקה היום-יומית. זאת באמצעות "דעת הציבור" שמשקף את זיקתו לדת בבחירות לפרלמנט, לנשיאות או לכל מוסד ציבורי אחר. מבחינה זו, הדת היהודית אינה שונה מנצרות, איסלאם או כל דת אחרת וכמובן אינה נחותה מהן. מאחר שנצרות ואיסלאם מוצאן מהיהדות, לנו כיהודים אין שום סיבה להעדיף השפעות ממקורות אלה על השפעות יהודיות מובהקות. בחשבון הסופי היהדות היא הדבר המושלם ביותר כאשר בוחנים אותה מבחינה מוסרית, צדק אנושי, הרמוניה חברתית, ריסון השלטון המרכזי מול העם ועיצוב דפוסי החיים במובנים של חגים ומועדים, סמלים ודרכי משפט! לכן, אין צורך שנצטדק בפני שום אומה או מוסד אנושי שהגו אנשים כשאנו מדברים בשם הדת היהודית; - ההפך הוא הנכון.
בעוד שמשטרי עבר הושתתו על מנהיג אחד ויחיד (מלך או קיסר) כמבטא כוח השררה (בחסות האל או בלעדיה), המשטרים ד'היום שאינם נגזרים מכוחות עליונים, מקבלים ביתר קלות את מושג "שלטון העם" כמקור הסמכות; ובלבד שלא מפוררים מושג זה לפרוסות או פרוטות, מפני שיש גם הסבורים שדווקא "בהם בחר אלוהים לשלטון" אבל "שכח" לספר לעם... (למשל: המשפטנים). הבעיות האמיתיות מתחילות כאשר דמוקרטיה הופכת מ"שלטון העם, ע"י העם, למען העם", למסגרת אמורפית של אמצעים וכוחות שמנסים בגניבת-דעת להציב עצמם בראש הפירמידה הדמוקרטית ולגרור את המדינה לכיוון שאינו עולה בקנה אחד עם הגדרות ייעודה הלאומי. את אלה יש לסלק, או ליתר דיוק לצמצם לגודלם האמיתי.
אנו חיים בעולם של מדינות1 בו המדינה מאופיינת ע"י קבוצה או קבוצות אנשים שלחיי הקהילה שלהם מאפיינים בסיסיים ומהותיים משותפים המבדלים אותם מאחרות. אם מנטרלים מאפיינים אלה מזהות המדינה, מפסיקה היא להיות מדינת לאום. בשל הקשר המיוחד ביהדות בין דת, לאום ומרכיבי הזהות הגאוגרפית הקשורים בשני אלה, אין הם ניתנים להפרדה. ישראל כמדינה ריבונית אינה חייבת להתאים את יחודיותה לזו של זולתה. על -כן, גם אינה חייבת לקבל את "מבחן הדמוקרטיה" בפרשנותו הנוצרית. כל נוצרי שמעוניין להרגיש בה כיהודי, מוזמן לקיים את כללי היהדות ובהמשך את "האמנה החברתית" הדמוקרטית כפשוטה.2
מדינת-לאום מטבע בריאתה הינה מסגרת חברתית שאושיותיה נקבעות ע"י הלאום אותו היא מייצגת ומשרתת. היא תוכל לבחור לעצמה זהות אחרת, אבל בעצם העובדה שהיא מוגדרת כישות ריבונית, טבועה ההנחה שהחלטה כזו שמורה לה ולא לשום גורם אחר. לפיכך, מניפולציות ותרגילים פוליטיים ומשפטיים אינם אמצעים שעל הישות הריבונית לקבל או לאמץ קל וחומר אם מוכח (בדיבור, מעשה, כתיבה וכו') שכוונת העושה היא לתמרן את הישות הריבונית למציאות שאין היא חפצה בה.
מכאן נגזרת המדיניות הדמוגרפית של הישות המדינתית שבאה להגן על ריבונותה וזכויותיה לחיות את חייה כרצונה. בישות ריבונית שאימצה לעצמה את שיטת הממשל הדמוקרטית - דהיינו: המסגרת הפוליטית ריבונית ואינה כפופה לגורמי חוץ - העם הוא מקור הסמכות להחלטות החברתיות לרבות חקיקה והוא שמאציל סמכויות באמצעות מנגנוניו. מכאן גם נובעת סמכות המדינה לאסור כניסת זרים או הצטרפות/ הסתפחות אל קהילה כלשהי וזאת אם יש בכך מיד או בטווח ארוך ונראה לעין כדי סכן את זהותה.
