משהו לא תקין, לא הוגן, לא ישר, לא חוקי ולא הגון נראה לי בהתנהגות המערב בהטילו סנקציות ללא תקדים על רוסיה במלחמתה עם אוקראינה. מילא, בהטלת ענישה כלכלית הקרויה "סנקציה" ניתן לראות דרך לגיטימית כדי להמנע ממלחמה ממש, אך ענישה אישית פרסונלית על אנשים שונים בגלל מעורבותם הרגשית או המימסדית ברוסיה - לכך אין תקדים במשפט הבינלאומי. מה הבסיס הנורמטיבי לענישה פרסונלית זאת? אומנם בסוף המלחמה נוהלו משפטי-נירנברג שהענישו את חברי החבורה הנאצית הפושעת, אך אפילו לגביהם לא שמענו שננקטו הליכים חריגים בזמן המלחמה. כלל לא ידוע לציבור מה היו האמצעים הכלכליים של גבלס, גרינג, הימלר ואחרים בבנקים מחוץ לגרמניה, ומה עשו בעלות-הברית באמצעים אלה בתקופת המלחמה.
אך הנה - מעריב (יום א', 13.3.22) מודיע כי ממשלת בריטניה הטילה סנקציות אישיות על 386 חברי ה"דומה" - חברי פרלמנט רוסיים שתמכו במלחמה באוקראינה. הרי בכך בריטניה מתערבת בבחירתו של העם הרוסי ושוללת ממנו את זכותו לביטחון האומה כפי שהוא רואה אותו. אני משפשף את עיני - האם אכן מדינת המופת הדמוקרטית ביותר בעולם - בריטניה הגדולה - מענישה את נבחרי העם הרוסי באופן אישי בגלל דעתם לגבי מה שיש לעשות כדי שאוקראינה, שבמשך כל ההיסטוריה הייתה חלק בלתי נפרד מרוסיה, כולל בתקופה הסוביטית, תהפוך לחברה בנאט"ו - ארגון הכולל בתוכו את גרמניה שלפני שישים שנה פלשה לרוסיה עם שלושה מיליון חיילים וגרמה למלחמה בה אבדה רוסיה המועצתית בין 20 ל-27 מיליון איש. אותה גרמניה שהונה הוא בלתי-מוגבל, ושהפרלמנט שלה הגדיל את תקציב הביטחון במאה מיליארד מייד עם הפלישה לאוקראינה. נכון, לפלוש למדינה אחרת זה דבר פסול בעיקרון, אך כאשר מדובר בסכנה שמא יקום שוב אויב שיתבסס הפעם על שטח עצום הנושק לרוסיה שרק אתמול היה חלק בלתי נפרד ממנה - אזי לעקרונות יש פחות חשיבות מאשר למעשה הבא למנוע אפשרות של חזרה טראגית על מה שכבר קרה ב-1941.
וכאן באה תמיהה נוספת - מה רוצה נשיא אוקראינה מר זלנסקי מן העם היהודי בעולם בכלל ומן היהודים במדינת ישראל בפרט? מייד כאשר התחילה הפלישה הרוסית זלנסקי פנה בתרועה רמה לעם היהודי בעולם - ותבע מכולנו ביחד להתייצב נגד רוסיה. זאת הייתה דרישה בעלת ריח אנטישמי על-אף שהנשיא מוצג כיהודי. עצם השימוש הקולקטיבי בנוסח "עם יהודי" מחזיר אותנו לתקופה בה גרמניה עשתה שימוש דומה בכך שנהגה בחוקיה ובמעשיה ביהודים כקולקטיב אחד, בלתי ניתן להפרדה, כאילו בעם היהודי אין דתיים וחילוניים; קומוניסטים וקאפיטליסטים; עמי ארצות ואינטליגנטים, אשכנזים, ספרדים ובני-עדות המזרח. עבור הגרמנים - כולם היו קבוצה אחת - וכך גם זלנסקי עשה בפנייתו ליהודים. זה לא כשר - אך מאידך זה גם מסריח...
אך לא בכך נסתיים הענין. כאשר עורך-דין פנה לבג"ץ בעתירה נגד מתווה ההגירה המצומצם לדעתו של שרת הפנים איילת שקד, השגרירות האוקראינית הודיעה בתגובה כי היא תומכת בעתירה לבג"ץ, ובכך קבעה תקדים עולמי ששגרירות של מדינה אחת מערערת לבית המשפט של מדינה אחרת על החלטות בממשלה שלה (מעריב יום א' 13.3.22, עמ' 3). גם זהו תקדים עולמי של התערבות מדינה זרה במערכת המשפט של מדינה אחרת, תוך דילוג על החלטות הממשלה הריבונית של אותה מדינה. בלשון בלתי דיפלומטית יש לקרוא לצעד בלתי דיפלומטי כזה שערורייה ובמיוחד חוצפה. לא נראה לי שאוקראינה העזה או תעז לפנות לבתי המשפט בהודו, סין או מדינה אירופית כלשהי כדי לשנות החלטות של הממשלה הנבחרת והריבונית. זה שמור רק לרעת היהודים.
לכל אלה - הוסיף זלנסקי עוד דרישה לנאום בכנסת - אך לא ב"זום" אלא ממש בבית-הנבחרים הישראלי, ולא שמענו שהוא דרש זאת באיזו ארץ אחרת - מהודו ועד כוש. אך אין די בכך, זלנסקי רוצה גם לנאום ב"יד-ושם" (מעריב, יום שני, 14.3.22, עמ' 5) - המוסד שכולו קודש להנצחת השואה - שהייתה הפשע האתני האיום ביותר בהיסטוריה האנושית. בכך הוא רוצה לעשות הקבלה מלאכותית בין מה שקרה לעם היהודי למה שכביכול עוברים האוקראינים. זאת השוואה רצינית, מר זלנסקי? מאיפה המצבור התעמולתי הגדול הזה נגד היהודים? אולי הוא שמי - אך מאין התאווה האנטישמית הזאת לערב אותנו דווקא לצידו של אותו עם אוקראיני שהוליד את משמיד היהודים בוגדן חמילניצקי; והפוגרומצ'יקים סמיון פטליורה ובנדרה?
אלה פניו של מר זלנסקי וכדאי לבדוק את עברו לפני שנבחר לנשיא כדי לנסות להבין מדוע הוא רוצה להכתים את מדינת ישראל בפגישת תיווך כביכול בירושלים דווקא?! הרי במפגש כזה אצלנו לא נקבל שום יתרון, אלא רק השמצות וגינויים מצד כל המשתתפים. לכן, בלשון עממית כמו גופיית הטריקו שבה אתה מופיע בטלוויזיה תרד מאיתנו, זלנסקי!