X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קריעת ים סוף
הגיגים תשע"ד
ארץ הבחירה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - כמו בקליפת אגוז, צהוב בוהק, תמיהה, חוצפה, נקודות זכות, שיהדו אותו, משבר קשה ומורשת "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה ואושר "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים ובניסן עתידין להיגאל" (תלמוד בבלי, ראש השנה, דף י"א, עמ' א') "וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח" חג פסח כשר ושמח

שלושה שבועות
שלושת השבועות מליל הסדר ועד יום העצמאות מקפלים בתוכם, כמו בקליפת אגוז, את כל ההיסטוריה היהודית. בניגוד לשלושת השבועות של הקיץ (ימי "בין המצרים"), יש בשלושת השבועות של האביב תקווה, בשורה וגאולה ולא רק חורבן.
ראשית שלושת השבועות של האביב ביציאתנו הבהולה ממצרים, שהפכה את שבטי העבדים, בניו של יעקב אבינו, לעם. אך היא נושאת בחובה אזהרה: לא כל אחד ראוי להיכנס - לעלות - לארץ הבחירה, אלא רק שניים, יהושע בן נון וכלב בן יפונה, זכו לכך; וכמובן, לא משה, שרק ראה את הארץ מנגד בעומדו על הר נבו. יהושע גם זכה להכניס את בני ישראל לארץ-ישראל המערבית. סיפור יציאת מצרים מלמד, כי ארץ הבחירה דורשת מהעולים אליה הִתעלות. לכן, מתנכלים כעת הפרוגרסיווים לערכים, "עלייה ארצה" ו"עולה".
מהיווצרות האומה היהודית, המבוססת על יציאת מצרים, על מתן תורה ועל הנדודים במדבר, מגיעים אנחנו עד מהרה בלוח-השנה היהודי אל יום השואה - אור אזהרה אדום ונורא לגבי אימי הגלות (עוד מונח, שפוסלים מכל וכל הפרוגרסיווים).
את שלושת השבועות הללו חותם יום העצמאות, שמציין את ראשית גאולת האומה ממא̤רת הגלות והשעבוד. סמלית, חל יום העצמאות אחרי כחצי שנה במלחמת הקוממיות. כלומר, לא היה די בשחרור מהכיבוש הבריטי, אלא דור המייסדים היה חייב להתמודד עם התקפה ערבית על עצם קיומה של היישות היהודית בארץ-ישראל - התקפה, שטרם הסתיימה. הרבה שנים לפני קום המדינה הגדירו זאב ז'בוטינסקי מימין (1923) ומשה בילינסון משמאל (1936) היטב את המצב, והבטיחו, שרק יישות יהודית חזקה, נחושה ובוטחת תשכנע את הערבים להכיר בקיומה, ותביא לשלום.
אביב הגיע
פסח - חג החרות - הוא חג האביב, כנאמר בשיר הילדים החביב, "אביב הגיע, פסח בא". למרות שכבר חווינו גשמים כבדים במהלך החג, ואפילו בליל הסדר. מרבדים צהובים עזים של חרציות, מרבדים לבנים מנוקדים בצהוב של קחוון ומרבדים אדומים של פרגים - כמו קידה שעירה ושיטה מכחילה, הבוהקות בצהוב בשדות ובצדי דרכים - מסמלים את פסח בעיניי, ומרחיבים את הלב.

