כל יהודי מצווה לא להיגרר להכללות, אחרי שהעם היהודי סבל במשך אלפי שנים מההכללה של רצח ישו, תאוות בצע, עלילות דם, רמאות, בוגדנות, חזות עם אף עקום וכדומה. אבל אנחנו נגררים לא פעם להכללות נגד חרדים, ערבים, שמאלנים, טייקונים וביביסטים. כך אנו נגררים היום, אחרי הפיגועים הקשים, לסיסמאות סרק מכלילות.
שיחת היום היא שיש לבער מתוכנו יסודות איסלמיסטים. אבל שוכחים שמנסור עבאס הוא איסלמיסט גאה, אדם מתון ששותף בקואליציה ומתנגד לטרור. כלומר צריך לסייג ולהבהיר שיש לבער יסודות איסלמיסטים קיצוניים, התומכים בטרור, השוללים דו-קיום עם דתות אחרות, כמו דאעש, החמאס, האייטולות, אל-קאעידה והחיזבאלה.
אבל יש להיות הרבה יותר נחרץ לגביהם. כך, אדם שהביע את רצונו להיות בדאעש או שהיה חבר בה, צריך להישפט במלוא החומרה ואחרי שירצה את עונשו יש לגרשו מהארץ ולשלול את אזרחותו. אין סליחה וכפרה לתמיכה בטרור, הנמר לא הופך את חברבורותיו. לא מספיק מעקב לא יעיל של השב"כ. פשוט לגרשם על-פי חוק.
מכיוון שגם אני מדבר לא פעם נגד פונדמנטליסטים, תומכי אוסלו, רבנים חרדים, איסלמיסטים וכדומה, ברצוני להבהיר בפעם נוספת למה אני מתכוון בביקורת שאני משמיע. לגבי איסלמיסטים הבהרתי, אבל זה תופס גם לגבי טרור יהודי, משיחיים קיצוניים שעשו פיגועים, רצחו, הטילו פולסא דנורא. אותו דין ואותו גירוש יחול על כולם.
גם כאן אסור להיגרר להכללות. אין דומים חוליגאנים בזויים שמכים פעילי שמאל, עוקרים מטעי זית או מציירים סיסמאות נאצה על מסגדים לבין רוצחים מתועבים שמעלים באש משפחה ערבית, הורגים מפגינים מהשמאל ולהט"בים. איומים, מכות, חוליגאניות יש לשפוט בחומרה, אבל בצורה שווה כלפי נוער הגבעות, השבאב והחרדים.
לתת את הדין הבעיה שלנו שאין לנו מידתיות, כמו לפופוליסטים, וכל מי שעוקר עצי זית ישר נחשב לטרוריסט. חציית הרוביקון היא בתמיכה בטרור במלל ובוודאי במעשים. אין להוקיע את כל הבדווים על אובדן המשילות אלא רק את האלימים, פורעי החוק והרוצחים שבהם. ובוודאי שאין לקחת אשמה עלינו שהם אלימים בגלל העוני והקיפוח, רק הם אשמים.
שערותיי סומרות בכל פעם שאני שומע שופטים רחמנים, סוציולוגים נאורים ומחזאים מצפוניים שמוצאים הצדקה בפשעים וטרור בגלל ילדות עשוקה, אבא מכה, אפליה, התנגדות לכיבוש. אין נסיבות מקלות. רצח הוא רצח, אלימות היא אלימות. חטאים לא מוסברים ולא נסלחים, הם מצטברים ואדם חייב לתת את הדין על פשעים שביצע.
עוד הכללה היא ש"כולנו אשמים". בורחים מאחריות כשמאשימים את כולם במלחמת יום כיפור, באלימות במגזר הערבי, בחוסר המשילות. אדם שכילד סחב תירסים משדות קיבוץ לקומזיץ בתנועת הנוער הוא לא גנב כמו הטייקון שהונה את ציבור רוכשי הדירות, פשט את הרגל, אך הוא נשאר עשיר מופלג, רושש אלפים, הונה וגנב מיליונים.
הסברתי לא פעם לסטודנטים שלי שתהו על גבולות האתיקה, שיש הבדל בין מי שעבר על החוק כאשר נסע במהירות של 120 קמ"ש בכביש המהיר והריק לבין מי שנסע באותה מהירות ברחוב הראשי ודרס אישה זקנה. אין לעשות הכללות, אחרת מרוקנים את אמות המידה המוסריות, יש להפעיל שיקול דעת ומידתיות לגופו של עניין.
החטא הקדמון הוא שאין לנו אתוס משותף בישראל ונגררנו לקיצוניות, פונדמנטליזם ושבטיות. ומכאן הדרך לבלקניזציה מאוד קצרה. אם אנחנו לא רוצים להפוך ליוגוסלביה ולסוריה, עלינו להגיע לאתוס משותף, עם זרם חינוך אחד ולא ארבעה, עם נאמנות ישראלית, שירות לאומי אחיד לכל, גברים ונשים ולכל מגזר, כתנאי לאזרחות.
הפרדת הדת מהמדינה מידתיות גם בביקורת על תומכי אוסלו - רק כלפי פוסט ציונים המאמצים את נרטיב אויבינו, רצים להאג שתדון אותנו על פשעי מלחמה ובכך מקעקעים את לגיטימיות בתי המשפט שלנו שרק הם צריכים לפסוק בנדון. כשהם רצים לאו"ם או ללה מונד בניגוד לעמדות הממשלה הנבחרת ובזאת מקעקעים את הלגיטימיות של הדמוקרטיה.
אם מבקרים את מנהיגי החרדים הכוונה לכל אלה שמקעקעים את הלגיטימיות של הממשלה, תומכים בפתיחת מוסדות הלימוד שלהם בזמן הקורונה בניגוד להנחיות וגורמים לתמותה של אלפים, מקיימים מערך כשרות בזבני ומושחת, מתנגדים להפרדת הדת מהמדינה, מתן מעמד שווה לכל זרמי היהדות, עבודה יצרנית, שירות צבאי/לאומי.
אם מבקרים את הטייקונים והנאו ליברלים הכוונה לכל אלה התומכים במיקסום הרווחים ושווי החברות ללא התחשבות בשאר מחזיקי העניין, הגורמים לבועות ענק בבורסות ובנדל"ן בגלל הורדת הריבית לאפס שמנוגדת לכל הגיון כלכלי, הטוענים שהמדינה היא הבעיה ומעודדים שוק חופשי שגורם למונופולים ויוקר המחיה כי אין אכיפה.
אם מבקרים את הביביסטים בוודאי שאין הכוונה לכל הליכוד והימין אלא רק לאלה הדוגלים בפולחן האישיות, המקעקעים את כל רשויות האכיפה, המשטרה, הפרקליטות, בתי המשפט, בשביל להוכיח שתפרו תיק לביבי, שלא מוכנים לקבל את הלגיטימיות של הממשלה, שזורעים שנאה, פירוד, פייק ניוז, שמתעלמים מהשחיתות וסולחים לה.
אסור לנו אם כן להיגרר להכללות. צריכים להיות מידתיים, ללכת בדרך הביניים, לא קיצונית. לא להוקיע חרדים וערבים אלא רק הנהגה חסרת אחריות ויסודות קיצוניים שלהם. אדרבה, עלינו להטמיע אותם, לבטל אפליות, להביא אותם לשוויון מלא בלי פערים עם כל חלקי העם, עם זכויות שוות אך גם חובות שווים, אם אנו חפצי חיים!