X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נועה הרציון ומעין בלום [צילום: יוליה פוטוארט]
הדה כסמל פמיניסטי
ביקורת הצגת "הדה" בקאמרי חמשת השחקנים מעידים על כך שדרמה מעולה לא זקוקה לקאסט גדול, להפך, קאסט מצומצם מאפשר להכיר בסגולות וכשרונות של כל שחקן ושחקנית

הנריק איבסן (1828-1906) המחזאי הנורבגי, אבי הדרמה הריאליסטית המודרנית, הוא למעשה נביא הפמיניזם במחזותיו הנודעים. מחזהו "הדה גבלר" העולה כעת בשם "הדה" בהפקה עצמאית, אמש בקאמרי, מהווה זרקור לנושא אם כי לא בדיוק כפי שראה אותו המחבר.
בתקופה ויקטוריאנית, בה דמות האישה נתפשה כשייכת לחיי הבית בלבד - מטבח, גידול ילדים, אירוח - הרי דמותה של נורה במחזהו "בית בובות" (1879) הייתה בבחינת זעזוע בעולם התרבותי. המרידה שלה במוסכמות, עזיבת הבית והליכה אל הלא-נודע, הייתה מהפכה בעולם התיאטרון. גם המחזה הדה גבלר (שנכתב ב 1880) היה המשך לרעיון שחרור האישה מכבלי המוסכמות. בהפקה העצמאית החדשה של המחזה הדה, בחרה המתרגמת והבימאית דפנה רובינשטיין להעביר את הדרמה מסוף המאה ה-19 למאה העשרים ושתיים. חלק גדול מעוצמת האימפקט של מרד הגיבורה במוסכמות, הולך לאיבוד בהעברה לימינו. מה שנחשב בזמנו להעזה, מרי ומהפך, כיום מהווה חלק מהחיים האופפים אותנו. השימוש בסמרטפונים, באלמנט "הבית החכם" והשימוש בסמים - היו למשהו טריוויאלי. כך שהדרמה מתרכזת הפעם בנישואי נוחות ולא מתוך אהבה, שמתנפצים על-רקע השעמום של הגיבורה. מה שמוליך אותה להתערב בגורל אחרים עד לפתרון הגורלי.

מורן רוזן ובני אלדר [צילום: יוליה פוטוארט]

נועה הרציון כהדה, מעבירה את הקסם האישי שלה מהבמה אל הקהל. סממן הנשיות שלה מהול בסערת הרגשות שמעוררת בה שיבתו של אהובה מהעבר לעיר. והשינויים העלולים להרוס את חלום העושר, מערערים את שפיותה, ומדרדרים אותה להתמודד בעזרת תחבולות ומזימות שמזכירות סרט טורקי. ובכל זאת, גם אם הבימוי והעיבוד החטיאו בהעברת מרכז הכובד של הרעיון של איבסן אל חיינו כיום, הרי משחקה של הר ציון ראוי לציון. כבעלה הטרי, מעין בלום מטיל את כל כובד משקלו במאמץ להסב לרעיתו היפה נחת. אך לשווא. אפרוריותו של הבעל נוכח הצלחתו המקצועית של האהוב מפעם, והסיכוי להחזיר את הגלגל אחורה - מתסיסים את הדה ומדרדרים אותה לצעדים דרסטיים ופוגעניים. ליאור גרטי כעורך הדין, בני אלדר כמתחרה לבעלה של הדה, ומורן רוזן מלאת החן הטבעי כחברתה הטובה של הדה, משלימים את התמונה במגוון הדמויות. כך שחמשת השחקנים מעידים על כך שדרמה מעולה לא זקוקה לקאסט גדול, להפך. קאסט מצומצם מאפשר להכיר בסגולות וכשרונות של כל שחקן ושחקנית. וכשבימאית טובה מוליכה אותם, ההצגה עוברת ביעף.

ליאור גרטי ונועה הרציון[צילום: יוליה פוטוארט]
תאריך:  28/03/2022   |   עודכן:  28/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
לפני 54 שנים ב-18 במרס 1968 עלה על מוקש ליד באר אורה בערבה אוטובוס עמוס מטיילים, תלמידי גימנסיה "הרצליה" בתל אביב בעת שהיו בטיול שנתי    מהתפוצצות המוקש נהרגו רופא הטיול ומדריך מלווה בטיול    כ-28 מנוסעי האוטובוס נפצעו    4 מהם קשה
יוסי אחימאיר
לצד הגזר - המיליונים שהוענקו למפלגת רע"ם הקואליציונית, שעיקר התמיכה בה הוא מהמיגזר הבדואי - נדרשים מקל ונחישות. היערכות המשטרה והשב"כ לקראת הבאות, נכונות להפעיל יד קשה נגד מחוללי פרעות מקרב ערביי ישראל בכלל, והבדואים בנגב בפרט
רפי לאופרט
החשיבה הישראלית הלאומית גלשה בחומש האחרון לחד-ממדיות שמקורה בויכוח הציבורי הסוער והשגוי שהתפתח כאן בין "ימין" ו"שמאל" העוסק למעשה בשאלה האמיתית שעל הפרק: - שימור ההגמוניה הישנה המתגלמת "בעליונות המשפט על הדמוקרטיה" לבין החלפתו בהגמוניה חדשה "המחזירה לגדולתה את הדמוקרטיה ואת השלטון לידי העם". בסערה זו נשכחו שני נושאים קריטיים: עם-ישראל ומדינת-ישראל: קיומם, ביטחונם, זהותם, התפתחותם ואופיים. סוגיית הפליטות מהדהדת את הוויכוח הנ"ל וחוזרת על אותה שגיאה
רבקה שפק-ליסק
מתנדבים אוקראינים שעזרו לגרמנים הם היו אלה שהציעו לגרמנים את הערוץ הקרוב לעיר, עמק באבי יאר, לביצוע חיסול יהודי קייב
יהודה קונפורטס
התשובה לשאלה שבכותרת היא שיש צדדים לכאן ולכאן: למשל, הסוכנות, שמסייעת לטפל בפליטים מאוקראינה שרוצים לעלות לארץ, ומהצד השני הממשלה, שעדיין לא ערוכה לקליטת אלה מהם שרוצים לעבוד בתעשיית ההיי-טק הישראלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il