X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שנתיים שלוש לפחות [צילום: איתמר לוין]
המלך הוא עירום
עד כה, במהלך 17 שנותיה, קודמו באמצעות התמ"א פחות מ-40 אלף דירות חדשות, זאת לעומת כ-200 אלף בקירוב בקשות להיתרים

הארכת התמ"א 38 בשנה אחת, הזכירה לי את אגדת הילדים המפורסמת של הסופר הדני הנס כריסטיאן אנדרסן בגדי המלך החדשים, בה המלך צועד עירום ועריה במצעד חגיגי, כל הקהל מריע לכבודו ולכבוד בגדיו החדשים, עד שילד קטן זועק לפתע "המלך הוא עירום".
וזהו בדיוק, אבל בדיוק, מה שמקבלי ההחלטות בממשלה עשו לתמ"א 38. הם הלבישו אותה בבגדים וירטואליים, דוגמת מלבושיו של אותה מלך שחייטים ערמומיים "עבדו" עליו, יצרו אשליה אופטית שהנה, הנה, אנחנו מעניקים צ'אנס נוסף לתוכנית, אולם בפועל קברו אותה קבורת חמור, ממש לא קבורה מלכותית.
תראו לי כעת יזם אחד, אבל אחד, שירצה להתחיל בימים אלה תהליך של אישורים והיתרים לתמ"א 38, תהליך שלוקח בדרך כלל שנתיים שלוש לפחות, שעה שהוא יודע שכשיגיע לקו הגמר המיוחל, תוכנית זו כבר תשבק חיים? ובכלל, מה הטעם להאריך בעוד שנה תוכנית שממילא מתנדנדת על חבל התליה של מנהל התכנון כבר שלוש שנים, שלא לדבר על עיריות ורשויות מקומיות שממש לא חפצות ביקרה, זאת בלשון המעטה?
ומה בכלל היה הרעיון של השרה איילת שקד להכריז לא מכבר שישנה באמתחתה תוכנית חדשה להתחדשות עירונית, שעה שהיא עצמה הודתה שתוכנית זו עודנה לא ישימה ושצריך עוד כבר זמן, אולי שנה, אולי אף יותר, על-מנת ליישם אותה? ומי בכלל ערב לנו שגם תוכנית חדשה זו תתברר כפטה מורגנה וכולנו עוד נתגעגע לתמ"א 38 הוותיקה והטובה?
לפרוטוקול: תמ"א 38 לא הצליחה לא בגלל שאיננה תוכנית טובה. היא נולדה ב-2005 מתוך כוונה בהחלט טובה למגן מאות אלפי בניינים במדינת ישראל כנגד רעידות אדמה, לחזק אותם ולהתקין בהם ממ"דים. הרעיון היה משובח, אבל הביצוע כושל, בראש וראשונה משום שהממשלה הטילה אותו על 79 עיריות ו-255 רשויות מקומיות שהחליטו לאמץ מדיניות אחרת ופירשה את התוכנית כאוות נפשה והחליטה, לשבב או לחסד, אם היא בעד התוכנית עוד נגדה, מה שיצר עוד יותר בלבול בקרב היזמים והדיירים.
יתרה מכך: מלכתחילה התגלעו המוקשים אשר טרפדו את מינוף התוכנית. בראש וראשונה העובדה שהעיריות לא קיבלו מהמדינה תקציבים לתשתיות משלימות הנדרשות עקב תוספת הדירות החדשות, דוגמת מוסדות ציבור, שצ"פים, כבישים, מדרכות וכיוצא בזה תשתיות אין ספק שאם בעיה זו הייתה נפתרת, היינו כיום עומדים בפני הצלחה חסרת תקדים של תמ"א 38.
עד כה, במהלך 17 שנותיה, קודמו באמצעות התמ"א פחות מ-40 אלף דירות חדשות, זאת לעומת כ-200 אלף בקירוב בקשות להיתרים. הפער העצום והבלתי נתפס הזה, מספר את הסיפור כולו. לתמ"א היה ועודנו קיים פוטנציאל אל אכזב, אבל מימוש אותו פוטנציאל תלוי ועומד במימון אותן תשתיות חסרות.
והיו בעיות ידועות נוספות, דוגמת העדר רווחיות ליזמים, ובמיוחד בפריפריה, אבל לא רק בה, שלא לדבר על ביורוקרטיה מיותרת ושוחקת שהביאה חלק נכבד מהם להתייאש כבר בראשית הדרך, באמצעותה. וגם, כמובן, ההתנהלות השוחקת מול הדיירים הוותיקים, חלקם הגדול חושש ש"יסדרו" אותו, זאת בין היתר בשל העדר הסברה מספקת לגבי חשיבות התמ"א. וכך נולדו אותם מלבושים וירטואליים, בגדי המלך החדשים הזועקים לכולנו "המלך הוא עירום". לטעמי אין כלל צורך בהם, שעה שממילא כל ילד בכיתה ג' יודע שהתמ"א נועדה מראש לכישלון, בדיוק כמו אותו ילד קטן מתוך סיפור האגדה של הנס כריסטיאן אנדרסן.

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  09/05/2022   |   עודכן:  09/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן סבו
הר-הבית נכבש על-ידי שונאי יהודים המבקשים לאבדם ולהשמידם עד היסוד    האחיזה של שונאי היהודים, כל היהודיים, היא תקיעת אצבע בעין הריבונות הישראלית
יאיר נבות
אז מה בעצם השורה התחתונה? מבין שלוש האופציות שהעלתי אמש - הסלמה,הרגעה והקפאה, נדמה שפוטין בחר לעת עתה באופציה השלישית, ובמלחמת התשה מתמשכת נגד אוקראינה. אסייג זאת בקביעה שייתכן שבשעות הקרובות/ימים הקרובים דווקא כן נשמע מגורם ביטחוני רוסי על גיוס כללי או מהלך דרמטי אחר, ולכן צריך עדיין להמתין
אביתר בן-צדף
הרצוג בחר לא להיות רב (כמו יעקב, אחיו הצעיר), יצא ללמוד משפטים בלונדון, והקדיש זמן נכבד לפעילות ציונית
חגי קמרט
סקירה על ספר שיריה של המשוררת אסתי בר    זו שירה היודעת לבטא היטב את המכאובים שעברה בחייה, ואת יכולות הנפש שלה לעבור על מהמורות החיים ולהמשיך הלאה
יאיר נבות
בארנס: "אני סבור שהוא משוכנע כרגע שההסלמה עדיין תאפשר לו להתקדם. אני חושב שהוא מאמין מאוד בשלב השני הזה של מה שהוא למעשה מתקפה מכוערת ואכזרית להפליא. הוא ככל הנראה לעניות דעתי מנסה להסתגל לחלק מלקחי הכשלונות של השלב הראשון במלחמה, והרבה תלוי אם ביכולתו להפגין כעת מומנטום או לא"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il