מרבד חרציות ופרגים [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

שאלה
"רק שאלה אחת מנקרת במוחי: למה כשמחבל בודד עם אקדח יורה בלב תל אביב, הצבא כולו נכנס לזירה, אבל כשפורעים בלוד, או ברמלה, מתפרעים ערב-ערב, לאיש לא אכפת. כנראה, אבישי בן-חיים צודק. יש ישראל הראשונה ויש "ישראל-למי-אכפת-ממנה" - הקשה אברהם גרינצייג בטוויטר. ואין לי מה להוסיף, אלא רק לציין, כי אינו היחיד, שתמה על כך בטוויטר.
התחילו להיערך
לבלרי הפרקליטות כועסים על ח"כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד כיוון שהזכירה להם, כי ערוותם נחשפה, ולרוע מזלם, עומד הליכוד לחזור לשלטון, ויעשה שפטים במי שקשרו קשר להחליפו.
ואף אחד טרם דיבר על חוצפת פקידים בשירות המדינה, המעזים להטיף מוסר לנבחרת ציבור, המבקרת את תפקודם (שזה תפקידה ולשם כך נבחרה), ולא על כך שעל ראש הגנב בוער הכובע.
יצירתיות
אחד הדברים הנהדרים במדינתנו שתחיה הנו, שהמציאות בה עולה על כל דמיון. כך, החליט הטכניון, כי התנדבות סטודנטים לפעילות בארגון נגד אנטישמיות ברשת "אינה פעילות למען הקהילה". לפיכך, הסיר את התנועה למאבק באנטישמיות ברשת מרשימת הארגונים, שפעילות בהם מזכה את הסטודנטים בטכניון בשתי נקודות זכות בגין פעילות חברתית.
בח̤יקן
המחבלים וסייעניהם - גם בתוכנו - מייללים על גורלו המר של המחבל מרחוב דיזנגוף, שרק רצה לחזור הביתה בשלום, וחוסל בקרבת מסגד ביפו, ועל חבר מרעיו, שחוסלו בג'נין.
איני מצליח להבין זאת. הרי מי שמילאו את גופותיהם בעופרת, כמאמר הפתגם הידוע, רק עשו מצווה גדולה לאותם המנוולים, ושיהדו אותם. בני העוולה, משפחותיהם וחבריהם יישחקו עצמותיהם צריכים להודות, להלל, לקלס, ולשבח את כוחות הביטחון, שבלחיצה על ההדק שיגרו את המנוולים לחיקן של 72 בתולות בגן-עדן.
ושאל כבר חבר יקר, בראשית ימי אוסלו העליזים, היכן משיגים המחבלים כל כך הרבה בתולות?! כן ירבו צורכיהם בהן.
עמו"ס
בעודנו מתקרבים ליום העצמאות, מחדדים כותבי הנאומים את מקלדותיהם, מצחצחים אותן, וימציאו ביטויים ותארים מצקצקים, שיקשרו תשבחות על צבאנו. זה, כמובן, לא יוציא את צה"ל מהמשבר החמור, שאליו קלע את עצמו.
שורש המשבר, מבלי להתייחס לביקורתו הנכונה מאוד של אלוף במיל' יצחק בריק - הנו בהכנותיו הלקויות למלחמה הבאה ובדבר הרבה יותר קריטי: נרשם זינוק חד בכמות הקצינים בדרגות הביניים, שמבקשים לפרוש מהצבא. כלומר, צה"ל מתרוקן מהקצונה הצעירה, ולא יהיו מי שיקודמו לדרג בכיר - מג"דים ומעלה.
המספרים מחרידים, לפי יואב לימור, הפרשן לענייני צבא בישראל היום: בשנת 2017 פרשו משירות 281 קצינים בדרגת רב-סרן; בשנת 2019 - 306; בשנת 2020 - 354; בשנת 2021 - 457; בחודשיים הראשונים של 2022 - 77; והצפי הוא, כי המגמה תקצין.
זה נובע, לעניות דעתי, בראש ובראשונה מניהול כושל של משאבי-האנוש בצבא. אנחנו צריכים את הטובים ביותר בשדרות הקצונה בצה"ל, ועל העידית (אם רצונה לשרת כקצינים) מתחרים רבים בשוק העבודה הישראלי, ומציעים לאנשיה תפקידים מרתקים, משכורות גבוהות ותנאי שירות קורצים. צבאנו טרם קלט את הדבר, וטרם הסתגל לשינוי המרתק בשוק העבודה הישראלי. שיפורים בשכר הקצונה לא שיפרו במיוחד את שכר הקצונה בדרג הביניים (בכך אין צה"ל שונה מארגונים אחרים, שמשפרים מאוד את שכר הבכירים לאחר שקיבלו הטבות, כדי לשפר את שכר הזוטרים).
בנוסף, צבאנו אינו מתמודד עם הדימוי השלילי, שמתפתח לקצונת הקבע בצבא, גם בגלל החלטות מטופשות של צמרת הצבא (למשל - תוספת לגמלאות קצונת הקבע, שתגדיל ביותר ממיליארד שקל בשנה את הוצאות השכר בצבא; כנראה, תגיע, בעיקר, כרגיל, לקצונה הבכירה).
השירות בצבא הקבע - בעיקר, בדרגי השדה - מטיל עול כבד על הקצין ועל משפחתו. זה אינו חדש, אך הצבא טרם נתן תשובה טובה לבעיה. כמו-כן, טרם נתן הצבא תשובה לצורך של צעירים רבים להמשיך ללמוד לתואר אקדמאי שני, כיוון שהתואר הראשון איבד מאוד מערכו, או עקב רצון להכיר תחומים חדשים, ולהתמחות בהם. סוגיה נוספת - כל מי ששירתו בצבא מכירים את איכות החיים הלא-טובה בבסיסיו - אם אינם בחיל-האוויר. לפני כמה שנים טיפל בהזנחה זו אלוף במיל' בריק, כשהיה נציב קבילות החיילים.
עניין אחר, שהצבא טרם הבחין בחשיבותו, היא התחושה, שהקידום הצבאי מסובך. חבר, קצין בכיר, הגדיר פעם, שכדי להתקדם בצבא צריכים עמו"ס - עיתוי, מזל וסוס טוב לרכוב עליו. כלומר, יש תחושה קשה, שמתקדמים בעלי הקשרים ולא הטובים. לדעתי, כתוצאה מהמשבר הזה ייווצר בקרוב בצבא משבר-משני: הרבה מהטובים יפרשו, ואת מקומותיהם ימצאו בינוניים ומטה; וזה יהיה תהליך ספיראלי, שינחית עוד ועוד את רמת צה"ל.
לא-הוגן
בעקבות שריפת קבר יוסף בידי מחבלים ערביים, צייץ אלעד מלכא בטוויטר: "חייב לציין שדי גאוני מצד הפלשתינים להחריב לנו אתרי מורשת. אין שום דרך להחזיר להם".

