X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כבוד לטקסט המקראי [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
שיח ושיג כואב עם הפטרת השבוע (ג')
משפחה עבורי זה ערך יקר כואבת לי ההוראה האלוקית לנביא הושע בן בארי המחייבת, שחיי המשפחה שלו יקרמו עור וגידים של חיי זנונים

אודה, שקשה לי לקרוא חלקים משמעותיים בהפטרת השבוע לפרשת "במדבר", הלקוחה מספר הושע. הפרט ההיסטורי הוא, שהושע בן בארי ניבא בימי העוצמה הכלכלית-הצבאית שהייתה בימי עוזיהו מלך יהודה וגם בימי הרפורמה הדתית שהתחוללה בממלכת יהודה בימי המלך יחזקיהו. כן במקביל ניבא הושע בימי המלך ירבעם בן יהואש, שמלך בממלכת ישראל הצפונית. ימי שלטונו אופיינו בהישגים משמעותיים במישור המדיני-צבאי וגם בעוצמה כלכלית רבת הישגים.
המציאות ההיסטורית מבליטה את עוצמת הפער בין המישור המוסרי, הנתון בשפל, ובין גבהים מרקיעי שחקים במיוחד במישור המדיני, הצבאי והכלכלי בימי המלך עוזיהו, שֶׁמָּלַך בממלכת יהודה וירבעם בן יהואש שֶׁמָּלַך בישראל.
בימי הנביא הושע בן בארי פעל גם הנביא ישעיהו בן אמוץ. על-פי המידע בפסוק א' בפרק א' בספר ישעיהו הוא מיקד את פעולותיו בממלכת יהודה ובעיקר בירושלים. בימי הושע פעל גם עמוס, הנוקד ובולס השקמים מתקוע, שניכר כי חלק הארי של פעולותיו היו בממלכת ישראל הצפונית. כעמוס גם הושע התרכז בפעולותיו בממלכת ישראל ולא בממלכת יהודה.
ההפטרה היא בספר הושע פרק ב'. את השיח והשיג הכואב שלי עם ההפטרה אבקש לפתוח עם מידע מפרק א' הקודם להפטרה, כשהנביא הושע נדרש למלא הוראה קשה ומייסרת כבר בפסוק ב': "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל-הוֹשֵׁעַ לֵךְ קַח-לְךָ אֵשֶׁת זְנוּנִים". הושע נדרש לשאת אישה זונה, ובחייו האישיים הוא הופך לסמל המסמל את חיי הזנות המוסרית האופייניים לממלכת ישראל. אני ממאן שלשם ההתמודדות עם ההתדרדרות המוסרית, שפקדה את חייה של החברה הישראלית, נדרש נביא בישראל לחיות את חייו במחיצתה של אישה זונה.
משפחה עבורי זה ערך יקר. כואבת לי ההוראה האלוקית לנביא הושע בן בארי המחייבת, שחיי המשפחה שלו יקרמו עור וגידים של חיי זנונים. לא רק שהוא נדרש לשאת לאישה זונה בשם גומר בת-דבלים, נהיה עדים שילדיהם יישאו כל חייהם חותם אכזרי, שהם למעשה ילדי זנונים. בשיח ובשיג הכואב שלי עם ההפטרה אני מביע כאב, ששלושה ילדי גומר בת דבליים והושע בן בארי כל חייהם יעברו תחת חותם האווירה של כתם הזנות של האם. עלינו לדאוג שילדים יגדלו באווירה של ביטחון, באווירה המעניקה שמחת חיים לילדים, ולא לאלצם לגדול כאמור בפסוק ב': "כְּיַלְדֵי זְנוּנִים, כִּי-זָנָה תִּזְנֶה הָאָרֶץ מֵאֲחוֹרֵי יְהֹוָה".
בשיח ושיג שאני מבקש לנהל עם ההפטרה של פרשת השבוע, אני מבקש להתמקד בסירובי המוחלט להסכים עם ההוראה האלוקית לנביא הושע לתת לילדו השלישי את השם "לֹא עַמִּי". ההסבר לכך מנומק "כִּי אַתֶּם (בני ישראל) לֹא עַמִּי, וְאָנֹכִי לֹא אֶהְיֶה לָכֶם..." (שם, פרק א' פס' ט'). אני ממאן להסכים, שילד בישראל יגדל, כשהוא נושא על כתפו עול כבד של מערך היחסים בין אלוהי ישראל, שהיטיב עם עמו ובין העם שגמל לו בהתנכרות מוחלטת, לכן אלוהים מענישו. ואת המשמעות של עוצמת העונש הילד נושא בשמו - "לֹא עַמִּי".
בשיח ושיג, שאני מבקש לנהל עם ההפטרה של פרשת השבוע, אני מבקש גם להתרעם עם הנאמר בהפטרה בפרק ב' פסוקים ד'-ו': "רִיבוּ בְּאִמְכֶם כִּי-הִיא לֹא אִשְׁתִּי וָאָנֹכִי לֹא אִישָּהּ... פֶּן אַפְשִׁיטֶנָּה עֲרֻמָּה וְשַׁמְתִּיהָ בַּמִּדְבָּר... וְאֶת בָּנֶיהָ לֹא אֲרַחֵם, כִּי בְּנֵי זְנוּנִים הֵמָה".
חשוב לי להדגיש, שאת השיח והשיג אני מנהל מתוך כבוד לטקסט המקראי. חשובה לי ההדגשה שרק מתוך כבוד לעולם הערכים המוסרי, החובק בחובו ספר הספרים, קשה לי לקרוא בספר הושע, שבת בישראל, בת הנביא הושע תגדל ושמה יהיה "לֹא רֻחָמָּה": "כִּי לֹא אוֹסִיף עוֹד אֲרַחֵם אֶת-בֵּית יִשְׁרָאֵל" (שם, פרק א' פסוק ו'). נקודת מוצא שלי בשיח ושיג, שילדים אינם צריכים להתערב במערכת יחסים בין ההורים, בינם לבין עצמם. לכן אני מסתייג מההוראה הניתנת לילדים להתערב ולהצטרף לריב.
לסיום אני מביע את שמחתי בקוראי בפסוק י"ז, שמהמצב האימתני תיחלץ אומתנו "וְנָתַתִּי לָה אֶת כְּרָמֶיהָ מִשָּׁם ואֶת עֵמֶק עָכוֹר לְפֶתַח תִּקְוָה".