במקרה של ישראל, היו אלה הסיבות העיקריות בגינן ויתר בן-גוריון בעת הקמת המדינה על כוונתו לכתוב חוקה לישראל בתוך ששה חודשים מהכרזת העצמאות. מקרהו של עם השב למולדתו אחרי 2000 שנות גלות מלמעלה מ-100 מדינות הוא חריג בהיסטוריה העולמית. בתקופה זו ובפיזור כזה חיו אבותיו 500, 1000 ו-1500 שנים במקום אחד ואימצו לעצמם דפוסי התנהגות, מחשבה, פעולה ותרבות שונים אלה מאלה, גם כאשר שימרו את הגרעין היהודי המקורי. השיבה למולדת בנסיבות אלה הייתה מסובכת אולם, אין פרוש הדבר שניתן להשליך את הישות היהודית המגוונת להפליא שיצר הזמן ולאמץ חיקוי אמריקני או אירופי ולהתנהל כביכול ככל עם אחר; - ההפך הוא הנכון: עלינו ללקט את כל הטוב שהזדמן לנו אחרי סבל הגלות. אם ננהג בחוסר אחריות לאומית, הרי שתוך דור או שניים לא נהיה יהודים וישראל לא תהיה מדינה יהודית. אולם הציונות הגדירה את מטרתה ולא במקרה כהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ-ישראל; מדגיש: בית לאומי לעם היהודי!!
מכאן אנו חוזרים לשאלת מיהו יהודי ומי קובע זאת. יהדות איננה רק לאום. היא דת, לאום, שפה, תרבות, היסטוריה ופילוסופיה הכל-מכל-כל. ומאחר שקיבלנו עם מפוצל לעדות שלהן הוויות שונות, אין שום עדיפות לסטייה רפורמית, קונסרבטיבית, אורתודוקסית, מזרחית, ספרדית או כל גירסה אחרת. אפילו בישראל עצמה, בפלג האורתודוקסי קיימים עשרות תתי-פלגים כפי שבסקטור הסוציאליסטי קיימים עשרות תתי-קבוצות בעלות "אמונות" משלהן. למזלנו, בימי המדינה שבדרך היו הרבנים הראשיים לא"י אנשים בעלי שאר-רוח, שהשכילו להקים רבנות-ראשית שתהיה הנציגה המשותפת של כל הזרמים בשאלות הסינכרון בין דת למדינה. עם מנגנון זה אנו חיים כיום ויש בהחלט מקום לשיפורו.
אינני רואה שום סיבה להכניס למדינת ישראל פיצולים דתיים חדשים מפזורות ישראל שממילא אינם חיים בה. שאלת הזהות היהודית היא שאלה שיש לתת לה פתרון ברור אם אין אנו חפצים באנרכיה טוטאלית תוך 2 - 3 דורות. ביכולתנו להסתדר עם קהילות יהודיות אוטונומיות שאינן חיות תחת רשות מדינית אחת; איננו יודעים להסתדר עם אינספור אוטונומיות יהודיות במדינת לאום אחת - זה איננו פלורליזם, זו התפוררות פנימית.
מוקד הבעיה הוא בקשיחות ההלכה היהודית מצד אחד ובעובדה שאינה מציעה פתרונות מפורשים לכל בעיות העידן המודרני. לכן, כשם שאנו מוצאים מכנה משותף בין אסכולות רפואיות שונות ומטילים אחריות ממלכתית על משרד הבריאות לייצגם מול הציבור, ניתן וצריך למצוא פתרון דומה גם בשאלות הדת היהודית ולהכניסו תחת כנפי הממלכה כעמדה קולקטיבית מוגדרת ע"י רשות אחת ומשותפת לכול. אפשר שהתוצאה של ניסיון כזה תרחיק מבית ישראל קבוצות קטנות של קיצונים; יהיה צורך לוותר על אלה למען שלום רוב הציבור; התנאי הוא שלרוב הציבור היהודי מכנה משותף אחיד לזהות לאומית אחת שאינו מחייב איש לקיים מצוות אמוניות שאינן לפי רוחו ולכך יידרשו לנו פשרות.
