X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נגינה סוחפת [צילום: לאה אינגבר]
הכנרת קתי דברצני - מנצחת!
לאה אינגבר ידידתי ואנוכי, יצאנו מהאולם "מעופפות" מרוב התפעלות ולא רק אנו, אנשים עמדו במבואת האולם, קבוצות קבוצות, ודיברו בהתלהבות על קתי דברצני, המנצחת והסולנית בכינור
הכנרת קתי דברצני [צילום: לאה אינגבר]

הלכתי לשמוע את הקונצרט הרביעי של תזמורת הבארוק ירושלים באולם י.מ.ק.א. המפואר בירושלים, שאני מתפעלת ממנו בכל פעם מחדש. יונתן ברק, הידיד שרכשתי לי שם, שהוא אחראי מנויים ושיווק, אמר לי במאור פנים: "שמחה, אמרת לי שהתפעלת מהקונצרט הקודם שלנו והריבית בשבחים על הנגנים ועל הרפרטואר, אך הפעם, הקונצרט שתשמעי הוא כה משגע, שתתפעמי ממנו עשרת מונים".
"יונתן, תן רמז, טיפ, מה מיוחד בקונצרט הערב"? שאלתי מליאת סקרנות. והוא חייך חיוך מסתורי ואמר: "שום טיפים ושום רמזים. תיכנסי, תראי ותשמעי ואז תביני". ראיתי שממנו לא תבוא לי הישועה ונכנסתי עם חברתי, לאה, לאולם.
נו, חשבתי בלבי, נאמר ש"אין הנחתום מעיד על עיסתו" (בראשית רבה, פרשה ל"ד, סימן י'), ובוודאי יתגאה יונתן בתזמורת "שלו", אך הוא לא הגזים! לאה אינגבר ידידתי ואנוכי, יצאנו מהאולם "מעופפות" מרוב התפעלות. ולא רק אנו, אנשים עמדו במבואת האולם, קבוצות קבוצות, ודיברו בהתלהבות על קתי דברצני, המנצחת והסולנית בכינור, ש"שיגעה" את כולנו בנגינתה הסוחפת, ועל סולני התזמורת וכל הנגנים בה.
בטרם נדבר על קתי דברצני האלופה, אביא בפניכם את ההיסטוריה של היצירות שנוגנו בערב קסום זה.
ראשון ראשון ואחרון אחרון!
באמסטרדם, בשנת 1711, אטיין רוז'ה המו"ל האירופי הנודע, קיבל לידיו כתב יד מוונציה: "אוסף של שניים עשר קונצ'רטי - לכינור אחד, שניים וארבעה. רוז'ה שמע על המלחין אנטוניו ויוואלדי, אך עדיין לא פרסם דבר מיצירותיו. המוזיקה נשאה חן בעיניו של רוז'ה והוא החליט להתקדם עם ההדפסה. היה זה רגע מכונן בקריירה שלו. בעשורים הבאים, תהילתו של האוסף "ל'אסטרו ארמוניקו" - "ההשראה ההרמונית", התפשטה כאש בשדה קוצים. אוסף זה היה לאחת ההצלחות הגדולות של ויוואלדי והקונצ'רטי, זכו לפופולריות רבה ברחבי אירופה.
יוהאן סבסטיאן באך זכה לקבל מידי מעסיקו, הדוכס מוויאמר, ששב מביקורו באמסטרדם, עותק של התווים ועיבדם לצ'מבלו ולעוגב. הקונצ'רטי, שחוברו במקור לנגינת התלמידות המתקדמות של בית היתומות בו ויוואלדי עבד ולימד (האוספידלה דלה פייטה), אף פעם לא יצאו מהאופנה. כל נגן כינור צעיר מאז ועד היום, לומד את מספר 6 בלה מינור בתחילת דרכו.
בתוכנית הערב, הגישו לנו ייצוג ממגוון הקונצ'רטי בסדרה, שיאפשרו לנו להתענג על השפה המוזיקלית של ויוואלדי ועל האיכויות הכליות המרשימות שהוא מפיק מהכינור. הקונצ'רטו הרענן בלה מינור, שהוזכר לעיל, מיועד לסולן יחיד בכינור. הקונצ'רטו המרומם החמישי בסדרה, לשני כינורות סולניים בסולם המדהים של לה מז'ור, זכה לפופולריות במאה ה-18 ולכינוי "החמישי של ויוואלדי".
הקונצ'רטו העשירי הוא לארבעה כינורות סולניים. פרקו השני הוא טיפוסי למרקם הרב-שכבתי הזוהר שויוואלדי ייצר לעיתים תכופות בתבניות חוזרות, השונות אצל כל אחד מהסולנים. עושרה של המוזיקה הוונציאנית למיתרים בתקופת הבארוק, הומחש עם שלושה מלחינים ונציאנים נוספים.
פסקליה עיקשת מציגה את ביאג'יו מריני, כנר וירטואוז מהדור שקדם לויוואלדי וקולגה של מונטוורדי. ג'יובאני לגרנצי, מוצג בסונטה המבוססת על חידושו האחרון - פוגה. ג'יובאני הוא מלחין אופרה פורה, שעל חובבי המוזיקה הכלית שלו נמנה גם ויוואלדי עצמו.
סימפוניה כלית קצרה תייצג את תומאזו אלבינוני, בן תקופתו של ויוואלדי. את הערב יסיים אחד הקונצ'רטי המרהיבים של ויוואלדי, אותו כתב לביצוע של עצמו. קונצ'רטי זה, ממחיש נאמנה את מילותיו של היומנאי האנגלי צ'ארלס ברני על ויוואלדי: "הוא יכול לעלות לעננים ולחקות לא רק את המעוף, אלא אף את שריקת צלילי הציפורים".

