X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עיוות [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
המשבר במערכת החינוך
זמן לחשבון נפש לכולם
המשבר במערכת החינוך, המורים ההורים והילדים כל אלו שחבטו במורים בכל תקופת הקורונה ולא פספסו הזדמנות לתקוף אותם, צריכים עכשיו להתנצל ולסייע למורים במאבקם

משהו טוב קורה בשבועות האחרונים והוא נובע מתוך משהו רע ומסוכן. על סדר היום הציבורי, נמצא שיח ערני, על שכר המורים, מעמד המורה, והוויכוח על הרפורמה בבגרויות. זה נובע מכך שאף אחד מהנושאים האלו, שכעת לכולם יש דעה עליהם, אינו חדש והמורים וכל אנשי המקצוע כולל שרי חינוך מתריעים על כך שנים.
אבל בישראל יודעים להתחיל להתייחס לבעיות רק כאשר הם מגיעים לנקודת הקיצון, קרי משבר. הודעות של מנהלי בתי ספר, מכל הארץ, כי לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים הבאה, הפכו להיות אמיתיות. זה כבר לא איום. המורים כבר לא שם.
עכשיו, מדברים על שכר המורים. כאן יש קצת עיוות. מצד אחד, מציגים תלושי שכר של מורים בעלי ותק של 10 שנים ומעלה, המקבלים שכר סביר, במונחים של המשק הישראלי. אבל מצד שני, מציגים מורים, באותו בית ספר, באותו חדר מורים, המרוויחים שכר מינימום, עם ותק של שנתיים עד שלוש. אותם מורים, שמשקיעים את אותם מאמצים כדי לחנך את ילדינו, צריכים לעבוד בעוד עבודה כדי להתפרנס.
הסיבה היא, הסכמי שכר מעוותים שנחתמו לפני שנים, על-ידי ארגוני המורים שהיטיבו בעיקר עם הוותיקים והשאירו מאחור את החדשים. לכולם ברור שפערי שכר של כמעט 7,000 שקלים בין מורה ותיק למורה מתחיל באותו בית ספר הם לא הגיוניים.
ארגוני המורים הכריזו על סכסוך עבודה, כי הסכמי השכר שלהם לא חודשו כבר שלוש שנים בגלל חוסר יציבות שלטונית ובחירות כל שנה. שרת החינוך שאשא ביטון התחייבה בתוכנית של אופירה וברקו, כי היא תומכת בהעלאת שכר המורים ל-10 אלפים שקל לחודש, לעומת 6,000 שקל. לטענתה יש לכך גיבוי משר האוצר ומראש הממשלה.
הבעיה: מעמד המורה
אבל שכר המורים הוא לא הסיבה היחידה לבריחת מורים ואי כניסת דם חדש. הבעיה היא מעמד המורה שהגיע לשפל בשנים האחרונות. בנושא הזה, יש לי טענות קשות לארגוני ההורים, שמאז ומעולם ראיתי בהם ארגון של עסקנים פוליטיים שמתיימרים לייצג את ההורים. ארגונים אלו לא מפספסים אף הזדמנות לתקוף את המורים, להתלונן על ימי חופשה, להשמיץ את ארגוני המורים ולדרוש מהממשלה לנקוט באמצעים נגד המורים ומי שמייצג אותם.
אכן יש כאלו שלא אוהבים בלשון המעטה את יפה בן דוד, אבל היא אינה הבעיה, אלא מצבם של המורים שהיא נבחרה על ידם וכעת הם נוטשים בהמוניהם. ההורים, וכל אותם צדקנים שלאורך כל הקורונה חבטו בכל הזדמנות במורים בגלל הזום, צריכים עכשיו לעשות חשבון נפש. הם יודעים היטב, שבקורונה המורים עשו מעל ומעבר למה שנדרש מהם כדי לנסות וללמד את הילדים שהיו בסגרים שנכפו על כולם.
הבעיה הייתה שלחלק גדול כלל לא היה כלים מתאימים, שרי החינוך בשנים האחרונות לא טרחו לחזק את האוריינות הדיגיטלית, בכלל לא התייחסו אל המורים, והסתכלו עליהם דרך הפריזמה של שביתות ושכר.
עכשיו, כשמאות מורים מחזירים ציוד, פונים לסקטור הפרטי, מחפשים את הפתרונות לטווח הקרוב, הסכנה היא שאולי חלק מבתי הספר ייפתחו, אבל כל הורה צריך להיות מודאג איזה מורים יגיעו לשם, ומה תהיה איכות ההוראה. מדוע שבוגר תואר ראשון או שני במדעים באוניבריסטה יעדיף לבוא ללמד במקום להשתכר בחברה פרטית פי 2? מדוע שמורות ומורים שסופגים כל הזמן יחס משפיל מההורים, סופגים אלימות ומכות ירצו להמשיך ללמד כשאין מי שמגבה אותם ומגן עליהם?
מדברים כיום על מחסור ברופאים, מהנדסים, בכוח אדם מיומן. אם מערכת החינוך לא תדע לייצר את הדור הבא של אותם אנשים, בעוד עשור לא יהיה מי שילמד את הילדים שלנו. יש לקוות, כאמור, שמתוך כל הכאוס הזה ישראל מתעוררת, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי.

תאריך:  28/05/2022   |   עודכן:  28/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
הסדר טיעון לא ירד מהפרק; הדיבורים נמשכים    הדרמה הגדולה עוד לפנינו    היועצת המשפטית לממשלה נכנסת אט-אט לעובי הקורה    בדיונים שהתקיימו בצאלח א-דין הוסכם על מקצה שיפורים (בקשה לתיקון כתב האישום), אך אם זו תידחה על-ידי בית המשפט, תדון היועצת באפשרות מחיקת אישום השוחד מתיק 4000
עמנואל בן-סבו
מסע המוות הבלתי פוסק של בני אדם בחברה הערבית מתרחש בשל האטמוספירה    מסע האלימות הנוראי בבתי החולים הוא חלק מהאטמוספירה
איתן קלינסקי
הנביא הושע חווה את מה שהעניקה ההצלחה המדינית והכלכלית וגם חווה את חורבן החיים הלאומיים של עשרה שבטים בימי המלך הושע בן אלה, שנעקרו מבתיהם בארץ המובטחת, אליה נשאו פנים כמתואר בפרשת השבוע
תרצה הכטר
"היה קרב ויה הרג", אומר אלון שוורץ, מפיק הדוקו "טנטורה"    "מתצלומי אוויר רואים לפחות קרב אחד"    וברמה הלאומית "הגיע הזמן שנודה בטבח, לא משום שאני שונא את המדינה שלנו אלא משום שאנו צריכים להתבגר, זה סיפור על איך בנינו מדינה... חשוב שנתרומם מעל הנרטיב הלאומי    אירע אירוע מאוד גדול, עם אחר שישב בו נזרק
אלי אלון
בתאריך - 10 במאי 1977, לפני 45 שנה באחת התאונות האוויריות הגדולות בתולדות צה"ל התרסק מסוק יסעור של חיל-האוויר במהלך תרגיל חטיבתי של חטיבת הצנחנים בבקעת הירדן    כל 54 (נ"ד) החיילים שהיו עליו, 44 לוחמים וקצינים מחטיבת הצנחנים ועשרה אנשי צוות המסוק, נספו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il