תאריך:  28/05/2022   |   עודכן:  28/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיח ושיג כואב עם הפטרת השבוע (ג')
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
הסתה לתלישת דפים זה כבוד?
ה.א  |  28/05/22 14:40
 
- אני אוהבת את המגיב ה.א
גומר בת דבליים  |  28/05/22 19:39
 
- כל הכבוד לעקשות של ה.א
ה.א עקבי בבורותו  |  28/05/22 20:52
 
- יצא המרצע מן השקר
ה.א  |  29/05/22 02:31
 
- ה.א מעאיץ את ניאופו של דוד.
ה.א מעריץ ניאופו  |  29/05/22 16:38
 
- תלשתי את סיפור הניאופים
ה.א, אני התולשת  |  29/05/22 17:17
 
- ה.א שומר מכל משמר
ה.א שומר הדפים  |  29/05/22 08:40
 
- בנתייחס לכל המגיבים לעיל
ה.א  |  29/05/22 18:24
2
שתהיה לך שבת של בריאות טובה
שבת שלום מורה יקר  |  28/05/22 14:46
3
מאחלת שבוע שופע בריאות טובה
מאחלת שבוע טוב  |  28/05/22 19:24
4
שמואל בוקי קרא את הרמב"ם
יהודית גלית  |  29/05/22 11:28
5
מאחלת לאיתן הרבה בריאות ל"ת
מאחלת לאיתן..  |  29/05/22 17:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמית דובקין
נשאלת השאלה האם מיתוס זה של "צפון עשיר" לעומת "דרום עני" צריך להשפיע על שוק הנדל"ן אצלנו והאם רוכש דירה חייב לבדוק מראש את המיקום הגאוגרפי של דירת חלומותיו, שמא חלילה הינה "דרומית מידי"?
יעקב קורי
חלק ראשון מהמסה בנושא    אם המשאב הכי חשוב למדינה זו האוכלוסייה, הרי שיש להשקיע בחינוך את מירב המאמץ והתקציבים, עם מיטב המוחות    על ישראל לעמוד בשורה אחת עם המדינות האתיות והמשגשגות ביותר בעולם, שהסוד להצלחתן הוא קודם כל במערכת החינוך המעולה שלהן
יהודה קונפורטס
המשבר במערכת החינוך, המורים ההורים והילדים    כל אלו שחבטו במורים בכל תקופת הקורונה ולא פספסו הזדמנות לתקוף אותם, צריכים עכשיו להתנצל ולסייע למורים במאבקם
יואב יצחק
הסדר טיעון לא ירד מהפרק; הדיבורים נמשכים    הדרמה הגדולה עוד לפנינו    היועצת המשפטית לממשלה נכנסת אט-אט לעובי הקורה    בדיונים שהתקיימו בצאלח א-דין הוסכם על מקצה שיפורים (בקשה לתיקון כתב האישום), אך אם זו תידחה על-ידי בית המשפט, תדון היועצת באפשרות מחיקת אישום השוחד מתיק 4000
עמנואל בן-סבו
מסע המוות הבלתי פוסק של בני אדם בחברה הערבית מתרחש בשל האטמוספירה    מסע האלימות הנוראי בבתי החולים הוא חלק מהאטמוספירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il