תאריך:  13/04/2022   |   עודכן:  13/04/2022
+נשרוד גם את חול המועד
11:30 13/04/22  |  חלי ממן   |   לרשימה המלאה

כל שנה יש לנו חגים שיש להם מאכלים מיוחדים, עם ארוחות משפחתיות וחופשים ידועים מראש, הם לא מגיעים בהפתעה

רק ביס [צילום: נתי שוקו]
+רוקד ושמח בסופר עם הניילונים
10:32 13/04/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

זהותה היהודית של מדינת העם היהודי באה לידי ביטוי באוסף של הנהגות והלכות מעצבות, המזכירות לנו במהלך עונות השנה את המסע של העם הנצחי מיום עמדו על בימת ההיסטוריה

שמחה גדולה [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארץ הבחירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תובנה "כלכלית" , נוסח בן צדף
שלמה המגיב  |  13/04/22 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
הקווים הייעודיים ייפתחו בצפון הארץ    תגבור גם בקווים אחרים ברחבי הארץ החולפים ליד שמורות טבע ואתרי תיירות    רוב אתרי התיירות אינם מקבלים שירות תחבורה ציבורית
עמנואל בן-סבו
ברשתות המזון השונות אני שומע יותר ויותר את השיח השקט אך הכואב, המחירים של מוצרי היסוד עלו באופן קיצוני    על קניית מותרות כמו פירות ועוגות אין מה לדבר
מירב ארד
מעל 100 אתרי מורשת, מוזאונים, סיורים מודרכים ברחבי הארץ ועסקי תיירות קטנים מהדרום ייפתחו חינם לכל הציבור בישראל במהלך חול המועד
עידן יוסף
רכבת ישראל תתגבר את תנועת הרכבות בחג הפסח ותפעיל גם רכבות בקווים המבוצעים בהם עבודות חישמול    נוסעי הרכבת בחג הפסח ייהנו משיתוף פעולה ייחודי של רכבת ישראל וקבוצת המדיה הופ!
בלפור חקק
אם תלך לטבילה בכנסיה של ויניפג, ונקבל הודעה מן הכומר של ויניפג, שאתה "משלנו", נקדם אותך בחברה    בסך-הכל תיכנס לכנסיה, תעשה את ה'בפטיזם' שלנו, וזהו, אתה אחד מכוחותינו, מיד נכפיל לך את המשכורת
רשימות נוספות
מפקד הימ"מ ישיא משואה בטקס הדלקת המשואות  /  מירב ארד
עופר חדד ינחה את חידון התנ"ך העולמי  /  מירב ארד
מגילת סרגוסה מוכיחה יכולת לשמר זיכרון  /  איציק וולף
"סדר פסח" מנלן  /  חניאל פרבר
חג פסח בטוח!  /  איגור דוסקלוביץ
כולנו מצות  /  יפעת גדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il