בארה"ב מחייבים אזרחים בין היתר לדעת את השפה, להישבע אמונים להכיר את ההיסטוריה הפדרלית ואת ההימנון בכדי לקבל אזרחות. גם לישראל רצוי שיהיו תנאים משלה ואחד מהם יהיה תנאי המזהה את הלאומיות. תנאי זה אינו מבטל את זכותה של המדינה להעניק אזרחות לגרים או זרים, ובלבד שפעולה זו לא תוביל למשבר זהות אזרחי שיפורר את הלכידות הפנימית.
כשם שניתן להעניק אזרחות מותר למדינה גם לשלול אותה כשיתברר שמאן דהוא שיקר לצורך קבלתה או שינה את טעמו בשאלות הזהות או הנאמנות למדינה, חוקיה ויעודה.
נושא זה הוא מהקריטיים ביותר להמשך הקיום הלאומי ולהשתלבות אזרחים שאינם יהודים באוכלוסיית ישראל. טוב תעשה המדינה, דווקא במציאות העכשווית, אם תטיל על צוות חברי כנסת ומומחים לטפל בעיצוב ניסוח והפעלת מדיניות לאומית בשאלות הזהות, האזרחות, הריבונות וההגירה לישראל (עליה) וממנה (ירידה).3
חיים הרמוניים במדינת הגירה מובהקת כישראל מחייבים מסגרות וכללי משחק ברורים. על אלה לתת מענה כולל ומשולב לבעיות היסוד. מענה חלקי לא רק שאינו משפר את המציאות אלא מחולל סערות ומאבקים תדירים ומיותרים בין היתר במטרה להשפיע על ההכרעות ציבוריות. רק מדיניות שהוכרעה ויוצבה בחקיקת-יסוד מגובה במשאל-עם, נותנת יציבות ו"שקט תעשייתי" לפרקי זמן משמעותיים. ישראל חייבת להירתם לפתרון בעיות יסוד אלה ללא דיחוי ובמלוא יכולותיה. כל גל עליה - ואנו ערב גל כזה בעקבות המלחמה באוקראינה - מוכיח זאת באותות ומופתים.

תאריך:  20/03/2022   |   עודכן:  20/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בנבכי בעיות היסוד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הגעתי לקטע האומר כי
הירונימוס  |  20/03/22 21:36
 
- לא מפתיע. כבר מזמן חשדתי שאינך
רפי לאופרט  |  21/03/22 23:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודי אבנטל
אינפלציה (7.9% בארה"ב כבר היום) וזינוק מחירים (אנרגיה ראש)... בעידן בו לא צמיחה כלכלית תהיה השיקול המרכזי, אלא ביטחון, צמצום תלות בשרשראות אספקה והסתמכות עצמית על חשבון יעילות
אלון קוחלני
FINRA הודיעה כי היא כלל לא תנקוט צעדים נגד קציני ציות, שתפקידם בעיקרו הוא יעוץ, כל עוד לא הוטלו עליהם ספציפית משימות פיקוח
יאיר נבות
הנאום של בוריס ג׳ונסון הוא כמעט צ׳רצ׳יליאני מבחינת תוכנו והעמדה הברורה בה הוא נוקט. אך ג׳ונסון לא רק מדבר, אלא גם עושה. הסיוע הבריטי לאוקראינה, בעיקר הסיוע הצבאי השוטף והמקיף, תורם רבות למאמץ המלחמתי של הצבא האוקראיני נגד הצבא הרוסי ולעובדה שהוא מצליח לפגוע בו באופן משמעותי כל כך
יעקב קורי
אין מדינה, אין צבא, שאם מחפשים לא ימצאו שביצע פשעי מלחמה וארה"ב יודעת היטב למה היא לא מצטרפת להאג, כדי שאיזה שופט מזימבבווה יגלה שביצעו פשעי מלחמה בעירק
יוסי אוחיון
מול טענות רבות המשקל של מצדדי הקליטה ההמונית הנ"ל ניצבים שיקולים גורליים המחייבים את מקבלי ההחלטות    אנו מצפים שהם לא יושפעו מרעשים זמניים של אלו הרודפים אחרי הרייטינג והאהדה חסרת העומק ובסיס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il