מי היא קתי דברצני?

משפחת המוסיקה
קתי נתנה לנו הרגשה של בית, כאילו כולנו בני משפחה אחת, משפחת המוזיקה. היא העניקה לסולני התזמורת, לנגנים ולנו כמעין חיבוק חם בחיוכיה, באי שמירת דיסטאנס, כאילו כולנו, על הבמה ומחוצה לה, היינו מכריה משכבר הימים.

אין מילים בפי, אפילו כסופרת, לתאר את הביצוע הנפלא של קתי על הבמה, הן כסולנית והן כשותפה לחברי התזמורת
▪  ▪  ▪

קתי, היא דור רביעי למשפחת מוזיקאים, שהחלה נגינתה בכינור אצל סופיה סאבו במולדתה, רומניה, והשלימה את לימודיה בישראל אצל אורה שירן. תשוקה הייתה לה לקתי, היא רצתה לבצע ביצוע היסטורי ונסעה ללונדון, שם למדה לנגן בכינור הבארוק אצל קתרין מקינטוש ווולטר רייטר.
משנת 2000, קתי מובילה את סולני הבארוק האנגליים תחת ג'ון אליוט גארדינר, שאיתו נסעה והופיעה בכל רחבי העולם. נוכל לשמוע את נגינתה הנפלאה בהקלטות ההרכב לקנטטות מאת יוהאן סבסטיאן באך, שהוקלטו בשידור חי בתוכנית הפופולרית (Bach Cantata Pilgrimage 2000), "עלייה לרגל - קנטטות באך 2000", בקונצ'רטי הברנדנבורגים ובהקלטות עדכניות יותר של המיסה בסי מינור, המתיאוס פסיון והאופרות של מונטוורדי.
קתי הקליטה לאחרונה קונצ'רטי לכינור מאת יוהאן סבסטיאן באך (כולל עיבוד שלה לרי"ב 1053) עם התזמורת וזכתה לשבחים מאת המבקרים ונמנית על מובילי תזמורת עידן הנאורות. היא אף שיתפה פעולה עם גדולי המנצחים ובהם סיימון ראטל, אדם ואיוון פישר, וויליאם כריסטי, אוטביו דנטונה ווולדימיר יורובסקי.
דברצני הובילה את האנסמבל, מכיסא הכנרת, החל מרפרטואר הבארוק ועד יצירות של בטהובן, מנדלסון וברליוז. היא הקליטה את ארבעת העונות מאת ויוואלדי, בעקבות הופעות בשיתוף פעולה עם להקת המחול ע"ש הנרי אוגויקה ומרבה להופיע ברחבי העולם כמובילה וכסולנית בהרכבים כמו: זפירו מאיטליה, האקדמיה למוזיקה עתיקה בברלין - גרמניה, בארוקרנה שבנורווגיה, בתזמורת הבארוק בסיביליה בספרד, באמריליס בצרפת, בוויקטוריה בארוק בקנדה וקונסורט באך בבודפשט בהונגריה.
כמוזיקאית קאמרית נלהבת, הקליטה קתי דברצני אלבומים זוכי פרסים בלייבל ריקורדו ופלורגיום. בעשור האחרון, היא חברה בטריו גויה. קלטת הטריו לפסנתר אופוס 1 מאת בטהובן זכתה לתשבחות המבקרים עת ראתה אור לאחרונה.
כאישה, לא יכולתי שלא להסתכל על העליונית שלבשה לגופה בצבע טורקיז, שגדילים באותו צבע פיארו את אמרתו. שיערה קצר כהה ופניה סמוקים מהתרגשות. את הניצוח עשתה בדרך מאוד מיוחדת. היא לא הניפה את ידיה, או לפחות יד אחת (כי השנייה החזיקה בכינור), אלא ניצחה בחיוך ובסימן של שתי הנעות ראש נמרצות, ואז כולם כאחד התחילו לנגן. כל חברי התזמורת ניגנו בכלי מיתר, זולת פרופ' דוד שמר, מייסד ומנצח התזמורת, שהפעם הצטנע, ניגן בצ'מבלו ונתן לקתי לעשות את תפקידה כמנצחת וכמובילה את כל חברי התזמורת והסולנים, בכבוד ובהערכה.
אין מילים בפי, אפילו כסופרת, לתאר את הביצוע הנפלא של קתי על הבמה, הן כסולנית והן כשותפה לחברי התזמורת. הייתה בה איזו אש, איזו התלהבות שיצאה מן הלב ונכנסה אל הלב. כשהסבירה לנו את אשר אנו עומדים לשמוע, עשתה זאת בחן ובמקצועיות אין קץ. קתי נתנה לנו הרגשה של בית, כאילו כולנו בני משפחה אחת, משפחת המוזיקה. היא העניקה לסולני התזמורת, לנגנים ולנו כמעין חיבוק חם בחיוכיה, באי שמירת דיסטאנס, כאילו כולנו, על הבמה ומחוצה לה, היינו מכריה משכבר הימים. זה כל כך נדיר, שסטאר דוגמתה מתנהגת בטבעיות ובפשטות נפלאה שכבשה את לב כולנו.
מחיאות הכפיים "קרעו" את תקרת האולם. לא רצינו שהקונצרט יסתיים וקראנו לכל נגני התזמורת לעלות שוב ושוב לבמה: קתי דברצני, נעם שוס, ליליה סלבני, נעם גל (כינור ראשון); דפנה רביד, תמי בורנשטיין, ליה רייחלין (כינור שני); הילה הלר, מרים פינגרט - (ויולה); אורית מסר יעקבי, סוניה נבות - (צ'לו); איווי בלום - (קונטרבאס); אליאב לביא - (תאורבו) ופרופ' דוד שמר - (צ'מבלו).
כל הנגנים קדו קידה וסמוקים מהתרגשות, חפנו בידיהם את זרי הפרחים הרעננים שהונחו בזרועותיהם. אכן, צדק יונתן! היה זה קונצרט לעילא ולעילא!

הכנרת קתי דברצני [צילום: לאה אינגבר]
תאריך:  23/03/2022   |   עודכן:  24/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מערכת הביטחון חוששת מתחילתו של גל טרור של פיגועי דריסה ודקירה בשבועות הקרובים בעקבות הפיגוע הנפשע בבאר שבע שיתפשט לערי ישראל לקראת חג הפסח וחודש רמדאן. בגבול רצועת עזה שורר כבר כמה שבועות שקט יחסי אך גורמי הביטחון בישראל אומרים כי המבחן הקרוב של ארגוני הטרור הינו ב"יום האדמה" בסוף החודש
רבקה שפק-ליסק
לזלנסקי ולא הוגנות מישראל    ישראל היא המדינה היהודית היחידה בעולם והיא המקלט היחיד ליהודי כל העולם מפני אנטישמיות    זלנסקי מתעלם גם מכך שבין אוקראינה ליהודים יש חשבון דמים היסטורי בשל המסורת האנטישמית כלפי היהודים לאורך 1,000 שנים
דן מרגלית
המלכה שלומציון, אריה אלדד ואביו    אלדד כתב רומן בלשי הקשור ביומנה של המלכה לבית החשמונאים, יורשתו של אלכסנדר ינאי, שניהלה את הארץ בשנים 76-67 לפני הספירה. קבוצה שבמרכזה דמות דמיונית ככל הנראה
ד"ר מרגלית מולנר-גויטיין
רות שלוס בהפתעה, וגם מבט צרפתי    לאחר תקופה ארוכה של שלש שנים בה תערוכת הקבע של האמנות הישראלית נשארה מקובעת, הגיעה עכשיו הצבה חדשה מאוסף ארכיון המוזאון, עם קונספט חדש, שונה
עמנואל בן-סבו
הזמנה מרגשת ומיוחדת במינה לטייל ברחובותיה, סמטאותיה, של ירושלים ולחזור במנהרת הזמן אל מחוזות ילדות שהיו ואינם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il